یک ضرورت است
آیدین آغداشلو در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین درباره سهم خواهی هنرمندان از صدا و سیما گفت: راه اندازی شبکه تلویزیونی هنر یک ضرورت است و باید شبکه ای تخصصی برای معرفی هنرهای تجسمی ایران راه اندازی شود؛ تا ضمن معرفی سیر تحول هنر، زمینه ای نیز برای آموزش هنر فراهم شود.
او افزود:بی شک یکی از دلایل عمده نپرداختن رسانه ملی به هنرهای تجسمی؛ناشی ازجذابیت و فراگیر بودن سینما و سریال های خانوادگی در میان مردم است که مسولان امرگویی ترجیح می دهند بیشتربه این برنامه ها و برنامه های ورزشی بپردازند. با این که در طول هفته برنامه های متعدد ورزشی از شبکه های سراسری پخش می شود، اما شبکه مستقلی نیز برای پخش برنامه های ورزشی راه اندازی شد،ده است. همین امر زمینه ای را برای راه اندازی شبکه هنر فراهم نکرده است.
این هنرمند پیشکسوت با بیان این مطلب که اگر شبکه ای برای معرفی هنر ایران و جهان راه اندازی شود، هنرمندان هم با همکاری از این شبکه حمایت خواهند کرد.
آغداشلو با اشاره به پیشینه برنامه های تجسمی در صدا و سیما گفت:پس از تاسیس تلویزیون ملی سال ها دراین رسانه برنامه مستقل و مجزایی برای هنرهای تجسمی ساخته نشد و یکی از برنامه موفق در دهه 50 برنامه "شناسایی هنر" با تهیه کنندگی "ایران درودی" اشاره کرد که پای بسیاری ازهنرمندان جوان آن روزها از جمله پرویز کلانتری را به تلویزیون باز کرد
او افزود: پس از آن در سال های ۵۲ تا 54 برنامه "شیوه های دیدن" به تهیه کنندگی من به معرفی هنرهای تجسمی از دوران باستان تا دوران معاصر اختصاص پیدا کرد.
آغداشلو ادامه داد: دراواخرسال 58 طرح مجموعه مستند "مروری بر تاریخچه مختصر خط در ایران" توسط حمید سهیلی به گروه ادب و هنر شبكه اول تلویزیون پیشنهاد داده شد. دراین مجموعه، سیرتحولات خط و خوشنویسی درایران، براساس دوران شناسی تاریخی مورد بررسی قرار می گرفت. دراین مجموعه، گروهی از برجسته ترین خوشنویسان معاصر ایران نظیر كاوه، حسن و حسین میرخانی، بوذری، زنجانی، امیرخانی، محمد احصایی، رضا مافی، فرامرز پیلارام و بسیاری دیگر از نخبگان این رشته حضور داشتند.
او افزود:مجموعه "مروری بر تاریخچه مختصر خط در ایران" مهرماه سال 60 از شبكه اول به نمایش درآمد و دیپلم افتخار نخستین جشنواره سراسری سیما – زیباكنار 1374 را به خود اختصاص داد. تابستان سال 60 طرح مقدماتی مجموعه مستند "به سوی سیمرغ" كه توسط من (آیدین آغداشلو) نوشته شده بود، درتلویزیون تصویب شد. فیلمبرداری این مجموعه بیش ازیك سال به طول انجامید و طی آن نمونه های بسیاری ازآثارنگارگران ایرانی از موزه ها، كتابخانه ها و مجموعه های شخصی گردآوری شد و سفرهای متعددی به نقاط مختلف ایران صورت گرفت.
آغداشلو با اشاره به برنامه دو قدم مانده به صبح افزود: در دو دهه اخیر برنامه "دو قدم مانده به صبح" به تهیه کنندگی "سعید بشیری" به معرفی هنرمندان عرصه های مختلف از جمله هنرهای تجسمی اختصاص پیدا کرد که این برنامه در دهه های اخیر پای برخی از چهرهای هنرتجسمی را به صدا و سیما باز کرد.
او افزود:"کارگاه هنر" به تهیه کنندگی سعید بشیری دیگر برنامهای بود که برای معرفی هنرهای تجسمی ساخته شد و از مباحثی که دراین برنامه مطرح شد می توان به اقتصاد هنر، وضعیت گالری ها و حراج های هنری، موضوعات مطرح شده در آن هنرمندانی چون بهرام دبیری، جمشید حقیقت شناس، هادی سیف و جواد بختیاری از چرایی و چگونگی اوضاع حراج ها و گالری ها گفتند.
این نقاش ادامه داد: با مروراین برنامه ها و با بررسی و گفت وگو با هنرمندان عرصههای مختلف تجسمی میتوان راهکارهای مناسبی برای راه اندازی شبکه تخصصی هنر دست یافت.
