دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش ( روان شناسی تربیتی)
30 نمونه سوال مربوط به آزمون استخدامی آموزش پرورش رشته روان شناسی تربیتی رو برای آشنایی بیشتر داوطلبان قرار دادم امیدوارم که مورد استفاده داوطلبان متقاضی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قرار بگیره
1)آموزش چیست ؟
الف) کنش متقابل بین مهم و دانش آموزان
ب) فعالیتی که با هدف ایجاد یادگیری در افراد از پیش طراحی شده
ج) فعالیتی که معلم جهت دستیابی هدفهای کلی درس طرح ریزی
د) فعالیت دانش آموزان جهت یادگیری مطالب آموزشی
2) ویژگی مهم و امتیاز عمده آموزش رو در روی کلاسی چیست ؟
الف) تعیین هدفهای رفتاری
ب) انتقال اطلاعات
ج) الگوی عمومی آموزش
د) کنش متقابل
3)مبادله گفتار یا اعمال بین معلم و دانش آموزان که به جریان آموزشی و یادگیری جهت می دهدچه نام دارد ؟
الف) کنش متقابل
ب) تدریس
ج) سخنرانی
د) طرح آموزشی
4) طبق مدل عمومی آموزش ترتیب درست مراحل فعالیتهای آموزشی معلم کدام است ؟
الف) تعیین آمادگی دانش آموزان ، تعیین هدفهای آموزشی ،اجرای روش آموزشی ، ارزشیابی
ب) تعیین هدفهای آموزشی ، تعیین آمادگی دانش آموزان ، اجرای روش آموزشی ، ارزشیابی
ج) تعیین آمادگی دانش آموزان ، سنجش آغازین ، تعیین هدفهای آموزشی ، اجرای روش آموزشی
د) تعیین هدفهای آموزشی ، تعیین آمادگی دانش آموزان ، ارزشیابی ، اجرای روش آموزشی
5) مهمترین هدف فعالیتهای آموزشی چیست ؟
الف) افزایش حجم ذخیره سازی حافظه دراز مدت
ب) تعیین فعالیتهای ضمن آموزش
ج) تهیه مدل آموزشی
د) تغییر در رفتار
6) کدام یک از موراد زیر نمایانگر فعالیتهای پیش از عمل آموزش در یک الگوی عمومی آموزشمحسوب می شود؟
الف) تعیین هدفهای آموزشی
ب)استفاده از رسانه مناسب
ج) انتخاب روشهای آموزشی
د) اجرای ارزشیابی
7) فعالیت ضمن عمل آموزش را مشخص کنید ؟
الف) تعیین ویژگیهای ورودی یادگیرندگان
ب) تعیین هدفهای آموزشی به صورت رفتاری
ج) به کارگیری روشها برای وصول به اهداف آموزشی
د) مراجعه به رفتارهای روانشناسی یادگیری و روانشناسی تربیتی
8) کدام یک از مراحل فعالیتهای آموزشی به فرایند واقعی آموزش یا تدریس اختصاص دارد؟
الف) فعالیتهای پیش از فرآیند آموزش
ب) فعالیتهای ضمن آموزش
ج) فعالیتهای پیش از فرآیند آموزش و ضمن آن
د) فعالیتهای ضمن و پس از فرآیند آموزش
فصل دوم - سوالات 25 - 9
9) منبع انتخاب و تدوین هدفهای کلی آموزش را مشخص کنید ؟
الف) منابع علمی روانشناسی یادگیری
ب) نیازهای دانش آموزان
ج) کتابهای روانشناسی تربیتی
د) انتظارات معلمان
10) کدام یک از گزینه های زیر از جمله ملاکهای گزینش هدفهای آموزشی از دیدگاه تایلر می باشد؟
الف) جامعه
ب) دانش آموز
ج) موضوع درسی
د) فلسفه آموزش و پرورش
11) بهترین روش بیان هدفهای آموزشی ، تدوین هدفها با توجه به کدامیک از موارد زیر است ؟
الف) فعالیتهای معلم
ب) یادگیری دانش آموزان
ج) فعالیتهای دانش آموزان
د) عناوین درسی
12) هدفهای آموزشی معلمان باید بر اساس چه موردی بیان شود ؟
الف)فعالیتهای دانش آموزان
ب) یادگیری دانش آموزان
ج) فعالیتهای معلم
د) عناوین درسی
13) در نظریه بلوم هدفهای آموزشی باید به چه صورت مطرح شوند ؟
الف) فهمیدن
ب) کاربستن
ج) رفتاری
د) غیر رفتاری
14) دانش آموز بتواند به انتخاب خود یکی از اشعاری را که معلم به او می دهد به نثر ساده وحداکثر در ده سطر بنوسید .
