B a R a N
مدير ارشد تالار
هفت صبح: اختصاص يك فضای مناسب براي ايجاد دفتر کار در منزل كمك زيادي به كاهش هزينههاي شما خواهد كرد
تا همين چند سال قبل تنها نویسندگان و هنرمندان بودند كه در خانه خود كار ميكردند و داشتن یک دفتر کارخانگی براي بسياري از مشاغل کمی غريب و دور از ذهن به نظر میرسید اما امروزه تجارتهای خانگی روز به روز گستردهتر میشوند.
در واقع استفاده از تکنولوژی و اینترنت به مردم کمک میکند تا هزینههای اجاره و شارژ دفتر، رفت و آمد و حتی سفرهای کاری را کاهش دهند و مدت زمان بیشتری را با افراد خانواده سپری کنند. با وجود این کارکردن در خانه به امکانات اولیهای نیاز دارد که برای همه مردم کم و بیش مشترک است.
اگر میخواهید محیط کار خانگی خوبی داشته باشید با کمک چند توصیه ساده میتوانید چیدمان مناسبی را برای اتاق کارتان در نظر بگیرید و با کار کردن در محیطی زیبا و راحت، بازده کاری خوبی داشته باشید.
جایی دور از سر و صدا
یکی از کارهای دشوار مربوط به کار خانگی این است که بتوانید ساعات مشخصی را به کار کردن اختصاص دهید و صدای تلویزیون، زنگ تلفن یا صحبتهای سایر افراد خانه تمرکز شما را از بین نبرد.
اگر دفتر کار شما جایی نزدیک به مرکز فعالیتهای خانه مانند اتاق نشیمن یا اتاق کودکان باشد واضح است که نمیتوانید روی کارتان متمرکز شوید. بنابراین باید فضایی را انتخاب کنید که حریم خصوصی شما را حفظ کند و حواستان پرت نشود.
زير زمين و انباري را درياب!
اگر همین جا به این موضوع فکر میکنید که کدام قسمت از خانه شما برای دفتر کار مناسب است بهتر است هنگام انتخاب اتاق کار به این نکات توجه کنید.
درست است که بهترین مکان انتخاب یک اتاق جداگانه است که در آن را ببندید و از هیاهو و سر و صدا راحت شوید اما در همه خانهها این امکان وجود ندارد. بنابراین چند توصیه برایتان داریم.
تقریبا در بیشتر خانهها فضاهای بدون استفاده و فراموش شده وجود دارند. فقط باید آنها را پیدا کنید. به طور مثال میتوانید اطراف بالکن را با کمک حصیر بپوشانید یا برای حفاظت کامل در فصل سرما از شیشه و پنجره استفاده کنید.
حتی در زیرزمین خانه یا انباریها هم ممکن است چنین فضاهایی قابل استفاده باشند. اگر انباری خانه شما بزرگ است میتوانید با کمک دیوار کاذب بخشی از آن را جدا کنید، به اتاق کار یا دفتر اختصاص دهید و با استفاده از رنگهای شاد و هماهنگ، مبلمان راحت و البته نور کافی دفتر راحتی داشته باشید. برای تهویه مناسب نصب هواکش را فراموش نکنید.
همیشه لازم نیست که اتاق جداگانهای را به دفتر اختصاص دهید. بلکه گاهی اوقات میزی کوچک که در گوشه اتاق پذیرایی، ناهار خوری یا سایر اتاقها قرار گرفته هم میتواند به میز کار اختصاص داشته باشد.
فقط باید میزی سبک یا مدلی را انتخاب کنید که به راحتی قابل حمل است تا در صورت لزوم و در مواقعی که ميهمان میآید بتوانید آن را به طور موقت به اتاق دیگری انتقال دهید.
تعجب نکنید، دفتر کار شما میتواند در آشپزخانه هم قرار داشته باشد. یعنی به صورت میزی کوچک در حد فاصل بین دو کابینت یا جایی در گوشه آشپزخانه قرار گیرد.
البته این پیشنهاد برای آشپزخانههای اوپن چندان مناسب نیست اما اگر در سایر اتاقها جایی برای میز کار شما وجود ندارد، میتوانید به پیدا کردن چنین فضایی حتی در آشپزخانه هم فکر کنید.
در خانههای دوبلکس فضای زیر پلهها هم امکان تبدیل شدن به دفتر کار را دارد.
