• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

جغرافیای مسلمانان فرانسه

Nicol

متخصص بخش گردشگری
اسلام در فرانسه
بر گرفته از سایت برنا نیوز
طبق يک نظر سنجي در سال ۲۰۰۷ ميلادي، سه درصد از مردم فرانسه مسلمان هستند و اين در حالي است که آمار سال ۲۰۰۶ ميلادي وزارت امور خارجه آمريکا، مسلمانان اين کشور را حدود ۱۰ درصد اعلام کرده بود.
آمارهاي راجع به تعداد مسلمانان فرانسه بسيار متفاوت است. وزارت امور خارجه آمريکا در سال ۲۰۰۶ ميلادي، مسلمانان فرانسه را حدود ۱۰ درصد اعلام کرد. از سوي ديگر يک نظر سنجي عمومي کشور فرانسه، مسلمانان اين کشور را سه درصد اعلام کرد. اين در حالي است که سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريکا، اين تعداد را ۱۰ تا ۵ درصد دانسته است.
وزارت کشور فرانسه در سال ۲۰۰۰ ميلادي، مسلمانان اين کشور را حدود چهار ميليون و يکصد هزار نفر و افراد تازه مسلمان را حدود چهل هزار نفر اعلام کرد.تحقيقات به عمل آمده توسط “ميشل تربالات” (يکي ازمحققين موسسه ined) بر سرشماري به عمل آمده سال ۱۹۹۹ ميلادي فرانسه ثابت کرد که اين آمار اغراق آميزبوده است. بر اساس اين سرشماري،پنج تا شش ميليون نفر از جمعيت کل فرانسه را مسلمانان تشکيل مي دادند.(سه ميليون و هفتصد هزار نفر)اين سه ميليون و هفتصد هزار نفر، مسلماناني هستند که آبا و اجدادشان در کشورهايي زندگي مي کرده اند که “اسلام” دين غالب بوده است.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
خشم ملي گرايان و راست گرايان تندرو از افزايش آمار مسلمانان در فرانسه
طبق قانون وضع شده سال ۱۸۷۲ ميلادي، دولت فرانسه در سرشماري هاي خود پرسشي پيرامون دين، مذهب و قوميت به عمل نمي آورد.يک منبع منتشر شده موجود در وزارت کشور فرانسه آمار تقريبي مهاجران مسلمان اين کشور (سال ۲۰۰۰ميلادي) را به شرح زير اعلام مي کند:
الجزاير:يک ميليون و پانصد و پنجاه هزار نفر
مراکش: يک ميليون نفر
تونس: سي صد و پنجاه هزار نفر
ترکيه: سيصد و پانزده هزار نفر
کشورهاي جزو صحراي غربي آفريقا:دويست و پنجاه هزار نفر
کشورهاي خاورميانه: يکصد هزار نفر
آسيايي ها(بيشتر هند و پاکستان):يکصد هزار نفر
تازه مسلمانان:چهل هزار نفر
مهاجران غير قانوني و افراد خواهان اقامت فرانسوي: سيصد و پنجاه هزار نفر
ديگر مهاجران: يکصد هزار نفر
کل مهاجران مسلمان:چهار ميليون و يکصدو پنجاه و پنج هزار نفر
البته ممکن است که در اين بين تعدادي هم بي مذهب و ملحد باشند که تنها به واسطه اجدادشان مسلمانان ناميده شوند. اين تحقيق همچنان نشان داد که برخي از اين مسلمانان خود را افرادي توصيف کرده اند که ملزم به رعايت اصول ديني خود هستند. برخي نيز مدعي شده اند که جمعه ها به طور منظم به مساجد رفته و در نماز جماعت شرکت مي کنند. بعضي ها هم به رعايت اصول ديني در ماه مبارک رمضان بسيار اهميت مي دهند.
همانطور که گفته شد برخي از مسلمانان اعتقادات مذهبي محکمي ندارند و در اين بين افرادي هم هستند که گرايش به مسيحيت دارند که اين اقليت مسلمان در برابر طيف وسيع مسيحياني که به مطالعه اسلام پرداخته و مسلمان مي شوند، آمار ناچيزي است.بررسي آمار ديگري در سال ۲۰۰۴ توسط “ميشل تربالات” مسئول موسسه ined انجام شد. در اين آمارگيري که بر اساس سرشماري عمومي سال ۱۹۹۹ بود غير از سوالات معمول،سئوالاتي در مورد اصليت والدين و پدر بزرگ و مادربزرگ شان آن افراد نيز وجود داشت.
نتيجه سرشماري نشان داد سه ميليون و هفتصد هزار نفر از شهروندان فرانسه، مسلماناني هستند که پدر ،مادر،پدربزرگ و مادر بزرگ شان مسلمان بوده و دين غالب کشورشان نيز اسلام بوده است.بيش از چهارده ميليون نفر از مردم فرانسه (بيست و سه درصد از کل جمعيت اين کشور) پدر و مادر خارجي ،به ويژه کشورهاي اروپايي، دارند. با اين وجود، سه ميليون نفر اهل مغرب و هفتصد هزار نفر نيز از کشورهاي عضو ساحل غربي آفريقا هستند. به هر حال، آمار سال ۱۹۹۹ نشان داد که يک ميليون و هفتصد هزار نفر، بدون در نظر گرفتن مليت، از کشورهاي غالباً اسلامي به فرانسه مهاجرت کرده اند.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
خشم ملي گرايان و راست گرايان تندرو از افزايش آمار مسلمانان در فرانسه
طبق قانون وضع شده سال ۱۸۷۲ ميلادي، دولت فرانسه در سرشماري هاي خود پرسشي پيرامون دين، مذهب و قوميت به عمل نمي آورد.يک منبع منتشر شده موجود در وزارت کشور فرانسه آمار تقريبي مهاجران مسلمان اين کشور (سال ۲۰۰۰ميلادي) را به شرح زير اعلام مي کند:
الجزاير:يک ميليون و پانصد و پنجاه هزار نفر
مراکش: يک ميليون نفر
تونس: سي صد و پنجاه هزار نفر
ترکيه: سيصد و پانزده هزار نفر
کشورهاي جزو صحراي غربي آفريقا:دويست و پنجاه هزار نفر
کشورهاي خاورميانه: يکصد هزار نفر
آسيايي ها(بيشتر هند و پاکستان):يکصد هزار نفر
تازه مسلمانان:چهل هزار نفر
مهاجران غير قانوني و افراد خواهان اقامت فرانسوي: سيصد و پنجاه هزار نفر
ديگر مهاجران: يکصد هزار نفر
کل مهاجران مسلمان:چهار ميليون و يکصدو پنجاه و پنج هزار نفر
البته ممکن است که در اين بين تعدادي هم بي مذهب و ملحد باشند که تنها به واسطه اجدادشان مسلمانان ناميده شوند. اين تحقيق همچنان نشان داد که برخي از اين مسلمانان خود را افرادي توصيف کرده اند که ملزم به رعايت اصول ديني خود هستند. برخي نيز مدعي شده اند که جمعه ها به طور منظم به مساجد رفته و در نماز جماعت شرکت مي کنند. بعضي ها هم به رعايت اصول ديني در ماه مبارک رمضان بسيار اهميت مي دهند.
