حرمت ها و حريم ها را رعايت كنيد
در اين فصل آخر به بحثي مي پردازيم كه اگر چه به انتخاب همسر ربط مستقيمي ندارد اما تأثير اين مسئله در شخصيت و آيندة افراد به گونه اي است كه همه چيز زندگي شان را تغيير مي دهد حتي انتخاب همسر را.
نمي دانم شما در چه فرهنگ و خانواده اي زندگي مي كنيد و خودتان يا خانواده تان يا در فرهنگ خانوادگي و فاميلي تان دربارة ارتباط بين پسر و دختر يا زن و مرد يا محرم و نامحرم چه نظر و عقيده اي داريد ، اما هر عقيده و فرهنگي كه داشته باشيد يكسري اصول انساني و اخلاقي و يكسري حقايقي در جهان هستي وجود دارد كه هيچ ربطي به فرهنگ و قبيله ندارد و اعتقادات افراد نمي تواند صحت اين حقايق را از بين ببرد .
مروزه متأسفانه و با نهايت تأسف بايد گفت كه جامعة ما با سهل انگاريها و چشم فروبستن ها و يا سطحي نگري ها چه از جانب مسئولين و چه از جانب خانواده ها ، به طرق مختلف با شكستن حريم هاي بين روابط زن و مرد در راهي گام برمي دارد كه غرب سالهاي سال است بواسطة اينكه به آخر آن رسيده است دچار معضلات و مشكلات بسياري شده است ، و ما اگر خوبيها و امتيازات مثبت غرب را خوب فرانگرفته ايم اما در فرا گرفتن زشتي ها و معايب آن بسيار حريص شده ايم .
در اسلام يكي از ملاكهاي حليت و حرمت مسائل ، توجه به منافع و مضرات يك چيز است . اين اصل كه هر عقل سليمي آنرا تأييد مي كند و اصلي كاملاً بديهي نيز به شمار مي آيد به اين معناست كه آن چيز مورد تحريم است كه ضرر دارد و آن چيزي حلال است كه منفعت دارد .
امــرش هـمه مـعروف نهي اش هـمه مـنكر
البته خيلي از مسائل ممكن است به همين سادگي نباشد و بعضي از امور ممكن است هم منفعت داشته باشند وهم ضرر ، اما اسلام طبق اين اصل هر چيزي كه منافعش از مضراتش بيشتر باشد را حلال يا مباح مي داند و هر چيزي را كه مضرات آن بيشتر از منافعش باشد حرام مي داند . حكم تحريم شراب از اين گونه مسائل است . در قرآن تصريح شده كه درست است شراب يكسري منافعي دارد اما چون مضرات آن بيشتر از منافعش مي باشد و آنچه كه خراب مي كند بيش از آن چيزي است كه آباد مي كند لذا به همين دليل شراب – با وجود اين كه ممكن است منافعي داشته باشد – تحريم گشته است ((يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما)) (بقره /219) ((اي پيامبر از تو حكم شراب و قمار مي پرسند بگو در اين گناه بزرگي است و منافعي براي مردم است وليكن زيان گناه آن بيشتر از سود آنست)) در مورد روابط بين زن و مرد يا محرم و نامحرم نيز همين حكم صادق است ، يعني ممكن است برخي منافع در همان آزاديهاي از نوع غربي باشد ، اما آنچه كه آن آزاديها به ارمغان مي آورند ضرر و زيان بسيار بيشتري دارند از همة آنچه كه ممكن است عقده گشايي كنند ، لذا همة آنچه كه از محدوديتها و سخت گيريها و حريمها كه در اسلام براي روابط بين زن و مرد بيان شده است به جهت اين است كه منفعت بزرگتري را نصيب انسانها كنند و زندگي لذت بخش تري را ارزاني انسانها نمايند .
بنابراين شما چه به آزادي در روابط بين زن و مرد معتقد باشيد وچه نباشيد ، اين اعتقاد شما نمي تواند حقيقت اين گونه روابط را تغيير دهد و همانطور كه اعتقاد شما به بي اشكال داشتن شراب ، از مضرات آن ذره اي نمي كاهد ، اعتقاد شما به آزادي در روابط بين محرم و نامحرم ذره اي نيز از همة آن ضررها و زيان ها نمي كاهد .
البته بگذريم از افراط گريها و تنگ نظريهاي يك عده خشكه مقدس كه هنرشان فقط در ((نه))گفتن ها و تخطئه كردنها و همه چيز را سياه ديدن ها و در محدوديت گذاشتن هاست ، اما اسلام به جهت اينكه علاوه بر فرد ، جامعه را نيز مي خواهد سالم كند ، حد و حدودي در اينگونه روابط گذاشته است و همة اين حريم ها بر اساس دقيق ترين خصوصيات روانشناسي بين زن و مرد است . اسلام مي خواهد كه انسانها به وقت برخوردها و به وقت ارضاء نياز جنسي ، عاقل باشند .
به وقت وجود يك نياز ، شايد هيچ لذتي بالاتر از ارضاء همان نياز نباشد ، وقتي گرسنه هستيد ، بيش از هر چيز از غذا خوردن لذت مي بريد ، وقتي خسته هستيد ، هيچ چيز بيشتر از خواب برايتان شيرين نيست ، وقتي تشنه هستيد جرعه اي آب يا نوشيدني ديگر بيشتر از هر چيز ديگر براي شما لازم تر و ضروري تر است و وقتي هم جوان هستيد و نياز جنسي در شما وجود دارد هيچ چيز شيرين تر و ضروري تر از ارتباط با جنس مخالف نيست .
