زنان و اهداف تربيتی
زنان و اهداف تربيتی14 تا 28 سالگی
در این دوره دختران با توجه به تحولات جسمی ـ روانی كه پیدا می كنند دغدغه ها و دل مشغولی های خاصی پیدا می كنند كه باید به آن كمك شود تا بتوانند این نگرانی ها و دغدغه ها را راحت تر تحمل نمایند و با آن بتوانند كنار بیایند. بدین جهت بخشی از اهداف تربیتی این دوره متوجه این مسئله می باشد كه به مهم ترین آنها اشاره می شود.
تعادل بخشی در توجه به ظاهر
یكی از نگرانی های دختران نوجوان در این دوره، مشكلاتی است كه از نظر قیافه ظاهر در بدن آنان ایجاد می شود. رشد سریع جسمانی آنان در این دوره موجب می شود كه دارای نوعی قامت دوكی شكل و ناهنجار گردند. رشد سریع استخوان ها، یك منظره ناموزون به آنان می بخشد و جوش های دوره نوجوانی، قیافه ظاهری شان را كاملا به هم می ریزد و این مسئله بالاخص برای یك بخشی از دختران كه بیش از حد متوجه بدن و جسم خود می باشند نگرانی های جدی در زندگی ایجاد می نماید و برای رفع این نگرانی دست به اقداماتی می زنند كه می تواند در آینده ضررهای جدی برای آنان در زندگی ایجاد نماید. از جمله اینكه به فكر رژیم غذایی و لاغری می افتند و در دوره ای كه بیش از دوره های دیگر نیاز به مواد غذایی لازم دارند خود را از بسیاری ازغذاها و ویتامین های ضروری محروم می كنند و این خود موجب بیماری های دشواری مثل بی اشتهایی روانی می شود. و به دنبال اقدامی تحقق ناپذیر و آرمان گرایانه می باشند یعنی پیدا كردن قیافه ای پسرانه كه غیر ممكن است.
برای برخورد مناسب با این مسئله، اولین رسالت و وظیفه پدر و مادر و معلمان و مربیان دختران نوجوان این است كه شناختی وسیع نسبت به تیپ ها و گرایش های مختلف دختران در این دوره پیدا نمایند. همان طور كه اشپرانگر در مورد نوجوانان، 8 تیپ ذكر می كند:
1ـ تیپ متوجه بدن و طبیعت
2- تیپ پر شور و زیبا پسند
3ـ تیپ متفكر
4ـ تیپ فعال كه ارزش های او متوجه پیشرفت و موفقیت است
5ـ تیپ ماجراجو یا متمایل به سلطه گری بر دیگران و شهرت طلبی
6 ـ تیپ اجتماعی با ظرفیت نوع پرستی و دیگر خواهی
7ـ تیپ اخلاقی، مشتاق، دوآتشه كه شدیدا از اصول اخلاقی دفاع می نماید
8ـ تیپ مذهبی توجه به این تیپ ها و تشخیص آنها می تواند كمك بسیار خوبی برای والدین و معلمان باشد.(1)
با توجه به نظریه اشپرانگر عده ای از نوجوانان همان طور كه گفته شد، از تیپی هستند كه متوجه بدن و ظاهر خود هستند. در این صورت وقتی تیپ او متوجه شد و والدین شناختند مرحله بعد تعدیل این توجه افراطی است. باید ضمن اینكه این تغییرات را طبیعی و از تحولات این دوره برای دختر جلوه دهیم، سعی شود توجه او را از ظاهر، به ارزش ها و زیبایی های باطنی سوق دهیم. با او در این مورد كه زیبایی ظاهر خیلی خوب است، اما همه زیبایی ها در زیبایی ظاهر نیست؛ بلكه زیبایی های باطنی وجود دارد كه اگر در فرد این زیبایی ها ایجاد شود هم ماندگار است و هم ارزشمند و در صورت برخورداری از این زیبایی ها نبودن زیبایی ظاهری، اصلا نمود ندارد و جلوه های شخصیتی فردی كه از زیبایی های باطنی برخوردار است به حدی چشمگیر است كه بقیه زیبایی ها را تحت الشعاع قرار می دهد.
