Maryam
متخصص بخش ادبیات
اگر شما بخواهید دنبال یک موضوع بگردید چی کار میکنید؟ اکثرا از طریق موتورهای جستجو به دنبال نتایج دلخواه خودتان میگردید. حالا اگر مثلا شما و مثلا اصغر در یک مورد نوشته باشید و توی صفحه اول جستجوی مثلا گوگل، فقط نتیجه شما نشان داده بشود چی میشود؟
بدیهی است که اگر کسی دنبال سوژهای باشد که شما و اصغر درباره آن نوشتید، فقط وبلاگ شما را میبیند و دیگر سراغ اصغر نمیرود. تصور کنید اگر قضیه برعکس شود چقدر بد میشود!
برای همین یک چیزی تعریف میکنند به اسم بهینهسازی برای موتورهای جستجو. انگلیسیش Search engine optimization است که ما از این به بعد از مخففش یعنی SEO یا سئو استفاده میکنیم. چرا کار ما SEO است.
توی سئو چی کار میکنیم؟ میگردیم به دنبال یک راه حلی که از طریق آن جایگاه سایت یا وبلاگ ما در موتورهای جستجو مخصوصا گوگل بهتر بشود یعنی نتیجه ما بالاتر و در صفحاتی مثل صفحه اول و دوم قرار بگیرد.
میگویم گوگل چون تقریبا میزان بازدیدی که موتورهای جستجوگر برای شما میفرستند در مقابل گوگل چیزی محسوب نمیشود. نمودار زیر که مربوط به خود ماست میتواند اختلاف گوگل را با بقیه نشان بدهد.
قبلا این طوری نبود. شما باید صفحه وبسایتتان را در یک صفحه خاصی ثبت میکرد. بعد موتور جستجوگر یک اصطلاحا عنکبوت میفرستادند که بگردد و هر چی لینک پیدا میکردند توی یک فایل ذخیره میکردند.
بعد یک برنامه به اسم صفحه ساز اجرا میشد و توی اطلاعاتی که اسپایدر جمع کرد بود را بررسی میکرد و آنها را وارد لیستشان میکردند. لیست هم برای بازدیدکنندهها نمایش داده میشد.
جالبی قضیه این بود که سایت شما میرفت تا چند وقت بعد که دوباره بررسی بشود. الان یک پست توی وبلاگتان بنویسید به پلک بر هم زدنی میآید توی موتورهای جستجوگر ایندکس ( فهرست ) میشود و 6 تا هم بازدیدکننده برای شما میفرستد. فکر کنم لیست خرید هم بدهیم سر راه خرید هم میکند!
این قضیه باعث شد از اوایل سالهای 1990 که موتورهای جستجوگر ریز و درشت سر بر میآوردند صاحبان سایتها به این فکر بیافتند که با استفاده از قدرت هکرها راهی پیدا کنند که عنکبوت موتورهای جستجوگر بیشتر توی وبسایت بگردند.
هکرها هم که میدانید عمدتا دو جور هستند. هکرهای خوب و کلاه سفید، و هکرهای بد و کلاه سیاه. هکرهای بد کارشان شد دنبال پیدا کردن راههایی که موتورهای جستجوگر ممنوعشان کرده بودند مثل spamdexing.
هکرهای خوب هم کمک میکردند محتوایی که تولید میشود محتوای مناسبتری باشد و بیشتر بتواند نظر موتورها را جلب کند.
روزگار همین جوری نماند. لری پیج الگوریتمی را نوشت که دنیای موتورهای جستجوگر را متحول کرد. این الگوریتم را با هم دانشگاهیش در دانشگاه استنفورد در میان گذاشت و آنها تمام برنامهریزیشان را گذاشتند برای بهبود این الگوریتم.
حالا گوگل با استفاده از این پیج رنک بر صدر قلههای وب نشسته است.
Page Rank
پیج رنک یا رتبهبندی پیج سیستمی است که به خاطر اسمش طراح اولیهاش لری پیج به این نام خوانده میشود. البته اکثرا فکر میکنند منظور از Page صفحه است که البته اشتباه است! حتی ویکیپدیای فارسی!!
سرگئی برین ( همان هم دانشگاهی پیچ ) این ایده را مطرح کرد که هر چقدر بیشتر به یک صفحه لینک داده بشود به این معنی است که آن صفحه ارزشمندتر است. ما باید این صفحات را در جای بالاتری قرار بدهیم.
پیج اما معتقد بود این فاکتور برای شناسایی ارزش یک صفحه کافی نیست. چه بسا یک صفحه بیهوده که با باندبازی ارزشش خیلی زیاد شود!