دور از اتاق خواب
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز میز کار را در اصلیترین اتاق خانه قرار ندهید. در واقع تلاش کنید که اتاق خواب شما با اتاق کارتان در یک جا قرار نداشته باشد. اتاق خواب جایی است که برای استراحت و آرامش به آن نیاز دارید. اگر همواره میزی پر از کاغذ و پوشههای کاری جلوی چشمتان باشد استرس کار به سراغتان میآید و نمیتوانید اعصابتان را آرام کنید.
اگر مجبورید فضایی از اتاق خواب را به اتاق کار اختصاص دهید میزی انتخاب کنید که تعدادی کشو داشته باشد تا بتوانید بعد از تمام شدن کار، کاغذها را داخل کشوها قرار دهید و هنگام خواب و استراحت گروهی، کارهای معوقه جلوی چشمتان رژه نروند.
كمي هزينه براي مجهز کردن دفتر خانگی
برای اینکه هنگام کار احساس راحتی بیشتری داشته باشید باید به فکر انتخاب و خرید تجهیزات مناسب هم باشید. دستگاه رایانه یا لپتاپ، اینترنت، دستگاههای چند کاره پرینتر، اسکنر و کپی، تلفن و پیغام گیر، پوشه، کتابخانه و خرده ریزهایی مانند سنجاق، منگنه، خودکار و ... از جمله مهمترین وسایلی هستند که به آنها نیاز دارید. البته بر حسب نوع کاری که انجام میدهید ممکن است تجهیزات دیگری هم لازم داشته باشید. به هر حال بهترین کار این است که تمام کالاهای مورد نیازتان را روی کاغذ یادداشت کنید و انواع با کیفیت را به خانه بیاورید. یادتان باشد که کار کردن در یک دفتر مجهز، به پیشرفت کاری شما کمک میکند.
بخشی از تجهیزات مهم دفتر کار شما به داشتن میز و صندلی خوب و راحت مربوط میشود که برای این کار نیازی به خرید لوازم شیک و گران قیمت هم نیست. البته برای پذیرایی از ميهمانان احتمالی هم باید میز و صندلی یا فضای مناسبی داشته باشید و گاهی اوقات به خرید یک میز کنفرانس چهار نفره هم فکر کنید.
کارآیی دفتر کار
نکته مهم دیگر کارآیی دفتر کار شماست. اگر قرار است در روز هشت ساعت یا بیشتر در دفتر کارتان باشید محل کار باید اولین اولویت شما باشد. اگر میز کارتان را در جایی پر رفت و آمد، تاریک و گرفته یا شلوغ و پر سر و صدا قرار دهید همیشه برای فرار از دفتر دنبال بهانه میگردید. بیشتر مواقع قوانین و ضوابط محل کار، افراد را در محل کارشان ثابت نگه نمیدارد، بلکه داشتن یک دفتر راحت، زیبا و کارآمد به بالابردن بازدهی کاری شما کمک میکند.
بنابراين محل کار خانگیتان را به یکی از محبوبترین فضاهای خانگی تبدیل کنید تا از بودن در این مکان لذت ببرید. اگر برای انتخاب وسایل و چیدمان دفتر کار وقت بگذارید و به نیازهایتان توجه کنید، بدون شک میتوانید دفتر کاری دلخواهتان را داشته و از این بابت خوشحال باشید.
چند سوال در مورد نیازها و عادتهاي كاري
در صورتی که میخواهید فضایی از خانه را به عنوان محیط کار خانگی در نظر بگیرید یادتان باشد که اول از همه باید ببینید برای داشتن فضایی مناسب و راحت به چه چیزهایی نیاز دارید. بهتر است قبل از اینکه وسایل مورد نیازتان را بخرید یا برای چیدمان اتاق میز و صندلی تازهای سفارش دهید این سوالات را از خودتان بپرسید؟
چند ساعت در روز قرار است در خانه کار کنید؟
آیا در حال حاضر فضایی از خانه را به این کار اختصاص دادهاید یا هنوز نمیدانید وسایل کارتان را کجا باید قرار دهید؟
آیا به گوشه آرام و دنجی نیاز دارید که دور از هیاهوی خانوادگی باشد؟
آیا لازم است قرار ملاقاتهایی با مشتریان داشته باشید؟
آیا برای قرار دادن پوشهها و مدارک کاری به فضای بزرگی نیاز دارید؟
شاید خودتان بتوانید سوالات دیگری را هم به این پرسشها اضافه کنید تا بدانید برای چیدمان اتاق کار به چه نکاتی باید توجه کنید. به هر حال بهتر است که امکانات مورد نیازتان را یادداشت کنید، عادتهای شخصی خودتان را هم مدنظر قرار دهید و همه نکات کوچک و بزرگ را بررسی کنید تا با برنامه پیش بروید و وقت و انرژیتان بیجهت به هدر نرود.
