[h=3]فلورا سام کارگردان سریال نوروزی ما فرشته نیستیم در نشست خبری این سریال گفت: امسال به طورعجیب و غریب سریالها میخواستند همدیگر را له کنند اما انتقادی که نسبت به صداوسیما دارند، مربوط به مشکل بیبرنامگی در زمان پخش این سریالها است.
به گزارش سينماخبر، نشست خبری سریال ما فرشته نیستیم با حضور فلورا سام - کارگردان، مجید اوجی - تهیهکننده، شهره لرستانی، برزو ارجمند، نادر سلیمانی، آرش برهانی نویسنده این سریال، سولماز آقمقانی و داریوش موفق برگزار شد.
فلورا سام در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در سریال ما فرشته نیستیم باعث شد تا این کار لطمه ببیند، با طرح پرسشی عنوان کرد که عجیب است که چطور شبکههای دیگر از گویش استفاده کردند اما در سریال ما این اتفاق نیفتاد. مطمئنا اگر این سریال به گویش محلی که به آن پرداخته شده بود، پخش میشد، این اتفاق برای سریال ما نمیافتاد.
او در ادامه گفت: تلویزیون متاسفانه با محدودیتهایی که به وجود میآورد، روز به روز به سمت یکنواخت شدن میرود. در حالی که در سریال ما فرشته نیستیم نمیخواستیم قومی که به گویش آن صحبت کرده بودیم را مسخره کنیم و هیچ توهینی صورت نگرفته بود و این اتفاق با کمال تعجب فقط برای ما افتاد که باید گویشمان را دوبله میکردیم.
ناراحتم از اینکه کارمان با لهجه پخش نشد
در بخش دیگری از این نشست، مجید اوجی به عنوان تهیه کننده ما فرشته نیستیم درخصوص اتفاقی که برای گویش این سریال اتفاق افتاد، گفت: البته نباید این ایراد را بگیریم که چرا پایتختیها توانستند با گویش محلی کارشان را پخش کنند و ما نتوانستیم. این اتفاق جای خوشحالی دارد که آنها توانستهاند اما باید بگویم لهجههای محلی ما شیرین است و شیرین یعنی اینکه خندهدار نیست، خوشنوا است و ما باید بتوانیم حتی لهجههای مختلف را در سریالهایمان نشان دهیم. به جهت اینکه اینها همه یک بخشی از فرهنگ ما است.
او در ادامه با بیان اینکه چرا نمیتوانیم یک لهجه لری را برای پخش داشته باشیم، افزود: شاید این اقدام به خاطر حساسیتها و فشارهایی که از بیرون به صداوسیما آمده است و دست مدیران را بسته است هرچند به کار ما لطمه زیادی خورد اما باید بگویم چرا باید بیرون از یک سازمان، فشاری به وجود بیاید که مجبور شویم کاری را که خواستهایم خودسانسوری کنیم. در این راستا ناراحت هستم که این کار با گویش محلی پخش نشد.
ما فرشته نیستیم برای تهران نیمه خالی پخش شد
فلورا سام در ادامه این نشست به این نکته اشاره کرد که شبکه پنج به عنوان یک شبکه استانی و سریال ما فرشته نیستیم نیز فقط از یک شبکه استانی پخش شد، استانی که در ایام نوروز نیمه خالی بود و همه مسافرت رفته بودند.
او همچنین به تداخل زمانی پخش سریال ما فرشته نیستیم با پایتخت اشاره کرد و گفت: دیدن سریال ما کشف لازم را داشت. بعد از این کشف به نظر میرسد بد نبوده باشد.
سریالها میخواستند همدیگر را له کنند
فلورا سام در ادامه سخنانش با انتقاد از بیبرنامگی تلویزیون نسبت به پخش سریالهای نوروزی گفت: سریالها علیرغم سالهای گذشته که با یک برنامهریزی خاصی پخش میشد ، اینگونه نبوده است و با یکدیگر تداخل داشته است. نمیدانم امسال چرا اینگونه شد و به طورعجیب و غریب سریالها همدیگر را میخواستند له کنند در حالی که همه از یک خانواده هستیم.