برای این شروع کرد به نوشتن یک الگوریتم که به صفحات بر اساس یک سری فاکتور یک ارزشی اختصاص میداد. پیج و برین این ارزشها را در موتور جستجوگری که میخواستند بسازند وارد کردند. به این ترتیب که هر صفحهای که ارزش بیشتری داشته باشد در جای بهتری قرار میگیرد در فهرستشان.
این ارزش را ما به اسم PageRank میشناسیم. هر چی PageRank بالاتر باشد شانس قرار گرفتن در نتایج اول گوگل بیشتر میشود. پیج رنک یک مقدار صحیح نیست. مثلا پیج رنک یک فتحی.کام 4 نیست دقیقا. اما برای این که درکش بتوانیم بکنیم یک عدد نزدیک به آن را به عنوان پیج رنک میشناسیم و مثلا میگوییم پیج رنک ما 4 است.
ولی مردم که میبینند یک چنین چیزی میبینند :
در حقیقت BMW جستجوگران را با کلی کلمات کلیدی جذب میکردند و بعد سریعا آنها را با یک کد جاوا میفرستادند به صفحه دلخواهشان. به وبمسترها گفته شده است که این کار دقیقا بر خلاف قوانین است و چون گوگل بخشش ندارد سایت بی ام و آلمان را از لیست سایتهای خودش حذف کرد.
خیلیها مثل BMW آن زمان حذف شدند اما اکثرا سرشان به سنگ خورد و اصلاحاتی صورت دادند و به موتور جستجوگر گوگل برگشتند و برای مثال BMW.de الان پیج رنک 6 دارد ولی میبینید که باز هم نتایجش بعد از مثلا سایت مجله ماشین ادموندز میآید که پیج رنک هفت دارد.
یک راه هم رفتن در مسیر SEO است. کاری که هکرهای کلاه سفید میکردند و همانطور که گفته شد نتیجهاش میشود بهتر شدن جایگاه سایت ما در نتایج جستجوی گوگل.
چطور SEO یاد بگیرم؟
عنوان مطلب این بود که از کجا یاد بگیرم؟ برای این که من نمیتوانم توی یک پست به شما یاد بدهم. الگوریتمها مرتبا عوض میشوند و یادگیری آنها باید مداوم باشد. شما باید مرتبا تحقیق کنید تا بتوانید سایت یا وبلاگتان را در جای بالاتری قرار بدهید.
البته میتوانید این کار را به شرکتهایی بسپارید که کارشان تحقیق در این زمینه است. من چون چنین شرکتی را نمیشناسم ( شما میشناسید؟ ) توصیه میکنم خودتان شروع به بررسی کنید.
برای این که کار شما را راحتتر کنم علاوه بر این که هر چند وقت یک بار مطلبی در این باره مینویسم ( با توجه به اینکه ببینم شما چقدر علاقه دارید ) لیست چند منبع عالی را هم برای این قضیه پیدا کردم.
برای موفق شدن کافی است این لینکها را بررسی کنید و مطالبشان را بخوانید. حتی اگر جالب بود میتوانید معرفی کنید که با هم ترجمه کنیم
یک – سرچ انجین واچ ( 7 )
دو – سرچ انجین گاید ( 7 )
سه – سرچ انجین لند ( 7 )
چهار – وبلاگ مت کاتز ( 6 )
پنج – سرچ انجین ژورنال ( 6 )
شش – وبلاگ سئوموز ( 6 )
هفت – کتاب اسمال بیزینس سرچ مارکتینگ ( 5 )
منابعی که معرفی کردم همه خودشان هم توانستند پیج رنک خوبی پیدا کنند که در پرانتز نوشتم. برای یک وبلاگ دیگر بالاتر از هفت خیلی بعید است
هشت – SEO در قسمت هلپ گوگل
نه – SEO در ویکیپدیا
ده – ؟
منبع شماره ده را شما بگویید. من حدودا 50 یا 60 منبع را بررسی کردم و همین 9 منبع را انقدر خوب دیدم که خواستم معرفی کنم. شما میتوانید شماره 10 را بگویید؟ مخصوصا اگر منابع فارسی خوبی میشناسید.
منبع : یک فتحی
بدیهی است که اگر کسی دنبال سوژهای باشد که شما و اصغر درباره آن نوشتید، فقط وبلاگ شما را میبیند و دیگر سراغ اصغر نمیرود. تصور کنید اگر قضیه برعکس شود چقدر بد میشود!
