جدیـدترین تصاویـر از توسعـه مسجـدالحـرام
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، همه ساله جمع كثیری از زائران كشورمان به لحاظ منطقه اسكان در منطقه ای قرار می گرفتند كه برای تردد به ایستگاه اتوبوس های مشرف مسعی وارد شده و با پیمودن حیاط گسترده ای كه شیب ملایمی هم داشت از طریق مسعی وارد مسجدالحرام می شدند. اما امسال به لحاظ ساخت و ساز در مسجدالحرام و محیط پیرامون آن زائران همان منطقه از مكه برای ورود به مسجدالحرام فقط از دو مسیر (یكی در مروه و دیگری نزدیكی مروه) می توانند به مسعی وارد شده و از آنجا فقط از طریق یك تونل بزرگ كه تعبیه شده است به مطاف وارد شوند.
راه های ورود به مسجدالحرام از حوالی حجرالاسود تا بعد از ركن عراقی و تا نزدیكی پشت حجر اسماعیل به جز ورودی تونلی كه از مسعی كشیده شده، یكسره مسدود است و با دیواره ای كه تصاویر قبلی همان بخش مسدود شده را بر خود دارد، تزئین شده است. تونل تعبیه شده برای ورود زائران تقریبا روبروی ركن عراقی است و مناره های بلند روبروی این ركن نیز به مرور در حال كم كردن ارتفاع است چرا كه در قسمت پشتی آن مناره ها ساخت و ساز اصلی تاسیات جدید مسجدالحرام در حال انجام است.
در منطقه مشرف بر حجرالاسود و مقام (كه زمزم واقع بود) ساخت و ساز گسترده ای شبیه به یك صحن بزرگ در حال احداث است كه ستون های آن در حال قد برافراشتن است. عکس های زیر از مهر و پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، ساخت و ساز اطراف خانه خدا را نشان میدهد. بنا به گزارش فرارو گسترش و تغییرات ساختمانی در مسجدالحرام كه مدتی است آغاز شده به صورت شبانه روزی ادامه دارد.
بنا به این گزارش، مسجدالحرام فعلی در توسعه زمان ملك فهد به 366 هزار و 168 متر رسید كه در توسعه كنونی در زمان ملك عبدالله 332 هزار متر به آن اضافه میشود و مسعی در توسعه اول و دوم به 29 هزار متر و در زمان ملك عبدالله به 82 هزار متر افزایش یافت. مجموع زیربنای مسجد الحرام و صحنهای اطراف آن، پس از طرح توسعه ملك عبدالله به 698 هزار و 168 متر میرسد. لازم به یادآوری است مجموع زیربنای حرم مطهر امام رضا (ع) یك میلیون متر مكعب است كه 300 هزار متر از مسجدالحرام بزرگتر میباشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، همه ساله جمع كثیری از زائران كشورمان به لحاظ منطقه اسكان در منطقه ای قرار می گرفتند كه برای تردد به ایستگاه اتوبوس های مشرف مسعی وارد شده و با پیمودن حیاط گسترده ای كه شیب ملایمی هم داشت از طریق مسعی وارد مسجدالحرام می شدند. اما امسال به لحاظ ساخت و ساز در مسجدالحرام و محیط پیرامون آن زائران همان منطقه از مكه برای ورود به مسجدالحرام فقط از دو مسیر (یكی در مروه و دیگری نزدیكی مروه) می توانند به مسعی وارد شده و از آنجا فقط از طریق یك تونل بزرگ كه تعبیه شده است به مطاف وارد شوند.
راه های ورود به مسجدالحرام از حوالی حجرالاسود تا بعد از ركن عراقی و تا نزدیكی پشت حجر اسماعیل به جز ورودی تونلی كه از مسعی كشیده شده، یكسره مسدود است و با دیواره ای كه تصاویر قبلی همان بخش مسدود شده را بر خود دارد، تزئین شده است. تونل تعبیه شده برای ورود زائران تقریبا روبروی ركن عراقی است و مناره های بلند روبروی این ركن نیز به مرور در حال كم كردن ارتفاع است چرا كه در قسمت پشتی آن مناره ها ساخت و ساز اصلی تاسیات جدید مسجدالحرام در حال انجام است.
در منطقه مشرف بر حجرالاسود و مقام (كه زمزم واقع بود) ساخت و ساز گسترده ای شبیه به یك صحن بزرگ در حال احداث است كه ستون های آن در حال قد برافراشتن است. عکس های زیر از مهر و پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، ساخت و ساز اطراف خانه خدا را نشان میدهد. بنا به گزارش فرارو گسترش و تغییرات ساختمانی در مسجدالحرام كه مدتی است آغاز شده به صورت شبانه روزی ادامه دارد.
بنا به این گزارش، مسجدالحرام فعلی در توسعه زمان ملك فهد به 366 هزار و 168 متر رسید كه در توسعه كنونی در زمان ملك عبدالله 332 هزار متر به آن اضافه میشود و مسعی در توسعه اول و دوم به 29 هزار متر و در زمان ملك عبدالله به 82 هزار متر افزایش یافت. مجموع زیربنای مسجد الحرام و صحنهای اطراف آن، پس از طرح توسعه ملك عبدالله به 698 هزار و 168 متر میرسد. لازم به یادآوری است مجموع زیربنای حرم مطهر امام رضا (ع) یك میلیون متر مكعب است كه 300 هزار متر از مسجدالحرام بزرگتر میباشد.