همانطور که گفته شد برخي از مسلمانان اعتقادات مذهبي محکمي ندارند و در اين بين افرادي هم هستند که گرايش به مسيحيت دارند که اين اقليت مسلمان در برابر طيف وسيع مسيحياني که به مطالعه اسلام پرداخته و مسلمان مي شوند، آمار ناچيزي است.بررسي آمار ديگري در سال ۲۰۰۴ توسط “ميشل تربالات” مسئول موسسه ined انجام شد. در اين آمارگيري که بر اساس سرشماري عمومي سال ۱۹۹۹ بود غير از سوالات معمول،سئوالاتي در مورد اصليت والدين و پدر بزرگ و مادربزرگ شان آن افراد نيز وجود داشت.
نتيجه سرشماري نشان داد سه ميليون و هفتصد هزار نفر از شهروندان فرانسه، مسلماناني هستند که پدر ،مادر،پدربزرگ و مادر بزرگ شان مسلمان بوده و دين غالب کشورشان نيز اسلام بوده است.بيش از چهارده ميليون نفر از مردم فرانسه (بيست و سه درصد از کل جمعيت اين کشور) پدر و مادر خارجي ،به ويژه کشورهاي اروپايي، دارند. با اين وجود، سه ميليون نفر اهل مغرب و هفتصد هزار نفر نيز از کشورهاي عضو ساحل غربي آفريقا هستند. به هر حال، آمار سال ۱۹۹۹ نشان داد که يک ميليون و هفتصد هزار نفر، بدون در نظر گرفتن مليت، از کشورهاي غالباً اسلامي به فرانسه مهاجرت کرده اند.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
نسل دوم مهاجران
نسل اول مهاجران مسلمان فرانسه، کارگران باز نشسته اي بودند که به واسطه خانواده هاي خود، رابطه اي عميق با ميهن مادري خود داشتند. در سال ۱۹۷۴ ميلادي دولت فرانسه قانوني را تصويب کرد که به موجب آن به خانواده هاي اين مهاجران اقامت فرانسوي داده مي شد و در پي اين قانون شمار زيادي از زنان و کودکان به فرانسه نقل مکان کردند. پس از چندي بسياري از اين مهاجران دريافتند که ديگر ميلي براي بازگشت به وطن خود ندارند و همين امر باعث شد پيش از بازنشستگي کامل خواستار “مليت فرانسوي” شوند.
شرايط براي نسل دوم مهاجران متفاوت بود. زيرا آن ها متولد فرانسه بودند و طبق قانون، ديگر مشکل مليت فرانسوي نداشتند. اما اصلاح قانون مليت فرانسوي در سال ۱۹۹۲ ميلادي باعث شد تا اعطاي مليت فرانسوي که پيشتر به طور خودکار اعطا مي شد، تا سن بلوغ به تاخير بيفتد. بسياري از اين افراد در حومه هاي شهر ساکن هستند و دولت نيز برنامه ريزي اساسي براي آنان نکرده است. “اوليور روي” در اين باره مي گويد: نسل اول مهاجران، بر “مليت” خود بيش از “مسلمان بودن” پافشاري داشتند ولي در بين نسل دوم اين امر کمتر به چشم مي خورد.نسل دوم مهاجران مسلمان فرانسه، اغلب مخالفان سياست هاي دولت سکولار فرانسه هستند. به نظر مي رسد بين افرادي که معتقدند روحانيان مذهبي بايد در فرانسه و بر اساس معيارهاي آکادميک اين کشور تعليم يابند و افراد ديگري که معتقدند روحانيان مذهبي بايد در کشورهاي مسلمان آموزش ببينند، اختلاف نظر گسترده اي وجود دارد.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
آيين ها و مناسک مذهبي مسلمانان فرانسه
مهاجران مسلمان به راحتي از شهروندان فرانسوي قابل تشخيص هستند. آن ها آيين هاي مذهبي خاص خود را به جا مي آورند؛ هر روز “نماز” خوانده و ماه هاي رمضان “روزه” مي گيرند. گوشت خوک نمي خورند و مشروب هم نمي نوشند.در فرانسه حدود ۱۵۳۵ مسجد ساخته شده است و تنها ۱۰۰ مسجد قابل استفاده مسلمانان است. ۳۰ مسجد نيز در دست احداث است. آمار مساجد فرانسه در مقايسه با تعداد مسلمانان اين کشور بسيار پايين است. با اين وجود، حدود چهل هزار کليسا براي کاتوليک هاي اين کشور موجود است. کليساهاي پروتستان نيز براي پانصد هزار طرفدار اين مذهب حدود ۱۷۰۰ کليسا است.
تحصيلات مسلماناناز آنجا که دولت فرانسه يک دولت سکولار است، مدارس دولتي هم بايد سکولار باشند. از سال ۱۹۰۵ميلادي که قانون جدايي دين از سياست اجرا مي شود، مسلمانان مجبورند فرزندان خود را در مدارس خصوصي ثبت نام کنند که اين امر مستلزم پرداخت شهريه هاي گزاف است. اخيراً مدارس معدودي براي مسلمانان بنا شده است.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
آيين ها و مناسک مذهبي مسلمانان فرانسه
مهاجران مسلمان به راحتي از شهروندان فرانسوي قابل تشخيص هستند. آن ها آيين هاي مذهبي خاص خود را به جا مي آورند؛ هر روز “نماز” خوانده و ماه هاي رمضان “روزه” مي گيرند. گوشت خوک نمي خورند و مشروب هم نمي نوشند.در فرانسه حدود ۱۵۳۵ مسجد ساخته شده است و تنها ۱۰۰ مسجد قابل استفاده مسلمانان است. ۳۰ مسجد نيز در دست احداث است. آمار مساجد فرانسه در مقايسه با تعداد مسلمانان اين کشور بسيار پايين است. با اين وجود، حدود چهل هزار کليسا براي کاتوليک هاي اين کشور موجود است. کليساهاي پروتستان نيز براي پانصد هزار طرفدار اين مذهب حدود ۱۷۰۰ کليسا است.
تحصيلات مسلماناناز آنجا که دولت فرانسه يک دولت سکولار است، مدارس دولتي هم بايد سکولار باشند. از سال ۱۹۰۵ميلادي که قانون جدايي دين از سياست اجرا مي شود، مسلمانان مجبورند فرزندان خود را در مدارس خصوصي ثبت نام کنند که اين امر مستلزم پرداخت شهريه هاي گزاف است. اخيراً مدارس معدودي براي مسلمانان بنا شده است.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
مسلمانان فرانسه