تا همين چند سال قبل تنها نویسندگان و هنرمندان بودند كه در خانه خود كار ميكردند و داشتن یک دفتر کارخانگی براي بسياري از مشاغل کمی غريب و دور از ذهن به نظر میرسید اما امروزه تجارتهای خانگی روز به روز گستردهتر میشوند.
در واقع استفاده از تکنولوژی و اینترنت به مردم کمک میکند تا هزینههای اجاره و شارژ دفتر، رفت و آمد و حتی سفرهای کاری را کاهش دهند و مدت زمان بیشتری را با افراد خانواده سپری کنند. با وجود این کارکردن در خانه به امکانات اولیهای نیاز دارد که برای همه مردم کم و بیش مشترک است.
اگر میخواهید محیط کار خانگی خوبی داشته باشید با کمک چند توصیه ساده میتوانید چیدمان مناسبی را برای اتاق کارتان در نظر بگیرید و با کار کردن در محیطی زیبا و راحت، بازده کاری خوبی داشته باشید.
یکی از کارهای دشوار مربوط به کار خانگی این است که بتوانید ساعات مشخصی را به کار کردن اختصاص دهید و صدای تلویزیون، زنگ تلفن یا صحبتهای سایر افراد خانه تمرکز شما را از بین نبرد.
اگر دفتر کار شما جایی نزدیک به مرکز فعالیتهای خانه مانند اتاق نشیمن یا اتاق کودکان باشد واضح است که نمیتوانید روی کارتان متمرکز شوید. بنابراین باید فضایی را انتخاب کنید که حریم خصوصی شما را حفظ کند و حواستان پرت نشود.
زير زمين و انباري را درياب!
اگر همین جا به این موضوع فکر میکنید که کدام قسمت از خانه شما برای دفتر کار مناسب است بهتر است هنگام انتخاب اتاق کار به این نکات توجه کنید.
درست است که بهترین مکان انتخاب یک اتاق جداگانه است که در آن را ببندید و از هیاهو و سر و صدا راحت شوید اما در همه خانهها این امکان وجود ندارد. بنابراین چند توصیه برایتان داریم.
تقریبا در بیشتر خانهها فضاهای بدون استفاده و فراموش شده وجود دارند. فقط باید آنها را پیدا کنید. به طور مثال میتوانید اطراف بالکن را با کمک حصیر بپوشانید یا برای حفاظت کامل در فصل سرما از شیشه و پنجره استفاده کنید.
همیشه لازم نیست که اتاق جداگانهای را به دفتر اختصاص دهید. بلکه گاهی اوقات میزی کوچک که در گوشه اتاق پذیرایی، ناهار خوری یا سایر اتاقها قرار گرفته هم میتواند به میز کار اختصاص داشته باشد.
فقط باید میزی سبک یا مدلی را انتخاب کنید که به راحتی قابل حمل است تا در صورت لزوم و در مواقعی که ميهمان میآید بتوانید آن را به طور موقت به اتاق دیگری انتقال دهید.
تعجب نکنید، دفتر کار شما میتواند در آشپزخانه هم قرار داشته باشد. یعنی به صورت میزی کوچک در حد فاصل بین دو کابینت یا جایی در گوشه آشپزخانه قرار گیرد.
البته این پیشنهاد برای آشپزخانههای اوپن چندان مناسب نیست اما اگر در سایر اتاقها جایی برای میز کار شما وجود ندارد، میتوانید به پیدا کردن چنین فضایی حتی در آشپزخانه هم فکر کنید.
در خانههای دوبلکس فضای زیر پلهها هم امکان تبدیل شدن به دفتر کار را دارد.
دور از اتاق خواب
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز میز کار را در اصلیترین اتاق خانه قرار ندهید. در واقع تلاش کنید که اتاق خواب شما با اتاق کارتان در یک جا قرار نداشته باشد. اتاق خواب جایی است که برای استراحت و آرامش به آن نیاز دارید. اگر همواره میزی پر از کاغذ و پوشههای کاری جلوی چشمتان باشد استرس کار به سراغتان میآید و نمیتوانید اعصابتان را آرام کنید.
