در رجعت به تاریخ طراحی گرافیک متوجه میشویم که یکی از ارکان اصلی پیدایش این رشته هنری – کاربردی بوده است؛ مفهوم سواد را به کمک آن آموختهایم، دوران کودکیمان سرشار از خاطراتی است از خطوطی سیاه در کتابهای مصور که قصه را روایت میکردند، و حال که بزرگتر شدهایم و عنوان طراح گرافیک را با خود یدک میکشیم، زمانیکه برای قرار دادن اطلاعاتی در پوستر مواجهیم و یا در حال نگاشتن عنوان کتابی بر روی طرح جلد آن، یا در فرآیند طراحی بیلبورد، لوگوتایپ و ... قرار داریم، دوباره این نیاز قدیمی و حیاتی و کاربردی را کاملا احساس میکنیم؛ نیاز به "فونت" برای برقراری ارتباط. موضوع مورد نظر ما در این پرونده فونت است.
فونت مجموعهای است از حروف طراحی شده یکسان. شاید وجود همین عنصر در طراحی گرافیک موجب شده تا این رشته از دیگر شاخههای هنرهای تصویری چون تصویرسازی و نقاشی فاصله زیادی بگیرد. استفاده از گونه مناسب فونت در طراحی پوستر، بهکارگیری یک نوع قلم خاص برای طراحی لوگوتایپ و ... نشان میدهد که فونت اهمیت ویژهای در رشته گرافیک دارد. در کشورمان چند سالی است که در محافل مختلف جامعه گرافیک نالههایی به گوش میرسد مبنی بر اینکه چرا طراحی فونت به شکل جدی صورت نمیگیرد و یا چرا گوناگونی فونتهای فارسی بسیار محدود است. وجود نداشتن پژوهش و تحقیق در زمینه فونت، فقدان انگیزه برای طراحی حروف، چشمپوشی از کپیرایت برای مولفان فونتها، نبود گونههای مناسب برای عنواننویسی و کتابت و همچنین کمبود دستور مناسب و استاندارد برای طراحی حروف مسائل سوالبرانگیزی هستند.
بهتر آن است که به جای ایراد گرفتن از وضع موجود، حرکتهای هرچند اندکی صورت بگیرد تا شاید شرایطی برای پیشرفت در این عرصه، همچون زمینههای دیگری مانند طراحی پوستر و جلد کتاب و مجله فراهم شود. در این پرونده تلاش میشود تا با صحبتهایی مختصر در مورد فرآیند شکلگیری فونت و بحث درباره مسائلی که در تولید آن نقش دارند، تصویر روشنتری در مورد این عضو جداناشدنی طراحی گرافیک در اختیار مخاطبان گرته قرار گیرد.
منبع: garteh.com
فونت مجموعهای است از حروف طراحی شده یکسان. شاید وجود همین عنصر در طراحی گرافیک موجب شده تا این رشته از دیگر شاخههای هنرهای تصویری چون تصویرسازی و نقاشی فاصله زیادی بگیرد. استفاده از گونه مناسب فونت در طراحی پوستر، بهکارگیری یک نوع قلم خاص برای طراحی لوگوتایپ و ... نشان میدهد که فونت اهمیت ویژهای در رشته گرافیک دارد. در کشورمان چند سالی است که در محافل مختلف جامعه گرافیک نالههایی به گوش میرسد مبنی بر اینکه چرا طراحی فونت به شکل جدی صورت نمیگیرد و یا چرا گوناگونی فونتهای فارسی بسیار محدود است. وجود نداشتن پژوهش و تحقیق در زمینه فونت، فقدان انگیزه برای طراحی حروف، چشمپوشی از کپیرایت برای مولفان فونتها، نبود گونههای مناسب برای عنواننویسی و کتابت و همچنین کمبود دستور مناسب و استاندارد برای طراحی حروف مسائل سوالبرانگیزی هستند.
بهتر آن است که به جای ایراد گرفتن از وضع موجود، حرکتهای هرچند اندکی صورت بگیرد تا شاید شرایطی برای پیشرفت در این عرصه، همچون زمینههای دیگری مانند طراحی پوستر و جلد کتاب و مجله فراهم شود. در این پرونده تلاش میشود تا با صحبتهایی مختصر در مورد فرآیند شکلگیری فونت و بحث درباره مسائلی که در تولید آن نقش دارند، تصویر روشنتری در مورد این عضو جداناشدنی طراحی گرافیک در اختیار مخاطبان گرته قرار گیرد.
منبع: garteh.com