• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

عکاسی از سوژۀ متحرک

Maryam

متخصص بخش ادبیات
حتماً تاکنون عکس هایی به اصطلاح هنری را دیده اید که در آنها هنرمند عکاس به ثبت تصویر یک سوژه متحرک در لحظه پرداخته است.


001.jpg




به این نوع عکس ها در اصطلاح انگلیسی Motion blur (متحرک تار) می گویند که در فارسی با نام "عکاسی از سوژه متحرک" شناخته شده است.




003.jpg




این هنر عبارت است از ثبت تصویر سوژه ای که به سرعت در حال حرکت در یک زمینه (background) ثابت است و یا گرفتن عکس های پی در پی از جزء به جزء حرکت سوژه به طوری که با گذاشتن تصاویر در کنار یکدیگر ریتم حرکت سوژه نمایان شود (درست مانند کاری که در انیمیشن سازی انجام می شود).



002.jpg






در هنگام عکاسی متداول، معمولاً لنز دوربین روی یک فضا و یک سوژۀ ثابت متمرکز می شود و تصویر سوژه را در آن لحظه ثبت می کند و حاصل، عکسی ثابت و بدون حرکت است درست مانند اغلب عکس هایی که به دست عکاسان آماتور و با دوربین های معمولی گرفته می شود. در این عکس ها، تکان خوردن سوژه در لحظه بسته شدن شاتر دوربین، منجر به حاصل شدن عکسی تار و ناواضح می شود.




004.jpg






اما در عکاسی حرفه ای و با استفاده از دوربین های قوی، عکاس به ثبت یک لحظه از حرکت سوژه می پردازد و البته نتیجه تار شدن بخشی از تصویر بوده که همین مسئله وجه تسمیه این نوع عکاس ها (متحرک تار) است.




001.jpg






اما تار شدن عکس شرط ثابت این نوع عکاسی نیست به طوری که با دوربین های فوق حرفه ای می توان عکس هایی بسیار واضح نیز از حرکت سوژه به دست آورد.




003.jpg




همان طور که گفته شد در انیمیشن سازی و فیلم نیز همین کار با کنار هم قرار گرفتن عکس هایی که به سرعت لحظه لحظه حرکت سوژه ثبت شده اند، تکرار می شود اما در آنجا خطای دید بیننده و دنبال شدن حرکت با چشم غیر مسلح او، نتیجه را به عنوان انیمیشن رقم می زند. در هنگام فیلمبرداری یا ساخت انیمیشن در هر ثانیه 25 الی 30 تصویر از سوژه گرفته می شود. اما در عکاسی فقط با یک تصویر سر و کار داریم.
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
002.jpg


004.jpg


001.jpg


002.jpg


003.jpg





منبع : یک دوست


به قلم : نوشین محمدعلی​
 
بالا