به موجب تخمين، ميزان مسلمانان در فرانسه ۴ ميليون نفر است، كه گفته مي‌شود ۶/۸درصد كل جمعيت اين كشور را شامل مي‌شوند. از اين تعداد ۵/۱ ميليون نفر الجزايري، يكميليون نفر مراكشي و ۳۵۰ هزار نفر اهل تونس‌اند.

در عين حال ۳۱۵ هزار نفر ترك و ۲۵۰هزار نفر افريقائي و اهل جنوب صحرا هم در اين كشور لحاظ است كه گفته مي‌شود امروزهتعداد فرانسويان (مسلمان) بيشتر از مسلمانان خارجي است. در حال حاضر ۱۶۰۰ سالننمازخانه و مسجد و حدود ۳۰۰۰ مؤسسه محلي گوناگون كه اعضاي فدراسيون‌هاي محلي مختلفمسلمانان هستند و نيز سه مركز تحصيلي یا همان حوزه علميه در اين كشور وجود دارند كهامامان مساجد آتي را تربيت مي‌كنند.

مهاجرت اهالي آفريقاي شمالي به فرانسه پيش ازجنگ جهاني اول آغاز شد. بسياري از كارگران سفيدپوست آفريقاي شمالي، نويسندگان وروشنفكران قبل از ورود به فرانسه با زبان فرانسوي آشنا بودند.

