• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

داستان واقعی به روایت نشنال جئوگرافی

Nicol

متخصص بخش گردشگری
۲۸ آپریل ۱۹۹۸ ساعت یک بعد از ظهر فرودگاه بین المللی ” هیلو ”
شاهد حضور مسافرانی است که قصد دارند با پرواز شماره ۲۴۳ این جزیره زیبا رو به مقصد
” هونولولو ” ترک کنند ..​


خطوط هوایی ” لوها ” یکی از شرکت های معتبر هوانوردی است که
تجارب زیادی در حمل به مسافر دارد

17.jpg

مسافران با نظم و ترتیب با هزاران شوق و امید در صف دریافت بلیط
قرار دارند .

20.jpg

دقایقی بعد اجازه سوار شدن مسافران صادر می شود .. زمان پرواز
کلآ ۳۵ دقیقه است . پرواز ها از صبح زود اغاز می شود . و این نهمین پرواز این شرکت
به جزیره هونولولو است .

213.jpg

مسافران با لبخند و خوشامدگویی مهمانداران وارد هواپیمای بوئینگ
۷۳۷ می شوند .. سال های متمادی است که گروه پروازی به این پرواز های روتین عادت
کرده اند

24.jpg

خانم ” سی بی ” یکی از با سابقه ترین مهمانداران این خطوط است که
به عنوان سر مهماندار در این پرواز حضور دارد ..
28.jpg

یکی از مسافران در حین سوار شدن به هواپیما ، ناخواسته متوجه ترک
هایی در بدنه هواپیما می شود

29.jpg

حس بدی در این رابطه او را آزار می دهد .. اما به خاطر شلوغ بودن
سر مهماندارن بی خیال می شود !

27.jpg

کاپیتان ” باب شونزتایمر ” با یازده سال سابقه مسئولیت این پرواز
رو به عهده دارد . کمک او خانم ” امینی تامکینز ” با ۹ سال تجربه پرواز ، منتظر چک
برای کاپیتانی است ..

30.jpg

کاپیتان باب قبل از روشن کردن هواپیما به شوخی از کمک اش می پرسد
.. کی کاپیتان می شی !؟؟ دقایقی بعد هواپیمای ۷۳۷ به سر باند قرار گرفته و به پرواز
در می اید …

132.jpg

معمولآ هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ در زمان تیک آف و لندینگ با تکان
هایی همراست .. اما چشم انداز زیبای جزایر هاوایی تکان ها رو از یاد مسافران می برد
..

148.jpg

مسیر پروازی به خوبی در این تصویر مشخص شده است . مسافران از
مشاهده مناظر لذت می برند .

321.jpg

به خاطر کوتاهی مسیر پروازی ، معمولآ با نوشیدنی خنک ( نمی گویم
با شامپاین ! ) از مسافران در طول مسیر پذیرایی می شود . و خانم سی بی در حال
پذیرایی است …

33.jpg

هواپیمای ۷۳۷ در حال رسیدن به ارتفاع دلخواه یعنی ۲۴۰۰۰ پایی است
.

35.jpg

کاپیتان عادت داره مسئولیت پرواز رو به کمک خلبانش بسپارد چون
چیزی به کاپیتانی اش نمانده است

361.jpg

همان گونه که عقربه ارتفاع سنج نشان می دهد ، در حال رسیدن سقف
درخواستی است .

342.jpg

همه چیز عادی و طبیعی به نظر می رسد . اما درست در لحظه ای
که خانم کمک خلبان قصد دارد با چرخش به سمت راست در کالیدور اصلی قرار گیرد ،
ناگهان صدای انفجاری شنیده می شود .. !

371.jpg

کاپیتان سعی می کند با گرفتن یوک ” فرمان ” کنترل رو به عهده
گیرد .. هر دو شوکه شده اند . باب در حالی که سرگرم گذاشتن ماسک اکسیژن به سر خود
است خطاب به کمک خلبان می گوید .. ما فشار رو از دست داده ایم .. اما به خاطر وزش
باد صدایش به همکارش نمی رسد … !

381.jpg

در بخش مسافران اوضاع خیلی آشفته است .. وزش باد شدید و سرمای
حاصل از آن مسافران را پریشان کرده است ..

