آيا مي خواهيد عكسهاي خوبي در ساحل يا هر محيط بيروني كه وضعيت نوري خيلي روشني دارد،بگيريد؟ شما مي توانيد با مهار كردن شدت نور،عكسهاي دوست داشتني و خوبي را كه مي خواهيد بگيريد.
عكاسي از چهره افراد به ويژه در چنين نورهائي مشكل است ،زيرا معمولا سايه شديدي زير چشمانشان مي افتد.يكي از راه ها براي پرهيز از اين مسئله اين است كه موقعيت سوژه را تغيير دهيد.روش ديگر (كه يك راه حل عمومي در عكاسي در محيطهاي پرنوراست)،قراردادن تنظيم ديجيتالي ISOروي پائين ترين حد آن است.پائين آوردن اين تنظيم به شما كمك ميكند كه بتوانيد با سرعت شاتر مناسب و متعادل عكاسي كنيد، بدون اينكه عكس شما دچار نورديدگي زياد(Overexpose)بشود.اين كاهش حساسيت ، همچنين تاثير مختصري هم بر بهتر شدن كيفيت چاپ عكس شما دارد.
استفاده از يك هود براي لنز هم مي تواند كمك شاياني به شما در عكاسي در نورهاي شديد بكند.هود ،مثل يك فنجان دور دهانه لنز قرار مي گيرد و جلوي پرتوهاي ناخواسته اضافي اطراف را مي گيرد.با استفاده از هود ، دايره هاي روشن كوچكي كه به نام نقاط خورشيدي مي شناسيم و در عكس هاي گرفته شده در محيط پرنور ديده مي شود، حذف مي شوند.
يكي از چالشهاي عكاسي در نور زياد ،استفاده از سرعت شاتر پائين است كه موجب نورديدگي زياد تصوير ميشود.بطوري كه شما بعضي از خصوصيات نادر و ناب عكس هائي را كه با زمان نوردهي زياد مي توانيد بدست آوريد ، از دست مي دهيد.يك راه خوب استفاده از فيلترهاي ND است ، اين فيلترها حجم نور وارد شده به لنز را كاهش مي دهند بدون اينكه تاثيري روي رنگها بگذارند.ضمنا يك ----- U.V هم مي تواند مفيد واقع شود ، به اين ترتيب كه با كاهش پرتوهاي نامرئي ماورائ بنفش محيط ، كمي از نور وارد شده به لنز را كاهش مي دهند.
جبران ميزان نوردهي ؛ EV compensation
جبران Exposure Value;EV يك راه سريع براي پرهيز از ايراداتي مانند كدر بودن تصوير ثبت شده در نور زياد است.علت اينكه لازمست در عكاسي در نورزياد از اين تنظيم استفاده كنيم ، اينست كه دوربين بطور اتوماتيك ، يك ميانگين براي نوردهي محاسبه مي كند.اين ميانگين اگرچه اغلب اوقات درست است ، ولي كمي در مقايسه با آنچه كه چشم ما دريافت ميكند و آن را به عنوان يك تصوير واقعي مي شناسد ، تفاوت دارد.
درواقع بدون ميانگين گرفتن ، دوربينهاي معمولي نمي توانند درست به وظيفه شان عمل كنند.با وجود اين ، ميانگين گرفتن در محيط هاي پرنور هميشه درست عمل نمي كند و گاهي نتايج مايوس كننده اي به بار مي آورد.با EV compensation مي توان اين مشكلات را قبل از اينكه تبديل به مشكل (!) شوند ، به راحتي و به آساني حل نمود.
1 - اعداد EV compensation بايد از ميزان نور الگو گرفته شود، نه اينكه نقطه مقابل آن باشد.به عنوان مثال در يك محيط پرنور ممكن است با هر دو ميزان اضافه كردن يا كاهش دادن EV به ميزان 2 گام (2+ يا 2-) به نتايجي بهتر برسيد ، ولي اغلب با افزايش EV است كه قسمتهاي تيره تصويربا جزئيات بهتر ديده ميشوند.برعكس در محيط كم نور كه نمي خواهيد فلاش بزنيد ، ممكن است با EV-2 به نتايج بهتري برسيد.