اين مطلب در كنارپذيرش ازدواج مختلط، دخول آنها به جامعه فرانسه را تسريع كرد. فرانسه كشوري قوياًمتمركز و اداري است و بعنوان ميراث انقلاب ۱۷۸۹، كشوري ايده‌آل براي برخورداري ازحقوق اجتماعي محسوب مي‌شود كه تمام شهروندان آن از حقوق و وظايف مساوي در زندگياجتماعي برخوردارند. در اين كشور جدائي مؤكدي ميان دولت و كليسا (دين) وجود دارد وزندگي اجتماعي در فرانسه زير پرچم سكولاريسم در جريان است و دين بعنوان امري خصوصيملحوظ مي‌شود. قانون اساسي زندگي اجتماعي را در مقابل تأثير سازمان‌هاي مذهبي ازجمله كليسا و فرقه‌ها قرار مي‌دهد. در مقايسه با ساير كشورهاي غربي، از اواسط دهة ۸۰ ميلادي تاكنون مسلمانان در فرانسه قادر بوده‌اند سالن‌هاي نمازخانه و مساجد خودرا تأسيس كنند.

در برخي موارد، نظير اجازه برگزاري نماز، كارفرمايان و ادارات موظفشده‌اند تا اجازه استفاده از سالن‌ نماز با به كاركنان خود بدهند. اما در حالي كهدر ساير كشورهاي اروپا بحث دربارة استفاده از روسري در اماكن عمومي در سطح محلي درجريان است، در فرانسه اين پديده به مباحثه‌اي ملي مبدل شده است؛ زيرا در فرانسهاستفاده از روسري در اماكن عمومي، مؤيد حضور اسلام و هويت اسلامي است و مقابل ايدئولوژي لائيك تلقي مي‌شود. شمار زيادي از سازمان‌هاي مسلمان عرب، از اواخر دهة ۷۰ ميلادي تحت سرپرستي رهبران قوي تأسيس شده‌اند. در خلال سال‌هاي ۹۰، اسلاميست‌هايجوان نقش مثبتِ مهمي در حومه‌هاي فقيرنشين شهرهاي فرانسه بازي كرده‌اند، كه شايدحكومت اين كشور ديگر قادر نباشد همچون آنها حمايت‌هاي اجتماعي و تحصيلي را تأمينكند.

از سوي ديگر در سال‌هاي ۸۰ و ۹۰ برخي فعاليت‌هاي تروريستي توسط شماري ازگروه‌هاي مسلمان در فرانسه صورت گرفت كه تحت نفوذ خارجي و با مفاد جنگ شهري الجزايربود كه اين امر ضربه‌اي منفي نه تنها بر روابط مردم فرانسه با مهاجران، بلكه برزندگي مردم گذارد و باعث افزايش كنترل سازمان‌هاي امنيتي فرانسه شد. الجزايري‌ها اززمان شروع جنگ ۱۹۵۴ فرانسه در الجزاير مورد تعدي فراوان قرار گرفتند. حملات دولالجزاير و تونس”اسلاميست‌ها” نتايجي منفي بر زندگي آنان در فرانسه داشته است. حسندوم مراكشي‌ها را تشويق به همزيست‌ نشدن با جامعه فرانسه می کرد.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
بررسي وضعيت مسلمانان فرانسه

نویسنده :علی نورایی یگانه

منبع : سایت پایگاه اطلاع رسانی مجمع جهانی تقریب مذاهب
مسلمانان فرانسه بزرگترين جمعيت مسلمانان اروپا را تشكيل داده اند. سازمان هاي پوششي فرانسه در راستاي پاسخ به نياز اين جمعيت كثير مسلمانان تأسيس شده اند تا معضلات مسلمانان فرانسه را از جمله مسئله حجاب حل نمايند.پيشرفت فرهنگ اسلامي با استفاده از ابزار قانوني و كمك به مسلمانان فرانسه از جمله اهداف اين سازمان هاي اسلامي محسوب مي شود.
حضور اسلام در اروپا