الف) یک هدف کامل رفتاری است
ب) یک هدف رفتاری است اما شرایط و ملاک ندارد
ج) یک هدف رفتاری است که تنها ملاک دارد
د) یک هدف رفتاری است که تنها شرایط دارد
15) دانش آموز باید بتواند سه علت مهم سقوط سلسله غزنویان را توضیح دهد . هدف بالا کدامویژگی لازم جهت بیان یک هدف رفتاری کامل را ندارد ؟
الف) شرایط عملکرد
ب) ملاک عملکرد
ج) وسایل عملکرد
د) عملکرد یادگیرنده
16) در هدف " دانش آموز باید بتواند با استفاده از فهرستی از نام شعرا و نویسندگان ایران کهمعلم در اختیار او قرار می دهد ، نام پنج شاعر دوره غزنویان را حداکثر در یک دقیقه نام ببرد " ملاکعملکرد کدام است ؟
الف) با استفاده از فهرست
ب) معلم در اختیار او قرار میدهد
ج) نام پنج شاعر
د) حداکثر در یک دقیقه
17)دانش آموز باید بتواند شعر فارسی را بدون غلط از حفظ بگوید . شرایط عملکرد کدام است ؟
الف) بدون غلط
ب) از حفظ
ج) بگوید
د) شعر فارسی
18) کدام یک از موارد زیر نشاندهنده یکیک از فواید مهم هدفهای رفتاری است ؟
الف) سهل الوصول بودن
ب) آرامش شاگرد در یادگیری
ج) مبتنی بر انگیزه های افراد
د) مبتنی نبودن بر نظر معلم و مدیر
19) در روش گرانلند چه هدفی مد نظر است ؟
الف) عملکرد
ب) عملکرد نمونه
ج)هدفهای رفتاری
د) درک و فهم
20) هدفهای آموزشی رفتاری سه دسته اند . کدام مورد زیر جزء آنها نیست ؟
الف) پایانی
ب) ورودی
ج) مرحله ای
د) واسطه ای
21) به نظر گرانلند در تهیه اهداف آموزشی چه روشی باید اعمال شود ؟
الف) در ابتدا به صورت کلی و غیر رفتاری بیان شود
ب) با در نظر گرفتن افعال بیان کردن و تشخیص دادن طراحی می شود
ج) این روش برای هدفهای رفتاری مفید تر از هدفهای شناختی است
د) از روی عملکردهای فرد می توان به میزان یادگیری او پی برد
22) جدول مشخصات هدفهای رفتاری دارای دو بعد است : 1- هدف 2- کدام است ؟
الف) دانش
ب) فعالیت
ج) محتوا
د) سازمان
23) آن دسته از اهداف آموزشی که آمادگی قبلی یادگیرنده را مورد بررسی قرار میدهد چه نامدارد ؟
الف)کلی
ب) واسطه ای
ج) نهایی
د) ورودی
24) کدام یک از گزینه های زیر ، از جمله فواید استفاده از هدفهای رفتاری در فرایند آموزش نیست ؟
الف) بهبود کیفیت روش ها و فنون تدریس
ب) تسهیل طرح و اجرای آموزش
ج) تسهیل عمل ارزشیابی
د) ایجاد آرامش در یادگیری
25) اعمالی که یادگیرنده بعد از یادگیری بخشی از درس و پیش از یادگیری و اتمام کامل درس انجام می دهد چه نام دارد ؟
الف) هدفهای ورودی
ب) هدفهای واسطه ای
ج) هدفهای تکمیلی
د ) هدفهای غایی
فصل سوم - سوالات 45 - 26
26) مثال زیر جزء کدام یک از اهداف آموزشی بلوم است ؟ " دانش آموز باید بتواند با شخص ناشنوااز طریق اشاره رابطه برقرار کند ؟
الف) شناختی
ب) عاطفی
ج) روانی – حرکتی
د) دانش روالها
27) هدف زیر مربوط به کدام طبقه شناختی است ؟" از دانشجو انتظار می رود که از طریقمقایسه نظریه های مختلف یادگیری ، بهترین آنها را از لحاظ کاربرد آموزشی انتخاب کند ".
