يكى از موضوعاتى كه در جامعه جهانى اينترنت خيلى بحث برانگيز است اين است كه چگونه افرادى را به بازديد از سايت خود دعوت كنيم. و اين درحالى است كه به طور قطع ميليونها صفحه با همان عناوين سايت شما در اينترنت وجود دارد. پس چگونه كاربران را مجبور به بازديد از سايت خودمان بكنيم؟
هنگامى كه شما قصد ارتقاء سايت خود را داريد حتماً راهكارهاى خوبى به نظرتان خواهد رسيد. اما بايد معايب اين كارها را نيز در نظر گرفت...
1- ارسال سايت به يك موتور جستجو
يكى از موثرترين راهها براى جلب مشترى اضافه كردن آدرس سايت در ليست سايتهاى يك موتور جستجو است. موتورهاى جستجو هر كدام روش متفاوتى براى اضافه كردن سايتها به ليست خود دارند. اما با قرار گرفتن در ليست هر كدام از آنها به سرعت متوجه افزايش آمار سايت خود خواهيد بود.
اما... اين كار مىتواند مدتزمان زيادى به طور انجامد. بهطور مثال جهت قرار گرفتن در ليست Google بايد مدتى مابين 4 تا 6 هفته منتظر بمانيد. علاوه بر اين شما نمىتوانيد مطمئن باشيد كه تمامى موتورهاى جستجو سايت شما را خواهند پذيرفت
2- استفاده از متاتگها(Meta tags)
متاتگها به موتورهاى جستجو در دستهبندى سايت شما بر اساس كلمات كليدى(Keywords) و نيز توضيحات(Descriptions) ارائه شده در سايت، كمك فراوانى مىنمايد. متاتگها در قسمت < Head > صفحات HTML قرار مىگيرند. سايتهاى فراوانى وجود دارد كه به شما در ساختن متاتگها كمك مىكند تا بتوانيد حضور خود را در وب افزايش دهيد.
اما... تمامى موتورهاى جستجو از متاتگها استفاده نمىكنند. بطور مثال در سايت About.com شما مىتوانيد خيلى از موضوعات مشابه هم را در يك فهرست ببينيد. ولى اين كار توسط متاتگها و بطور اتوماتيك نيست بلكه دستهبندى سايتها توسط يك شخص انجام مىشود.
3- سايتهاى مشابه(Related sites)
بسيارى از سايتها لينكهايى به سايتهاى مشابه دارند و اگر سايت شما مشابه با يكى از سايتها باشد مىتوانيد از آنان بخواهيد تا به شما هم لينك بدهند. اين كار همون تبادل لينكى است كه در بين سايتهاى ايرانيان هم رواج زيادى دارد. با وجودى كه منكر ارزش كار فوق نمىشويم، اما منظور از اين قسمت فقط لينك به سايتهاى مرتبط با هم است. در صورت ارتقاء كمكم شما هم پيشنهاد قراردادن لينك به ديگران را در سايت خود دريافت خواهيد كرد.
اما... شما نمىتوانيد با زور و اجبار ديگران را مجبور كنيد كه به سايت شما لينك دهند. وبسايتهاى ديگر تنها در صورتى كه دوست داشتند و تا هر زمان كه بخواهند لينك شما را نمايش مىدهند. يك توصيه اينست كه در صورتى كه يكى از سايتها به شما لينك داد شما هم حتماً لينك آن سايت را در قسمت سايتهاى مشابه قرار دهيد.
4- سرويسهاى ثبت در موتورهاى جستجو
يكى از سادهترين راههايى كه باعث قرارگرفتن در بسيارى از سايتها مىشود، پرداخت پول جهت نمايش سايت شما در ليست موتورهاى جستجو است. بسيارى از شركتها اين خدمات را انجام مىدهند. تعدادى از آنها بصورت آنلاين و تعدادى ديگر با استفاده از برنامههاى موجود خودشان اين كار را انجام مىدهند.
اما... اين روش با وجود آسان بودن ملتزم پرداخت هزينههاى گرانى خواهد بود. بعضى از اين سرويسها مبلغ 100 دلار را براى ثبت در تعداد زيادى سايت دريافت مىكنند. ممكن است پرداخت اين مبالغ براى شما ارزش داشته باشد، اما كسانى هم هستند كه تازه وارد دنياى تجارت در وب شدهاند. شايد بهتر باشد اين افراد به دنبال سرويسهاى پايينتر با مبالغ پايينترى بگردند.