تاريخ حضور مسلمانان در قاره اروپا، به سال هاي بسيار دور، يعني دوره‏هاي اوليه اسلام، باز مي گردد. تجار و بازرگانان مسلمان و نمايندگان سياسي، يكي از عوامل مهم گسترش اسلام در سراسر جهان و از جمله قاره اروپا بوده اند.
حضور اوليه مسلمانان، در سيسيل ايتاليا و اسپانيا بود. با پيروزي نرمنها بر منطقه سيسيل در قرن يازدهم و بر اسپانيا در سال ۱۴۹۲ حضور مسلمانان بسيار كم رنگ شد. بعد از آن، در دوره مغول ها با تسلط مغول ها بر آسياي مركزي، دين اسلام به عنوان دين اكثريت قريب به اتفاق آن جوامع شناخته شده ، از آن طريق، بسياري از مسلمانان در قالب سربازان دولتي ، تجار و بازرگانان با نفوذ در قلمرو روسيه، مانند فنلاند، لهستان و اوكراين، دست‏ به ترويج اسلام زدند. با شروع حكومت عثماني، گسترش اسلام به سوي اروپاي مركزي و حوزه بالكان شروع شد. اين مسئله باعث گسترش جمعيت ترك زبان در كشورهايي چون: بلغارستان، يوگسلاوي، روماني و يونان شد. تعداد بي‏شماري از مردم اين مناطق هم رفته رفته مسلمان شدند، تا حدي كه كشور آلباني در قلب اروپا، به كشوري با اكثريت مسلمان تبديل شد.
جمعيت مسلمانان فرانسه
به دليل روابط تاريخي فرانسه با جهان اسلام، مسلمان اين كشور بزرگترين جامعه مسلمانان را در اروپاي غربي و به طول كلي در اروپا را در خود جاي داده است. اسلام، بعد از كاتوليك مسيحيت، به عنوان دومين دين اين كشور به شمار مي رود، به طوري كه تعداد مسلمانان بيش از پروتستان ها و يهوديان است. در كشور فرانسه ۱ ميليون پروتستان، ۶۰۰ هزار نفر بودايي، ۵۲۵ هزار نفري يهودي و ۱۵۰ هزار نفر ارتدوكس شرقي زندگي مي كنند.
تعداد مسلمانان فرانسه را بين ۵ تا ۶ ميليون نفر تخمين زده اند و بيشترين تعداد مسلمانان، در شهرهاي پاريس، مارسي و ليون اقامت دارند. ۳۵ درصد مسلمان الجزايري تبار بوده ،۲۵ درصد مراكشي و ۱۰ درصد تونسي تبارهستند. تعداد افرادي كه به اسلام روي آورده اند نيز ۳۰ هزار نفر برآورد شده است.
در دهه ۱۸۳۰ با استعمار الجزاير از سوي فرانسه، مسلمانان دراين كشور اقامت گزيدند. بخش مهم جمعيت كنوني مسلمان در اروپا، معلول مهاجرت مسلمانان، بويژه بعد از جنگ جهاني دوم است. در دهه ۶۰ قرن بيستم، به دليل نياز مبرم اروپا به نيروي كار، جمعيت مهاجران مسلمان در جستجوي كار در حال شكل‏ گيري بود.
حتي قبل از بروز جنگ جهاني اول، مهاجرت مسلمانان به فرانسه، به عنوان كارگران ارزان شمال افريقا شروع شده بود. در سال ۱۹۱۲، بيش از پنج هزار نفر كارگر الجزايري در كارخانه روغن كشي زيتون شهر مارسي و يا صنايع و معادن و شمال و جنوب كشور اشتغال داشتند. با بالا رفتن ميزان مرگ و مير در جنگ، سيل مهاجرت ابعاد جديدتري به خود گرفت. در خلال سالهاي جنگ، بيش از دويست هزار الجزايري به اين كشور وارد شدند كه ۲۳ هزار نفر آنها، براي هميشه در آنجا باقي ماندند.
در اروپا اغلب واژه عرب و مسلمان را به جاي يكديگر استفاده مي كنند، به طورخاص عرب مي تواند مسلمان، مسيحي يا پيرو هر ديني ديگر باشد درحالي كه مسلمان مي تواند غير عرب باشد. تعدادي از فرانسوي ها نيز به دين اسلام روي آورده اند
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
بررسي وضعيت مسلمانان فرانسه

نویسنده :علی نورایی یگانه

منبع : سایت پایگاه اطلاع رسانی مجمع جهانی تقریب مذاهب
مسلمانان فرانسه بزرگترين جمعيت مسلمانان اروپا را تشكيل داده اند. سازمان هاي پوششي فرانسه در راستاي پاسخ به نياز اين جمعيت كثير مسلمانان تأسيس شده اند تا معضلات مسلمانان فرانسه را از جمله مسئله حجاب حل نمايند.پيشرفت فرهنگ اسلامي با استفاده از ابزار قانوني و كمك به مسلمانان فرانسه از جمله اهداف اين سازمان هاي اسلامي محسوب مي شود.
حضور اسلام در اروپا