الف)تحلیل
ب) ترکیب
ج) ارزشیابی
د) کاربستن
28) پایه ای ترین سطح یادگیری در حوزه شناختی کدام است ؟
الف) ترکیب
ب) ارزشیابی
ج) فهمیدن
د) دانش
29) اینکه از یادگیرنده انتظار می رود برای یک متن درسی هدف رفتاری کامل بنویسید در کدامسطح هدفهای حوزه شناختی قرار می گیرد ؟
الف) فهمیدن
ب) کاربرد
ج) ارزشیابی
د) ترکیب
30) توانایی پیش بینی نتایج اقدامات مختلف جزء کدام یک از اهداف زیر است ؟
الف) تفسیر
ب) برون یابی
ج) درون یابی
د) تحلیل
برای دانلود محصولات بیشتر اینجا کلیک کنید.
دانلود سوالات آزمونهای استخدامی
30 نمونه سوال مربوط به آزمون استخدامی آموزش پرورش رشته روان شناسی تربیتی رو برای آشنایی بیشتر داوطلبان قرار دادم امیدوارم که مورد استفاده داوطلبان متقاضی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قرار بگیره
1)آموزش چیست ؟
الف) کنش متقابل بین مهم و دانش آموزان
ب) فعالیتی که با هدف ایجاد یادگیری در افراد از پیش طراحی شده
ج) فعالیتی که معلم جهت دستیابی هدفهای کلی درس طرح ریزی
د) فعالیت دانش آموزان جهت یادگیری مطالب آموزشی
2) ویژگی مهم و امتیاز عمده آموزش رو در روی کلاسی چیست ؟
الف) تعیین هدفهای رفتاری
ب) انتقال اطلاعات
ج) الگوی عمومی آموزش
د) کنش متقابل
3)مبادله گفتار یا اعمال بین معلم و دانش آموزان که به جریان آموزشی و یادگیری جهت می دهدچه نام دارد ؟
الف) کنش متقابل
ب) تدریس
ج) سخنرانی
د) طرح آموزشی
4) طبق مدل عمومی آموزش ترتیب درست مراحل فعالیتهای آموزشی معلم کدام است ؟
الف) تعیین آمادگی دانش آموزان ، تعیین هدفهای آموزشی ،اجرای روش آموزشی ، ارزشیابی
ب) تعیین هدفهای آموزشی ، تعیین آمادگی دانش آموزان ، اجرای روش آموزشی ، ارزشیابی
ج) تعیین آمادگی دانش آموزان ، سنجش آغازین ، تعیین هدفهای آموزشی ، اجرای روش آموزشی
د) تعیین هدفهای آموزشی ، تعیین آمادگی دانش آموزان ، ارزشیابی ، اجرای روش آموزشی