5- آگهىدادن
منظور از اين آگهى دادن، تبليغات آنلاين و يا بنرهايى كه در گوشهگوشه سايتهاى مختلف چشمك مىزنند نيست. بلكه تبليغ در خارج از دنياى وب است. هميشه آدرس سايت خود را در انتهاى مكاتبات(پستالكترونيك و نامههاى پستى) خود بنويسيد. هر يك از نامههاى پستى به واقع مىتوانند نقش يك تابلوى اعلانات كوچك را براى شما بازى كنند.
تبليغات در روزنامهها و مجلات. پوسترها و... آدرس سايت شما بايد در تمامى تبليغاتتان درج شده باشد. بر روى كارتهاى ويزيت و هر چه كه مال شماست. يكى ديگر از كارهايى كه توصيه مىشود تهيه خودكار، ليوان، جاكليدى و... تبليغاتى است. مطمئناً آدرس سايت شما بايد بر روى آنها درج شده باشد.
اما... اين كارها بسيار گران تمام خواهند شد. تصميمگيرى در مورد پرداخت اين هزينهها براى افرادى كه تازه وارد دنياى آنلاين شدهاند كار سادهاى نخواهد بود.
6- در انتخاب نام دامنه دقت فراوانى به خرج دهيد.
بازاريابان حرفهاى حتماً به شما خواهند گفت كه كسب موفقيت خود را مديون انتخاب نام دامنه سايتتان هستيد. يك نام خوب بايد كوتاه و قابل درك بوده و نوع فعاليت شما را نشان دهد. بطور مثال يك كتابفروش مىتواند به عنوان آدرس سايت خود آدرسهاى زير را قرار دهد.
Http://www.BookStore.com اين آدرس به طور كامل نوع فعاليت آن سايت را نشان مىدهد. بطورقطع اين آدرس بهتر از آدرسى مانند Http://www.BookStore.FreeHosting.com و خيلى بهتر از آدرسى به صورت Http://www.FreeHosting.com/Hst/Shops/sites/BookStore.html است.
اما... بسيارى از سايتهاى جالب و مفيد بر روى سايتهاى مجانى مثل GeoCities و يا PersianBlog و... هستند. بهعلاوه دامنههاى زيادى ثبت شده و در بعضى موارد انتخاب نام دامنه بسيار محدود مىشود. با وجودى كه دامنههاى ساده بسيارى فوائد ديگر نيز دارند؛ ولى تعداد زيادى از مردم سايت شما را از طريق لينكهايى كه به سايت شما داده مىشود مىشناسند. و آدرس سايت براى آنان مهم نيست.
منبع:itiran.com
هنگامى كه شما قصد ارتقاء سايت خود را داريد حتماً راهكارهاى خوبى به نظرتان خواهد رسيد. اما بايد معايب اين كارها را نيز در نظر گرفت...
1- ارسال سايت به يك موتور جستجو
يكى از موثرترين راهها براى جلب مشترى اضافه كردن آدرس سايت در ليست سايتهاى يك موتور جستجو است. موتورهاى جستجو هر كدام روش متفاوتى براى اضافه كردن سايتها به ليست خود دارند. اما با قرار گرفتن در ليست هر كدام از آنها به سرعت متوجه افزايش آمار سايت خود خواهيد بود.
اما... اين كار مىتواند مدتزمان زيادى به طور انجامد. بهطور مثال جهت قرار گرفتن در ليست Google بايد مدتى مابين 4 تا 6 هفته منتظر بمانيد. علاوه بر اين شما نمىتوانيد مطمئن باشيد كه تمامى موتورهاى جستجو سايت شما را خواهند پذيرفت
2- استفاده از متاتگها(Meta tags)
متاتگها به موتورهاى جستجو در دستهبندى سايت شما بر اساس كلمات كليدى(Keywords) و نيز توضيحات(Descriptions) ارائه شده در سايت، كمك فراوانى مىنمايد. متاتگها در قسمت < Head > صفحات HTML قرار مىگيرند. سايتهاى فراوانى وجود دارد كه به شما در ساختن متاتگها كمك مىكند تا بتوانيد حضور خود را در وب افزايش دهيد.
اما... تمامى موتورهاى جستجو از متاتگها استفاده نمىكنند. بطور مثال در سايت About.com شما مىتوانيد خيلى از موضوعات مشابه هم را در يك فهرست ببينيد. ولى اين كار توسط متاتگها و بطور اتوماتيك نيست بلكه دستهبندى سايتها توسط يك شخص انجام مىشود.
3- سايتهاى مشابه(Related sites)
بسيارى از سايتها لينكهايى به سايتهاى مشابه دارند و اگر سايت شما مشابه با يكى از سايتها باشد مىتوانيد از آنان بخواهيد تا به شما هم لينك بدهند. اين كار همون تبادل لينكى است كه در بين سايتهاى ايرانيان هم رواج زيادى دارد. با وجودى كه منكر ارزش كار فوق نمىشويم، اما منظور از اين قسمت فقط لينك به سايتهاى مرتبط با هم است. در صورت ارتقاء كمكم شما هم پيشنهاد قراردادن لينك به ديگران را در سايت خود دريافت خواهيد كرد.
اما... شما نمىتوانيد با زور و اجبار ديگران را مجبور كنيد كه به سايت شما لينك دهند. وبسايتهاى ديگر تنها در صورتى كه دوست داشتند و تا هر زمان كه بخواهند لينك شما را نمايش مىدهند. يك توصيه اينست كه در صورتى كه يكى از سايتها به شما لينك داد شما هم حتماً لينك آن سايت را در قسمت سايتهاى مشابه قرار دهيد.
4- سرويسهاى ثبت در موتورهاى جستجو
يكى از سادهترين راههايى كه باعث قرارگرفتن در بسيارى از سايتها مىشود، پرداخت پول جهت نمايش سايت شما در ليست موتورهاى جستجو است. بسيارى از شركتها اين خدمات را انجام مىدهند. تعدادى از آنها بصورت آنلاين و تعدادى ديگر با استفاده از برنامههاى موجود خودشان اين كار را انجام مىدهند.
اما... اين روش با وجود آسان بودن ملتزم پرداخت هزينههاى گرانى خواهد بود. بعضى از اين سرويسها مبلغ 100 دلار را براى ثبت در تعداد زيادى سايت دريافت مىكنند. ممكن است پرداخت اين مبالغ براى شما ارزش داشته باشد، اما كسانى هم هستند كه تازه وارد دنياى تجارت در وب شدهاند. شايد بهتر باشد اين افراد به دنبال سرويسهاى پايينتر با مبالغ پايينترى بگردند.
5- آگهىدادن
منظور از اين آگهى دادن، تبليغات آنلاين و يا بنرهايى كه در گوشهگوشه سايتهاى مختلف چشمك مىزنند نيست. بلكه تبليغ در خارج از دنياى وب است. هميشه آدرس سايت خود را در انتهاى مكاتبات(پستالكترونيك و نامههاى پستى) خود بنويسيد. هر يك از نامههاى پستى به واقع مىتوانند نقش يك تابلوى اعلانات كوچك را براى شما بازى كنند.
تبليغات در روزنامهها و مجلات. پوسترها و... آدرس سايت شما بايد در تمامى تبليغاتتان درج شده باشد. بر روى كارتهاى ويزيت و هر چه كه مال شماست. يكى ديگر از كارهايى كه توصيه مىشود تهيه خودكار، ليوان، جاكليدى و... تبليغاتى است. مطمئناً آدرس سايت شما بايد بر روى آنها درج شده باشد.
اما... اين كارها بسيار گران تمام خواهند شد. تصميمگيرى در مورد پرداخت اين هزينهها براى افرادى كه تازه وارد دنياى آنلاين شدهاند كار سادهاى نخواهد بود.
6- در انتخاب نام دامنه دقت فراوانى به خرج دهيد.
بازاريابان حرفهاى حتماً به شما خواهند گفت كه كسب موفقيت خود را مديون انتخاب نام دامنه سايتتان هستيد. يك نام خوب بايد كوتاه و قابل درك بوده و نوع فعاليت شما را نشان دهد. بطور مثال يك كتابفروش مىتواند به عنوان آدرس سايت خود آدرسهاى زير را قرار دهد.
Http://www.BookStore.com اين آدرس به طور كامل نوع فعاليت آن سايت را نشان مىدهد. بطورقطع اين آدرس بهتر از آدرسى مانند Http://www.BookStore.FreeHosting.com و خيلى بهتر از آدرسى به صورت Http://www.FreeHosting.com/Hst/Shops/sites/BookStore.html است.
اما... بسيارى از سايتهاى جالب و مفيد بر روى سايتهاى مجانى مثل GeoCities و يا PersianBlog و... هستند. بهعلاوه دامنههاى زيادى ثبت شده و در بعضى موارد انتخاب نام دامنه بسيار محدود مىشود. با وجودى كه دامنههاى ساده بسيارى فوائد ديگر نيز دارند؛ ولى تعداد زيادى از مردم سايت شما را از طريق لينكهايى كه به سايت شما داده مىشود مىشناسند. و آدرس سايت براى آنان مهم نيست.
منبع:itiran.com