تاريخ حضور مسلمانان در قاره اروپا، به سال هاي بسيار دور، يعني دوره‏هاي اوليه اسلام، باز مي گردد. تجار و بازرگانان مسلمان و نمايندگان سياسي، يكي از عوامل مهم گسترش اسلام در سراسر جهان و از جمله قاره اروپا بوده اند.
حضور اوليه مسلمانان، در سيسيل ايتاليا و اسپانيا بود. با پيروزي نرمنها بر منطقه سيسيل در قرن يازدهم و بر اسپانيا در سال ۱۴۹۲ حضور مسلمانان بسيار كم رنگ شد. بعد از آن، در دوره مغول ها با تسلط مغول ها بر آسياي مركزي، دين اسلام به عنوان دين اكثريت قريب به اتفاق آن جوامع شناخته شده ، از آن طريق، بسياري از مسلمانان در قالب سربازان دولتي ، تجار و بازرگانان با نفوذ در قلمرو روسيه، مانند فنلاند، لهستان و اوكراين، دست‏ به ترويج اسلام زدند. با شروع حكومت عثماني، گسترش اسلام به سوي اروپاي مركزي و حوزه بالكان شروع شد. اين مسئله باعث گسترش جمعيت ترك زبان در كشورهايي چون: بلغارستان، يوگسلاوي، روماني و يونان شد. تعداد بي‏شماري از مردم اين مناطق هم رفته رفته مسلمان شدند، تا حدي كه كشور آلباني در قلب اروپا، به كشوري با اكثريت مسلمان تبديل شد.
جمعيت مسلمانان فرانسه
به دليل روابط تاريخي فرانسه با جهان اسلام، مسلمان اين كشور بزرگترين جامعه مسلمانان را در اروپاي غربي و به طول كلي در اروپا را در خود جاي داده است. اسلام، بعد از كاتوليك مسيحيت، به عنوان دومين دين اين كشور به شمار مي رود، به طوري كه تعداد مسلمانان بيش از پروتستان ها و يهوديان است. در كشور فرانسه ۱ ميليون پروتستان، ۶۰۰ هزار نفر بودايي، ۵۲۵ هزار نفري يهودي و ۱۵۰ هزار نفر ارتدوكس شرقي زندگي مي كنند.
تعداد مسلمانان فرانسه را بين ۵ تا ۶ ميليون نفر تخمين زده اند و بيشترين تعداد مسلمانان، در شهرهاي پاريس، مارسي و ليون اقامت دارند. ۳۵ درصد مسلمان الجزايري تبار بوده ،۲۵ درصد مراكشي و ۱۰ درصد تونسي تبارهستند. تعداد افرادي كه به اسلام روي آورده اند نيز ۳۰ هزار نفر برآورد شده است.
در دهه ۱۸۳۰ با استعمار الجزاير از سوي فرانسه، مسلمانان دراين كشور اقامت گزيدند. بخش مهم جمعيت كنوني مسلمان در اروپا، معلول مهاجرت مسلمانان، بويژه بعد از جنگ جهاني دوم است. در دهه ۶۰ قرن بيستم، به دليل نياز مبرم اروپا به نيروي كار، جمعيت مهاجران مسلمان در جستجوي كار در حال شكل‏ گيري بود.
حتي قبل از بروز جنگ جهاني اول، مهاجرت مسلمانان به فرانسه، به عنوان كارگران ارزان شمال افريقا شروع شده بود. در سال ۱۹۱۲، بيش از پنج هزار نفر كارگر الجزايري در كارخانه روغن كشي زيتون شهر مارسي و يا صنايع و معادن و شمال و جنوب كشور اشتغال داشتند. با بالا رفتن ميزان مرگ و مير در جنگ، سيل مهاجرت ابعاد جديدتري به خود گرفت. در خلال سالهاي جنگ، بيش از دويست هزار الجزايري به اين كشور وارد شدند كه ۲۳ هزار نفر آنها، براي هميشه در آنجا باقي ماندند.
در اروپا اغلب واژه عرب و مسلمان را به جاي يكديگر استفاده مي كنند، به طورخاص عرب مي تواند مسلمان، مسيحي يا پيرو هر ديني ديگر باشد درحالي كه مسلمان مي تواند غير عرب باشد. تعدادي از فرانسوي ها نيز به دين اسلام روي آورده اند
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
مسئله ممنوعيت حجاب در فرانسه
پوشيدن حجاب در فرانسه از سال ۱۹۸۹ به يك مسئله جنجال برانگيز تبديل شده است. گفتگو دراين رابطه بويژه درباره اين كه آيا دختران مسلماني كه حجاب را انتخاب كرده اند از چنين حقي در مدارس دولتي برخوردار هستند يا خير از اهميت بسياري برخوردار بوده است.
اسلام حجاب را به عنوان پوشش براي زنان مسلمان واجب كرده است و آن را نمادي براي نشان دادن تعلقات ديني همچون صليب مسيحيان و كلاه يهوديان در نظر نگرفته است.
دولت فرانسه حجاب را جزوي از نمادهاي ديني در نظر گرفته است و آن را در مدارس دولتي ممنوع كرده است. اين موضوع زماني مورد توجه قرار گرفته كه چندين دختر مسلمان در اوايل سال ۱۹۸۹ از برداشتن حجاب خود در كلاسهاي درس خودداري كردند. در اكتبر همان سال سه دختر مسلمان محجبه از مدرسه اخراج شدند. درماه نوامبر قوانين شوراي كشور فرانسه تصديق كرد كه حجاب اسلامي به عنوان نماد ديني در مدارس دولتي با نظام آموزشي فرانسه سازگار نيست. در دسامبر ۱۹۸۹، اولين بخشنامه وزير در اين رابطه صادر شد. دراين بخشنامه آمده بود آموزگاران مي توانند با بررسي هر موردي از دانش آموزان محجبه درباره ممنوعيت و يا عدم ممنوعيت حجاب تصميم بگيرند.
