• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

روابط عمومی ، پل ارتباطی یا پل اسقاطی

Sea Girl

متخصص بخش تاریخ
وقتی به تعاریف روابط عمومی به ویژه تعاریف انجمن های روابط عمومی کشورهای مختلف مراجعه می کنیم ،نکاتی که بین این تعاریف مشترک است، می توان گفت : اکثر قریب به اتفاق، روابط عمومی را پل ارتباطی می دانند که به عنوان یک واسطه اثر گذار ، درون و بیرون سازمان را به هم مرتبط می سازد و در واقع سعی می نماید در قالب یک تلاش برنامه ریزی شده و هوشمندانه، سازمان و مخاطبان را در یک کنش و واکنش متقابل به یک نقطه تعاملی ،تفاهمی و مشارکتی نزدیک سازد.


شاید این تعریف دلنشین که به عنوان یکی از وظایف اساسی و اصلی روابط عمومی مطرح می گردد و از دل آن مفاهیمی از قبیل ایجاد و برقراری ارتباط و اطلاع رسانی استنباط می شود،تا حدودی موجب آرامش خاطر کسانی را فراهم سازد که در چرخه درون و بیرون نظام اداری قرار دارند و از طرف دیگر به نوعی یک انتظار را در سطح درون و بیرون سازمان ایجاد نماید که مخاطبان خواه در خارج سازمان وجود داشته باشند یا در داخل سا زمان، از این پل برای رسیدن به اهداف و خواسته های معقول و منطقی خود استفاده نمایند و به نحوی نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی خود را در چارچوب و ضوابط تعین شده سازمانی بر آورده سازند ، در واقع روابط عمومی می تواند با نیاز سنجی و شناخت سلیقه و علایق اشخاص مخاطبان و مشتریان برون سازمانی را در امر تصمیم گیری دخیل نماید و به نوعی یکی از وظایف اصلی روابط عمومی یعنی مشارکت گذاری را محقق نماید و بر اساس شناخت حاصل شده از جامعه هدف بتواند نسبت به طرح ریزی و تدوین برنامه های استراتژیک که منافع سازمان و مخاطب را توامان در برداشته باشد اقدام نماید زیرا روابط عمومی و فعالیت های آن مستلزم اندیشه ، تفکر ، خلاقیت و ابتکار است تا بتواند به همان رسالت خطیر خود یعنی کسب و جلب تفاهم بین سازمان و برون سازمان عمل نماید و قادر باشد تا نقش ارتباطی خود را در درون سازمان و با محیط پیرامون سازمان ایفاء نماید .



اما تحقق این مطلب از دو زاویه قابل بررسی است، یکی مقوله قابلیت روابط عمومی ونکته دیگر مقوله عاملیت روابط عمومی است،تا با اتکاءبه این دو اصل بتوان به پل ارتباطی بودن روابط عمومی در مفهوم علمی و دقیق آن رسید،ضمن آنکه باید خاطر نشان ساخت عاملیت و قابلیت در روابط عمومی به عنوان دو محور اساسی در گردش چرخهای فعالیت روابط عمومی محسوب می گردند و در واقع بدون حضور یکی از این محور ها امکان موفقیت روابط عمومی میسر نخواهد بود و به نوعی، به جای آنکه روابط عمومی به پل ارتباطی مناسب برای تسهیل و تسریع روابط تفاهمی و تعاملی گردد، به یک معبر اسقاطی که هر لحظه امکان فرو ریختن آن می باشد و یا اینکه به مرور، به واسطه عدم اقبال عمومی ،تبدیل به راه متروکه و غیر قابل استفاده تبدیل خواهد شد،چنانکه درحال حاضر این مشکل متوجه روابط عمومی ها گردیده و نتوانسته اند در روابط اجتماعی و سازمانی به عنوان یک پل مطمئن ،محکم و مناسب برای مخاطبان سازمانی محسوب گردند.

و به عبارت دیگر هنوز مردم از این نهاد اجتماعی نتوانسته اند بدرستی استفاده نمایند زیرا برای دستیابی به قله های رفیع در امر اطلاع رسانی و برقراری ارتباط مناسب با افکار عمومی مستلزم وجود عوامل گوناگونی اعم از شرایط اجتماعی و فرهنگی مناسب ، جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای ، افزایش مهارتهای فنی و تخصصی فعالان عرصه روابط عمومی ، نگرش مناسب مدیران نسبت به نقش و جایگاه روابط عمومی و توجه به افکار عمومی به عنوان عامل اساسی در حفظ و تداوم حیات سازمان می باشد ، بنابراین آنچه که از آن به عنوان پایه های پل ارتباطی تعبیر کرده ایم، در مفهوم قابلیت و عاملیت روابط عمومی متصور می گردد مشروط بر اینکه بتوانیم شرایط را برای عینیت بخشی به مسائل ذهنی در قلمرو روابط عمومی فراهم سازیم.

