• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

دور دنیا در چهار فصل

ahmadfononi

معاونت انجمن
مسلماً همه با من هم عقیده هستید كه بزرگترین سری رالی در صنعت بازی، سری بازی های Colin McRae از سوی شركت Codemasters هستند. این سری كه در سال 2006 به DiRT تغییر نام داد، همیشه از كیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و حال Codemasters با نهایت كیفیت نسخه سوم را تهیه كرده است.


wallpaper_dirt_3_02_480x272.jpg
 

ahmadfononi

معاونت انجمن
گرافیك

DiRT 3 یكی از زیباترین بازی های مسابقه ای در زمینه جلوه های بصری است. Codemasters همیشه عقیده داشته كه جلوه های تصویری خیره كننده بهتر از 60 فریم بودن بازی است. در DiRT 3 ما نه تنها با فریم ریت ثابت 30 روبرو هستیم، بلكه در بعضی مواقع بازی بین فریم 30 تا 60 با بهترین كیفیت ممكن اجرا می شود. بزرگترین برگ برنده DiRT 3 از لحاظ گرافیكی، طراحی خیره كننده محیط است. كیفیت بالای بافت ها و توجه زیاد به جزئیات در محیط در كنار طراحی هنری (كه البته از روی مدل واقعی ساخته شده) خیره كننده است. در فنلاند با درخت های مخروطی بسیار با كیفیتی روبرو هستیم كه در كنار جاده رشد كرده اند و رودهای زیبایی را در بعضی مناطق، در حال جریان می بینیم كه از آبشاری درخشان سرچشمه گرفته اند. جنگل ها بسیار حجم دار هستند و وقتی نور خورشید از لای شاخ برگ درخت های عقبی می تابد، دقیقاً وجود یك جنگل وسیع را درك می كنید. مناطق شهری مثل میشیگان از ساختمان های بسیار با كیفیتی تشکیل شده اند و آب و هوای گرفته و بارانی آن، دقیقاً حس واقعی این شهر را نشان می دهد. در این شماره برای اولین بار با مناطق برفی مثل آسپن در شمال آمریكا روبرو هستیم كه جلوه های برف در آن به زیبایی مشخص هستند.
فیزیك بسیار جالبی هم برای اثرگذاری برف ها طراحی شده است. مناطق بسیار زیادی در بازی وجود دارند كه از روی مدل واقعی طراحی شده اند و ما نمی خواهیم سورپرایز های آن را لو دهیم، ولی مناطقی مثل كنیا واقعاً طوری طراحی شده اند كه در آنجا احساس گرما می كنید و سازندگان به خوبی اكوسیستم هر منطقه را طراحی كرده اند. جلوه باران بسیار زیبا است. ممكن است هر لحظه باران ببارد و شما جاری شدن آب از ساختمان ها را به خوبی مشاهده كنید. نم نشسته روی ماشین ها بسیار زیبا كار شده و گل زمین روی ماشین شما می پاشد. سازندگان به ریزترین جزئیات توجه كرده اند و اگر بازی را متوقف كنید و با دوربین در محیط بچرخید به استعداد سازنده در طراحی هر چه كامل تر محیط بازی پی می برید كه حتی مناطقی كه شما در طول مسابقه نمی بینید هم عالی طراحی شده اند. پشه های موجود در جنگل، هنگام توقف معلوم هستند و ریزش كم برف در كنار نسیمی كه برف را جا به جا می كند، خیلی زیبا كار شده اند. طراحی ماشین ها خوب است، ولی به اندازه محیط شاهكار نیستند. فیزیك DiRT 3 را می توان بهترین فیزیك ماشین در این سبك دانست. حتی كوچكترین برخوردها اثر واقعی روی ماشین می گذارند و تخریب ها كاملاً داینامیك هستند. اگر بازی را روی درجات سختی بالاتر بروید، این تخریب روی ماشین تأثیر گذاشته و باعث كاهش كیفی آن می شود. در درجات سختی بالا باید حواستان باشد كه هنگام پرش صاف فرود بیایید، و گرنه باعث شكسته شدن كمك فنر و یا تركیدن لاستیك می شوید.




604155_20110506_640screen005.jpg
 

ahmadfononi

معاونت انجمن
موسیقی/صداگذاری

از بخش صداگذاری موتور و ماشین صحبت نمی كنیم، چون مثل همیشه عالی كار شده است. اینبار در صداگذاری DiRT 3 سازندگان پا را فراتر گذاشته اند و جزئیات را به خوبی در نظر گرفته اند. Optionهای زیادی در انتخاب كانال های صوتی دارید. اگر توقف كنید، به خوبی صدای پرندگان و جنگل را می شنوید. مردم بی صدا نیستند و تشویق های متنوعی كرده و اگر جلوی آن ها به جایی برخورد كنید و یا كنترل خود را از دست بدهید، می توانید صدای آه كشیدن آن ها را بشنوید. صدای چرخ ها روی برف و لیز خوردن آن خیلی خوب كار شده و در محیط های گلی هم این كیفیت همچنان بالا است. آهنگ های لایسنس شده زیبایی انتخاب شده اند كه هرچند تعداد آن ها زیاد نیست، ولی با قطعات زیبایی روبرو هستیم.