در ژانويه ۱۹۹۰، سه دانش آموز دختر مسلمان از مدرسه پاستور در شمال پاريس اخراج شدند. اين اقدام باعث شد والدين يكي از اين دانش آموزان دادخواستي را عليه اين مدرسه ارائه دهد و پس از آن آموزگاران آن مدرسه طي تظاهراتي مخالفت خود را با حجاب نشان دادند. اين امر زمينه صدور دومين بخشنامه وزير را در ماه اكتبر فراهم كرد. اين بخشنامه بر ضرورت احترام به اصول سكولار در مدارس ديني را مورد تأكيد قرار داد.
در سپتامبر سال ۱۹۹۴، سومين بخشنامه وزير تمايز قايل شدن ميان نمادهاي خردمندانه و تساهل داشتن در مقابل نمادهاي متظاهرانه مورد تأكيد قرار داد. شايان ذكر است كه روسري اسلامي در اين بخشنامه در دسته دوم از نمادها جاي گرفته بود. در ماه اكتبر همان سال برخي از دانش آموزان در شمال غربي پاريس به نشانه حمايت از آزادي پوشش اسلامي تظاهرات كردند. در ماه نوامبر ۲۴ دانش آموز محجبه از مدرسه ليسه در شهر ليل اخراج شدند. از سال ۱۹۹۴ تا كنون ۱۰۰ دانش آموز به دليل داشتن حجاب از مدارس دولتي اخراج شده اند و در نيمي از موارد دادگاه از تصميم خود صرف نظر كرده است.
در دسامبر ۲۰۰۳، شيراك ، رييس جمهور فرانسه تصريح كرد كه براساس نيازهاي سكولار اين كشور بايد قانوني مبني بر ممنوعيت نمادهاي ديني در مدارس تصويب شود. در ماه مارس ۲۰۰۴ اين قانون مورد تصويب پارلمان فرانسه قرارگرفت. اين قانون كه گاهي از آن به عنوان قانون روسري فرانسه ياد مي شود پوشيدن يا همراه داشتن نمادهاي ديني را ممنوع كرده است. مواردي كه به واسطه اين قانون در مدارس دولتي ممنوع شده اند عبارت است از: حجاب، كلاه يهوديان يا صليب هاي بزرگ مسيحيان.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
مسئله ممنوعيت حجاب در فرانسه
پوشيدن حجاب در فرانسه از سال ۱۹۸۹ به يك مسئله جنجال برانگيز تبديل شده است. گفتگو دراين رابطه بويژه درباره اين كه آيا دختران مسلماني كه حجاب را انتخاب كرده اند از چنين حقي در مدارس دولتي برخوردار هستند يا خير از اهميت بسياري برخوردار بوده است.
اسلام حجاب را به عنوان پوشش براي زنان مسلمان واجب كرده است و آن را نمادي براي نشان دادن تعلقات ديني همچون صليب مسيحيان و كلاه يهوديان در نظر نگرفته است.
دولت فرانسه حجاب را جزوي از نمادهاي ديني در نظر گرفته است و آن را در مدارس دولتي ممنوع كرده است. اين موضوع زماني مورد توجه قرار گرفته كه چندين دختر مسلمان در اوايل سال ۱۹۸۹ از برداشتن حجاب خود در كلاسهاي درس خودداري كردند. در اكتبر همان سال سه دختر مسلمان محجبه از مدرسه اخراج شدند. درماه نوامبر قوانين شوراي كشور فرانسه تصديق كرد كه حجاب اسلامي به عنوان نماد ديني در مدارس دولتي با نظام آموزشي فرانسه سازگار نيست. در دسامبر ۱۹۸۹، اولين بخشنامه وزير در اين رابطه صادر شد. دراين بخشنامه آمده بود آموزگاران مي توانند با بررسي هر موردي از دانش آموزان محجبه درباره ممنوعيت و يا عدم ممنوعيت حجاب تصميم بگيرند.
در ژانويه ۱۹۹۰، سه دانش آموز دختر مسلمان از مدرسه پاستور در شمال پاريس اخراج شدند. اين اقدام باعث شد والدين يكي از اين دانش آموزان دادخواستي را عليه اين مدرسه ارائه دهد و پس از آن آموزگاران آن مدرسه طي تظاهراتي مخالفت خود را با حجاب نشان دادند. اين امر زمينه صدور دومين بخشنامه وزير را در ماه اكتبر فراهم كرد. اين بخشنامه بر ضرورت احترام به اصول سكولار در مدارس ديني را مورد تأكيد قرار داد.
