• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

حماسه در ادبیات جهان

baroon

متخصص بخش ادبیات

حماسه در ادبیات جهان




حماسه Epic يا شعر حماسي Epic/ Poem شعري است که دست کم اين ويژگي‏ها را داشته باشد:

1- يک شعر روايي بلند است;
2- موضوعي کاملاً جدي دارد ;
3- با زباني رفيع و لحني بسيار ادبي بيان مي‏شود ;
4- موضوع آن قهرماني است خداگونه که سرنوشت يک قبيله و يا حتي يک ملت را به دست دارد ;

شاهنامه ي فردوسي ، ايلياد و اوديسه ي هومر و بهشت گمشده ي ميلتون از مشهورترين حماسه ‏هاي جهان هستند که در اين 4 ويژگي اوليهT کاملاً با هم اشتراک دارند.


از ديگر خصوصيت‏ هاي کلي حماسه مي‏توان به شکل‏ گيري آن بعد از يک دوره نقل شفاهي ، مبهم بودن زمان و مکان در اثر، تعلق داستان حماسه به لحظات تکوين يک جامعه و مبارزه براي آن و وجود يک هسته تاريخي که با لعاب پر رنگ افسانه و اسطوره پوشيده مي‏شود، اشاره کرد.


به روايات ثانويه که از اشعار شفاهي يک ملت به وسيله ي يک شاعر ايجاد مي‏شود «حماسه‏ هاي قومي» يا «نخستين» مي‏گوييم. اين حماسه‏ هاي سنتي در مقابل حماسه ‏هاي ادبي هستند که در آن تقليد آگاهانه ‏اي از حماسه ‏هاي سنتي رخ مي‏دهد و شاعر انتخاب‏گر و خلاق عمل مي‏کند. در ادبيات انگليسي ايلياد واوديسه ي هومر را نمونه حماسه سنتي مي‏دانند «انه ائيد ويرژيل» را ادبي . در ايران بي ‏شک شاهنامه فردوسي حماسه‏ اي ادبي است اما منابع فردوسي براي سرايش آنها مثل شاهنامه دقيقي يا گرشاسب نامه يا بعضي خداي نامه ‏ها را مي‏توان حماسه ‏هاي سنتي ناميد.


شاهنامه ي فردوسي ، ايلياد و اوديسه ي هومر و بهشت گمشده ي ميلتون از مشهورترين حماسه ‏هاي جهان هستند .


ارسطو، نظريه پرواز نقد ادبي در يونان، حماسه را در رده ه‏اي بعد از تراژدي قرار داده . در عصر رنسانس آن را از تمام انواع ادبي ديگر برتر دانسته‏ اند.



مشخصه‏ هاي مشترک حماسه ‏هاي ادبي


1- قهرمان فردي است با اهميت ملي يا حتي گيتي‏ گستر: آشيل در ايلياد ، رستم در شاهنامه و آدم و حوا در بهشت گم شده نماينده‏ هاي تمام عيار اين ويژگي هستند.


2- فضاي مکاني حماسه ‏ها بسيار وسيع است و ممکن است گستره ه‏اي جهاني يا وسيع‏تر نيز داشته باشد: اديسه سراسر حوزه مديترانه را در بر مي‏گيرد (که البته در آن زمان کل جهان محسوب مي‏شد) و در دفتر يازدهم به جهان ارواح هم میرسد . شاهنامه تمام ايران را در بر دارد در زماني که هستي تنها 3 بخش داشت و بخش اعظم آن ايران بود که البته در مراحل متعدد توران را نيز مدنظر قرار مي‏دهد. گستره ي بهشت گمشده ي ميلتون کل جهان است چرا که در بهشت، زمين و جهنم رخ مي‏‏دهد.

3- اعمال داستاني شامل اعمال يک ابر انسان در صحنه ي نبرد است: اتفاقات جنگ تراوا در ايلياد واودليسه و رزم رستم با ديوسپيد و يا اسفنديار و ماجراي شورش فرشتگان طغيان‏گرعليه خداوند در بهشت، همسفر شيطان براي يافتن دنياي جديد و تلاش او براي غلبه بر خداوند از راه اغواي انسان و اقدام اسطوره‏اي مسيح براي ناکام ماندن او ، نمونه‏ هاي بارز اين مورد هستند.

4- در جريان اين حوادث نيروهاي فوق طبيعي مثل خدايان و موجودات فرازميني همواره بخش مهمي را بر عهده دارند: خدايان کوه المپ در ايلياد، سيمرغ در شاهنامه و يهوه و مسيح و فرشتگان در بهشت گمشده براي مثال ازين دست نيروها هستند. اين نيروهاي فوق طبيعي در دوران نئوکلاسيک آنقدر اهميت يافتند که به عنوان «اسباب فوق طبيعي» ناميده شدند و جزء لاينفک حماسه محسوب گرديدند.

5- منظومه ي حماسي تقريباً نوعي ماجراي تشريفاتي است و بي ‏شک زبان آن مي‏ بايست فاخر و رفيع باشد و عميقاً با زبان گفتاري تفاوت داشته باشد: زبان حماسي بايد متناسب با اعمال پهلواني و قهرمانانه ي روايت شده در متن انتخاب شود. مثلاً سبک خاص روايت شاهنامه که آنچنان قوي بود که منبع تغذيه هزار ساله ي زبان فارسي را مهيا کرد و يا بهشت گمشده که اساساً با الهام از اشعار لاتين سروده شده است.


حماسه ‏هاي مدرن
اگر ويژگي‏هاي سبکي کهن را در نظر نگيريم و به روح حماسي در اثر توجه داشته باشيم شايد بسياري از شاهکارهاي ادبي جهان را بتوانيم در دسته‏ بندي حماسه ‏ها محسوب کنيم . از جمله:


کمدي الهي دانته (قرن 14)

ملکه پريان اسپنسر (قرن 16)

موبي ديک، هرمان منويل (قرن 19)

جنگ و صلح تولستوي (قرن 17)

و حتي يوليسس اثر جميزجوبين (قرن 20)


در اين آثار اثرپذيري از حماسه‏ هاي کهن به خوبي آشکار است.

 
آخرین ویرایش:
بالا