احياي گونه هاي در حال انقراض
شير ايراني در آينده نزديک از هندوستان بازميگردد
ايرن:رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در آخرين سفري که به کشور هندوستان داشتيم با وزير محيط زيست اين کشور توافقي انجام شد که موضوع احياي شير ايراني يکي از جمله اين توافقات بود.
به گزارش سرويس«محيط زيست» ايسنا و به نقل از پايگاه اطلاعرساني دولت، محمدجواد محمدي زاده اظهار کرد: قرار است کارشناسان دو طرف بررسيهاي خود را انجام دهند و پس از بررسيها شير ايراني که در حال حاضر تنها در هندوستان است به ايران برگردد و احيا شود که با مسئولان مربوطه در هندوستان توافقات اوليه در اين زمينه انجام شده است. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه گفت: قرار بر اين شد که از زمان توافق با تهيه يک پيش نويس، پروتکل آن ظرف يک ماه به امضاء کميسيون مشترک ايران و هند برسد و فکر مي کنم ظرف 15 روز آينده در تهران جلسه اي در اين باره خواهيم داشت و بحث بازگشت شير ايراني در آنجا به امضاء برسد.
محمدي زاده تصريح کرد: البته آنها تقاضاي تبادل يوزپلنگ ايراني را داشتند اما نظر ما منفي بود. زيرا در نظر داريم براي بعضي از گونههايي که به صورت انبوه داريم و در خطر انقراض نيستند مانند آهوي ايراني تبادلات خود را انجام دهيم و آمادگي هم داريم از آنها خريداري کنيم. وي همچنين درباره برنامه هاي اين سازمان براي احياي گونههاي در حال انقراض نيز گفت: خوشبختانه در اين بخش برنامههاي خوبي از جمله احياي يوزپلنگ آسيايي اجرايي شده و به نتيجه رسيده است و ايران تنها کشوري است که ادعا دارد اين گونه را کاملا احيا کرده و به نتيجه رسانده است. محمدي زاده افزود: احياي گونه هاي ديگري هم متناسب با مناطق مختلف کشور در برنامه داريم. به طور مثال سمندر در لرستان که در خطر انقراض است و بايد حمايت کنيم تا نسل اين گونه هاي نادر منقرض نشود و در ساير استانها نيز چنين برنامه هايي را دنبال خواهيم کرد. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين در ادامه با اشاره به پيشرفت طرح جامع کاهش آلايندگي هوا در هشت کلان شهر کشور اظهار کرد: تهران امسال در بخش کاهش گازهاي مخرب(مونوکسيد کربن،اوزون، اکسيد نيتروژن) و نه در ريزگردها، حدود 30 درصد شاهد بهبودي بوديم. در اراک، اصفهان، مشهد و در ساير کلانشهرها نيز اين طرحها به خوبي پيش مي رود. محمديزاده يادآور شد: در راستاي اجراي خوب اين طرح، هم اکنون شاهد ارتقاي استاندارد خودروها، توليد فرآورده هاي نفتي هستيم و حمل و نقل عمومي و فضاي سبز نيز توسعه پيدا کرده است.
شير ايراني در آينده نزديک از هندوستان بازميگردد
ايرن:رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در آخرين سفري که به کشور هندوستان داشتيم با وزير محيط زيست اين کشور توافقي انجام شد که موضوع احياي شير ايراني يکي از جمله اين توافقات بود.
به گزارش سرويس«محيط زيست» ايسنا و به نقل از پايگاه اطلاعرساني دولت، محمدجواد محمدي زاده اظهار کرد: قرار است کارشناسان دو طرف بررسيهاي خود را انجام دهند و پس از بررسيها شير ايراني که در حال حاضر تنها در هندوستان است به ايران برگردد و احيا شود که با مسئولان مربوطه در هندوستان توافقات اوليه در اين زمينه انجام شده است. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه گفت: قرار بر اين شد که از زمان توافق با تهيه يک پيش نويس، پروتکل آن ظرف يک ماه به امضاء کميسيون مشترک ايران و هند برسد و فکر مي کنم ظرف 15 روز آينده در تهران جلسه اي در اين باره خواهيم داشت و بحث بازگشت شير ايراني در آنجا به امضاء برسد.
محمدي زاده تصريح کرد: البته آنها تقاضاي تبادل يوزپلنگ ايراني را داشتند اما نظر ما منفي بود. زيرا در نظر داريم براي بعضي از گونههايي که به صورت انبوه داريم و در خطر انقراض نيستند مانند آهوي ايراني تبادلات خود را انجام دهيم و آمادگي هم داريم از آنها خريداري کنيم. وي همچنين درباره برنامه هاي اين سازمان براي احياي گونههاي در حال انقراض نيز گفت: خوشبختانه در اين بخش برنامههاي خوبي از جمله احياي يوزپلنگ آسيايي اجرايي شده و به نتيجه رسيده است و ايران تنها کشوري است که ادعا دارد اين گونه را کاملا احيا کرده و به نتيجه رسانده است. محمدي زاده افزود: احياي گونه هاي ديگري هم متناسب با مناطق مختلف کشور در برنامه داريم. به طور مثال سمندر در لرستان که در خطر انقراض است و بايد حمايت کنيم تا نسل اين گونه هاي نادر منقرض نشود و در ساير استانها نيز چنين برنامه هايي را دنبال خواهيم کرد. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين در ادامه با اشاره به پيشرفت طرح جامع کاهش آلايندگي هوا در هشت کلان شهر کشور اظهار کرد: تهران امسال در بخش کاهش گازهاي مخرب(مونوکسيد کربن،اوزون، اکسيد نيتروژن) و نه در ريزگردها، حدود 30 درصد شاهد بهبودي بوديم. در اراک، اصفهان، مشهد و در ساير کلانشهرها نيز اين طرحها به خوبي پيش مي رود. محمديزاده يادآور شد: در راستاي اجراي خوب اين طرح، هم اکنون شاهد ارتقاي استاندارد خودروها، توليد فرآورده هاي نفتي هستيم و حمل و نقل عمومي و فضاي سبز نيز توسعه پيدا کرده است.