5) مهمترین هدف فعالیتهای آموزشی چیست ؟
الف) افزایش حجم ذخیره سازی حافظه دراز مدت
ب) تعیین فعالیتهای ضمن آموزش
ج) تهیه مدل آموزشی
د) تغییر در رفتار
6) کدام یک از موراد زیر نمایانگر فعالیتهای پیش از عمل آموزش در یک الگوی عمومی آموزشمحسوب می شود؟
الف) تعیین هدفهای آموزشی
ب)استفاده از رسانه مناسب
ج) انتخاب روشهای آموزشی
د) اجرای ارزشیابی
7) فعالیت ضمن عمل آموزش را مشخص کنید ؟
الف) تعیین ویژگیهای ورودی یادگیرندگان
ب) تعیین هدفهای آموزشی به صورت رفتاری
ج) به کارگیری روشها برای وصول به اهداف آموزشی
د) مراجعه به رفتارهای روانشناسی یادگیری و روانشناسی تربیتی
8) کدام یک از مراحل فعالیتهای آموزشی به فرایند واقعی آموزش یا تدریس اختصاص دارد؟
الف) فعالیتهای پیش از فرآیند آموزش
ب) فعالیتهای ضمن آموزش
ج) فعالیتهای پیش از فرآیند آموزش و ضمن آن
د) فعالیتهای ضمن و پس از فرآیند آموزش
فصل دوم - سوالات 25 - 9
9) منبع انتخاب و تدوین هدفهای کلی آموزش را مشخص کنید ؟
الف) منابع علمی روانشناسی یادگیری
ب) نیازهای دانش آموزان
ج) کتابهای روانشناسی تربیتی
د) انتظارات معلمان
10) کدام یک از گزینه های زیر از جمله ملاکهای گزینش هدفهای آموزشی از دیدگاه تایلر می باشد؟
الف) جامعه
ب) دانش آموز
ج) موضوع درسی
د) فلسفه آموزش و پرورش
11) بهترین روش بیان هدفهای آموزشی ، تدوین هدفها با توجه به کدامیک از موارد زیر است ؟
الف) فعالیتهای معلم
ب) یادگیری دانش آموزان
ج) فعالیتهای دانش آموزان
د) عناوین درسی
12) هدفهای آموزشی معلمان باید بر اساس چه موردی بیان شود ؟
الف)فعالیتهای دانش آموزان
ب) یادگیری دانش آموزان
ج) فعالیتهای معلم
د) عناوین درسی
13) در نظریه بلوم هدفهای آموزشی باید به چه صورت مطرح شوند ؟
الف) فهمیدن
ب) کاربستن
ج) رفتاری
د) غیر رفتاری
14) دانش آموز بتواند به انتخاب خود یکی از اشعاری را که معلم به او می دهد به نثر ساده وحداکثر در ده سطر بنوسید .
