یک داور هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، ایجاد حلقه های گفت و گو و فضای غیررقابتی را یکی از راهکارهای مناسب برای به وجود آمدن فضای همدلی و پویایی در تئاتر، به ویژه تئاتر خیابانی، دانست.
علی ظفر قهرمانی نژاد" در گفت و گو با سایت ایران تئاتر، به سطح کیفی آثار ارائه شده به جشنواره خیابانی اشاره کرد و گفت: مهم ترین مسئله ای که باعث تولید آثار نمایشی با کیفیت ضعیف می شود، تولید نمایش تنها برای جشنواره هاست و این موضوع سبب شده تا افراد با دستیابی به فرمول هایی، تنها بر طبق آن ها عمل کنند.
وی با بیان اینکه این فرمول ها بعضا از سوی مسئولان تئاتر خیابانی در اختیار هنرمندان تئاتر قرار گرفته است، افزود: اگر افراد فقط در این قالب های تعیین شده مورد حمایت قرار گیرند و هزینه دریافت کنند، کمتر کار خلاقی دیده می شود. حتی در مواردی نمایش ها صرفاً برای خنداندن و نگه داشتن تماشاگر اجرا می شوند و گاه به سطح تقلید از برنامه های تلویزیونی تنزل پیدا می کنند.
داور هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اذعان کرد: این روش ها باعث شده نمایش های خیابانی به سمت ایده های کیشه ای و تکراری پیش بروند؛ به طوری که اکنون شیوه های تئاتر در فضای باز را مصداق تئاتر خیابانی می دانند؛ این امر موجب شده نمایش ها دیالوگ محور شوند و تصویرپردازی در آن ها وجود نداشته باشند.
قهرمانی نژاد، نبود آموزش صحیح را یکی دیگر از عوامل در این روند دانست و تصریح کرد: فعالان عرصه تئاتر چندان آموزش پذیر نیستند. مثلاًٌ در دوره هایی که برای تئاتر شورایی برگزار می کنم، هنرمندان نمایش های خیابانی خیلی کم در آن ها شرکت می کنند؛ در حالی که در کارهایشان سعی می کنند از این شیوه استفاده کنند، اما از کمبود دانش در این حوزه رنج می برند و این مسئله بر کارهایشان اثر گذاشته است.
قهرمانی نژاد پیشنهاد داد: آثار نمایشی باید برای مردم تولید شود و هزینه هایی که برای جوایز می شود، به گروه های نمایشی اختصاص داده شود تا با فراغ خاطر اجراهای فرهنگی داشته باشند؛ اجراهایی که به تعالی فرهنگ مردم بیانجامد و فرهنگ تئاتری را در میان مردم جاری کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با ایجاد حلقه های گفت و گو می توان راهکار ایجاد کرد و حس همدلی و مشارکت را به وجود آورد تا مسئولان هم از تاکید بر ویترین جشنواره دست بردارند و فضایی غیررقابتی به وجود بیاورند تا فعالان این عرصه برای مردم کار کنند، نه برای جایزه.
گفتنی است، هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی از 10 تا 13 مهرماه در مریوان برگزار خواهد شد.
علی ظفر قهرمانی نژاد" در گفت و گو با سایت ایران تئاتر، به سطح کیفی آثار ارائه شده به جشنواره خیابانی اشاره کرد و گفت: مهم ترین مسئله ای که باعث تولید آثار نمایشی با کیفیت ضعیف می شود، تولید نمایش تنها برای جشنواره هاست و این موضوع سبب شده تا افراد با دستیابی به فرمول هایی، تنها بر طبق آن ها عمل کنند.
وی با بیان اینکه این فرمول ها بعضا از سوی مسئولان تئاتر خیابانی در اختیار هنرمندان تئاتر قرار گرفته است، افزود: اگر افراد فقط در این قالب های تعیین شده مورد حمایت قرار گیرند و هزینه دریافت کنند، کمتر کار خلاقی دیده می شود. حتی در مواردی نمایش ها صرفاً برای خنداندن و نگه داشتن تماشاگر اجرا می شوند و گاه به سطح تقلید از برنامه های تلویزیونی تنزل پیدا می کنند.
داور هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اذعان کرد: این روش ها باعث شده نمایش های خیابانی به سمت ایده های کیشه ای و تکراری پیش بروند؛ به طوری که اکنون شیوه های تئاتر در فضای باز را مصداق تئاتر خیابانی می دانند؛ این امر موجب شده نمایش ها دیالوگ محور شوند و تصویرپردازی در آن ها وجود نداشته باشند.
قهرمانی نژاد، نبود آموزش صحیح را یکی دیگر از عوامل در این روند دانست و تصریح کرد: فعالان عرصه تئاتر چندان آموزش پذیر نیستند. مثلاًٌ در دوره هایی که برای تئاتر شورایی برگزار می کنم، هنرمندان نمایش های خیابانی خیلی کم در آن ها شرکت می کنند؛ در حالی که در کارهایشان سعی می کنند از این شیوه استفاده کنند، اما از کمبود دانش در این حوزه رنج می برند و این مسئله بر کارهایشان اثر گذاشته است.
قهرمانی نژاد پیشنهاد داد: آثار نمایشی باید برای مردم تولید شود و هزینه هایی که برای جوایز می شود، به گروه های نمایشی اختصاص داده شود تا با فراغ خاطر اجراهای فرهنگی داشته باشند؛ اجراهایی که به تعالی فرهنگ مردم بیانجامد و فرهنگ تئاتری را در میان مردم جاری کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با ایجاد حلقه های گفت و گو می توان راهکار ایجاد کرد و حس همدلی و مشارکت را به وجود آورد تا مسئولان هم از تاکید بر ویترین جشنواره دست بردارند و فضایی غیررقابتی به وجود بیاورند تا فعالان این عرصه برای مردم کار کنند، نه برای جایزه.
گفتنی است، هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی از 10 تا 13 مهرماه در مریوان برگزار خواهد شد.