او در ادامه گفت: همگی دوست داریم کاری تولید کنیم که مخاطبانمان را پای تلویزیون خودمان جذب کنیم، اما وقتی این بیبرنامگی به وجود میآید چگونه میتوانیم مخاطب را پای تلویزیون بکشانیم.
40 درصد از فیلمنامه ما فرشته نیستیم عوض شد
آرش برهانی به عنوان نویسنده ما فرشته نیستیم نیز در این نشست حضور داشت و از تغییراتی که برسر فیلمنامه به وجود آمد، صحبت کرد.
او همچنین در ادامه به سلایق شبکههای تلویزیونی اشاره کرد و در توضیحاتی گفت: به عنوان مثال در شبکه سه سیما میشود سریال پژمان را ساخت اما در شبکه تهران اینگونه نیست و سلیقه به گونه دیگری است.
او همچنین توضیح داد که برای برخی از سریالها، سقف محدودیت را در نظر میگیرد و برای برخی سریالها همچون پایتخت کف محدودیت در نظر گرفته میشود.
برهانی همچنین از تغییرات فیلمنامه که نزدیک به 40 درصد آن عوض شد، اشاره کرد و گفت: همه این تغییرات در مدت زمان یک ماه و نیمه صورت گرفت که یک فاجعه است. به هرحال نویسنده به تمرکز زیادی دارد تا بتواند کار با کیفیتی را تحویل کارگردان و تهیهکننده دهد. زمان کم و فشاری که بر روی ما وارد شد، باعث میشود که کیفیت کار پایین بیاید اما در این فیلمنامه با کمک کارگردان توانستیم میزان تغییراتی که صورت گرفت را اعمال کنیم.
مثل گربه شدیم
برزو ارجمند به عنوان بازیگر سریال ما فرشته نیستیم در این نشست با اظهار اینکه این سریال یک کار با آبرویی است، گفت: خوشحالم که در این سریال بازی کردم اما مشکلاتی که بر سر راه سازندگان وجود دارد، برای من بازیگر طبیعی شده است. به گونهای که مثل گربه شدهایم؛ از هر طرف ما را بیندازند با دست و پا پایین میآییم.
ارجمند همچنین در ادامه گفت: با وجود اتفاقاتی که برای سریال ما فرشته نیستیم افتاد، این سریال، سریال قابل قبول و با آبرویی بود. در این سریال قرار نبود به هر قیمتی مردم را بخندانیم. اگر اتفاق مربوط به تداخل سریالها صورت نمیگرفت، شاید این سریال بهتر دیده میشد.
او البته شبکه پنج سیما را شبکه مظلومی دانست و گفت: باید سیاستهایی به وجود بیاید که همه کارها در تلویزیون به خوبی دیده شوند.
شتابزدگی در سریالهای نوروزی نمود داشت
فلورا سام در بخش دیگری از این نشست، با اعتقاد بر اینکه شتابزدگی در سریالهای نوروزی نمود داشت، گفت: به استثنای پایتخت که حساب جدا است، در سریالهای دیگر تعجیل و شتابزدگی نمود داشت.
موفقترین نوع کار در نوروز پایتخت است
در ادامه این نشست مجید اوجی با اشاره به موفق بودن سریال پایتخت در ایام نوروز، گفت: آثاری باید ساخته شود که لحظات مفرح ایجاد کند. ما باید قصهها را در مناسبتها، سادهتر برگزار کنیم و شخصیتهای جذاب را برای قصهمان انتخاب کنیم.
او همچنین علت موفقیت کلاهقرمزی را عاری از هرگونه پیچیده بودن این مجموعه دانست و همچنین درخصوص سریال پایتخت، گفت: موفقیت پایتخت به دلیل شخصیتهای جذابی بوده است که در این سریال ایفای نقش کرده است. اما اینکه بگوییم چند سریال ساختهایم تا بشر را تکان دهد، اینگونه نبوده است.
اولین بار بود که بدون متن آمده وارد کار میشدم
اوجی همچنین با اعتراف از اینکه اولین بار است که بدون متن آماده ساخت این سریال شده است، گفت: خودم هم تعجب کردم که چگونه وارد کار شدم. اگر ظرفیتی وجود داشته باشد که به عقبتر برگردیم، دیگر چنین خطایی نمیکنم.
