• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

شیوه مخالفان در مقابله با پیامبران

fatemeh

متخصص بخش ادبیات و دینی
22710647144361415813272534253741126882.jpg
مخالفان دعوت پیامبران، از شیوه هاى متعددى بهره مى گرفتند:

یكى حربه تهمت و افترا، دیگرى انتقادهاى بى جا و به عبارت دیگر، تفسیر یك سلسله واقعیت ها به صورت غیر صحیح، سوم جنگ و قتل پیامبران، چهارم محاصره اقتصادى و ... . برخى از تهمت ها عبارتند از:

1.تهمت جنون و دیوانگى: این تهمت در میان پیامبران بیش از همه متوجه پیامبر اسلام شده است و در عین حال قرآن كریم، درباره حضرت نوح و صالح و شعیب و موسى(علیه السلام) بلكه عموم پیامبران یادآورى مى کند:

(كَذلِكَ ما اَتَى الَّذینَ مِن قَبلِهِم مِن رَسول اِلاّ قالوا ساحِرٌ اَو مَجنون );[1] هم چنین براى امت هاى پیشین پیامبرى نیامده مگر این كه به او گفتند: جادوگر است یا دیوانه.

2. تهمت سحر و جادوگرى: همه پیامبران یا غالب آنها به چنین تهمت (جادوگرى) متهم بوده اند، قرآن كریم درباره عموم پیامبران چنین مى فرماید:

(كَذلِكَ ما اَتَى الَّذینَ مِن قَبلِهِم مِن رَسول اِلاّ قالوا ساحِرٌ اَو مَجنون );[2 هم چنین براى پیشینیان پیامبرى نیامد، مگر این كه گفتند: جادوگر و یا دیوانه است.

3. اتهام به دروغ گویى: كسانى كه پیامبران را به «جنون» و «سحر و جادو» متهم مى كردند، طبعاً باید به دروغ گویى هم متهم كنند. قرآن كریم درباره این اتهام آنان مى فرماید:

(واِنّا لَنَظُنُّكَ مِنَ الكـذِبین );[3] تو را از دروغ گویان مى اندیشیم.

4. اتهام به اخلال گرى و فساد در زمین: نمونه بارز آن را در مبارزه حضرت موسى با فرعون مصر مشاهده مى كنیم.

وقتى موسى در مقام احتجاج بر فرعون پیروز شد، فرعون چنین گفت:

(وقالَ فِرعَونُ ذَرونى اَقتُل موسى ولیَدعُ رَبَّهُ اِنّى اَخافُ اَن یُبَدِّلَ دینَكُم اَو اَن یُظهِرَ فِى الاَرضِ الفَساد );[4] فرعون [به تمسخر] گفت: موسى خداى خود را به كمك فرا خواند، من مى ترسم آیین شما را تغییر دهد و[ در مصر] فساد كند.

5. اتهام به جدال: پیامبران گرامى در دعوت به توحید و معاد نیرومندترین دلیل و برهان را در دست داشتند، ولى چون دعوت آنان با مزاج بت پرستى و دنیا خواهى، موافق نبود، آنان را به فقدان دلیل ومنطق متهم مى نمودند. قرآن كریم درباره این اتهام آنان درباره حضرت نوح(علیه السلام) مى فرماید:

(قالوا یـنوحُ قَد جـدَلتَنا فَاَكثَرتَ جِدلَنا فَأتِنا بِما تَعِدُنا اِن كُنتَ مِنَ الصّـدِقین );[5] گفتند: اى نوح، زیاد با ما به جدال برخاستى و زیاد جدل كردى وعده خود(عذاب) رابیاور اگر راست مى گویى.

6. اتهام به افسانه بودن محتواى دعوت: هرگاه پیامبرى آیین توحید و دعوت به رستاخیز را مطرح مى كرد، مردم به فكر این كه محتواى دعوت او در شریعت پیشین و دعوت هاى قبلى بوده، بر چسب افسانه و اسطوره بودن بر آن مى زدند، قرآن كریم این تهمت را از زبان مشركان عصر رسالت به صورت مكرر نقل كرده و مى فرماید:

(یَقولُ الَّذینَ كَفَروا اِن هـذا اِلاّ اَسـطیرُ الاَوَّلین );[6] افراد كافر مى گویند: قرآن جز داستان هاى گذشتگان چیزى نیست.[7]

پی نوشت:

[1] ذاریات، آیه 52.
[2] ذاریات، آیه 52.
[3] اعراف، آیه 66.
[4] غافر، آیه 26.
[5] هود، آیه 32.
[6 انعام، آیه 25.7
7. ر.ك. جعفر سبحانى، منشور جاوید، ج 10، ص 402 ـ 412.
تبیان

منبع: پرسمان قرآنی
 
بالا