با همكاري كشورهاي عضو اكو
جاده ابريشم احيا ميشود
جام جم آنلاين: رييس دفتر امور مراکز و خدمات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: موضوع احياي جاده ابريشم به عنوان پتانسيل خوبي در امر گردشگري با محوريت ايران و با همکاري کشورهاي عضو اکو پيگيري مي شود.
"محمدرضا پوينده" امروز (جمعه) در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: جاده ابريشم ظرفيت هاي زيادي از نظر آثار تاريخي، جاذبه هاي توريستي و تنوع اقوام و سنن کشورهاي اين حوزه دارد که مي تواند با تعريف مسير گردشگري و ايجاد امکانات و تجهيزات در اين مسير، عاملي براي جذب گردشگران خارجي باشد.
وي به خواست بين المللي براي احياي اين مسير اشاره کرد و افزود: علاوه بر خواست عمومي، بسياري از گردشگران فرهنگي در سطح جهان با جديت پيگير اين موضوع هستند و همين مساله مي تواند عاملي براي انسجام بيشتر کشورهاي حوزه جاده ابريشم براي راه اندازي اين مسير و استفاده از آن براي توسعه صنعت گردشگري در اين کشورها باشد.
پوينده افزود: در تفاهماتي که امسال در جريان اجلاس وزراي گردشگري کشورهاي عضو اکو در آنتالياي ترکيه صورت گرفت و در متن بيانيه اين اجلاس نيز به آن اشاره شد، مقرر گرديد که بحث احياي جاده ابريشم با محوريت ايران و با همکاري کشورهاي عضو پيگيري شود.
وي ادامه داد: از آنجايي که جاده ابريشم بسيار پراکنده است، مقرر شد تا کارگروهي با حضور تمام کشورهاي عضو اکو و با محوريت ايران مسير مشخصي را براي اين منظور تعريف کنند تا اقدامات لازم با تمرکز بر اين مسير صورت گيرد.
رييس دفتر امور مراکز و خدمات گردشگري به همکاري سازمان هاي جهاني جهانگردي، اکو، يونسکو و کنفرانس اسلامي در اين زمينه اشاره کرد و گفت: از سفراي تمام کشورهاي عضو اکو مستقر در يونسکو خواسته شده که با محوريت ايران در اين زمينه همکاري داشته باشند.
وي افزود: جلسات کارشناسي و مطالعات اوليه در اين زمينه در پژوهشگاه ها و بخش هاي مرتبط با اين موضوع در ايران انجام شده است اما از کشورهاي عضو تاکنون مطلبي دريافت نشده است.
پوينده همچنين به هجدهمين نشست مجمع عمومي سازمان جهاني گردشگري که امسال در آستانه پايتخت قزاقستان برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در اين نشست موضوع احياي جاده ابريشم ازسوي رييس سازمان ميراث فرهنگي ايران مطرح شد که مورد استقبال اعضا قرار گرفت.
وي هدف ايران از پيگيري جدي اين موضوع را مقابله سازمان ميراث فرهنگي با اقدامات مغرضانه رسانه هاي بيگانه و تبليغات سوء آنها عليه ايران عنوان کرد و اظهار داشت: به دليل تهاجم رسانه اي کشورهاي مخالف ايران و تلاش آنها براي جلوگيري از ورود گردشگران خارجي به کشور، ايران انگيزه بيشتري براي احياي اين جاده دارد و در اين زمينه بيشتر تلاش مي کند.
کشورهاي ايران، افغانستان، ازبکستان، ترکيه، تاجيکستان ، آذربايجان، ترکمنستان،قرقيزستان و قزاقستان اکو است و جاده ابريشم از بسياري از اين کشورها عبور مي کند.
جاده ابريشم با بيش از دو هزار سال قدمت ، کماکان در جهان شهرت خود را دارد.
اين جاده به عنوان پلي بين چين و کشورهاي اروپا ، آسيا و آفريقا درتبادلات اقتصادي ،تجاري و تمدني شرق و غرب سهم مهمي داشته است.
جاده ابريشم راه تجارت زميني چين با آسياي جنوبي ، غربي و اروپا و آفريقا از راه آسياي مرکزي در روزگار قديم بود. به سبب آنکه بسياري ابريشم و پارچه هاي ابريشمي چين از اين جاده به غرب توزيع مي شد ، بدين سبب "جاده ابريشم" نام گرفت.
نتايج مطالعات نشان مي دهد که اين جاده در سلسله "هان" چين در قرن يکم قبل از ميلاد شکل گرفته است. در آن زمان جاده ابريشم به افغانستان، ازبکستان، ايران و شهر اسکندريه مصر در غرب امتداد مي يافت.
راه ديگر اين جاده نيز از پاکستان و کابل در افغانستان به خليج فارس و از کابل به طرف جنوب يعني شهر کراچي پاکستان امتداد مي يافت و اگر به راه دريايي تغيير مي کرد پارس و رم را شامل مي گرديد .
از قرن 2 قبل از ميلاد تا قرن 2 ميلادي در امتداد جاده ابريشم از غرب به شرق چهار کشور بزرگ رم باستان در اروپا، پارس در آسياي غربي، کوشان در آسياي مرکزي و سلسله هان چين در آسياي شرقي وجود داشت.
راه اندازي جاده ابريشم باعث تبادلات مستقيم و تاثيرگذاري بين تمدن هاي قديمي شد به گونه اي که از آن به بعد پيشرفت اين تمدن ها بدون ارتباط امکان پذير نبود.