او همچنین به سکانسهایی اشاره کرد که در این سریال حذف شدهاند و گفت: سکانسهایی در این مجموعه گرفته شدند که مجبور شدیم آنها را حذف کنیم به خاطر اینکه باید پایانبندیهایمان را تغییر میدادیم.
ما فرشته نیستیم نباید قابل قیاس با سریالهای نوروزی باشد
در ادامه این نشست، نادر سلیمانی به عنوان بازیگر سریال ما فرشته نیستیم، گفت: نباید سریال ما فرشته نیستیم را قابل قیاس با سریالهای دیگر بدانیم. اصلا ما فرشته نیستیم سریال نوروزی نبود. به جهت اینکه وقتی این سریال را مقایسه قرار میدهیم، کاملا مشخص است که نگاه مردم کاملا متفاوت است.
او ادامه داد: اگر این سریال یک، 2 و سه آن ساخته میشد، شاید مخاطب راحتتر پذیرای آن قرار میگرفت.
سلیمانی در ادامه سریال ما فرشته نیستیم را سریال شایستهای دانست و گفت: عوامل این سریال فوقالعاده خوب کار کردند.
آدم قهرویی هستم
در ادامه این نشست داریوش موفق به عنوان بازیگر این سریال با اشاره به اینکه با تیم خوبی کار خود را در تلویزیون انجام داده است، افزود: آدم قهرویی هستم و چند سالی بود که با تلویزیون قهر کرده بودم اما وقتی با این گروه وارد کار شدم، ذهنیت من نسبت به تلویزیون عوض شد و احساس کردم که کار خوبی را ارائه میدهم.
در پایان این نشست، سولماز آقمقانی بازیگر سریال ما فرشته نیستیم نیز از حضورش در این سریال و همکاریاش با فلورا سام ابراز رضایت کرد و گفت: ابتدای حضورم بسیار استرس داشتم که با این همه ستاره قرار است خودی نشان دهم اما وقتی آمدم تجربه خوبی را با آنها داشتم. با کمک همه این بازیگران و کارگردان توانستم لحظاتی را که میتوانستم را در سریال در بیاورم. این سریال با توجه به اتفاقاتی که برایش افتاد کار خوبی بود.
محمدرضا شریفینیا نیز به عنوان بازیگر سریال ما فرشته نیستیم در پایان این نشست حاضر شد.
به گزارش سينماخبر، نشست خبری سریال ما فرشته نیستیم با حضور فلورا سام - کارگردان، مجید اوجی - تهیهکننده، شهره لرستانی، برزو ارجمند، نادر سلیمانی، آرش برهانی نویسنده این سریال، سولماز آقمقانی و داریوش موفق برگزار شد.
فلورا سام در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در سریال ما فرشته نیستیم باعث شد تا این کار لطمه ببیند، با طرح پرسشی عنوان کرد که عجیب است که چطور شبکههای دیگر از گویش استفاده کردند اما در سریال ما این اتفاق نیفتاد. مطمئنا اگر این سریال به گویش محلی که به آن پرداخته شده بود، پخش میشد، این اتفاق برای سریال ما نمیافتاد.
او در ادامه گفت: تلویزیون متاسفانه با محدودیتهایی که به وجود میآورد، روز به روز به سمت یکنواخت شدن میرود. در حالی که در سریال ما فرشته نیستیم نمیخواستیم قومی که به گویش آن صحبت کرده بودیم را مسخره کنیم و هیچ توهینی صورت نگرفته بود و این اتفاق با کمال تعجب فقط برای ما افتاد که باید گویشمان را دوبله میکردیم.
ناراحتم از اینکه کارمان با لهجه پخش نشد
در بخش دیگری از این نشست، مجید اوجی به عنوان تهیه کننده ما فرشته نیستیم درخصوص اتفاقی که برای گویش این سریال اتفاق افتاد، گفت: البته نباید این ایراد را بگیریم که چرا پایتختیها توانستند با گویش محلی کارشان را پخش کنند و ما نتوانستیم. این اتفاق جای خوشحالی دارد که آنها توانستهاند اما باید بگویم لهجههای محلی ما شیرین است و شیرین یعنی اینکه خندهدار نیست، خوشنوا است و ما باید بتوانیم حتی لهجههای مختلف را در سریالهایمان نشان دهیم. به جهت اینکه اینها همه یک بخشی از فرهنگ ما است.