391.jpg

این در حالی است که به دلیل از دست دادن فشار پرشرایز ، جان همه
مسافران در خطر است .
401.jpg

هر دو خلبان به زحمت ماسک های اکسیژن را به روی سر قرار می دهند
..
” پاترسیا آوبری ” یکی از مسافران این پرواز در باره لحظه
انفجار می گوید .. با صدای مهیبی سقف هواپیما از بالای سر ما کنده شد .. ! همه وحشت
زده شده بودیم ..

422.jpg

این تصویر دقیقآ لحظه ترک خوردن بخشی از سقف هواپیما رو نشون می
دهد .. که بعد ها فیلمی مستند از حادثه فوق توسط سازمان نشنال جئوگرافی تهیه و
تولید شد .

432.jpg

قسمت بزرگی از سقف با شدت تمام از جایش کنده شده و به اقیانوس می
افتد .. !

441.jpg

تنها شانسی که اوردند ، قطعه جدا شده به دم هواپیما برخورد نکرد
! و به قول قدیمی ها میلی متری از کنار دم با سرعت گذشت ..

471.jpg

یکی از خانم های مهماندار از این که سر مهماندار پرواز ” خانم سی
بی ” به بیرون پرتاپ شده و همکار دیگرش بی هوش و خونین به روی زمین افتاده است ،
خیلی ناراحت و نگران است ..

481.jpg

این هم تصویر یکی دیگر از مهمانداران که بنده خدا به محض کنده
شدن سقف به روی زمین افتاد !

491.jpg

صدای شدید وزش باد مانع از شنیدن دستورات کاپیتان است . خانم کمک
خلبان با فریاد می گوید .. من متوجه نمی شوم چه می گویی .. من متوجه نمی شوم … !

501.jpg

در این لحظه وقتی خانم تامکینز به پشت سرش می نگرد ، از تعجب خشک
اش می زند ! او تازه متوجه می شود چه بلایی به سر هواپیمای آن ها اومده است .. !
512.jpg

بیچاره مسافران به خاطر از دست دادن پرشرایز و وزش شدید باد خیلی
وحشت کرده اند ..

522.jpg

این هم از بدشانسی این مسافر است که یک تکه روزنامه رو
وزش باد به صورتش چسبانده است .. !

532.jpg

آشفتگی و اضطراب مسافران به خوبی نمایان است ..

541.jpg

طفلک مهماندار سعی می کند هر از گاهی به وضعیت همکار مجروح اش
رسیدگی کند ..

552.jpg

عمو ” گریک فیث ” حتمآ معرف حضورتون است ! در اغلب سوانح به
عنوان کارشناس حضور دارد . او در باره خطر بی اکسیژنی که اصطلاحآ ” های پاکسیا ” می
نامند ، توضیح می دهد .

561.jpg

در همین لحظه ماسک های اکسیژن برای تنفس از سقف اویزان می شوند
.. بنده خدا مسافرانی که سقف بالای سرشون نیست .. برای لحظه ای تنفس از ماسک های
سایر مسافران تقلا می کنند .

591.jpg

خانم هاپکینز ابتدا سعی می کند وضعیت خود را به مرکز کنترل
ترافیک اطلاع دهد . اما موفق نمی شود

601.jpg

سرعت هواپیما در این لحظه به ۲۷۰ ناتیکال مایل رسیده است ..

612.jpg

کاپیتان سعی در کاهش ارتفاع دارد .. اما همین فاصله مشکلاتی
برای مسافران پدید آمده است .

622.jpg

این تصویر لحظه جدا شدن ورقه های سقف رو به خوبی نشان می دهد ..
!

632.jpg

همان گونه که می بینید ، ترک و شکاف ها حتی به زیر بدنه هم ادامه
یافته است .. !
651.jpg

طفلک خانم مهماندار یک لحظه با خود فکر کرد .. نکنه هواپیما
خلبان نداشته باشه ! به همین دلیل با تلاش بسیار سعی کرد خود رو به پشت
کابین رسانده و از تلقن داخلی جویای حال ان ها شود .. اما متآسفانه ارتباط قطع شده
است .. !