برای همین یک چیزی تعریف میکنند به اسم بهینهسازی برای موتورهای جستجو. انگلیسیش Search engine optimization است که ما از این به بعد از مخففش یعنی SEO یا سئو استفاده میکنیم. چرا کار ما SEO است.
توی سئو چی کار میکنیم؟ میگردیم به دنبال یک راه حلی که از طریق آن جایگاه سایت یا وبلاگ ما در موتورهای جستجو مخصوصا گوگل بهتر بشود یعنی نتیجه ما بالاتر و در صفحاتی مثل صفحه اول و دوم قرار بگیرد.
میگویم گوگل چون تقریبا میزان بازدیدی که موتورهای جستجوگر برای شما میفرستند در مقابل گوگل چیزی محسوب نمیشود. نمودار زیر که مربوط به خود ماست میتواند اختلاف گوگل را با بقیه نشان بدهد.
بعد یک برنامه به اسم صفحه ساز اجرا میشد و توی اطلاعاتی که اسپایدر جمع کرد بود را بررسی میکرد و آنها را وارد لیستشان میکردند. لیست هم برای بازدیدکنندهها نمایش داده میشد.
جالبی قضیه این بود که سایت شما میرفت تا چند وقت بعد که دوباره بررسی بشود. الان یک پست توی وبلاگتان بنویسید به پلک بر هم زدنی میآید توی موتورهای جستجوگر ایندکس ( فهرست ) میشود و 6 تا هم بازدیدکننده برای شما میفرستد. فکر کنم لیست خرید هم بدهیم سر راه خرید هم میکند!
این قضیه باعث شد از اوایل سالهای 1990 که موتورهای جستجوگر ریز و درشت سر بر میآوردند صاحبان سایتها به این فکر بیافتند که با استفاده از قدرت هکرها راهی پیدا کنند که عنکبوت موتورهای جستجوگر بیشتر توی وبسایت بگردند.
هکرها هم که میدانید عمدتا دو جور هستند. هکرهای خوب و کلاه سفید، و هکرهای بد و کلاه سیاه. هکرهای بد کارشان شد دنبال پیدا کردن راههایی که موتورهای جستجوگر ممنوعشان کرده بودند مثل spamdexing.
هکرهای خوب هم کمک میکردند محتوایی که تولید میشود محتوای مناسبتری باشد و بیشتر بتواند نظر موتورها را جلب کند.
روزگار همین جوری نماند. لری پیج الگوریتمی را نوشت که دنیای موتورهای جستجوگر را متحول کرد. این الگوریتم را با هم دانشگاهیش در دانشگاه استنفورد در میان گذاشت و آنها تمام برنامهریزیشان را گذاشتند برای بهبود این الگوریتم.
حالا گوگل با استفاده از این پیج رنک بر صدر قلههای وب نشسته است.
Page Rank
پیج رنک یا رتبهبندی پیج سیستمی است که به خاطر اسمش طراح اولیهاش لری پیج به این نام خوانده میشود. البته اکثرا فکر میکنند منظور از Page صفحه است که البته اشتباه است! حتی ویکیپدیای فارسی!!
سرگئی برین ( همان هم دانشگاهی پیچ ) این ایده را مطرح کرد که هر چقدر بیشتر به یک صفحه لینک داده بشود به این معنی است که آن صفحه ارزشمندتر است. ما باید این صفحات را در جای بالاتری قرار بدهیم.
پیج اما معتقد بود این فاکتور برای شناسایی ارزش یک صفحه کافی نیست. چه بسا یک صفحه بیهوده که با باندبازی ارزشش خیلی زیاد شود!
برای این شروع کرد به نوشتن یک الگوریتم که به صفحات بر اساس یک سری فاکتور یک ارزشی اختصاص میداد. پیج و برین این ارزشها را در موتور جستجوگری که میخواستند بسازند وارد کردند. به این ترتیب که هر صفحهای که ارزش بیشتری داشته باشد در جای بهتری قرار میگیرد در فهرستشان.
این ارزش را ما به اسم PageRank میشناسیم. هر چی PageRank بالاتر باشد شانس قرار گرفتن در نتایج اول گوگل بیشتر میشود. پیج رنک یک مقدار صحیح نیست. مثلا پیج رنک یک فتحی.کام 4 نیست دقیقا. اما برای این که درکش بتوانیم بکنیم یک عدد نزدیک به آن را به عنوان پیج رنک میشناسیم و مثلا میگوییم پیج رنک ما 4 است.