در سپتامبر سال ۱۹۹۴، سومين بخشنامه وزير تمايز قايل شدن ميان نمادهاي خردمندانه و تساهل داشتن در مقابل نمادهاي متظاهرانه مورد تأكيد قرار داد. شايان ذكر است كه روسري اسلامي در اين بخشنامه در دسته دوم از نمادها جاي گرفته بود. در ماه اكتبر همان سال برخي از دانش آموزان در شمال غربي پاريس به نشانه حمايت از آزادي پوشش اسلامي تظاهرات كردند. در ماه نوامبر ۲۴ دانش آموز محجبه از مدرسه ليسه در شهر ليل اخراج شدند. از سال ۱۹۹۴ تا كنون ۱۰۰ دانش آموز به دليل داشتن حجاب از مدارس دولتي اخراج شده اند و در نيمي از موارد دادگاه از تصميم خود صرف نظر كرده است.
در دسامبر ۲۰۰۳، شيراك ، رييس جمهور فرانسه تصريح كرد كه براساس نيازهاي سكولار اين كشور بايد قانوني مبني بر ممنوعيت نمادهاي ديني در مدارس تصويب شود. در ماه مارس ۲۰۰۴ اين قانون مورد تصويب پارلمان فرانسه قرارگرفت. اين قانون كه گاهي از آن به عنوان قانون روسري فرانسه ياد مي شود پوشيدن يا همراه داشتن نمادهاي ديني را ممنوع كرده است. مواردي كه به واسطه اين قانون در مدارس دولتي ممنوع شده اند عبارت است از: حجاب، كلاه يهوديان يا صليب هاي بزرگ مسيحيان.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
حق فعاليت ديني مسلمانان در فرانسه
بر اساس قوانين فرانسه، فعاليت همه اديان در اين كشور آزاد شناخته شده است، ولي هيچ گونه حقوق و يا مستمري و يا كمكي به گروه هاي ديني در نظر گرفته نشده است. بنابراين و بر اساس قوانين، دريافت هر گونه كمك و يا مساعدتي از دولت، خصوصاً براي مسلمانان، غير قابل تصور است. با توجه به قوانين موجود و آزادي هاي قانوني در اين كشور، رفته رفته مسلمان ها دست‏ به تشكيل سازمان ها و مؤسسات ديني و غير زده‏اند، تا جايي كه در سال ۱۹۷۶ ، بيش از ۲۰ مؤسسه مختلف به ثبت رسيده اند.
در كل فرانسه، حدود ۸ مسجد جامع وجود دارد كه از آن ميان مي‏توان از مساجد بزرگ پاريس، مسجد كوچه پولونسو، مسجدالدعوه، مسجد ليون، مسجد گاليني، بلال، ابوبكر، عمرو را نام برد. علاوه بر آن، مي‏توان از حدود صد نمازخانه تقريباً آبرومند و نمازخانه‏هاي كوچكي كه در مغازه‏ها، خانه‏ها و كارگاه هايي كه در سراسر فرانسه موجودند، نام برد.
سازمانهاي اسلامي فرانسه
شوراي ديني مسلمانان فرانسه
دولت فرانسه از لحاظ قانوني هيچ قوميتي را به رسميت نمي شناسد، اما دولت در سال هاي اخير سعي كرده است سازماني را براي نمايندگي مسلمانان فرانسوي سازمان دهي كند. از اين روي، وزير كشور فرانسه “نيكولاس ساركوزي” در سال ۲۰۰۲ اقدام به تأسيس (شوراي ديني مسلمانان فرانسه) كرد. اين انجمن از آنجا كه به صورت غيررسمي از سوي دولت ملي به رسميت شناخته شده است يك انجمن مستقل خصوصي به شمار مي رود كه از هيچ جايگاه حقوقي خاصي برخوردار نيست.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
حق فعاليت ديني مسلمانان در فرانسه
بر اساس قوانين فرانسه، فعاليت همه اديان در اين كشور آزاد شناخته شده است، ولي هيچ گونه حقوق و يا مستمري و يا كمكي به گروه هاي ديني در نظر گرفته نشده است. بنابراين و بر اساس قوانين، دريافت هر گونه كمك و يا مساعدتي از دولت، خصوصاً براي مسلمانان، غير قابل تصور است. با توجه به قوانين موجود و آزادي هاي قانوني در اين كشور، رفته رفته مسلمان ها دست‏ به تشكيل سازمان ها و مؤسسات ديني و غير زده‏اند، تا جايي كه در سال ۱۹۷۶ ، بيش از ۲۰ مؤسسه مختلف به ثبت رسيده اند.
در كل فرانسه، حدود ۸ مسجد جامع وجود دارد كه از آن ميان مي‏توان از مساجد بزرگ پاريس، مسجد كوچه پولونسو، مسجدالدعوه، مسجد ليون، مسجد گاليني، بلال، ابوبكر، عمرو را نام برد. علاوه بر آن، مي‏توان از حدود صد نمازخانه تقريباً آبرومند و نمازخانه‏هاي كوچكي كه در مغازه‏ها، خانه‏ها و كارگاه هايي كه در سراسر فرانسه موجودند، نام برد.
سازمانهاي اسلامي فرانسه
شوراي ديني مسلمانان فرانسه
دولت فرانسه از لحاظ قانوني هيچ قوميتي را به رسميت نمي شناسد، اما دولت در سال هاي اخير سعي كرده است سازماني را براي نمايندگي مسلمانان فرانسوي سازمان دهي كند. از اين روي، وزير كشور فرانسه “نيكولاس ساركوزي” در سال ۲۰۰۲ اقدام به تأسيس (شوراي ديني مسلمانان فرانسه) كرد. اين انجمن از آنجا كه به صورت غيررسمي از سوي دولت ملي به رسميت شناخته شده است يك انجمن مستقل خصوصي به شمار مي رود كه از هيچ جايگاه حقوقي خاصي برخوردار نيست.
 
بالا