اولین نمونه های کارت ویزیت را بازرگانان چینی در قرن ۱۵ به کار بردند. اما تاریخچه نمونه های امروزی تر کارت ویزیت را باید در قرن ۱۷ میلادی در اروپا جستجو کرد. جایی که اشراف زادگان برای ملاقات با یکدیگر نام و خلاصه ای از سوابق خود را در کاغذی درج می کردند و پیش از ملاقات با اشراف زاده ای دیگر آن را توسط پیشخدمت خود به منزل او می فرستادند.
تبادل دو طرفه کارت ها نشانه پذیرش میزبان برای ملاقات با میزبان بود. رواج کارت ویزیت در امریکا در قرن ۱۸ میلادی بود. در این زان مندرجات روی کارت ویزیت در یک طراحی یا نقاشی ساده و نام خلاصه شده بود.
[h=2] کاربرد کارت ویزیت
اصلی ترین سوالی که معمولا حین تصمیم برای سفارش کارت ویزیت از خود نمی پرسیم این است که کاربرد کارت ویزیت چیست؟ امروزه اصلی ترین کاربرد کارت ویزیت اطلاع رسانی آرشیوی (و نه تبلیغاتی) است. یعنی قرار نیست کارت ویزیت برای شما مانند یک آگهی تلویزیونی، یک محصول (اعم از تجاری یا فرهنگی) یا خدمات را معرفی کند؛ بلکه اطلاعات یک شخص حقیقی یا حقوقی را به ساده ترین و قابل دسترس ترین شکل در اختیار مخاطب قرار می دهد.
فراموش نکنید که کارت ویزیت معمولا توسط خود شما یا نزدیکانتان به دست مخاطبمی رسد، بنابراین می توان روی شناخت اولیه ای که نتیجه برخورد شما و مخاطب است حساب کرد.
اطلاعاتی که معمولا روی کارت ویزیت دیده می شود شامل نام و نشانی و راه های تماس است و گاه خدماتی که صاحب کارت ارایه می کند. اگرچه شما می توانید کارت ویزیت هایی را مثال بزنید که صاحب آن، صفحه کارت را با یک بروشور اطلاع رسانی «اشتباه» گرفته است و سیر تا پیاز جزییات کار خود را روی آن درج کرده. نکته دقیقا در همین عبارت است: «اشتباه» گرفته است. اگر کاربری اطلاع رسانی آرشیوی را برای یک کارت ویزیت قایل باشیم باید به درج خلاصه ترین و در عین حال کلیدی ترین اطلاعات روی کارت ویزیت بسنده کنیم و خودمان را توجیه کنیم در نباید هزینه ای که برای سفارش کارت ویزیت می پردازیم را با استفاده بهینه از تمام مساحت کارت و درج تمامی اطلاعات ممکن، حلال کنیم!
بنابراین هر زمان که به صرافت داشتن کارت ویزیت افتادید، قلم و کاغذ بردارید و اطلاعات شخصی خود را به خلاصه ترین شکل ممکن درآورید.
[h=2] به چه کسی سفارش دهیم؟اما طراحی کارت ویزیت را باید به چه کسی سفارش دهیم؟ البته پیش از پاسخ به این سوال باید به پرسش دیگری جواب بدهید: آیا شما سهمی برای کیفیت طراحی کارت ویزیت خودتان قایل هستید؟
بسیاری از افراد پورسه سفارش یک کارت ویزیت را شامل دو مرحله می دانند: سفارش حضوری یا تلفنی کارت به چاپ خانه یا یک واسطه و تحویل آن، و اصولا سهمی برای کیفیت طراحی کارت خود در نظر نمی گیرند. غفلتی که تنها در زمان مقایسه جلوه بصری کارت خود با کارت ویزیت همکارشان که بسیار زیبا تر و چشم نواز تر جلوه می کند، از آن آگاه می شوند.
دوباره باز گردیم به پرسش ابتدای این پاراگراف: طراحی کارت ویزیت را باید به چه کسی سفارش دهیم؟ دایره کسانی که می توانند وظیفه طراحی کارت ویزیت شما را بر عهده بگیرند بسیار گسترده است؛ مخصوصا در آستانه سال ۲۰۰۷ میلادی که سادگی امکان کار با یک نرم افزارهای طراحی و گرافیکی، بسیاری از افراد، از پسر خاله عزیزتان بگیرید تا مسئول تکثیر یک فروشگاه، را به این توهم انداخته است که می توانند از عهده هر کار تصویری و گرافیکی برآیند.
اما اگر برای کیفیت بصری آنچه به عنوان کارت ویزیت کاری یا شخصی به دست مخاطبان خود می دهید ارزش قایل هستید، کارت ویزیت خود را به یک «طراح گرافیک» سفارش دهید. این دسته از افراد معمولا در «شرکت های تبلیغاتی» یا «آتلیه های شخصی طراحی» مشغول به کارند.
با مراجعه به یک طراح گرافیک می توانید نمونه کار ها یا البوم هایی از کارت های ویزیت را ورق بزنید و مورد مشابه به سلیقه خود را انتخاب کنید. پس از آن خواسته ها و انتظارات خود از کارت ویزیت را با او در میان بگذارید. حتی به قطع، رنگ بندی و نوع کاغذ مورد نظرتان نیز اشاره کنید.
