هر هواپيماي معمولي يك تا چهار موتور دارد كه طي مدت پرواز در كنار گوش مسافران و خدمه مشغول غريدن است. در كنار آن بايد صداي حركت با سرعت 700 تا 1000 كيلومتر بر ساعت را نيز به آن اضافه كرد تا متوجه شويد اگر بدنه هواپيما با عايقهاي صوتي مناسب پوشانده نشده بود، داخل كابين هواپيماي در حال پرواز صدا به صدا نميرسيد.
به همين علت كاهش صداي محيط داخل هواپيما هميشه يكي از اصليترين دغدغههاي مهندسان و طراحان هواپيما بوده است. يكي از اصليترين گزينههاي قابل استفاده براي اين منظور عبارت است از مواد تركيبي خاصي كه در عين سبكي بتواند صداهاي زائد را حذف كند. بتازگي گروهي از پژوهشگران توانستند به نوعي ماده تركيبي ساخته شده با فناوري نانو دست يابند كه شايد بهترين گزينه ممكن براي انجام اين مهم باشد. اين ماده كه فوقالعاده سبك و انعطافپذير است ميتواند امواج صوتي با فركانسهاي پايين، متوسط و بالا را جذب كند.
تا به امروز لايههاي عايق معمولي مورد استفاده در ديواره هواپيماها، از چند ماده مختلف تهيه ميشد. اين لايهها در جذب امواج با فركانس بالا عملكرد مناسبي دارد؛ اما در برابر امواج صوتي با فركانس پايين كه اتفاقا براي انسان آزاردهندهتر نيز است، كارايي چنداني ندارد.
در اين ميان، عايق صوتي جديد كه با بهرهبرداري از فناوري نانو توليد شده است، ميتواند صداهايي با فركانسهاي مختلف را جذب كند.
اين نوع عايق همچنين بسيار نازكتر از عايقهاي فعلي بوده و داراي ويژگيهاي مطلوبي از جمله ضدحريق بودن را نيز در خود نهفته دارد.
اين ويژگي مخصوصا در صنعت ساخت هواپيما از اهميت فوقالعادهاي برخوردار است. اين عايقها همچنين بسيار ارزانتر از نمونههاي پيشين است كه بنابراين براحتي ميتواند جاي خود را در قلب صنعت هواپيماسازي جهان كه همواره با بحران قيمت روبهرو است، باز كند.
کنجکاو
به همين علت كاهش صداي محيط داخل هواپيما هميشه يكي از اصليترين دغدغههاي مهندسان و طراحان هواپيما بوده است. يكي از اصليترين گزينههاي قابل استفاده براي اين منظور عبارت است از مواد تركيبي خاصي كه در عين سبكي بتواند صداهاي زائد را حذف كند. بتازگي گروهي از پژوهشگران توانستند به نوعي ماده تركيبي ساخته شده با فناوري نانو دست يابند كه شايد بهترين گزينه ممكن براي انجام اين مهم باشد. اين ماده كه فوقالعاده سبك و انعطافپذير است ميتواند امواج صوتي با فركانسهاي پايين، متوسط و بالا را جذب كند.
تا به امروز لايههاي عايق معمولي مورد استفاده در ديواره هواپيماها، از چند ماده مختلف تهيه ميشد. اين لايهها در جذب امواج با فركانس بالا عملكرد مناسبي دارد؛ اما در برابر امواج صوتي با فركانس پايين كه اتفاقا براي انسان آزاردهندهتر نيز است، كارايي چنداني ندارد.
در اين ميان، عايق صوتي جديد كه با بهرهبرداري از فناوري نانو توليد شده است، ميتواند صداهايي با فركانسهاي مختلف را جذب كند.
اين نوع عايق همچنين بسيار نازكتر از عايقهاي فعلي بوده و داراي ويژگيهاي مطلوبي از جمله ضدحريق بودن را نيز در خود نهفته دارد.
اين ويژگي مخصوصا در صنعت ساخت هواپيما از اهميت فوقالعادهاي برخوردار است. اين عايقها همچنين بسيار ارزانتر از نمونههاي پيشين است كه بنابراين براحتي ميتواند جاي خود را در قلب صنعت هواپيماسازي جهان كه همواره با بحران قيمت روبهرو است، باز كند.
کنجکاو