اگر مجبورید فضایی از اتاق خواب را به اتاق کار اختصاص دهید میزی انتخاب کنید که تعدادی کشو داشته باشد تا بتوانید بعد از تمام شدن کار، کاغذها را داخل کشوها قرار دهید و هنگام خواب و استراحت گروهی، کارهای معوقه جلوی چشمتان رژه نروند.
كمي هزينه براي مجهز کردن دفتر خانگی
برای اینکه هنگام کار احساس راحتی بیشتری داشته باشید باید به فکر انتخاب و خرید تجهیزات مناسب هم باشید. دستگاه رایانه یا لپتاپ، اینترنت، دستگاههای چند کاره پرینتر، اسکنر و کپی، تلفن و پیغام گیر، پوشه، کتابخانه و خرده ریزهایی مانند سنجاق، منگنه، خودکار و ... از جمله مهمترین وسایلی هستند که به آنها نیاز دارید. البته بر حسب نوع کاری که انجام میدهید ممکن است تجهیزات دیگری هم لازم داشته باشید. به هر حال بهترین کار این است که تمام کالاهای مورد نیازتان را روی کاغذ یادداشت کنید و انواع با کیفیت را به خانه بیاورید. یادتان باشد که کار کردن در یک دفتر مجهز، به پیشرفت کاری شما کمک میکند.
بخشی از تجهیزات مهم دفتر کار شما به داشتن میز و صندلی خوب و راحت مربوط میشود که برای این کار نیازی به خرید لوازم شیک و گران قیمت هم نیست. البته برای پذیرایی از ميهمانان احتمالی هم باید میز و صندلی یا فضای مناسبی داشته باشید و گاهی اوقات به خرید یک میز کنفرانس چهار نفره هم فکر کنید.
کارآیی دفتر کار
نکته مهم دیگر کارآیی دفتر کار شماست. اگر قرار است در روز هشت ساعت یا بیشتر در دفتر کارتان باشید محل کار باید اولین اولویت شما باشد. اگر میز کارتان را در جایی پر رفت و آمد، تاریک و گرفته یا شلوغ و پر سر و صدا قرار دهید همیشه برای فرار از دفتر دنبال بهانه میگردید. بیشتر مواقع قوانین و ضوابط محل کار، افراد را در محل کارشان ثابت نگه نمیدارد، بلکه داشتن یک دفتر راحت، زیبا و کارآمد به بالابردن بازدهی کاری شما کمک میکند.
بنابراين محل کار خانگیتان را به یکی از محبوبترین فضاهای خانگی تبدیل کنید تا از بودن در این مکان لذت ببرید. اگر برای انتخاب وسایل و چیدمان دفتر کار وقت بگذارید و به نیازهایتان توجه کنید، بدون شک میتوانید دفتر کاری دلخواهتان را داشته و از این بابت خوشحال باشید.
چند سوال در مورد نیازها و عادتهاي كاري
در صورتی که میخواهید فضایی از خانه را به عنوان محیط کار خانگی در نظر بگیرید یادتان باشد که اول از همه باید ببینید برای داشتن فضایی مناسب و راحت به چه چیزهایی نیاز دارید. بهتر است قبل از اینکه وسایل مورد نیازتان را بخرید یا برای چیدمان اتاق میز و صندلی تازهای سفارش دهید این سوالات را از خودتان بپرسید؟
آیا در حال حاضر فضایی از خانه را به این کار اختصاص دادهاید یا هنوز نمیدانید وسایل کارتان را کجا باید قرار دهید؟
آیا به گوشه آرام و دنجی نیاز دارید که دور از هیاهوی خانوادگی باشد؟
آیا لازم است قرار ملاقاتهایی با مشتریان داشته باشید؟
آیا برای قرار دادن پوشهها و مدارک کاری به فضای بزرگی نیاز دارید؟
شاید خودتان بتوانید سوالات دیگری را هم به این پرسشها اضافه کنید تا بدانید برای چیدمان اتاق کار به چه نکاتی باید توجه کنید. به هر حال بهتر است که امکانات مورد نیازتان را یادداشت کنید، عادتهای شخصی خودتان را هم مدنظر قرار دهید و همه نکات کوچک و بزرگ را بررسی کنید تا با برنامه پیش بروید و وقت و انرژیتان بیجهت به هدر نرود.