اما در نهایت وظیفه طراحی کارت را به شخص وی بسپارید. فراموش نکنید همچنان که شما در رشته خود یک متخصص و خبره هستید و از بیمارانتان انتظار دارید که به گفته و عمل شما احترام بگذارند و آن را بپذیرند، یک طراح گرافیک نیز در حوزه کاری خود یک متخصص است که بدون شک بهتر از شمامی تواند در مورد جزییات یک کارت ویزیت اظهار عقیده کند. شما این اختیار را برای خود قایل باشید که هنگام مرور نمونه کارهای قبلی او، سبک و جزییات کاری او را بپذیرید یا به شخص دیگری مراجعه کنید. اما در صورت پذیرش، به طراح اعتماد کنید و او را در کار خود آزاد بگذارید.
بدون شک برای هر پزشک یا دندان پزشکی مطبوع تر است که طرح کارت ویزیت او، خاص و متعلق به شخص وی باشد. اما به این نکته نیز توجه کنید که برای داشتن یک کارت با طراحی زیبا و احتمالا منحصر به فرد باید هزینه بیشتری نسبت به حالت عادی بپردازید. قبل از سفارش کارت این مساله را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و در صورتی که کیفیت کار چندان برای شما اهمیت ندارد، قید یک طراح گرافیک را بزنید و به مستقیما به یک چاپ خانه یا مرکز تایپ و تکثیر مراجعه کنید.
[h=2] روش ها چاپصحبت کردن از روش های مختلف چاپ در شرایط حاضر که هر روزه فن آوری های تازه تری در این حوزه ظهور می کنند خیلی دقیق و فنی نخواهد بود. اما می توان تکنیک های چاپ فعلی را در دو دسسه کلی تقسیم بندی کرد:
[h=2] چاپ افست و چاپ دیجیتالالف) چاپ افست
افست معمول ترین روش چاپ در ایران است که به دلیل سابقه نسبتا طولانی و تجربه های فراوانی که در سیستم های آن انجام شده است به یکی از بهترین و ارزان ترین روش های چاپ تبدیل شده است. بنای چاپ افست بر ترکیب رنگ ها بر اساس چهار رنگ آبی(C)، ماژنتا (M)، زرد (غ) و سیاه (K) است. شاخص عمومی افست تیراژ معمولا بالای سفارشات است که به طور معمول هزار نسخه است.
ب) چاپ دیجیتال
روشی است شبیه اتفاقی که در پرینترهای رومیزی می افتد؛ با این تفاوت که ماده اثرگذار روی کاغذ پودر رنگی است که در اثر حرارت به صورت لایه های رنگ روی کاغذ می نشیند. حسن بزرگ چاپ دیجیتال سرعت فوق العاده (در حد ساعت) و تیراژ دلخواه (و عموما پایین) سفارشات است. هزینه این چاپ در تیراژ برابر بسیار بیشتر از چاپ افست است.
کارت های ویزیت عموما به روش افست چاپ می شوند، مگر اینکه سفارش دهنده مشمول محدودیت زمان باشد تا تیراژ محدودی از کارت را سفارش دهد. در این صورت چاپ دیجیتال به طرفه تر است.
[h=2] انتخاب نوع مقواکارت های ویزیت بسته به نوع کاربرد در روی کاغذهای مختلفی چاپ می شوند. معمول ترین این کاغذها عبارتند از:
[h=3] مقوای کارتی:عموما مقوا برای کارت ویزیت مناسب نیست، مگر به منظور صرفه جویی در هزینه
[h=3] مقوای گلاسه:ضخامت ان متفاوت است. قیمت آن نسبت به انواع دیگر پایین تر است.
[h=2] مقوا با روکش ورنی داغ یا مات:روکش ورنی جدا از افزایش جلوه و زیبایی، موجب اتسحکام و ماندگاری کارت شما می شود. اما وجه منفی آن، این است که امکان نوشتن روی این کارت وجود ندارد. در نتیجه برای کارت ویزیت مطب کاربرد ندارد، چراکه امکان درج وقت بیمار در پشت ان وجود ندارد.
[h=3] مقوای بافت دار (کتان):این نوع مقوا سبکی، استحکام و زیبایی را به صورت توام دارد. قابلیت انعطاف دارد، پس حین خم شدن نمی شکند و امکان نوشتن روی ان وجود دارد. قیمت این نوع مقوا نسبت به موارد دیگر اندکی بیشتر است.
[h=2] ویژگی های یک کارت ویزیت خوبمهم ترین ویژگی کارت ویزیت آن است که پیش از هر چیز بتواند اطلاعات مورد نیاز مخاطب شما را، ساده و بی درد سر، در اختیار او قرار دهد و نباید او را گمراه کند. نمی توان توقع داشت که کارت ویزیت نقش یک بروشور اطلاع رسانی را بازی کند. بر خلاف آنچه بسیاری از افراد می پندارند، شما می توانید به قید کردن نام و نشانی و راه های ارتباطی بسنده کنید و از آوردن شکل یا تصویر بر روی کارت خود پرهیز کنید. مثلا هیچ لزومی ندارد کارت شما به عنوان یک دندان پزشک الزاما با تصویر یک دندان یا عنبر یا یونیت دندان پزشکی همراه باشد تا مخاطبانتان پی به حرفه و تخصص شما ببرند. از خاطر نبرید که بر خلاف آنچه بسیاری از افراد می پندارند، سادگی و وجود فضای خالی در یک کارت ویزیت می تواند آن را در نظر دیگران چشم نواز تر کند.
در نهایت و در یک جمله می توان گفت کارت ویزیت خوب نماینده تام الاختیار شما در بایگانی کارت های رنگارنگ کسانی است که کارت شما را نگه داشته اند.