او در ادامه با بیان اینکه چرا نمیتوانیم یک لهجه لری را برای پخش داشته باشیم، افزود: شاید این اقدام به خاطر حساسیتها و فشارهایی که از بیرون به صداوسیما آمده است و دست مدیران را بسته است هرچند به کار ما لطمه زیادی خورد اما باید بگویم چرا باید بیرون از یک سازمان، فشاری به وجود بیاید که مجبور شویم کاری را که خواستهایم خودسانسوری کنیم. در این راستا ناراحت هستم که این کار با گویش محلی پخش نشد.
ما فرشته نیستیم برای تهران نیمه خالی پخش شد
فلورا سام در ادامه این نشست به این نکته اشاره کرد که شبکه پنج به عنوان یک شبکه استانی و سریال ما فرشته نیستیم نیز فقط از یک شبکه استانی پخش شد، استانی که در ایام نوروز نیمه خالی بود و همه مسافرت رفته بودند.
او همچنین به تداخل زمانی پخش سریال ما فرشته نیستیم با پایتخت اشاره کرد و گفت: دیدن سریال ما کشف لازم را داشت. بعد از این کشف به نظر میرسد بد نبوده باشد.
سریالها میخواستند همدیگر را له کنند
فلورا سام در ادامه سخنانش با انتقاد از بیبرنامگی تلویزیون نسبت به پخش سریالهای نوروزی گفت: سریالها علیرغم سالهای گذشته که با یک برنامهریزی خاصی پخش میشد ، اینگونه نبوده است و با یکدیگر تداخل داشته است. نمیدانم امسال چرا اینگونه شد و به طورعجیب و غریب سریالها همدیگر را میخواستند له کنند در حالی که همه از یک خانواده هستیم.
او در ادامه گفت: همگی دوست داریم کاری تولید کنیم که مخاطبانمان را پای تلویزیون خودمان جذب کنیم، اما وقتی این بیبرنامگی به وجود میآید چگونه میتوانیم مخاطب را پای تلویزیون بکشانیم.
40 درصد از فیلمنامه ما فرشته نیستیم عوض شد
آرش برهانی به عنوان نویسنده ما فرشته نیستیم نیز در این نشست حضور داشت و از تغییراتی که برسر فیلمنامه به وجود آمد، صحبت کرد.
او همچنین در ادامه به سلایق شبکههای تلویزیونی اشاره کرد و در توضیحاتی گفت: به عنوان مثال در شبکه سه سیما میشود سریال پژمان را ساخت اما در شبکه تهران اینگونه نیست و سلیقه به گونه دیگری است.
او همچنین توضیح داد که برای برخی از سریالها، سقف محدودیت را در نظر میگیرد و برای برخی سریالها همچون پایتخت کف محدودیت در نظر گرفته میشود.
برهانی همچنین از تغییرات فیلمنامه که نزدیک به 40 درصد آن عوض شد، اشاره کرد و گفت: همه این تغییرات در مدت زمان یک ماه و نیمه صورت گرفت که یک فاجعه است. به هرحال نویسنده به تمرکز زیادی دارد تا بتواند کار با کیفیتی را تحویل کارگردان و تهیهکننده دهد. زمان کم و فشاری که بر روی ما وارد شد، باعث میشود که کیفیت کار پایین بیاید اما در این فیلمنامه با کمک کارگردان توانستیم میزان تغییراتی که صورت گرفت را اعمال کنیم.
مثل گربه شدیم
برزو ارجمند به عنوان بازیگر سریال ما فرشته نیستیم در این نشست با اظهار اینکه این سریال یک کار با آبرویی است، گفت: خوشحالم که در این سریال بازی کردم اما مشکلاتی که بر سر راه سازندگان وجود دارد، برای من بازیگر طبیعی شده است. به گونهای که مثل گربه شدهایم؛ از هر طرف ما را بیندازند با دست و پا پایین میآییم.
ارجمند همچنین در ادامه گفت: با وجود اتفاقاتی که برای سریال ما فرشته نیستیم افتاد، این سریال، سریال قابل قبول و با آبرویی بود. در این سریال قرار نبود به هر قیمتی مردم را بخندانیم. اگر اتفاق مربوط به تداخل سریالها صورت نمیگرفت، شاید این سریال بهتر دیده میشد.
