کتاب «راهنمای عملی فیلمنامهنویسی» اثری از لورا شلهارت با ترجمه پدرام لعل بخش در انتشارات افراز به چاپ دوم رسید.
با خواندن این کتاب اطلاعات جدید و گرانبهایی در مورد تفکر بصری، نوشتن در ژانرهای گوناگون و ساختار فیلمنامه به دست میآورید. راهنمای عملی فیلمنامهنویسی محدود به گروه خاصی از مخاطبین نیست. این کتاب مرجعی قابل اطمینان و بسیار سودمند برای کسانی است که فیلمنامهنویسی را حرفه خود قرار دادهاند و یا در آینده قرار خواهند داد. دامنه نامحدود مخاطبان این کتاب آن را در زمره پرفروشترین کتابهای مربوط به این هنر استثنایی قرار داده است. زبان ساده و البته علمی و دقیق این راهنما آن را به یکی از کتابهای ضروری علاقمندان به این هنر – از مبتدی تا حرفهای – تبدیل کرده است.
در ابتدای کتاب در باره مولف آمده است: «لورا شلهارت دانشیار دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو و رئیس بخش نمایشنامه نویسی است . او در پیشبرد اجراهای جدید در تئاترهای گودمن و استپن ولف که در زمره تئاترهای تراز اول آمریکا قرار دارند همکاری داشته است . به هنگام کار در تئاتر گود من او با بازیگر – نویسنده نامدار ، رجینا تیلور ، در نخستین اجرای جهانی (او – بلا – دی) همکاری کرد . در سال 1966 نمایشنامه او با عنوان قیام الکترا برنده جایزه جشنواره اگنس نیکسون شد . از آن سال تا کنون ایشان عهده دار سرپرستی داوری و برگزاری جشنواره بوده است . ایشان در رشته های فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی و ادبیات غنایی دارای مدرک دانشگاهی است . او نویسندگی را جوار کسانی همچون ماریا ایرن فورنس آموخته و در کنار کسانی چون جان لوگان نامزد اسکار فیلمهای گلادیاتور و ماشین زمان تدریس کرده است . وی در حال حاضر همکار پائولا ووگل و اسکار یوستیس در تئاتر رپرتوار ترینیتی در رودآیلند بوده و در سراسر آمریکا کلاسهای آموزشی برگزار میکند.»
این کتاب با بخش «پس میخواهید برای سینما بنویسید» شروع می شود. این بخش شامل 4 فصل است. فصل اول این بخش با عنوان مقدمهای بر هنر فیلمنامه نویسی تلاش میکند تا ذهن شما را از قید داستان سرایی صرف خارج کند و تفکری تصویری نیز به شما القا نماید .
«آمادگی برای تفکر تجسمی» عنوان فصل دوم است که تلاش می کند خواننده را متقاعد کند که برای نگارش یک فیلمنامه اصولی باید قدرت تخیل را افزایش داد و با تفکری عینی و واقعی با داستان برخورد کند. «فرو رفتن در ذهن نویسنده» موضوع مورد بحث فصل سوم است و «شروع فیلمنامه نویسی حرفهای» فصل چهارم است.
خواندن این کتاب اطلاعات جدید و گرانبهایی در مورد تفکر بصری، نوشتن در ژانرهای گوناگون و ساختار فیلمنامه به دست میآورید. راهنمای عملی فیلمنامهنویسی محدود به گروه خاصی از مخاطبین نیست
بخش دوم این کتاب «تجزیه عناصر داستان» است . در این بخش فصلهای «آشکارسازی ایده»، «پی رنگ»، «شخصیت پردازی» ، «ساخت دیالوگهای پویا»، «حفظ اعتماد مخاطب» وجود دارد که هرکدام به تفصیل عناصر داستان را توضیح می دهد.
عنوان بخش سوم کتاب «تبدیل داستان به فیلمنامه» است، فصلهای «طراحی فیلمنامه» ، «گذر از بن بست نویسندگی» ، «فرمت فیلمنامه»، «جمع بندی کردن: آماده کردن پیش نویس»، «بازنویسی فیلمنامه» و ... است. در انتهای این بخش فصلی با عنوان «اقتباس و همکاری: دو شیوه کاری دیگر» وجود دارد که به ارائه توضیحاتی در مورد اقتباس میپردازد.
بخش چهارم یا بخش انتهایی کتاب بخش «ده تاییها» نام دارد. نویسنده در این بخش در هر کدام از 3 فصلش 10 مقوله را برای تمرین و آمادگی نهایی ارائه میدهد. «ده فیلمنامه نویس برتر» ، «ده فیلمی که باید بخوانید یا ببینید» و «ده افسانه در مورد فیلمنامه نویسی» سه بخشی است که در آنها نکاتی را در بر دارد . فصل بیستم این کتاب «ده افسانه در مورد فیلمنامه نویسی» است.
بخش کتاب و کتابخوانی تبیان