اما آنچه که به عنوان قابلیت روابط عمومی می توان فهرست واربه آن اشاره کرد عبارتند از :
۱) نیروی انسانی متخصص،آگاه و آشنا به روابط عمومی باتحصیلات دانشگاهی مرتبط و دارای تجارب مفید

۲) استفاده از ابزار و سازو کارهای جدیدو تکنولوژی و فناوری روز
۳) حضور مدیر و کارشناسان روابط عمومی قوی ،کارآمد و مسلط به امور

۴) استفاده از فنون و روش های جدید در عرصه ارتباطات و اطلاع رسانی
۵) ایجاد شرایط محیطی مناسب و مطلوب

۶) اجرای سیستم های مدیریتی نوین در عرصه روابط عمومی
۷) ارتباط با رسانه های ارتباط جمعی ،خبرگزاریها.صداو سیما ،جراید کثیر الانتشاروسایت های اینتر نتی

۸) امکان برقراری ارتباطات صحیح اصولی بر اساس تفاهم،تعامل و مشارکت بامخاطبان درون و برون سازمانی
۹) امکان اطلاع رسانی و ارتقاءبخشی سطح آگاهی مخاطبان و رفع نیاز های اطلاعاتی آنان

١٠) قدرت پاسخگوئی،شفاف سازی و تنویر افکار عمومی
۱۱) قابلیت مردم مداری ،مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع

۱۲) قدرت تسهیل ،تسریع وتصریح بخشی در سطح سازمان و بیرون از سازمان
۱۳) قدرت فرهنگ سازی و تعمیم مباحث و مسائل فرهنگی

۱۴) عامل مدیریت در بحران ،زمان ،بهبود کیفیت و کمیت ،بهروری و سیستم های نظارتی
۱۵) امکان سنجش افکار عمومی و اطلاع از خواسته ،انتظارات و دیدگاههای مخاطبان درجهت تحقق امر مشتری

۱۶) امکان آموزش عمومی به صورت آشکارا و پنهان ،مستقیم و غیر مستقیم در سطح سازمان و جامعه
۱۷) افزایش مشارکت گویی در سازمان

۱۸) توجه ویژه به افکار عمومی در تصمیم گیری های سازمانی


ضمن آنکه در مبحث مربوط به مقوله عاملیتی روابط عمومی می توان به مواردی ازقبیل ذیل اشاره کرد:

۱) اشراف وآگاهی مدیران ارشد سازمان ها نسبت به روابط عمومی و فلسفه وجودی آن
٢) درنظر گرفتن جایگاه سازمانی مناسب برای روابط عمومی

۳ ) حمایت جدی مادی و معنوی از روابط عمومی به صورت مستقیم و غیر مستقیم
۴) فراهم نمودن شرایط و محیط مناسب برای فعالیت علمی و اصولی روابط عمومی

۵) ایجاد فرهنگ خود باوری در روابط عمومی
۶) فراهم نمودن شرایط لازم برای به روز کردن اطلاعات و آگاهی در سطح روابط عمومی از طریق آموزش

۷) سوق دادن روابط عمومی به کارهای اساسی و جدی و دور کردن آنان از کارهای غیر مرتبط و حاشیه ای

۸) حذف هر گونه پارازیت و موانع اداری و انسانی از سر راه روابط عمومی

۹) تلاش مدیریتی در همراه و همگام سازی سازمان با روابط عمومی
بنابراین اگر به موارد اشاره شده با تعمق و دقت توجه نمائیم در خواهیم یافت که اکثر روابط عمومی های ایران فاقد شرایط لازم می باشند و در واقع به واسطه فقدان شرایط نتوانسته اند موفقیتی کسب نمایند،زیرا این عدم توفیق یا ناشی از مشکلات قابلیتی است و یا بواسطه مشکلات عاملیتی،و این عوامل موجب گردیده که روابط عمومی ها نتوانند پل ارتباطی محکم و مناسب در نزد مردم محسوب گردندو از روابط عمومی ایده آل و آنچه باید باشد تا حدی فاصله گرفته اند و در بیشتر مواقع بواسطه نگاه ابزاری که از سوی مسئولین نسبت به این نهاد اجتماعی اعمال می گردد، جنبه عاریتی پیداکرده است و متاسفانه روابط عمومی ها نیز در این کش و قوس با این شرایط خو گرفته اند و عادت کرده اند که طبعا خروج از عادت مالوفه کاری مشکل و امری بسیار دشواراست.



سعید معادی



[TR]
[TD="bgcolor: #FFFFFF, colspan: 4, align: right"]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 3, align: right"]

[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2, align: right"]گردآوری و تنظیم: گروه اجتماعی پرشین پرشیا
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2, align: right"][url]www.persianpersia.com/social[/URL]
[/TD]
[TD="width: 67, align: right"]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 377, align: right"]پرتال آفتاب[/TD]
[TD="width: 30, align: right"]:منبع[/TD]
[TD="align: center"]
[/TD]
[/TR]

 
بالا