او البته شبکه پنج سیما را شبکه مظلومی دانست و گفت: باید سیاستهایی به وجود بیاید که همه کارها در تلویزیون به خوبی دیده شوند.
شتابزدگی در سریالهای نوروزی نمود داشت
فلورا سام در بخش دیگری از این نشست، با اعتقاد بر اینکه شتابزدگی در سریالهای نوروزی نمود داشت، گفت: به استثنای پایتخت که حساب جدا است، در سریالهای دیگر تعجیل و شتابزدگی نمود داشت.
موفقترین نوع کار در نوروز پایتخت است
در ادامه این نشست مجید اوجی با اشاره به موفق بودن سریال پایتخت در ایام نوروز، گفت: آثاری باید ساخته شود که لحظات مفرح ایجاد کند. ما باید قصهها را در مناسبتها، سادهتر برگزار کنیم و شخصیتهای جذاب را برای قصهمان انتخاب کنیم.
او همچنین علت موفقیت کلاهقرمزی را عاری از هرگونه پیچیده بودن این مجموعه دانست و همچنین درخصوص سریال پایتخت، گفت: موفقیت پایتخت به دلیل شخصیتهای جذابی بوده است که در این سریال ایفای نقش کرده است. اما اینکه بگوییم چند سریال ساختهایم تا بشر را تکان دهد، اینگونه نبوده است.
اولین بار بود که بدون متن آمده وارد کار میشدم
اوجی همچنین با اعتراف از اینکه اولین بار است که بدون متن آماده ساخت این سریال شده است، گفت: خودم هم تعجب کردم که چگونه وارد کار شدم. اگر ظرفیتی وجود داشته باشد که به عقبتر برگردیم، دیگر چنین خطایی نمیکنم.
او همچنین به سکانسهایی اشاره کرد که در این سریال حذف شدهاند و گفت: سکانسهایی در این مجموعه گرفته شدند که مجبور شدیم آنها را حذف کنیم به خاطر اینکه باید پایانبندیهایمان را تغییر میدادیم.
ما فرشته نیستیم نباید قابل قیاس با سریالهای نوروزی باشد
در ادامه این نشست، نادر سلیمانی به عنوان بازیگر سریال ما فرشته نیستیم، گفت: نباید سریال ما فرشته نیستیم را قابل قیاس با سریالهای دیگر بدانیم. اصلا ما فرشته نیستیم سریال نوروزی نبود. به جهت اینکه وقتی این سریال را مقایسه قرار میدهیم، کاملا مشخص است که نگاه مردم کاملا متفاوت است.
او ادامه داد: اگر این سریال یک، 2 و سه آن ساخته میشد، شاید مخاطب راحتتر پذیرای آن قرار میگرفت.
سلیمانی در ادامه سریال ما فرشته نیستیم را سریال شایستهای دانست و گفت: عوامل این سریال فوقالعاده خوب کار کردند.
آدم قهرویی هستم
در ادامه این نشست داریوش موفق به عنوان بازیگر این سریال با اشاره به اینکه با تیم خوبی کار خود را در تلویزیون انجام داده است، افزود: آدم قهرویی هستم و چند سالی بود که با تلویزیون قهر کرده بودم اما وقتی با این گروه وارد کار شدم، ذهنیت من نسبت به تلویزیون عوض شد و احساس کردم که کار خوبی را ارائه میدهم.
در پایان این نشست، سولماز آقمقانی بازیگر سریال ما فرشته نیستیم نیز از حضورش در این سریال و همکاریاش با فلورا سام ابراز رضایت کرد و گفت: ابتدای حضورم بسیار استرس داشتم که با این همه ستاره قرار است خودی نشان دهم اما وقتی آمدم تجربه خوبی را با آنها داشتم. با کمک همه این بازیگران و کارگردان توانستم لحظاتی را که میتوانستم را در سریال در بیاورم. این سریال با توجه به اتفاقاتی که برایش افتاد کار خوبی بود.
محمدرضا شریفینیا نیز به عنوان بازیگر سریال ما فرشته نیستیم در پایان این نشست حاضر شد.