661.jpg

هر دو خلبان با تلاش بسیار سعی می کنند هواپیما رو در ارتفاع
یازده هزار پایی حفظ کنند !

681.jpg

تقریبآ بیست و پنج دقیقه از پرواز گذشته بود که این اتفاق
وحشتناک رخ داد .. !
691.jpg

کاپیتان سعی می کند هواپیما رو در ارتفاع مناسب حفظ کند .. کمک
اش مرتب در حال تماس است

722.jpg

کمک خلبان وقتی از ارتباط با مرکز ترافیک نامید می شود ، سریع به
روی فرکانس برج کنترل می رود .

732.jpg

در برج مراقبت پرواز فرودگاه ” هونولولو ” مسئول مربوطه در حال
گفت و گو با همکاران خود است که صدای کمک خلبان را می شنود …

741.jpg

خانم هاپکینز سعی می کند با فریاد وضعیت اضطراری هواپیما رو به
برج مراقبت اطلاع دهد . او تاکید دارد که ارتباط اش با بخش مسافران قطع شده است ..
و از حال روز ان ها هم بی خبر است ..

751.jpg

با شنیده شدن وضعیت پرواز ۲۴۳ ، مسئول برج حادثه رو به سر شیفت
آتش نشانی اطلاع می دهد .

76.jpg

سرپرست ایستگاه به محض شنیدن وضعیت اضطراری ، آژیر رو به صدا در
اورده و از داخل میکرفون وضعیت رو اعلام می کند .. آتشفشان ها سریع به ابتدای باند
اعزام می شوند ..

831.jpg

هواپیما همچنان در ارتفاع پائین به سمت فرودگاه در پرواز است .
84.jpg

به دلیل کنده شدن بخش اعظمی از سقف و رخنه باد به داخل کابین ،
کنترل هواپیما خیلی دشوار شده است .. و هر ان احتمآل چند تکه شدن هواپیما در آسمان
می رود ..

85.jpg

بر و بچه های ایستگاه اتش نشانی به محض شنیدن وضعیت اضطراری که
برای یک فروند هواپیمای ۷۳۷ پیش امده است .. سریعآ آماده شده و براه می افتند ..

87.jpg

در این تصویر لحظه کم شدن ارتفاع رو مشاهده می کنید ..

88.jpg

بنده خدا کمک خلبان بقدری فریاد زده بود که صداش دورگه شده بود !
به همین دلیل کاپیتان از گوشی خودش وضعیت رو به مسئول برج مراقبت گزارش می کند ..
ضمن این که به دلیل کاهش ارتفاع ، هر دو نفر ماسک های خود رو برداشته اند ..

90.jpg

مسئول برج مراقبت به کاپیتان اطمینان می دهد که همه تسهیلات
اضطراری برای فرود آماده است .

1031.jpg

مهماندار با تجربه از اون جایی که احساس می کنه .. شاید هواپیما
به فرودگاه نرسه و توی اقیانوس سرنگون شوند ، سعی می کند با پوشاندن جلیقه نجات
به مسافران آن ها رو اماده کنه ..

1041.jpg

با نزدیک شدن به منطقه اپروچ کاپیتان از کمک اش می خواهد چرخ ها
رو پایین اورد .. اما متآسفانه مشکل دیگری بروز می کنه .. ! و همان طور که در تصویر
می بینید ، چراغ قفل شدن چرخ جلو خاموش است .. که نشاندهنده باز نشدن چرخ جلوی
هواپیماست .. !

105.jpg

عمو ” گریک ” در باره خطر باز نشدن و فرود بدون چرخ جلو هواپیما
در شرایطی که بخشی از سقف کنده شده است می گوید .. در این وضعیت احتمال کنده و
مچاله شدن کابین وجود داره .. !

1061.jpg

کاپیتان از کمک اش می خواهد یک بار دیگه اهرم چرخ ها رو باز و
بسته نماید .. شاید چرخ جلو باز شود

1121.jpg

در همین هنگام دو نفر از بچه های زحمتکش آتشفشانی فرودگاه وقتی
می شنوند خلبان مطمئن نیست که چرخ جلو باز است یا خیر ؟‌سریع خود رو به ابتدای باند
رسونده و با دوربین نظاره گر سمتی که هواپیما قرار است بیاید ، می شوند .