الف) یک هدف کامل رفتاری است
ب) یک هدف رفتاری است اما شرایط و ملاک ندارد
ج) یک هدف رفتاری است که تنها ملاک دارد
د) یک هدف رفتاری است که تنها شرایط دارد
15) دانش آموز باید بتواند سه علت مهم سقوط سلسله غزنویان را توضیح دهد . هدف بالا کدامویژگی لازم جهت بیان یک هدف رفتاری کامل را ندارد ؟
الف) شرایط عملکرد
ب) ملاک عملکرد
ج) وسایل عملکرد
د) عملکرد یادگیرنده
16) در هدف " دانش آموز باید بتواند با استفاده از فهرستی از نام شعرا و نویسندگان ایران کهمعلم در اختیار او قرار می دهد ، نام پنج شاعر دوره غزنویان را حداکثر در یک دقیقه نام ببرد " ملاکعملکرد کدام است ؟
الف) با استفاده از فهرست
ب) معلم در اختیار او قرار میدهد
ج) نام پنج شاعر
د) حداکثر در یک دقیقه
17)دانش آموز باید بتواند شعر فارسی را بدون غلط از حفظ بگوید . شرایط عملکرد کدام است ؟
الف) بدون غلط
ب) از حفظ
ج) بگوید
د) شعر فارسی
18) کدام یک از موارد زیر نشاندهنده یکیک از فواید مهم هدفهای رفتاری است ؟
الف) سهل الوصول بودن
ب) آرامش شاگرد در یادگیری
ج) مبتنی بر انگیزه های افراد
د) مبتنی نبودن بر نظر معلم و مدیر
19) در روش گرانلند چه هدفی مد نظر است ؟
الف) عملکرد
ب) عملکرد نمونه
ج)هدفهای رفتاری
د) درک و فهم
20) هدفهای آموزشی رفتاری سه دسته اند . کدام مورد زیر جزء آنها نیست ؟
الف) پایانی
ب) ورودی
ج) مرحله ای
د) واسطه ای
21) به نظر گرانلند در تهیه اهداف آموزشی چه روشی باید اعمال شود ؟
الف) در ابتدا به صورت کلی و غیر رفتاری بیان شود
ب) با در نظر گرفتن افعال بیان کردن و تشخیص دادن طراحی می شود
ج) این روش برای هدفهای رفتاری مفید تر از هدفهای شناختی است
د) از روی عملکردهای فرد می توان به میزان یادگیری او پی برد
22) جدول مشخصات هدفهای رفتاری دارای دو بعد است : 1- هدف 2- کدام است ؟
الف) دانش
ب) فعالیت
ج) محتوا
د) سازمان
23) آن دسته از اهداف آموزشی که آمادگی قبلی یادگیرنده را مورد بررسی قرار میدهد چه نامدارد ؟
الف)کلی
ب) واسطه ای
ج) نهایی
د) ورودی
24) کدام یک از گزینه های زیر ، از جمله فواید استفاده از هدفهای رفتاری در فرایند آموزش نیست ؟
الف) بهبود کیفیت روش ها و فنون تدریس
ب) تسهیل طرح و اجرای آموزش
ج) تسهیل عمل ارزشیابی
د) ایجاد آرامش در یادگیری
25) اعمالی که یادگیرنده بعد از یادگیری بخشی از درس و پیش از یادگیری و اتمام کامل درس انجام می دهد چه نام دارد ؟
الف) هدفهای ورودی
ب) هدفهای واسطه ای
ج) هدفهای تکمیلی
د ) هدفهای غایی
فصل سوم - سوالات 45 - 26
26) مثال زیر جزء کدام یک از اهداف آموزشی بلوم است ؟ " دانش آموز باید بتواند با شخص ناشنوااز طریق اشاره رابطه برقرار کند ؟
الف) شناختی
ب) عاطفی
ج) روانی – حرکتی
د) دانش روالها
27) هدف زیر مربوط به کدام طبقه شناختی است ؟" از دانشجو انتظار می رود که از طریقمقایسه نظریه های مختلف یادگیری ، بهترین آنها را از لحاظ کاربرد آموزشی انتخاب کند ".
الف)تحلیل
ب) ترکیب
ج) ارزشیابی
د) کاربستن
28) پایه ای ترین سطح یادگیری در حوزه شناختی کدام است ؟
الف) ترکیب
ب) ارزشیابی
ج) فهمیدن
د) دانش
29) اینکه از یادگیرنده انتظار می رود برای یک متن درسی هدف رفتاری کامل بنویسید در کدامسطح هدفهای حوزه شناختی قرار می گیرد ؟
الف) فهمیدن
ب) کاربرد
ج) ارزشیابی
د) ترکیب
30) توانایی پیش بینی نتایج اقدامات مختلف جزء کدام یک از اهداف زیر است ؟
الف) تفسیر
ب) برون یابی
ج) درون یابی
د) تحلیل
برای دانلود محصولات بیشتر اینجا کلیک کنید.
دانلود سوالات آزمونهای استخدامی
آخرین ویرایش: