[h=2]
ماجراي BMW در خيابانهاي تهران ريشه در تاريخ اين شهر دارد. در سالهاي دهه 60 و حتي اوايل دهه70، BMWهاي قديمي هنوز در شهر اتومبيل قشر مرفه محسوب ميشدند. بعدها برندهاي ژاپني و كرهاي شهر را زير چرخهايشان گرفتند اما ميان جوانها گروهي ظهور كردند كه 2002 BMW را با ديزاين اسپرت زيباترين خودروي جهان ميدانستند. اين روزها كه جديدترين مدلهاي BMW در تهران نگاهها را خيره ميكنند، از BMW تمام خاطرات گذشته هم تكرار ميشود؛ تنها پس از مرور اين همه خاطره با BMW در شهر است كه خبر «طراح BMW يك ايراني است» آدم را شگفتزده ميكند! با آقاي نادر فقيهزاده، طراح شركت معروف BMW آشنا شويد.
زندگي يك آدم موفق
نادر فقيهزاده، متولد 1977 يعني همان 1355 در تهران است. وقتي 9 ساله بود بهدليل ماموريت پدرش در كنسولگري ايران در فرانكفورت و هامبورگ به همراه خانوادهاش راهي كشور آلمان شد. بعد از گرفتن ديپلم به دانشگاه رفت و مدرك فوق ليسانس خود را در رشته طراحي خودرو از دانشگاه فورتزهايم Pforzheim آلمان دريافت كرد. او دوره طراحي صنعتي را در كمپاني مرسدس بنز گذراند و از همانجا همكاري خود را با شركتهاي بزرگي همچون مرسدس بنز و BMW آغاز كرد. در سال 2001 به گروه طراحان BMW پيوست و كريس بنگل معروف، بزرگترين طراح تاريخ BMW كسي بود كه نادر فقيهزاده را مستقيما به تيم طراحي آن شركت برد. نادر در سال 2001 درجه كارشناس ارشد را در طراحي خودرو از آن خود كرد و از آن پس در مسابقات طراحي خودرو در شركت BMW حضور فعال داشت. او امتياز طراحي چندسري از اتومبيلهاي اين كمپاني بزرگ را نيز از آن خود كرده است. طراحي داخلي سري 7 BMW و طراحي بدنه نسل جديد سري 6 همان كمپاني از جمله كارهاي او در اين زمينه است. فقيهزاده اكنون يكي از 20 طراح مشهور BMW به حساب ميآيد و در كنار طراحان بزرگي همچون Adrian von Hooydonk، Karim habib و... كار ميكند.
راه تواناييها و علائق تا موفقيت
دوران مدرسه در رشتههاي هنري سرآمد سايرين بود و در زمان انتخاب رشته براي دانشگاه، آن رشتهاي كه در آن تواناتر بود، يعني هنر را انتخاب كرد. نادر فقيهزاده همچون بسياري از مردان ديگر عاشق اتومبيل، سرعت و رانندگي است. حتما در كودكي خيلي ماشينبازي كرده است البته اين را خودم حدس ميزنم؛ مگر ميشود يك طراح خودرو هرگز در كودكي ماشينبازي نكرده باشد؟
او از خودمان است
نادر رابطهاش را با كشور زادگاهش قطع نكرده و تاكنون چندبار به ايران سفر كرده است. در سال 1385 شركت ساپكو از او دعوت كرد تا به ايران بيايد و در كنفرانسي مراحل توليد يك خودرو در شركت BMW را براي حضار توضيح دهد؛ نادر اين دعوت را پذيرفت و اين كنفرانس با استقبال بينظير مسئولان شركت ايرانخودرو، سايپا و عده زيادي از دانشجويان مهندسي و طراحي صنعتي مواجه شد. او معتقد است صنعت خودروسازي ايران بايد بيشتر از دانش روز دنيا استفاده كرده و با جهان در تماس باشد. فقيهزاده باور دارد جوانان ايراني پتانسيل بسيار بالايي در طراحي و هنر داشته و بايد وارد روند اقتصاد شوند. او به طراحان جوان ايراني توصيه ميكند دقت خود را در ديدن پيرامون خود بالا ببرند و در طراحي انعطافپذيري داشته و با زمان پيش بروند.
رابطه بين صنعت و دانشگاه
راه يافتن نادر به شركتهايي همچون بنز و BMW خيلي دور از ذهن نبود. در پايان هر ترم تحصيلي، نمايشگاههايي از كارها و پروژههاي دانشجويان در دانشگاه محل تحصيل او برگزار ميشد و مهمانان شناخته شده و صاحبنامي از شركتهاي بزرگ خودروسازي آلمان از آن نمايشگاهها ديدن ميكردند. دانشجوي ترم چهار فوقليسانس طراحي خودرو بود كه در يكي از همين نمايشگاهها از سوي 2شركت بزرگ BMW و پورشه به همكاري دعوت شد. او بهدليل علاقه بيشتري كه به طراحيهاي BMW داشت اين شركت را انتخاب كرد.
او هماكنون 2سري طراحي توليد شده در بازار دارد، سري6 و 7 BMW. اگرچه شركت BMW معتقد است طراحان داخلي خودرو نبايد به طراحي بدنه بپردازند و طراحان بايد در يك زمينه متمركز شوند اما نادر توانسته توانايي خود را در هر 2 بخش طراحي داخلي و طراحي بدنه به نمايش بگذارد و اين امتيازي است كه هر طراحي از آن برخوردار نيست.
خصوصيت يك طراح BMW
طراحان BMW سرمايههاي اين شركت هستند؛ آنها بايد بسيار رازدار باشند و در مورد فعاليتهاي بخش طراحي شركت با كسي صحبت نكنند؛ نادر هم بسيار رازدار است و به همين دليل تاكنون كمتر از او چيزي خوانده يا شنيدهايد. يك دانشجوي طراحي صنعتي وقتي طرحهاي جديد BMW را با دقت مشاهده ميكرد امضاي شخصي به نام نادر توجه او را بهخود جلب كرد و نادر فقيهزاده از آنجا شناسايي شد.
از او درمورد ماشين بپرس!
از مدلهاي BMW در طول تاريخ توليد خودروي اين شركت 3.0 CSL و مدل بسيار قديمي 2000tii، M3 و X6 را ميپسندد. غيراز BMW Lamborghini Reventon و Aston Martin DBS را دوست دارد و خودش يك بيام سري 3 مدل 330 دارد.
ماجراي BMW در خيابانهاي تهران ريشه در تاريخ اين شهر دارد. در سالهاي دهه 60 و حتي اوايل دهه70، BMWهاي قديمي هنوز در شهر اتومبيل قشر مرفه محسوب ميشدند. بعدها برندهاي ژاپني و كرهاي شهر را زير چرخهايشان گرفتند اما ميان جوانها گروهي ظهور كردند كه 2002 BMW را با ديزاين اسپرت زيباترين خودروي جهان ميدانستند. اين روزها كه جديدترين مدلهاي BMW در تهران نگاهها را خيره ميكنند، از BMW تمام خاطرات گذشته هم تكرار ميشود؛ تنها پس از مرور اين همه خاطره با BMW در شهر است كه خبر «طراح BMW يك ايراني است» آدم را شگفتزده ميكند! با آقاي نادر فقيهزاده، طراح شركت معروف BMW آشنا شويد.
زندگي يك آدم موفق
نادر فقيهزاده، متولد 1977 يعني همان 1355 در تهران است. وقتي 9 ساله بود بهدليل ماموريت پدرش در كنسولگري ايران در فرانكفورت و هامبورگ به همراه خانوادهاش راهي كشور آلمان شد. بعد از گرفتن ديپلم به دانشگاه رفت و مدرك فوق ليسانس خود را در رشته طراحي خودرو از دانشگاه فورتزهايم Pforzheim آلمان دريافت كرد. او دوره طراحي صنعتي را در كمپاني مرسدس بنز گذراند و از همانجا همكاري خود را با شركتهاي بزرگي همچون مرسدس بنز و BMW آغاز كرد. در سال 2001 به گروه طراحان BMW پيوست و كريس بنگل معروف، بزرگترين طراح تاريخ BMW كسي بود كه نادر فقيهزاده را مستقيما به تيم طراحي آن شركت برد. نادر در سال 2001 درجه كارشناس ارشد را در طراحي خودرو از آن خود كرد و از آن پس در مسابقات طراحي خودرو در شركت BMW حضور فعال داشت. او امتياز طراحي چندسري از اتومبيلهاي اين كمپاني بزرگ را نيز از آن خود كرده است. طراحي داخلي سري 7 BMW و طراحي بدنه نسل جديد سري 6 همان كمپاني از جمله كارهاي او در اين زمينه است. فقيهزاده اكنون يكي از 20 طراح مشهور BMW به حساب ميآيد و در كنار طراحان بزرگي همچون Adrian von Hooydonk، Karim habib و... كار ميكند.
راه تواناييها و علائق تا موفقيت
دوران مدرسه در رشتههاي هنري سرآمد سايرين بود و در زمان انتخاب رشته براي دانشگاه، آن رشتهاي كه در آن تواناتر بود، يعني هنر را انتخاب كرد. نادر فقيهزاده همچون بسياري از مردان ديگر عاشق اتومبيل، سرعت و رانندگي است. حتما در كودكي خيلي ماشينبازي كرده است البته اين را خودم حدس ميزنم؛ مگر ميشود يك طراح خودرو هرگز در كودكي ماشينبازي نكرده باشد؟
او از خودمان است
نادر رابطهاش را با كشور زادگاهش قطع نكرده و تاكنون چندبار به ايران سفر كرده است. در سال 1385 شركت ساپكو از او دعوت كرد تا به ايران بيايد و در كنفرانسي مراحل توليد يك خودرو در شركت BMW را براي حضار توضيح دهد؛ نادر اين دعوت را پذيرفت و اين كنفرانس با استقبال بينظير مسئولان شركت ايرانخودرو، سايپا و عده زيادي از دانشجويان مهندسي و طراحي صنعتي مواجه شد. او معتقد است صنعت خودروسازي ايران بايد بيشتر از دانش روز دنيا استفاده كرده و با جهان در تماس باشد. فقيهزاده باور دارد جوانان ايراني پتانسيل بسيار بالايي در طراحي و هنر داشته و بايد وارد روند اقتصاد شوند. او به طراحان جوان ايراني توصيه ميكند دقت خود را در ديدن پيرامون خود بالا ببرند و در طراحي انعطافپذيري داشته و با زمان پيش بروند.
رابطه بين صنعت و دانشگاه
راه يافتن نادر به شركتهايي همچون بنز و BMW خيلي دور از ذهن نبود. در پايان هر ترم تحصيلي، نمايشگاههايي از كارها و پروژههاي دانشجويان در دانشگاه محل تحصيل او برگزار ميشد و مهمانان شناخته شده و صاحبنامي از شركتهاي بزرگ خودروسازي آلمان از آن نمايشگاهها ديدن ميكردند. دانشجوي ترم چهار فوقليسانس طراحي خودرو بود كه در يكي از همين نمايشگاهها از سوي 2شركت بزرگ BMW و پورشه به همكاري دعوت شد. او بهدليل علاقه بيشتري كه به طراحيهاي BMW داشت اين شركت را انتخاب كرد.
خصوصيت يك طراح BMW
طراحان BMW سرمايههاي اين شركت هستند؛ آنها بايد بسيار رازدار باشند و در مورد فعاليتهاي بخش طراحي شركت با كسي صحبت نكنند؛ نادر هم بسيار رازدار است و به همين دليل تاكنون كمتر از او چيزي خوانده يا شنيدهايد. يك دانشجوي طراحي صنعتي وقتي طرحهاي جديد BMW را با دقت مشاهده ميكرد امضاي شخصي به نام نادر توجه او را بهخود جلب كرد و نادر فقيهزاده از آنجا شناسايي شد.
از او درمورد ماشين بپرس!
از مدلهاي BMW در طول تاريخ توليد خودروي اين شركت 3.0 CSL و مدل بسيار قديمي 2000tii، M3 و X6 را ميپسندد. غيراز BMW Lamborghini Reventon و Aston Martin DBS را دوست دارد و خودش يك بيام سري 3 مدل 330 دارد.