604155_20110506_640screen006.jpg
 

ahmadfononi

معاونت انجمن
گیم پلی

نسخه اول DiRT تجربه ای بسیار لذت بخش در این سری بود و فروش بسیار بالایی هم داشت. Codemasters تلاش كرد كه در نسخه دوم این بازی، قشر بیشتری را به سمت این بازی رالی بكشاند، اما نتیجه، ساده شدن و به قولی Arcade شدن بیش از حد بازی و از دست دادن بعضی اصالت های این سری بود. البته DiRT 2 عنوانی بسیار خوش ساخت بود، ولی طرفداران قدیمی را آنطور كه باید راضی نكرد. اینبار Codemasters سعی داشته كه هر دو قشر را راضی نگه دارد و باید گفت كه تا حدودی موفق هم بوده است. به رسم منوهای جالب و خلاقانه Codemasters اینبار سازندگان، دیگر از نمای اول-شخص برای منوها استفاده نكرده اند، ولی در عوض با یك منوی ساده و بسیار شیك روبرو هستیم. هر چند تأكید زیاد بر استفاده از Youtube و زدن كد پشت بسته بازی در ابتدا كمی آزار دهنده است، ولی منوها بسیار سر راست و زیبا هستند. یك DiRT Tour در منو وجود دارد كه در اصل بخش Career بازی است و با ورود به آن چندین هرم مختلف زیبا را می بینیم كه از 5 مثلث تشكیل شده اند. هر كدام از این مثلث ها در حقیقت یك منطقه هستند كه یك یا سه مسابقه در آن انجام می دهید و با تكمیل بخش های مختلف هر مثلث، كل آن را پر كرده و در نهایت یك هرم را تشكیل می دهند.
با گذراندن هر مسابقه و كسب مقام بالا و یا اول شدن یك مسابقه با یك ماشین ضعیف، شما Reputation یا همان اعتبار بدست می آورید و با کسب این Repها مسابقات بیشتری را باز كرده و اسپانسرهای بیشتری را هم جذب می كنید. هر چه اعتبار شما بالا برود، شركت های ماشین سازی بیشتری به شما علاقه مند می شوند و ماشین های خود را مجانی در اختیار شما قرار می دهند. این سیستم بدست آوردن ماشین بر اساس Rep، سیستمی بسیار كارآمد و جذاب است. از طرفی شما تشویق می شوید كه مسابقات را هر چه بهتر پیش ببرید تا Rep بیشتری بگیرید و از طرفی شما می توانید تمام ماشین های بازی را بدون مشكل كمبود پول امتحان كنید. نكته قابل تقدیری كه Codemasters در این بازی انجام داده، پوشش قشر وسیعی از ماشین های مختلف مربوط به زمان های مختلف است. در اقدامی Gran Turismoگونه، در بازی می توانید ماشین های قدیمی دهه 60 را هم برای مسابقات رالی تجربه كنید. در حقیقت در ابتدای مسابقات رالی، از شما پرسیده می شود كه دوست دارید با ماشین های چه دهه ای مسابقه دهید. این موضوع خیلی جذاب و بامزه است كه مثلاً با یك ماشین قدیمی به سبك قدیم، مسابقه رالی را پیش ببرید. حالتی به نام Open هم وجود دارد كه در آن می توانید از هر دهه ای كه خواستید، ماشین انتخاب كنید.
خوشبختانه آرشیو ماشین ها به روز هم هست و از جدیدترین مدل ها می توانید استفاده كنید. سیر مسابقات از تنوع بالایی برخوردار است و كلاس های مختلفی برای مسابقه دادن هستند. بخش جدیدی كه به DiRT اضافه شده، قسمت Gymkhana است كه در آن به سبك کن بلاک (Ken Block) معروف باید با ماشین خود حركات نمایشی انجام دهید. گر چه تلاش Codemasters را برای خلق تنوع در این بخش باید در نظر گرفت، ولی موضوع این است كه در قالب و بدنه یك بازی رالی این بخش آنچنان جذابیت ندارد، حداقل نه برای كهنه كارهای این سبك. این قسمت بیشتر به درد بازی Grid می خورد تا DiRT، ولی وجود این قسمت ضربه ای به بازی نزده و ممكن است مخاطبان Arcadeباز را خوشحال هم بكند. كنترل ماشین ها خیلی نرم و روان، اما خیلی ساده است. به مراتب در نسخه اول و دوم DiRT ما با هر چه ساده تر شدن و سوق دادن كنترل به سبك Arcade روبرو هستیم كه این موضوع در نسخه دوم برای طرفداران سبك شبیه سازی و یا حداقل طرفداران سری قبل خیلی ساده بود. در نسخه سوم Codemasters سعی كرده حد واسطی بین نسخه اول و دوم پیدا كند كه تا حدودی موفق بوده، ولی موضوع این است كه بازی حتی روی آخرین درجه سختی آسان است و فیزیك جرمی ماشین ها غیر واقعی و سبك كار شده است. اما در انتها DiRT 3 برای طرفداران Arcade و نه چندان آشنا به شبیه سازی، عناونی بسیار عالی است. وجود جاده های مختلف در جای جای جهان و بخش چندنفره از نكات قوت گیم پلی بازی هستند كه DiRT 3 را تجربه ای لذت بخش كرده اند.
604155_20110506_640screen009.jpg

نتیجه گیری

DiRT 3 تجربه ای بسیار زیبا است كه در آن با بهترین ماشین های دنیا به زیباترین مناطق دنیا در هر چهار فصل می روید. DiRT 3 یك تور جهانگردی است كه از لحاظ بصری و صوتی، زنده و پر جزئیات و از نظر گیم پلی و كنترل سرگرم كننده و لذت بخش است.
wallpaper_dirt_3_01_480x272.jpg
 
بالا