توجه او را به این سخن گرانسنگ مولای پرهیزگاران حضرت علی (علیه السلام) جلب كنیم كه می فرمایند: « زینة البواطن خیر من زینة الظواهر »
زنان و اهداف تربيتی14 تا 28 سالگی
در این دوره دختران با توجه به تحولات جسمی ـ روانی كه پیدا می كنند دغدغه ها و دل مشغولی های خاصی پیدا می كنند كه باید به آن كمك شود تا بتوانند این نگرانی ها و دغدغه ها را راحت تر تحمل نمایند و با آن بتوانند كنار بیایند. بدین جهت بخشی از اهداف تربیتی این دوره متوجه این مسئله می باشد كه به مهم ترین آنها اشاره می شود.
تعادل بخشی در توجه به ظاهر
یكی از نگرانی های دختران نوجوان در این دوره، مشكلاتی است كه از نظر قیافه ظاهر در بدن آنان ایجاد می شود. رشد سریع جسمانی آنان در این دوره موجب می شود كه دارای نوعی قامت دوكی شكل و ناهنجار گردند. رشد سریع استخوان ها، یك منظره ناموزون به آنان می بخشد و جوش های دوره نوجوانی، قیافه ظاهری شان را كاملا به هم می ریزد و این مسئله بالاخص برای یك بخشی از دختران كه بیش از حد متوجه بدن و جسم خود می باشند نگرانی های جدی در زندگی ایجاد می نماید و برای رفع این نگرانی دست به اقداماتی می زنند كه می تواند در آینده ضررهای جدی برای آنان در زندگی ایجاد نماید. از جمله اینكه به فكر رژیم غذایی و لاغری می افتند و در دوره ای كه بیش از دوره های دیگر نیاز به مواد غذایی لازم دارند خود را از بسیاری ازغذاها و ویتامین های ضروری محروم می كنند و این خود موجب بیماری های دشواری مثل بی اشتهایی روانی می شود. و به دنبال اقدامی تحقق ناپذیر و آرمان گرایانه می باشند یعنی پیدا كردن قیافه ای پسرانه كه غیر ممكن است.
برای برخورد مناسب با این مسئله، اولین رسالت و وظیفه پدر و مادر و معلمان و مربیان دختران نوجوان این است كه شناختی وسیع نسبت به تیپ ها و گرایش های مختلف دختران در این دوره پیدا نمایند. همان طور كه اشپرانگر در مورد نوجوانان، 8 تیپ ذكر می كند:
1ـ تیپ متوجه بدن و طبیعت
2- تیپ پر شور و زیبا پسند
3ـ تیپ متفكر
4ـ تیپ فعال كه ارزش های او متوجه پیشرفت و موفقیت است
5ـ تیپ ماجراجو یا متمایل به سلطه گری بر دیگران و شهرت طلبی
6 ـ تیپ اجتماعی با ظرفیت نوع پرستی و دیگر خواهی
7ـ تیپ اخلاقی، مشتاق، دوآتشه كه شدیدا از اصول اخلاقی دفاع می نماید
8ـ تیپ مذهبی توجه به این تیپ ها و تشخیص آنها می تواند كمك بسیار خوبی برای والدین و معلمان باشد.(1)
با توجه به نظریه اشپرانگر عده ای از نوجوانان همان طور كه گفته شد، از تیپی هستند كه متوجه بدن و ظاهر خود هستند. در این صورت وقتی تیپ او متوجه شد و والدین شناختند مرحله بعد تعدیل این توجه افراطی است. باید ضمن اینكه این تغییرات را طبیعی و از تحولات این دوره برای دختر جلوه دهیم، سعی شود توجه او را از ظاهر، به ارزش ها و زیبایی های باطنی سوق دهیم. با او در این مورد كه زیبایی ظاهر خیلی خوب است، اما همه زیبایی ها در زیبایی ظاهر نیست؛ بلكه زیبایی های باطنی وجود دارد كه اگر در فرد این زیبایی ها ایجاد شود هم ماندگار است و هم ارزشمند و در صورت برخورداری از این زیبایی ها نبودن زیبایی ظاهری، اصلا نمود ندارد و جلوه های شخصیتی فردی كه از زیبایی های باطنی برخوردار است به حدی چشمگیر است كه بقیه زیبایی ها را تحت الشعاع قرار می دهد.
توجه او را به این سخن گرانسنگ مولای پرهیزگاران حضرت علی (علیه السلام) جلب كنیم كه می فرمایند: « زینة البواطن خیر من زینة الظواهر »