قسمت اول
جلوه هاي زنانه در شعر پروين اعتصامي مريم خادم ازغدي، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي- واحد کرج
پس از چاپ اشعار پروين در مجله ادبي “بهار” از حدود 16 سالگي شايعه اي در مورد جنسيت او مطرح شد و بسياري از منتقدين، سراينده اشعار او را “مرد” پنداشتند. پروين در قطعه اي از خود دفاع کرد؛ اما اين برداشت در مورد شعر پروين تا زمان ما نيز ادامه دارد. در اين مقاله در مورد علل “مردانه” دانستن شعر پروين که عبارتند از: خردگرايي، موعظه گري و استواري کلام در قصايد و نيز شرايط زمان، علو مقام ادبي پروين، عدم استفاده شخصي از عناصر زنانه و عشق نسبت به حقيقت، سخن رفته است همچنين مايه هاي زنانه در شعر پروين مورد بررسي قرار گرفته و مواردي همچون بيان مادرانه، توصيف کودکان و پيرزنان و بيوه زنان فقير، استفاده از محسوسات زنانه، نکته سنجي، دفاع از حقوق زن و ذکر وظايف زن نسبت به همسر در قطعات، مثنويات و مناظرات به عنوان نشانه هاي زنانگي در کلام پروين دانسته شده و از هر مورد نيز شاهد مثالي از ديوان او ذکر گرديده است. در نهايت نيز اين طور نتيجه گيري شده که “مردانه بودن” را فقط در مورد ظاهر قصايد پروين مي توان مطرح کرد و تعميم دادن اين ويژگي به تمام اشعار او قضاوت صحيحي به نظر نمي رسد؛
پروين اعتصامي در 25 اسفندماه 1285 در تبريز به دنيا آ مد پدرش يوسف اعتصام الملک آشتياني، مترجم و روزنامه نگاري روشنفکر بود که به سبب انتخاب شدن به عنوان نماينده دوره دوم مجلس شوراي ملي، در 6 سالگي پروين به همراه خانواده از تبريز به تهران مهاجرت کرد از اين پس پروين در مجالس ادبي که با حضور ملک الشعراي بهار، دهخدا، نصرالله تقوي، اقبال آ شتياني و سعيد نفيسي در خانه پدر تشکيل مي شد شرکت مي نمود. از سن 14 سالگي قطعات پروين در مجله ادبي “بهار” چاپ شد. انتشار اين اشعار قوي سبب شايعه اي در مورد جنسيت پروين شد و همه سراينده اين اشعار را “مرد” پنداشتند. پروين نيز در آخرين شماره سال دوم مجله بهار در قطعه اي به تکذيب اين شايعه پرداخت.
از غبار فکر باطل، پاک بايد داشت دل
تا بداند ديو کاين آ ئينه جاي گرد نيست
مرد پنداريد پروين را چو برخي ز اهل فضل
اين معما گفته نيکوتر که پروين مرد نيست
انتشار اين اشعار قوي، تحسين و تمجيد ملک الشعراي بهار، محمد قزويني، دهخدا، لطفعلي صورتگر و سعيد نفيسي را برانگيخت اما در مقابل از سوي “اتحاديه کشاورزان و ترقي خواهان”، اعتراض هاي بسياري نسبت به ملک الشعراي بهار، نويسنده ديباچه ديوان پروين شد مبني بر اينکه چرا از روي ناآگاهي، اشعار “شاعري متصوف” را به پروين نسبت داده است. پس از آن عبدالحسين آيتي، اشعار پروين را سروده هاي “رونق علي شاه”، دانست و فضل الله گرکاني نيز اشعار را سروده هاي دهخدا تلقي کرد.
نظر برخي منتقدان معاصر همچون حبيب يغمايي، عبدالحسين زرين کوب و فرشته داوران در مورد پروين اين است که سروده هاي پروين بر زبان و بينش مردانه او دلالت مي کنند و او نتوانسته هويت جنسي خويش را به اثبات برساند. قضاوت فرخ تميمي در اين مورد از ديگران تندتر است؛ زيرا او عقيده دارد که پروين هيچ حس مادرانه و يا هويت زنانه اي را به خواننده يا شنونده اشعارش منتقل نمي کند.
جلوه هاي زنانه در شعر پروين اعتصامي مريم خادم ازغدي، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي- واحد کرج
پس از چاپ اشعار پروين در مجله ادبي “بهار” از حدود 16 سالگي شايعه اي در مورد جنسيت او مطرح شد و بسياري از منتقدين، سراينده اشعار او را “مرد” پنداشتند. پروين در قطعه اي از خود دفاع کرد؛ اما اين برداشت در مورد شعر پروين تا زمان ما نيز ادامه دارد. در اين مقاله در مورد علل “مردانه” دانستن شعر پروين که عبارتند از: خردگرايي، موعظه گري و استواري کلام در قصايد و نيز شرايط زمان، علو مقام ادبي پروين، عدم استفاده شخصي از عناصر زنانه و عشق نسبت به حقيقت، سخن رفته است همچنين مايه هاي زنانه در شعر پروين مورد بررسي قرار گرفته و مواردي همچون بيان مادرانه، توصيف کودکان و پيرزنان و بيوه زنان فقير، استفاده از محسوسات زنانه، نکته سنجي، دفاع از حقوق زن و ذکر وظايف زن نسبت به همسر در قطعات، مثنويات و مناظرات به عنوان نشانه هاي زنانگي در کلام پروين دانسته شده و از هر مورد نيز شاهد مثالي از ديوان او ذکر گرديده است. در نهايت نيز اين طور نتيجه گيري شده که “مردانه بودن” را فقط در مورد ظاهر قصايد پروين مي توان مطرح کرد و تعميم دادن اين ويژگي به تمام اشعار او قضاوت صحيحي به نظر نمي رسد؛
پروين اعتصامي در 25 اسفندماه 1285 در تبريز به دنيا آ مد پدرش يوسف اعتصام الملک آشتياني، مترجم و روزنامه نگاري روشنفکر بود که به سبب انتخاب شدن به عنوان نماينده دوره دوم مجلس شوراي ملي، در 6 سالگي پروين به همراه خانواده از تبريز به تهران مهاجرت کرد از اين پس پروين در مجالس ادبي که با حضور ملک الشعراي بهار، دهخدا، نصرالله تقوي، اقبال آ شتياني و سعيد نفيسي در خانه پدر تشکيل مي شد شرکت مي نمود. از سن 14 سالگي قطعات پروين در مجله ادبي “بهار” چاپ شد. انتشار اين اشعار قوي سبب شايعه اي در مورد جنسيت پروين شد و همه سراينده اين اشعار را “مرد” پنداشتند. پروين نيز در آخرين شماره سال دوم مجله بهار در قطعه اي به تکذيب اين شايعه پرداخت.
از غبار فکر باطل، پاک بايد داشت دل
تا بداند ديو کاين آ ئينه جاي گرد نيست
مرد پنداريد پروين را چو برخي ز اهل فضل
اين معما گفته نيکوتر که پروين مرد نيست
انتشار اين اشعار قوي، تحسين و تمجيد ملک الشعراي بهار، محمد قزويني، دهخدا، لطفعلي صورتگر و سعيد نفيسي را برانگيخت اما در مقابل از سوي “اتحاديه کشاورزان و ترقي خواهان”، اعتراض هاي بسياري نسبت به ملک الشعراي بهار، نويسنده ديباچه ديوان پروين شد مبني بر اينکه چرا از روي ناآگاهي، اشعار “شاعري متصوف” را به پروين نسبت داده است. پس از آن عبدالحسين آيتي، اشعار پروين را سروده هاي “رونق علي شاه”، دانست و فضل الله گرکاني نيز اشعار را سروده هاي دهخدا تلقي کرد.
نظر برخي منتقدان معاصر همچون حبيب يغمايي، عبدالحسين زرين کوب و فرشته داوران در مورد پروين اين است که سروده هاي پروين بر زبان و بينش مردانه او دلالت مي کنند و او نتوانسته هويت جنسي خويش را به اثبات برساند. قضاوت فرخ تميمي در اين مورد از ديگران تندتر است؛ زيرا او عقيده دارد که پروين هيچ حس مادرانه و يا هويت زنانه اي را به خواننده يا شنونده اشعارش منتقل نمي کند.