امروز الگوریتم پیج رنک خیلی خیلی زیاد تقویت شده است. شما میتوانید مطمئن باشید اولین نتایج از چیزی که جستجو میکنید واقعا چیزی مرتبط با موضوعی است که شما میخواهید. اما شما میتوانید با راههایی سایت یا وبلاگ خودتان را در صفحات موتور جستجوگر گوگل بالاتر ببرید و رتبه بهتری کسب کنید.
یک راه رفتن به راهی است که آن هکرهای کلاه سیاه میرفتند. آن راهها ده سال پیش جواب میداد و نه برای غولی مثل گوگل. گوگل سریعا این راهها را شناسایی میکند و شما را از نتایج خودش حذف میکند. دیگر شما از BMW بزرگتر نیستید که!
یک راه رفتن به راهی است که آن هکرهای کلاه سیاه میرفتند. آن راهها ده سال پیش جواب میداد و نه برای غولی مثل گوگل. گوگل سریعا این راهها را شناسایی میکند و شما را از نتایج خودش حذف میکند. دیگر شما از BMW بزرگتر نیستید که!
در سال 2006 گوگل کشف کرد که خزندهها ( crawlers ) وقتی یک صفحه مثل www.bmw.de/bmw-neuwagen.html را میبینند یک چیزی میبینند مثل چنین چیزی :
در حقیقت BMW جستجوگران را با کلی کلمات کلیدی جذب میکردند و بعد سریعا آنها را با یک کد جاوا میفرستادند به صفحه دلخواهشان. به وبمسترها گفته شده است که این کار دقیقا بر خلاف قوانین است و چون گوگل بخشش ندارد سایت بی ام و آلمان را از لیست سایتهای خودش حذف کرد.
خیلیها مثل BMW آن زمان حذف شدند اما اکثرا سرشان به سنگ خورد و اصلاحاتی صورت دادند و به موتور جستجوگر گوگل برگشتند و برای مثال BMW.de الان پیج رنک 6 دارد ولی میبینید که باز هم نتایجش بعد از مثلا سایت مجله ماشین ادموندز میآید که پیج رنک هفت دارد.
یک راه هم رفتن در مسیر SEO است. کاری که هکرهای کلاه سفید میکردند و همانطور که گفته شد نتیجهاش میشود بهتر شدن جایگاه سایت ما در نتایج جستجوی گوگل.
چطور SEO یاد بگیرم؟
عنوان مطلب این بود که از کجا یاد بگیرم؟ برای این که من نمیتوانم توی یک پست به شما یاد بدهم. الگوریتمها مرتبا عوض میشوند و یادگیری آنها باید مداوم باشد. شما باید مرتبا تحقیق کنید تا بتوانید سایت یا وبلاگتان را در جای بالاتری قرار بدهید.
البته میتوانید این کار را به شرکتهایی بسپارید که کارشان تحقیق در این زمینه است. من چون چنین شرکتی را نمیشناسم ( شما میشناسید؟ ) توصیه میکنم خودتان شروع به بررسی کنید.
برای این که کار شما را راحتتر کنم علاوه بر این که هر چند وقت یک بار مطلبی در این باره مینویسم ( با توجه به اینکه ببینم شما چقدر علاقه دارید ) لیست چند منبع عالی را هم برای این قضیه پیدا کردم.
برای موفق شدن کافی است این لینکها را بررسی کنید و مطالبشان را بخوانید. حتی اگر جالب بود میتوانید معرفی کنید که با هم ترجمه کنیم
یک – سرچ انجین واچ ( 7 )
دو – سرچ انجین گاید ( 7 )
سه – سرچ انجین لند ( 7 )
چهار – وبلاگ مت کاتز ( 6 )
پنج – سرچ انجین ژورنال ( 6 )
شش – وبلاگ سئوموز ( 6 )
هفت – کتاب اسمال بیزینس سرچ مارکتینگ ( 5 )
منابعی که معرفی کردم همه خودشان هم توانستند پیج رنک خوبی پیدا کنند که در پرانتز نوشتم. برای یک وبلاگ دیگر بالاتر از هفت خیلی بعید است
هشت – SEO در قسمت هلپ گوگل
نه – SEO در ویکیپدیا
ده – ؟
منبع شماره ده را شما بگویید. من حدودا 50 یا 60 منبع را بررسی کردم و همین 9 منبع را انقدر خوب دیدم که خواستم معرفی کنم. شما میتوانید شماره 10 را بگویید؟ مخصوصا اگر منابع فارسی خوبی میشناسید.
منبع : یک فتحی