• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

جنگ موتورهاي جستجو ادامه خواهد داشت

admin

Administrator
عضو کادر مدیریت
در سال ۲۰۰۵ نيز جنگ بين موتورهاي جستجوي مطرح در فضاي وب ادامه خواهد داشت. مطالعات و بررسي هايي كه اخيراً انجام داده ام نشان مي دهد كه در سال جديد ميلادي نيز رقابت سختي بين Google، MSN و Yahoo وجود خواهد داشت.

حقيقت اين است كه دارم يواش يواش از موتور جستجوي بتاي مايكروسافت خوشم مي آيد. نتايجي كه اين موتور جستجو اراپه مي دهد جالب است و تا حدودي نزديك به آنچه كه من به دنبالش مي گشتم. دو ماه گذشته، وضعيت جور ديگري بود، با معرفي نسخه بتاي موتور جستجوي مايكروسافت، سايت ها و رسانه هاي خبري در سرتاسر دنيا از بي بي سي و سي ان ان و .. . گرفته تا ژورنالهاي و مجلات آنلاين مربوط به موتورهاي جستجو شروع به ارايه بررسيهاي عجولانه در خصوص عملكرد اين موتور جستجوي نوپا و مقايسه هايي با گوگل و ياهو كردند كه وجه مشترك همه آن بررسي ها اين بود كه گوگل كماكان پيشتاز است و البته هم اكنون نيز در راس جدول شهرت، محبوبيت و كاربرد قرار دارد. اين درست است كه گوگل در حال حاضر، نتايجي با كيفيت بالا ارايه مي دهد و آنچه در پاسخ به جستجوي ما در صفحات نتايج خود ارايه مي دهد به بهترين شكل ممكن متناسب با جستجوي ما است اما اين نتايج تنها كمي از نتايجي كه ياهو و به دنبال آن MSN ارايه مي دهند بالاتر است.

تفاوت اصلي بين گوگل و موتورهاي جستجوي ياهو و MSN در تعداد صفحاتي است كه اين موتورها از سايتها و صفحات وب موجود بر روي اينترنت فهرست (Index) كرده‌اند. تحقيقات نشان مي دهد كه ياهو در حدود نصف گوگل و MSN حدود يك چهارم آنچه گوگل از سرتاسر وب فهرست كرده است در اختيار دارد و گفته مي شود كه تفاوت كيفي يي كه بين اين سه موتور جستجو مشاهده مي شود نيز بخاطر همين عامل يعني تعداد صفحات ايندكس شده توسط آنهاست. بالا بودن تعداد صفحاتي كه توسط گوگل فهرست و رتبه بندي شده اند يك امتياز رقابتي فوق العاده براي گوگل محسوب مي شود كه فكر نمي كنم به همين راحتي ها آن را از دست بدهد. جنگي كه بين اين سه موتور جستجو با استفاده از ابزارهاي تبليغاتي كاربردي چون پست الكترونيك و فضاي بيشتر براي نامه ها و جستجوگرهاي روميزي شان، در دو ماه گذشته بر سر جلب توجه مخاطبين بالقوه و بالفعل به راه افتاده است در خصوص كاربرد روزافزون از موتورهاي جستجوي اصلي شان نيز بر سر رتبه بندي ها و الگوريتم ها و تعداد صفحات ايندكس شده شان نيز بوده است. معتقدم در سال آينده اين جنگ كماكان ادامه خواهد داشت اما اين نكته را نيز نبايد از ياد برد كه ياهو و MSN بيكار نخواهند نشست و در واقع اكنون نيز چنين قصدي را هم ندارند. روبات ها و Crawler هاي MSN شديداً در حال ايندكس كردن سايت ها هستند و من فكر مي كنم كه اين موتور جستجوي نوپا همانطور كه پيش از اين نيز مسئولانش گفته بودند مي خواهد در جهت ارائه نتايج جستجو به صورت محلي وارد ميدان رقابت با ديگر موتورها شوند.

گوگل در حال حاضر از لحاظ كيفيت بهترين نتايج را ارائه مي كند. رتبه بندي يا Page Ranking و لينك هايي كه به سايت ها شده اند يا اصطلاحاً Backlinks در هر سه موتور جستجو مورد توجه قرار گرفته است و در اين ميان گوگل اينترفيس راحت تري را در اخيار قرار مي دهد. تحقيقات نشان داده است ميزان محبوبيت و شهرت و استفاده از اين سه موتور جستجو در ميان كاربران اينترنتي دقيقاً متناسب با كميت و كيفيتي است كه در صفحات نتايج حاصل از جستجو نشان مي دهند. كاربران اينترنت ابتدا گوگل را انتخاب مي كنند بعد ياهو و بعد از آن نوبت به MSN مي رسد. جالب توجه آن است در صفحات نتايج در مورد گوگل، تقريباً يك به ده، شما به نتيجه دلخواه تان دست مي يابيد. حال من مي خواهم اين را بگويم كه يواش يواش MSN Beta هم دارد خودي نشان مي دهد. مي توانيد موضوعي را انتخاب كنيد و اين دو موتور جستجو را از اين لحاظ تست كنيد. اسپم كردن هر سه موتور جستجو عجيب راحت است و همانطور كه در مورد قضيه «خليج فارس» و سايت به نام «خليج عربي» جايي ديده يا خوانده ايد، به راحتي مي توان با ايجاد لينك به يك سايت مورد نظر، گوگل را اسپم يا بمباران كرد. اكثر نتايجي كه گوگل نشان مي دهد طبق آخرين تحقيقات و البته در دو موتور جستجوي ديگر دقيقاً با همين روش به دست آمده اند و بخاطر همين هم هست كه يك به ده ممكن است به آيتم مورد نظرتان دست يابيد.

اميدوارم اين مطالب مورد توجه تان قرار گرفته باشد سوال هايتان را برايمان ارسال كنيد و نظراتتان را برايمان بنويسيد.


منبع: webfaqt.com
 
بالا