در اين فصل آخر به بحثي مي پردازيم كه اگر چه به انتخاب همسر ربط مستقيمي ندارد اما تأثير اين مسئله در شخصيت و آيندة افراد به گونه اي است كه همه چيز زندگي شان را تغيير مي دهد حتي انتخاب همسر را.
نمي دانم شما در چه فرهنگ و خانواده اي زندگي مي كنيد و خودتان يا خانواده تان يا در فرهنگ خانوادگي و فاميلي تان دربارة ارتباط بين پسر و دختر يا زن و مرد يا محرم و نامحرم چه نظر و عقيده اي داريد ، اما هر عقيده و فرهنگي كه داشته باشيد يكسري اصول انساني و اخلاقي و يكسري حقايقي در جهان هستي وجود دارد كه هيچ ربطي به فرهنگ و قبيله ندارد و اعتقادات افراد نمي تواند صحت اين حقايق را از بين ببرد .
مروزه متأسفانه و با نهايت تأسف بايد گفت كه جامعة ما با سهل انگاريها و چشم فروبستن ها و يا سطحي نگري ها چه از جانب مسئولين و چه از جانب خانواده ها ، به طرق مختلف با شكستن حريم هاي بين روابط زن و مرد در راهي گام برمي دارد كه غرب سالهاي سال است بواسطة اينكه به آخر آن رسيده است دچار معضلات و مشكلات بسياري شده است ، و ما اگر خوبيها و امتيازات مثبت غرب را خوب فرانگرفته ايم اما در فرا گرفتن زشتي ها و معايب آن بسيار حريص شده ايم .
در اسلام يكي از ملاكهاي حليت و حرمت مسائل ، توجه به منافع و مضرات يك چيز است . اين اصل كه هر عقل سليمي آنرا تأييد مي كند و اصلي كاملاً بديهي نيز به شمار مي آيد به اين معناست كه آن چيز مورد تحريم است كه ضرر دارد و آن چيزي حلال است كه منفعت دارد .
امــرش هـمه مـعروف نهي اش هـمه مـنكر
البته خيلي از مسائل ممكن است به همين سادگي نباشد و بعضي از امور ممكن است هم منفعت داشته باشند وهم ضرر ، اما اسلام طبق اين اصل هر چيزي كه منافعش از مضراتش بيشتر باشد را حلال يا مباح مي داند و هر چيزي را كه مضرات آن بيشتر از منافعش باشد حرام مي داند . حكم تحريم شراب از اين گونه مسائل است . در قرآن تصريح شده كه درست است شراب يكسري منافعي دارد اما چون مضرات آن بيشتر از منافعش مي باشد و آنچه كه خراب مي كند بيش از آن چيزي است كه آباد مي كند لذا به همين دليل شراب – با وجود اين كه ممكن است منافعي داشته باشد – تحريم گشته است ((يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما)) (بقره /219) ((اي پيامبر از تو حكم شراب و قمار مي پرسند بگو در اين گناه بزرگي است و منافعي براي مردم است وليكن زيان گناه آن بيشتر از سود آنست)) در مورد روابط بين زن و مرد يا محرم و نامحرم نيز همين حكم صادق است ، يعني ممكن است برخي منافع در همان آزاديهاي از نوع غربي باشد ، اما آنچه كه آن آزاديها به ارمغان مي آورند ضرر و زيان بسيار بيشتري دارند از همة آنچه كه ممكن است عقده گشايي كنند ، لذا همة آنچه كه از محدوديتها و سخت گيريها و حريمها كه در اسلام براي روابط بين زن و مرد بيان شده است به جهت اين است كه منفعت بزرگتري را نصيب انسانها كنند و زندگي لذت بخش تري را ارزاني انسانها نمايند .
بنابراين شما چه به آزادي در روابط بين زن و مرد معتقد باشيد وچه نباشيد ، اين اعتقاد شما نمي تواند حقيقت اين گونه روابط را تغيير دهد و همانطور كه اعتقاد شما به بي اشكال داشتن شراب ، از مضرات آن ذره اي نمي كاهد ، اعتقاد شما به آزادي در روابط بين محرم و نامحرم ذره اي نيز از همة آن ضررها و زيان ها نمي كاهد .
البته بگذريم از افراط گريها و تنگ نظريهاي يك عده خشكه مقدس كه هنرشان فقط در ((نه))گفتن ها و تخطئه كردنها و همه چيز را سياه ديدن ها و در محدوديت گذاشتن هاست ، اما اسلام به جهت اينكه علاوه بر فرد ، جامعه را نيز مي خواهد سالم كند ، حد و حدودي در اينگونه روابط گذاشته است و همة اين حريم ها بر اساس دقيق ترين خصوصيات روانشناسي بين زن و مرد است . اسلام مي خواهد كه انسانها به وقت برخوردها و به وقت ارضاء نياز جنسي ، عاقل باشند .
به وقت وجود يك نياز ، شايد هيچ لذتي بالاتر از ارضاء همان نياز نباشد ، وقتي گرسنه هستيد ، بيش از هر چيز از غذا خوردن لذت مي بريد ، وقتي خسته هستيد ، هيچ چيز بيشتر از خواب برايتان شيرين نيست ، وقتي تشنه هستيد جرعه اي آب يا نوشيدني ديگر بيشتر از هر چيز ديگر براي شما لازم تر و ضروري تر است و وقتي هم جوان هستيد و نياز جنسي در شما وجود دارد هيچ چيز شيرين تر و ضروري تر از ارتباط با جنس مخالف نيست .