اين مسئله شايد به نظر كمي متضاد با آنچه تصور داشتيد برسد ، ولي واقعيت اين است كه عملا جبران EV اينگونه كار ميكند.تجربه هاي متعدد و بررسي نتايج ، بهترين آموزش را در پيش بيني تنظيمات دوربين به شما خواهد داد.
2 - به خاطر داشته باشيد كه تنظيم EV را درحالتي كه منظره شما پرنور است يا يك موضوع پرنور در بخشي از كادر شماست ، افزايش دهيد.اين موضوع مخصوصا هنگامي كه شما پس زمينه پرنوري داريد و يا چيزي مانند لامپ يا حتي خورشيد در قسمتي از كادر شما ديده ميشود ، به شما كمك مي كند تا قسمتهاي كم و بيش كم نورتر با جزئيات بيشتري ثبت شوند.در غير اين صورت قسمتهاي تيره شما داراي جزئيات مبهم زيادي خواهد بود .
3 - به تصويري كه در LCD مي بينيد ، متكي نباشيد.به عبارت ديگر ، عكس هايتان را پاك نكنيد و دوباره عكاسي كنيد.عكس هاي گرفته شده شما گاهي در LCD به گونه اي ديده مي شوند كه به نظر مي رسد خطاي نوردهي داشته اند ، اين مسئله مخصوصا خود را در مشاهدات زير نور شديد نشان مي دهد.بهترين كار ، اين است كه حقه بالا را در ذهنتان نگه داريد.با چند تنظيم مختلف EV عكاسي كنيد و نهايتا خواهيد ديد بعد از چندين بار بررسي كردن عكس ها در كامپيوترتان ، خود به خود به ميزان جبران نور لازم ميرسيد.
4 - اگر مطمئن نيستيد كه چگونه با تنظيم جبران EV در يك محيط پيش برويد ، هيچ نگران نباشيد.با هر دو حالت (افزايش و كاهش)عكاسي كنيد و بهتر است هميشه حافظه كافي به همراه داشته باشيد تا بتوانيد از يك موضوع تعداد عكسهاي بيشتري بگيريد.به طور يقين پاك كردن عكسهاي اضافي از روي كامپيوتر ، بهتر از اين است كه بعدا افسوس ازدست دادن يك لحظه را بخوريد!
5- از تنظيم EV compensation مي توانيد براي به دست آوردن افكت هاي ويژه هنري هم استفاده كنيد.مسلما عكاسي واقعي از يك صحنه ، هميشه نمي تواند به طور تمام و كمال شور و حال موجود در صحنه را بيان كند.بنابراين ، همان طور كه در قبل از تنظيم EV compensation براي حصول نتيجه واقعي تر استفاده مي كرديد ، اكنون مي توانيد با تغيير اين تنظيمات در بعضي از صحنه ها آن ها را از حالت واقعي بهتر نشان دهيد.
شايد در نظر اوليه اين عكسها كمي عجيب به نظر برسند ، ولي آيا شما دوست نداريد يك روز غمگين را در عكس خودتان ، با درخشان تر نشان دادن مثلا يك تپه برفي ، جذاب تر كنيد؟!
عكاسي در روزهاي برفي و همچنين آفتابي شديد ، همواره براي عكاسان مشكلاتي را پيش مي آورد.اين در اصل به خاطر كنتراست هاي شديد است .وقتي شما يك پس زمينه خيلي روشن داريد ، دوربين شما دچار اشتباه در محاسبه ميزان نور لازم ميشود (زيرا عملا نور محيط زياد است ولي خود سوژه به اندازه پشت سرش روشن نيست ) در اينجا بازهم با EV compensation طبق آنچه در بالا آموختيد مي توانيد مسئله را حل كنيد.در صورتي كه دوربين شما تنظيمات مختلف براي نورسنجي ها را داشته باشد ، مي توانيد با قراردادن نوع نورسنجي روي Spot Meter عكاسي بهتري داشته باشيد.
در اين حالت بايستي نقطه اي را كه مي خواهيد نورسنجي كنيد دروسط كادر قرار دهيد ، شاسي را تانيمه فشار دهيد و همانطور كه نيمه نگه داشته ايد ، كادر خود را تنظيم كنيد و با فشار كامل شاسي عكاسي كنيد.در عكس زير ، تيرگي بيش از حد سوژه جلب توجه ميكند.اين خطا دقيقا با آموخته هاي بالاي شما قابل اصلاح خواهد بود.
عكاسي از چهره افراد به ويژه در چنين نورهائي مشكل است ،زيرا معمولا سايه شديدي زير چشمانشان مي افتد.يكي از راه ها براي پرهيز از اين مسئله اين است كه موقعيت سوژه را تغيير دهيد.روش ديگر (كه يك راه حل عمومي در عكاسي در محيطهاي پرنوراست)،قراردادن تنظيم ديجيتالي ISOروي پائين ترين حد آن است.پائين آوردن اين تنظيم به شما كمك ميكند كه بتوانيد با سرعت شاتر مناسب و متعادل عكاسي كنيد، بدون اينكه عكس شما دچار نورديدگي زياد(Overexpose)بشود.اين كاهش حساسيت ، همچنين تاثير مختصري هم بر بهتر شدن كيفيت چاپ عكس شما دارد.
استفاده از يك هود براي لنز هم مي تواند كمك شاياني به شما در عكاسي در نورهاي شديد بكند.هود ،مثل يك فنجان دور دهانه لنز قرار مي گيرد و جلوي پرتوهاي ناخواسته اضافي اطراف را مي گيرد.با استفاده از هود ، دايره هاي روشن كوچكي كه به نام نقاط خورشيدي مي شناسيم و در عكس هاي گرفته شده در محيط پرنور ديده مي شود، حذف مي شوند.
يكي از چالشهاي عكاسي در نور زياد ،استفاده از سرعت شاتر پائين است كه موجب نورديدگي زياد تصوير ميشود.بطوري كه شما بعضي از خصوصيات نادر و ناب عكس هائي را كه با زمان نوردهي زياد مي توانيد بدست آوريد ، از دست مي دهيد.يك راه خوب استفاده از فيلترهاي ND است ، اين فيلترها حجم نور وارد شده به لنز را كاهش مي دهند بدون اينكه تاثيري روي رنگها بگذارند.ضمنا يك ----- U.V هم مي تواند مفيد واقع شود ، به اين ترتيب كه با كاهش پرتوهاي نامرئي ماورائ بنفش محيط ، كمي از نور وارد شده به لنز را كاهش مي دهند.
جبران ميزان نوردهي ؛ EV compensation
جبران Exposure Value;EV يك راه سريع براي پرهيز از ايراداتي مانند كدر بودن تصوير ثبت شده در نور زياد است.علت اينكه لازمست در عكاسي در نورزياد از اين تنظيم استفاده كنيم ، اينست كه دوربين بطور اتوماتيك ، يك ميانگين براي نوردهي محاسبه مي كند.اين ميانگين اگرچه اغلب اوقات درست است ، ولي كمي در مقايسه با آنچه كه چشم ما دريافت ميكند و آن را به عنوان يك تصوير واقعي مي شناسد ، تفاوت دارد.
درواقع بدون ميانگين گرفتن ، دوربينهاي معمولي نمي توانند درست به وظيفه شان عمل كنند.با وجود اين ، ميانگين گرفتن در محيط هاي پرنور هميشه درست عمل نمي كند و گاهي نتايج مايوس كننده اي به بار مي آورد.با EV compensation مي توان اين مشكلات را قبل از اينكه تبديل به مشكل (!) شوند ، به راحتي و به آساني حل نمود.
1 - اعداد EV compensation بايد از ميزان نور الگو گرفته شود، نه اينكه نقطه مقابل آن باشد.به عنوان مثال در يك محيط پرنور ممكن است با هر دو ميزان اضافه كردن يا كاهش دادن EV به ميزان 2 گام (2+ يا 2-) به نتايجي بهتر برسيد ، ولي اغلب با افزايش EV است كه قسمتهاي تيره تصويربا جزئيات بهتر ديده ميشوند.برعكس در محيط كم نور كه نمي خواهيد فلاش بزنيد ، ممكن است با EV-2 به نتايج بهتري برسيد.
اين مسئله شايد به نظر كمي متضاد با آنچه تصور داشتيد برسد ، ولي واقعيت اين است كه عملا جبران EV اينگونه كار ميكند.تجربه هاي متعدد و بررسي نتايج ، بهترين آموزش را در پيش بيني تنظيمات دوربين به شما خواهد داد.
2 - به خاطر داشته باشيد كه تنظيم EV را درحالتي كه منظره شما پرنور است يا يك موضوع پرنور در بخشي از كادر شماست ، افزايش دهيد.اين موضوع مخصوصا هنگامي كه شما پس زمينه پرنوري داريد و يا چيزي مانند لامپ يا حتي خورشيد در قسمتي از كادر شما ديده ميشود ، به شما كمك مي كند تا قسمتهاي كم و بيش كم نورتر با جزئيات بيشتري ثبت شوند.در غير اين صورت قسمتهاي تيره شما داراي جزئيات مبهم زيادي خواهد بود .
3 - به تصويري كه در LCD مي بينيد ، متكي نباشيد.به عبارت ديگر ، عكس هايتان را پاك نكنيد و دوباره عكاسي كنيد.عكس هاي گرفته شده شما گاهي در LCD به گونه اي ديده مي شوند كه به نظر مي رسد خطاي نوردهي داشته اند ، اين مسئله مخصوصا خود را در مشاهدات زير نور شديد نشان مي دهد.بهترين كار ، اين است كه حقه بالا را در ذهنتان نگه داريد.با چند تنظيم مختلف EV عكاسي كنيد و نهايتا خواهيد ديد بعد از چندين بار بررسي كردن عكس ها در كامپيوترتان ، خود به خود به ميزان جبران نور لازم ميرسيد.
4 - اگر مطمئن نيستيد كه چگونه با تنظيم جبران EV در يك محيط پيش برويد ، هيچ نگران نباشيد.با هر دو حالت (افزايش و كاهش)عكاسي كنيد و بهتر است هميشه حافظه كافي به همراه داشته باشيد تا بتوانيد از يك موضوع تعداد عكسهاي بيشتري بگيريد.به طور يقين پاك كردن عكسهاي اضافي از روي كامپيوتر ، بهتر از اين است كه بعدا افسوس ازدست دادن يك لحظه را بخوريد!
5- از تنظيم EV compensation مي توانيد براي به دست آوردن افكت هاي ويژه هنري هم استفاده كنيد.مسلما عكاسي واقعي از يك صحنه ، هميشه نمي تواند به طور تمام و كمال شور و حال موجود در صحنه را بيان كند.بنابراين ، همان طور كه در قبل از تنظيم EV compensation براي حصول نتيجه واقعي تر استفاده مي كرديد ، اكنون مي توانيد با تغيير اين تنظيمات در بعضي از صحنه ها آن ها را از حالت واقعي بهتر نشان دهيد.
شايد در نظر اوليه اين عكسها كمي عجيب به نظر برسند ، ولي آيا شما دوست نداريد يك روز غمگين را در عكس خودتان ، با درخشان تر نشان دادن مثلا يك تپه برفي ، جذاب تر كنيد؟!
عكاسي در روزهاي برفي و همچنين آفتابي شديد ، همواره براي عكاسان مشكلاتي را پيش مي آورد.اين در اصل به خاطر كنتراست هاي شديد است .وقتي شما يك پس زمينه خيلي روشن داريد ، دوربين شما دچار اشتباه در محاسبه ميزان نور لازم ميشود (زيرا عملا نور محيط زياد است ولي خود سوژه به اندازه پشت سرش روشن نيست ) در اينجا بازهم با EV compensation طبق آنچه در بالا آموختيد مي توانيد مسئله را حل كنيد.در صورتي كه دوربين شما تنظيمات مختلف براي نورسنجي ها را داشته باشد ، مي توانيد با قراردادن نوع نورسنجي روي Spot Meter عكاسي بهتري داشته باشيد.
در اين حالت بايستي نقطه اي را كه مي خواهيد نورسنجي كنيد دروسط كادر قرار دهيد ، شاسي را تانيمه فشار دهيد و همانطور كه نيمه نگه داشته ايد ، كادر خود را تنظيم كنيد و با فشار كامل شاسي عكاسي كنيد.در عكس زير ، تيرگي بيش از حد سوژه جلب توجه ميكند.اين خطا دقيقا با آموخته هاي بالاي شما قابل اصلاح خواهد بود.