1151.jpg

خانم مهماندار همچنان سعی در کنترل قسمت مسافران دارد ..

1161.jpg

آن ها هر لحظه به منطقه فرودگاه نزدیک می شوند ..

1171.jpg

کاپیتان از کمک اش می خواهد برای کاهش سرعت و سهولت فرود فلاپ را
باز کند ..

1211.jpg

در همین هنگام خانم هاپکینز دست به کار شده و سریع سرعت فرود رو
با توجه به وزن هواپیما ، مسافران ، مقدار باقی مانده سوخت ، طول باند ، وزش باد
محاسبه می کند ..

1181.jpg

کاپیتان با مشاهده جدول به دست امده ، از کمک اش می خواهد پنج
درجه فلاپ ها رو باز کند .

1231.jpg

خب این هم عقربه نشان دهنده وضعیت هواپیما .. ! به هم خوردن
تعادل هواپیما کاملآ مشخص است .

1241.jpg

با نزدیک شدن به منطقه ” شورت فاینال ” خلبان سرعت رو کم می کند
.

1251.jpg

همه مضطرب و نگرانند . هیچ کسی از دقایق دیگر اطلاعی ندارد …

1271.jpg

کاپیتان در حالی که باند فرو رو در مقابل خود می دید ، در پاسخ
به مسئول برج مراقبت که در باره وضعیت چرخ جلوی هواپیما سوال کرده بود گفت .. چه با
چرخ جلو و چه بدون چرخ فرود خواهم امد .. !

1261.jpg

در همین هنگام یکی از بچه های اتشفشانی که با دوربین خود هواپیما
رو رصد کرده بود ، با بی سیم به مسئول برج مراقبت خبر می دهد که .. چرخ های جلوی
هواپیما باز هستند ..

1331.jpg

مسئول برج با شنیدن خبر فوق خوشحال شده و سریع به کاپیتان اطلاع
می دهد .. دیگه چیزی به فرود نمانده است .. باند هر لحظه نردیک و نزدیک تر می شود


1371.jpg

طبق توصیه مهماندار فدکار همه مسافران پاها رو جمع کرده و سر ها
رو به روی زانو یا صندلی مقابل قرار می دهند .. همه در تشویش و اضطراب به سر می
برند .. ! و از خود می پرسند .. چه خواهد شد !؟

140.jpg

هواپیمای بدون سقف و مملو از مسافر به سمت باند فرود نردیک و
نزدیک تر می شود ..

1411.jpg

به اعتقاد اکثر کارشناسان مسایل هوانوردی ، این حادثه یکی از
عجیب ترین و حتی ناممکن ترین رویداد صنعت هواپیمایی جهان بوده است ..

1431.jpg

بنده خدا مسافران با ترس و وحشت آخرین لحظات پرواز رو تجربه می
کنند ..

1421.jpg

با لمس کردن چرخ های هواپیما بر باند فرودگاه .. خنده و شادی جای
دلهره رو می گیرد ..

1441.jpg

خانم هاپکینز از کاپیتان می پرسد .. ریورس ؟؟ و کاپیتان با
خوشحالی می گوید .. بله جانم .. برو به ریورس ( معکوس کردن دور موتور ) و در این
هنگام دست های کمک خلبان بر روی تراتل ها قرار می گیرد

1451.jpg

لحظاتی بعد از ایستادن هواپیما ، مسافران مات و مبهوت باور
ندارند که سالم نشسته اند .. !

1461.jpg

در این لحظه چهره مهماندار فداکار پرواز ۲۴۳ از همه خوشحال تر
است .. اشگ شوق در چشمانش دیده می شود … مسافران همه خوشحال و خندان اند ..

1471.jpg

مسافران سریع توسط تشک های اضطراری از هواپیما پیاده می شوند ..
ب
149.jpg

آن ها با دیدن بدنه در هم شکسته هواپیما ، باور نمی کنند از آن
جان سالم بدر برده اند .. !

150.jpg

عده ای دور کاپیتان را گرفته و مرتب تشویق اش می کنند …
1521.jpg

این حادثه تنها یک کشته دارد . و او کسی جز خانم ” سی بی ” سر
مهماندار قدیمی نیست . هفت نفر هم زخمی شده اند .. هنوز هم همه در شک بسر می برند
..

154.jpg

عده ای از امداد گران برای نجات مسافرانی که در داخل هواپیما گیر
کرده اند ، بالا می روند ..

155.jpg

بلافاصله تیم تحقیق متشکل از خبره ترین کارشناسان تشکیل می شود
..

157.jpg

ابتدا تصاویری بزرگ از قسمت های مختلف بدنه گرفته می شود ..

159.jpg

تصاویر به دقت مورد ارزیابی کارشناسان قرار می گیرد ..

1631.jpg

بعد از مدتی هواپیما رو به گوشه دیگری از باند منتقل می کنند ..

1641.jpg

بخش هایی از بدنه هواپیما برای تشخیص دلایل حادثه به واشنگتن
ارسال می شود .

1651.jpg

کارشناسان به دقت محل پیچ و مهره های بدنه رو بازدید می کنند ..
ان ها به وچود زنگ زدگی در بخش های متعددی از بدنه مواجه می شوند ..

167.jpg

خوردگی و زنگ زدگی بزرگ ترین آفت هواپیماهاست .. که در این
هواپیما باعث حادثه شده بود .

1741.jpg

کارشناس برنامه با نشان دادن بخش های زنگ زده به دوربین از عدم
دقت و بازرسی کامل متخصصان صحبت می کند ..

179.jpg

تمام اجزای بدنه در بازدید های تعین شده باید به وسیله تابش نور
های مخصوص شناسایی شوند .

1821.jpg

آن چه از نتیجه بازرسی ها حاصل می شود ، عدم دقت و توجه متخصصان
مربوطه و رعایت نکردن دستور العمل های ارایه شده کارخانه سازنده اعلام می شود ..

1831.jpg

در این هنگام یکی از کارشناسان با شاهدان عینی گفت و گو می کند
..

185.jpg

این خانم مسافر به تیم تحقیق می گوید که عملآ ترک رو در نزدیک در
ورودی دیدم . اما چون مهمانداران سرشون شلوغ بود ، اطلاع ندادم .. !

186.jpg

در این جا نمونه ترک نزدیک در به خوبی نمایان است ..

1921.jpg

معمولآ بدنه هواپیما ها متشکل از پنجره های مربع شکل است . تا در
صورت هر گونه ناهنجاری و فشار یکی از آن ها به عنوان سوپاپ اطمینان عمل کرده و فشار
رو خارج نماید ..

1931.jpg

همان گونه که در تصویر می بینید .. اگر ترک وجود نداشت ، فقط بخش
کوچکی از بدنه جدا می شد .. !

194.jpg

اگر چه تیم تحقیق و بازرسی متوجه دلیل کنده شدن سقف شد ، اما هم
چنان این پرسش مطرح بود که چرا فقط خانم سی بی به بیرون کشیده شد .. !!؟

2031.jpg

می گویند بنده خدا خانم ” سی . بی ” خیلی مهربان و مردمی بوده
است . روحش شاد

2041.jpg

همان طور که می بینید ، دو مهماندار در طرفین محور کنده شده قرار
داشتند .. اما برای کشف معما به سراغ مسافری می روند که آخرین بار سرمهماندار نزد
او بوده است ..

206.jpg

مسافر مربوطه تعریف می کنه که سرمهماندار در حال صحبت با من بود
.. من روزنامه دستم بود . که ناگهان دیدم دو تا پا از بالای سرم به سمت بیرون می
رود .. خیلی سریع محو شد .. !

2051.jpg

این لحظه پذیرایی خانم سی بی است .. که به بیرون کشیده می شود ..

209.jpg

با مطالعه فراوان مشخص می شود ترک ها از جلوی در ادامه داشته و
به قسمت عقب هواپیما و پائین کشیده شده بود .. و با هر پرواز و فشار پرشرایز این
ترک ها جلوتر رفته و بیشتر می شدند .. البته بحث های تخصصی دیگری هم در باره کشش سر
مهماندار و نحوه بازرسی در این فیلم بود که به دلیل محدودیت به آن ها نپرداختم ..
 
بالا