آیدین آغداشلو در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین درباره سهم خواهی هنرمندان از صدا و سیما گفت: راه اندازی شبکه تلویزیونی هنر یک ضرورت است و باید شبکه ای تخصصی برای معرفی هنرهای تجسمی ایران راه اندازی شود؛ تا ضمن معرفی سیر تحول هنر، زمینه ای نیز برای آموزش هنر فراهم شود.
او افزود:بی شک یکی از دلایل عمده نپرداختن رسانه ملی به هنرهای تجسمی؛ناشی ازجذابیت و فراگیر بودن سینما و سریال های خانوادگی در میان مردم است که مسولان امرگویی ترجیح می دهند بیشتربه این برنامه ها و برنامه های ورزشی بپردازند. با این که در طول هفته برنامه های متعدد ورزشی از شبکه های سراسری پخش می شود، اما شبکه مستقلی نیز برای پخش برنامه های ورزشی راه اندازی شد،ده است. همین امر زمینه ای را برای راه اندازی شبکه هنر فراهم نکرده است.
این هنرمند پیشکسوت با بیان این مطلب که اگر شبکه ای برای معرفی هنر ایران و جهان راه اندازی شود، هنرمندان هم با همکاری از این شبکه حمایت خواهند کرد.
آغداشلو با اشاره به پیشینه برنامه های تجسمی در صدا و سیما گفت:پس از تاسیس تلویزیون ملی سال ها دراین رسانه برنامه مستقل و مجزایی برای هنرهای تجسمی ساخته نشد و یکی از برنامه موفق در دهه 50 برنامه "شناسایی هنر" با تهیه کنندگی "ایران درودی" اشاره کرد که پای بسیاری ازهنرمندان جوان آن روزها از جمله پرویز کلانتری را به تلویزیون باز کرد
او افزود: پس از آن در سال های ۵۲ تا 54 برنامه "شیوه های دیدن" به تهیه کنندگی من به معرفی هنرهای تجسمی از دوران باستان تا دوران معاصر اختصاص پیدا کرد.
آغداشلو ادامه داد: دراواخرسال 58 طرح مجموعه مستند "مروری بر تاریخچه مختصر خط در ایران" توسط حمید سهیلی به گروه ادب و هنر شبكه اول تلویزیون پیشنهاد داده شد. دراین مجموعه، سیرتحولات خط و خوشنویسی درایران، براساس دوران شناسی تاریخی مورد بررسی قرار می گرفت. دراین مجموعه، گروهی از برجسته ترین خوشنویسان معاصر ایران نظیر كاوه، حسن و حسین میرخانی، بوذری، زنجانی، امیرخانی، محمد احصایی، رضا مافی، فرامرز پیلارام و بسیاری دیگر از نخبگان این رشته حضور داشتند.
او افزود:مجموعه "مروری بر تاریخچه مختصر خط در ایران" مهرماه سال 60 از شبكه اول به نمایش درآمد و دیپلم افتخار نخستین جشنواره سراسری سیما – زیباكنار 1374 را به خود اختصاص داد. تابستان سال 60 طرح مقدماتی مجموعه مستند "به سوی سیمرغ" كه توسط من (آیدین آغداشلو) نوشته شده بود، درتلویزیون تصویب شد. فیلمبرداری این مجموعه بیش ازیك سال به طول انجامید و طی آن نمونه های بسیاری ازآثارنگارگران ایرانی از موزه ها، كتابخانه ها و مجموعه های شخصی گردآوری شد و سفرهای متعددی به نقاط مختلف ایران صورت گرفت.
آغداشلو با اشاره به برنامه دو قدم مانده به صبح افزود: در دو دهه اخیر برنامه "دو قدم مانده به صبح" به تهیه کنندگی "سعید بشیری" به معرفی هنرمندان عرصه های مختلف از جمله هنرهای تجسمی اختصاص پیدا کرد که این برنامه در دهه های اخیر پای برخی از چهرهای هنرتجسمی را به صدا و سیما باز کرد.
او افزود:"کارگاه هنر" به تهیه کنندگی سعید بشیری دیگر برنامهای بود که برای معرفی هنرهای تجسمی ساخته شد و از مباحثی که دراین برنامه مطرح شد می توان به اقتصاد هنر، وضعیت گالری ها و حراج های هنری، موضوعات مطرح شده در آن هنرمندانی چون بهرام دبیری، جمشید حقیقت شناس، هادی سیف و جواد بختیاری از چرایی و چگونگی اوضاع حراج ها و گالری ها گفتند.
این نقاش ادامه داد: با مروراین برنامه ها و با بررسی و گفت وگو با هنرمندان عرصههای مختلف تجسمی میتوان راهکارهای مناسبی برای راه اندازی شبکه تخصصی هنر دست یافت.