جاده ابريشم احيا ميشود
جام جم آنلاين: رييس دفتر امور مراکز و خدمات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: موضوع احياي جاده ابريشم به عنوان پتانسيل خوبي در امر گردشگري با محوريت ايران و با همکاري کشورهاي عضو اکو پيگيري مي شود.
"محمدرضا پوينده" امروز (جمعه) در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: جاده ابريشم ظرفيت هاي زيادي از نظر آثار تاريخي، جاذبه هاي توريستي و تنوع اقوام و سنن کشورهاي اين حوزه دارد که مي تواند با تعريف مسير گردشگري و ايجاد امکانات و تجهيزات در اين مسير، عاملي براي جذب گردشگران خارجي باشد.
وي به خواست بين المللي براي احياي اين مسير اشاره کرد و افزود: علاوه بر خواست عمومي، بسياري از گردشگران فرهنگي در سطح جهان با جديت پيگير اين موضوع هستند و همين مساله مي تواند عاملي براي انسجام بيشتر کشورهاي حوزه جاده ابريشم براي راه اندازي اين مسير و استفاده از آن براي توسعه صنعت گردشگري در اين کشورها باشد.
پوينده افزود: در تفاهماتي که امسال در جريان اجلاس وزراي گردشگري کشورهاي عضو اکو در آنتالياي ترکيه صورت گرفت و در متن بيانيه اين اجلاس نيز به آن اشاره شد، مقرر گرديد که بحث احياي جاده ابريشم با محوريت ايران و با همکاري کشورهاي عضو پيگيري شود.
وي ادامه داد: از آنجايي که جاده ابريشم بسيار پراکنده است، مقرر شد تا کارگروهي با حضور تمام کشورهاي عضو اکو و با محوريت ايران مسير مشخصي را براي اين منظور تعريف کنند تا اقدامات لازم با تمرکز بر اين مسير صورت گيرد.
رييس دفتر امور مراکز و خدمات گردشگري به همکاري سازمان هاي جهاني جهانگردي، اکو، يونسکو و کنفرانس اسلامي در اين زمينه اشاره کرد و گفت: از سفراي تمام کشورهاي عضو اکو مستقر در يونسکو خواسته شده که با محوريت ايران در اين زمينه همکاري داشته باشند.
وي افزود: جلسات کارشناسي و مطالعات اوليه در اين زمينه در پژوهشگاه ها و بخش هاي مرتبط با اين موضوع در ايران انجام شده است اما از کشورهاي عضو تاکنون مطلبي دريافت نشده است.
پوينده همچنين به هجدهمين نشست مجمع عمومي سازمان جهاني گردشگري که امسال در آستانه پايتخت قزاقستان برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در اين نشست موضوع احياي جاده ابريشم ازسوي رييس سازمان ميراث فرهنگي ايران مطرح شد که مورد استقبال اعضا قرار گرفت.
وي هدف ايران از پيگيري جدي اين موضوع را مقابله سازمان ميراث فرهنگي با اقدامات مغرضانه رسانه هاي بيگانه و تبليغات سوء آنها عليه ايران عنوان کرد و اظهار داشت: به دليل تهاجم رسانه اي کشورهاي مخالف ايران و تلاش آنها براي جلوگيري از ورود گردشگران خارجي به کشور، ايران انگيزه بيشتري براي احياي اين جاده دارد و در اين زمينه بيشتر تلاش مي کند.
کشورهاي ايران، افغانستان، ازبکستان، ترکيه، تاجيکستان ، آذربايجان، ترکمنستان،قرقيزستان و قزاقستان اکو است و جاده ابريشم از بسياري از اين کشورها عبور مي کند.
جاده ابريشم با بيش از دو هزار سال قدمت ، کماکان در جهان شهرت خود را دارد.
اين جاده به عنوان پلي بين چين و کشورهاي اروپا ، آسيا و آفريقا درتبادلات اقتصادي ،تجاري و تمدني شرق و غرب سهم مهمي داشته است.
جاده ابريشم راه تجارت زميني چين با آسياي جنوبي ، غربي و اروپا و آفريقا از راه آسياي مرکزي در روزگار قديم بود. به سبب آنکه بسياري ابريشم و پارچه هاي ابريشمي چين از اين جاده به غرب توزيع مي شد ، بدين سبب "جاده ابريشم" نام گرفت.
نتايج مطالعات نشان مي دهد که اين جاده در سلسله "هان" چين در قرن يکم قبل از ميلاد شکل گرفته است. در آن زمان جاده ابريشم به افغانستان، ازبکستان، ايران و شهر اسکندريه مصر در غرب امتداد مي يافت.
راه ديگر اين جاده نيز از پاکستان و کابل در افغانستان به خليج فارس و از کابل به طرف جنوب يعني شهر کراچي پاکستان امتداد مي يافت و اگر به راه دريايي تغيير مي کرد پارس و رم را شامل مي گرديد .
از قرن 2 قبل از ميلاد تا قرن 2 ميلادي در امتداد جاده ابريشم از غرب به شرق چهار کشور بزرگ رم باستان در اروپا، پارس در آسياي غربي، کوشان در آسياي مرکزي و سلسله هان چين در آسياي شرقي وجود داشت.
راه اندازي جاده ابريشم باعث تبادلات مستقيم و تاثيرگذاري بين تمدن هاي قديمي شد به گونه اي که از آن به بعد پيشرفت اين تمدن ها بدون ارتباط امکان پذير نبود.