ضمن معرفی خود، هدفتان از شرکت در المپیاد نانو را توضیح دهید.
فاطمه نجارنیا، از شهر مشهد مقدس، یکی از پنج نفری هستم که دومین بار است، در دومین مرحله المپیاد نانو حضور دارم. با توجه به اینکه میدانستم المپیاد نانو در کنکور و امثال آن، تاثیری ندارد، هدفم از شرکت در این المپیاد واقعا یادگیری بود. با وجود خاطره خوبی که از اردوی سال گذشته داشتم، امسال انگیزهام برای قبولی خیلی بیشتر بود. به منظور آمادگی برای آزمون المپیاد، چه فعالیتهایی انجام دادید؟
بیشتر، از مقالات سایت و کتابهای باشگاه کمک گرفتم. از یک سیدی آموزشی هم که از نمایشگاه نانو خریداری کرده بودم، استفاده کردم. سال گذشته در کلاسهای انجمن نانوتکنولوژی شهید هاشمینژاد به استادی خانم رعنا باقری شرکت کردم و بسیاری از مطالب پایهای که یاد گرفتم، مربوط به این کلاسها بود. امسال بیشتر، مطالب را مرور کردم تا برای المپیاد آماده شوم. همچنین برگزاری آزمون آزمایشی قبل از المپیاد امسال، ایده جالبی بود که برای من هم مفید بود. به نظر شما، سطح علمی دوره چگونه بود؟
سطح علمی دوره بسیار مناسب بود. کادر اجرایی، سرپرستهای علمی و همچنین دانشآموزان در سطح بسیار بالایی بودند و رقابت، بسیار تنگاتنگ و نزدیک بود. آزمایشهای طراحی شده و نیز دوره شبیهسازی، هر دو هدفمند و متناسب با نیازهای روز دنیا بودند. بازدیدهای تخصصی و عمومی متنوع، علاوه بر کیفیت علمی، زمینه آشنایی دانشآموزان را با مکانهای مختلف دانشگاهی و پژوهشی مرتبط با فناوری نانو فراهم کردند. در مجموع برنامههای دوره، تنوع و کیفیت بالایی داشت و از لحاظ برنامه زمانی، مناسب بودند. امکانات علمی موجود در اردوی المپیاد چگونه بود؟
حضور سرپرستان در طول دوره در محل اقامت دانشآموزان بسیار مفید بود، چون میتوانستیم در هر زمانی از ایشان در مورد اشکالات علمی و نیز مواردی چون مقاله و ارائه ها کمک بگیریم. یکی از مشکلات موجود مسئله اینترنت بود که گاها برای همه دانشآموزان همزمان در دسترس نبود و باید به سایت مراجعه میکردیم.
آزمایشگاهها بسیار خوب و مجهز بودند و تستهای گرفته شده از پروژههای آزمایشگاهی، تستهای مناسبی بودند و دانشآموزان تجربه یک پروژه عملی واقعی همراه با تحلیل نتایج حاصل را داشتند و این نکته بسیار مهمی است. کارگاه شبیهسازی (اگرچه فقط 2 روز) خیلی خوب بود و خصوصا تدریس دکتر نیکعمل فوقالعاده بود. من به عنوان یک نظر به مسئولین پر تلاش باشگاه نانو پیشنهاد میکنم، تدریس ایشان را برای سالهای آتی از دست ندهند، اگرچه میدانم که شما همیشه بهترینها را انتخاب میکنید. اگر مدت دوره کارگاه شبیهسازی بیشتر هم بشود، خیلی خوب است، اگرچه هر چه قدر که کلاس جلوتر میرفت مباحث سنگینتر میشد!!!
فقط یک انتقاد سازنده هم میکنم!! آن هم اینکه در روز بازدید عمومی تعداد بچهها زیاد بود و ما که عقبتر بودیم گاهی متوجه توضیح استادی که مطالب را ارائه میکردند نمیشدیم. آیا مطالب ارائه شده در این دوره برای شما جدید بود؟
مطالب کارگاه شبیهسازی خیلی خوب، مفید و جدید بود. مطالبی که در مورد تستهای انجام شده مانند FTIR, XRD, UV-Visible به صورت کلاسهای تئوری قبل از رفتن به آزمایشگاه تدریس میشد خیلی خوب بود، چون ما با مکانیسم تستهایی که انجام میدادیم آشنا میشدیم و میتوانستیم خودمان نتایج کارمان را تحلیل کنیم. از کدام بخش از دوره بیشتر لذت بردید؟ چرا؟
تمام بخشهای دوره برای من لذتبخش بود، ولی کار آزایشگاهی چیز دیگری بود. همکاری دوستانه بچهها در انجام، تحلیل و ارائه کارهای آزمایشگاهی فوقالعاده بود. همچنین حضور سرپرستهای علمی در طول دوره در کنار دانشآموزان، به کیفیت کار میافزود. یک خاطره جالب و به یاد ماندنی از دوره برای همراهان باشگاه نانو تعریف کنید.
این واقعا سختترین سوالی بود که میتوانستید بپرسید، چون لحظه لحظه اردو برای من خاطره بود و من نمیتوانم تمام آن لحظات را در چند جمله خلاصه کنم. اما یکی از شیرینترینهایش شاید، خاطره شب آخر بود. خصوصا وقتی که از سینما برگشتیم و به اتاقهایمان رفتیم، دلیلش هم این بود که دیگر هیچ دغدغهای نداشتیم. (صبح، امتحان، بعدازظهر ارائهها و سر شب مقالهها را تحویل داده بودیم و به قول بچهها "شام آخر" را هم خورده بودیم!) و در اتاقمان با پفک خوردن و حافظ خواندن و ... خنده بازاری داشتیم. و من در آن سر و صدا، دقایقی روی صندلیای که نشسته بودم، خوابم برده بود که حدود ساعت 2:30 بچهها بیدارم کردند و دیگر کم کم رفتیم که بخوابیم. آیا در این اردو غیر از مطالب علمی و تخصصی نانو، چیز دیگری یاد گرفتید؟
بله، یکی از مهمترین چیزهایی که من در این دو سال یاد گرفتم، همکاری گروهی بود. اینکه فهمیدیم چگونه با افکار، باورها و دیدگاههای متفاوت، میتوانیم با یکدیگر کنار بیاییم. اینکه فهمیدم گاهی اوقات با اینکه صد درصد به نظر خودت اطمینان داری، باید بتوانی حرف طرف مقابلت را بپذیری و همچین مزایای این نوع از کار، اینکه گاهی در لحظاتی که خسته یا نگرانی، وجود و همکاری همگروهیهایت است که انگیزه ادامه دادن میبخشد. از طرفی فکر نمیکنم که میتوانستم تجربه علمی و عملی دوره المپیاد را در جای دیگری بهدست آورم، یعنی این همه مطالب مناسب را با این شیوه و برنامه در طول 12 روز یاد بگیرم. یکی از پربازدهترین و پرخاطرهترین دورههای عمرم بود و امیدوارم باز هم تکرار شود و از نتایج آن به خوبی استفاده کنم. با توجه به اینکه در اردوی پارسال هم شرکت داشتید، آیا اردوی امسال نسبت به پارسال بهبودی داشته است؟ از چه لحاظ؟
بله، سال گذشته به دلیل کوتاهتر بودن زمان کلی دوره، برنامهها فشردهتر بود و امسال زمانبندی برنامهها بهتر بود. بازدیدهای عمومی و تخصصی از برنامههای خوبی بود که امسال اضافه شده بود. کیفیت کارهای آزمایشگاهی ارتقا یافته بود. در طول چهار روز کار آزمایشگاهی، روی یک موضوع متمرکز بودیم، و به نظر من تحلیل تستهای گرفته شده از نتایج آزمایش با توجه به مطالبی که آموخته بودیم، مهمترین نکته مثبت قابل توجه بود، همچنین همانطور که گفتم، راهنماییهای سرپرست های علمی، برای ما بسیار مفید بود.
کارگاه شبیهسازی امسال نیز برای من مفیدتر از سال گذشته بود. در مجموع، با توجه به روند طی شده در این سه سال من فکر میکنم که به لطف خدا و تلاش مسئولین پر تلاش باشگاه، کیفیت دوره عملی المپیاد هر سال بهتر از گذشته شود. فکر میکنید، اگر این اردوی علمی در استانی غیر از تهران برگزار میشد، چگونه بود؟
با توجه به اینکه تهران پایتخت ایران است، یکی اینکه امکانات بیشتری برای اردوی المپیاد فراهم است و دیگر اینکه نوعی عدالت برای همه استانها به وجود میآید. مثلا اگر استانی غیر از تهران انتخاب شود، معیارهای انتخاب چه چیزهایی میتواند باشد و دانشآموزان سایر استانها گلهمند خواهند بود، مگر اینکه تمام شرایط در نظر گرفته شود. به نظر خودتان، توانایی برگزاری کلاسهای آموزشی نانو را برای هم سالان خود دارید؟
بله، من حاضرم برای برگزاری دورههای آموزشی مختلف با باشگاه نانو همکاری کنم و فکر میکنم که به لطف خدا توانایی آن را هم داشته باشم. آینده ایران در زمینه فناوری نانو را چگونه میبینید؟
ایران از لحاظ تولید علم و مقاله در فناوری نانو شرایط مناسبی دارد، اما هدف اصلی، کاربردی کردن علم تولید شده در صنعت و بازار است که این مورد به تلاشی فراتر از کارهای آزمایشگاهی دانشمندان نیاز دارد. فعالیتهای آزمایشگاهی، صنعتی کردن این کارها باید مدیریت شود. بنابراین تلاش علمی به تنهایی راهگشا نیست و مدیریت فناوری و سرمایهگذاری اقتصادی سهم بسیاری در پیشگامی یک کشور در یک فناوری دارد. در انتهای صحبتهایم، از شما مسئولین پر تلاش باشگاه دانشآموزی نانو و از زحمات بیوقفه و بیدریغتان بسیار بسیار سپاسگزارم و پویایی و توفیق روزافزونتان را از ایزد منان خواهانم. دلم برای لحظه لحظه اردو تنگ میشود و امیدوارم که به زودی زود شما را ببینم. به امید دیدار.
فاطمه نجارنیا، از شهر مشهد مقدس، یکی از پنج نفری هستم که دومین بار است، در دومین مرحله المپیاد نانو حضور دارم. با توجه به اینکه میدانستم المپیاد نانو در کنکور و امثال آن، تاثیری ندارد، هدفم از شرکت در این المپیاد واقعا یادگیری بود. با وجود خاطره خوبی که از اردوی سال گذشته داشتم، امسال انگیزهام برای قبولی خیلی بیشتر بود. به منظور آمادگی برای آزمون المپیاد، چه فعالیتهایی انجام دادید؟
بیشتر، از مقالات سایت و کتابهای باشگاه کمک گرفتم. از یک سیدی آموزشی هم که از نمایشگاه نانو خریداری کرده بودم، استفاده کردم. سال گذشته در کلاسهای انجمن نانوتکنولوژی شهید هاشمینژاد به استادی خانم رعنا باقری شرکت کردم و بسیاری از مطالب پایهای که یاد گرفتم، مربوط به این کلاسها بود. امسال بیشتر، مطالب را مرور کردم تا برای المپیاد آماده شوم. همچنین برگزاری آزمون آزمایشی قبل از المپیاد امسال، ایده جالبی بود که برای من هم مفید بود. به نظر شما، سطح علمی دوره چگونه بود؟
سطح علمی دوره بسیار مناسب بود. کادر اجرایی، سرپرستهای علمی و همچنین دانشآموزان در سطح بسیار بالایی بودند و رقابت، بسیار تنگاتنگ و نزدیک بود. آزمایشهای طراحی شده و نیز دوره شبیهسازی، هر دو هدفمند و متناسب با نیازهای روز دنیا بودند. بازدیدهای تخصصی و عمومی متنوع، علاوه بر کیفیت علمی، زمینه آشنایی دانشآموزان را با مکانهای مختلف دانشگاهی و پژوهشی مرتبط با فناوری نانو فراهم کردند. در مجموع برنامههای دوره، تنوع و کیفیت بالایی داشت و از لحاظ برنامه زمانی، مناسب بودند. امکانات علمی موجود در اردوی المپیاد چگونه بود؟
حضور سرپرستان در طول دوره در محل اقامت دانشآموزان بسیار مفید بود، چون میتوانستیم در هر زمانی از ایشان در مورد اشکالات علمی و نیز مواردی چون مقاله و ارائه ها کمک بگیریم. یکی از مشکلات موجود مسئله اینترنت بود که گاها برای همه دانشآموزان همزمان در دسترس نبود و باید به سایت مراجعه میکردیم.
آزمایشگاهها بسیار خوب و مجهز بودند و تستهای گرفته شده از پروژههای آزمایشگاهی، تستهای مناسبی بودند و دانشآموزان تجربه یک پروژه عملی واقعی همراه با تحلیل نتایج حاصل را داشتند و این نکته بسیار مهمی است. کارگاه شبیهسازی (اگرچه فقط 2 روز) خیلی خوب بود و خصوصا تدریس دکتر نیکعمل فوقالعاده بود. من به عنوان یک نظر به مسئولین پر تلاش باشگاه نانو پیشنهاد میکنم، تدریس ایشان را برای سالهای آتی از دست ندهند، اگرچه میدانم که شما همیشه بهترینها را انتخاب میکنید. اگر مدت دوره کارگاه شبیهسازی بیشتر هم بشود، خیلی خوب است، اگرچه هر چه قدر که کلاس جلوتر میرفت مباحث سنگینتر میشد!!!
فقط یک انتقاد سازنده هم میکنم!! آن هم اینکه در روز بازدید عمومی تعداد بچهها زیاد بود و ما که عقبتر بودیم گاهی متوجه توضیح استادی که مطالب را ارائه میکردند نمیشدیم. آیا مطالب ارائه شده در این دوره برای شما جدید بود؟
مطالب کارگاه شبیهسازی خیلی خوب، مفید و جدید بود. مطالبی که در مورد تستهای انجام شده مانند FTIR, XRD, UV-Visible به صورت کلاسهای تئوری قبل از رفتن به آزمایشگاه تدریس میشد خیلی خوب بود، چون ما با مکانیسم تستهایی که انجام میدادیم آشنا میشدیم و میتوانستیم خودمان نتایج کارمان را تحلیل کنیم. از کدام بخش از دوره بیشتر لذت بردید؟ چرا؟
تمام بخشهای دوره برای من لذتبخش بود، ولی کار آزایشگاهی چیز دیگری بود. همکاری دوستانه بچهها در انجام، تحلیل و ارائه کارهای آزمایشگاهی فوقالعاده بود. همچنین حضور سرپرستهای علمی در طول دوره در کنار دانشآموزان، به کیفیت کار میافزود. یک خاطره جالب و به یاد ماندنی از دوره برای همراهان باشگاه نانو تعریف کنید.
این واقعا سختترین سوالی بود که میتوانستید بپرسید، چون لحظه لحظه اردو برای من خاطره بود و من نمیتوانم تمام آن لحظات را در چند جمله خلاصه کنم. اما یکی از شیرینترینهایش شاید، خاطره شب آخر بود. خصوصا وقتی که از سینما برگشتیم و به اتاقهایمان رفتیم، دلیلش هم این بود که دیگر هیچ دغدغهای نداشتیم. (صبح، امتحان، بعدازظهر ارائهها و سر شب مقالهها را تحویل داده بودیم و به قول بچهها "شام آخر" را هم خورده بودیم!) و در اتاقمان با پفک خوردن و حافظ خواندن و ... خنده بازاری داشتیم. و من در آن سر و صدا، دقایقی روی صندلیای که نشسته بودم، خوابم برده بود که حدود ساعت 2:30 بچهها بیدارم کردند و دیگر کم کم رفتیم که بخوابیم. آیا در این اردو غیر از مطالب علمی و تخصصی نانو، چیز دیگری یاد گرفتید؟
بله، یکی از مهمترین چیزهایی که من در این دو سال یاد گرفتم، همکاری گروهی بود. اینکه فهمیدیم چگونه با افکار، باورها و دیدگاههای متفاوت، میتوانیم با یکدیگر کنار بیاییم. اینکه فهمیدم گاهی اوقات با اینکه صد درصد به نظر خودت اطمینان داری، باید بتوانی حرف طرف مقابلت را بپذیری و همچین مزایای این نوع از کار، اینکه گاهی در لحظاتی که خسته یا نگرانی، وجود و همکاری همگروهیهایت است که انگیزه ادامه دادن میبخشد. از طرفی فکر نمیکنم که میتوانستم تجربه علمی و عملی دوره المپیاد را در جای دیگری بهدست آورم، یعنی این همه مطالب مناسب را با این شیوه و برنامه در طول 12 روز یاد بگیرم. یکی از پربازدهترین و پرخاطرهترین دورههای عمرم بود و امیدوارم باز هم تکرار شود و از نتایج آن به خوبی استفاده کنم. با توجه به اینکه در اردوی پارسال هم شرکت داشتید، آیا اردوی امسال نسبت به پارسال بهبودی داشته است؟ از چه لحاظ؟
بله، سال گذشته به دلیل کوتاهتر بودن زمان کلی دوره، برنامهها فشردهتر بود و امسال زمانبندی برنامهها بهتر بود. بازدیدهای عمومی و تخصصی از برنامههای خوبی بود که امسال اضافه شده بود. کیفیت کارهای آزمایشگاهی ارتقا یافته بود. در طول چهار روز کار آزمایشگاهی، روی یک موضوع متمرکز بودیم، و به نظر من تحلیل تستهای گرفته شده از نتایج آزمایش با توجه به مطالبی که آموخته بودیم، مهمترین نکته مثبت قابل توجه بود، همچنین همانطور که گفتم، راهنماییهای سرپرست های علمی، برای ما بسیار مفید بود.
کارگاه شبیهسازی امسال نیز برای من مفیدتر از سال گذشته بود. در مجموع، با توجه به روند طی شده در این سه سال من فکر میکنم که به لطف خدا و تلاش مسئولین پر تلاش باشگاه، کیفیت دوره عملی المپیاد هر سال بهتر از گذشته شود. فکر میکنید، اگر این اردوی علمی در استانی غیر از تهران برگزار میشد، چگونه بود؟
با توجه به اینکه تهران پایتخت ایران است، یکی اینکه امکانات بیشتری برای اردوی المپیاد فراهم است و دیگر اینکه نوعی عدالت برای همه استانها به وجود میآید. مثلا اگر استانی غیر از تهران انتخاب شود، معیارهای انتخاب چه چیزهایی میتواند باشد و دانشآموزان سایر استانها گلهمند خواهند بود، مگر اینکه تمام شرایط در نظر گرفته شود. به نظر خودتان، توانایی برگزاری کلاسهای آموزشی نانو را برای هم سالان خود دارید؟
بله، من حاضرم برای برگزاری دورههای آموزشی مختلف با باشگاه نانو همکاری کنم و فکر میکنم که به لطف خدا توانایی آن را هم داشته باشم. آینده ایران در زمینه فناوری نانو را چگونه میبینید؟
ایران از لحاظ تولید علم و مقاله در فناوری نانو شرایط مناسبی دارد، اما هدف اصلی، کاربردی کردن علم تولید شده در صنعت و بازار است که این مورد به تلاشی فراتر از کارهای آزمایشگاهی دانشمندان نیاز دارد. فعالیتهای آزمایشگاهی، صنعتی کردن این کارها باید مدیریت شود. بنابراین تلاش علمی به تنهایی راهگشا نیست و مدیریت فناوری و سرمایهگذاری اقتصادی سهم بسیاری در پیشگامی یک کشور در یک فناوری دارد. در انتهای صحبتهایم، از شما مسئولین پر تلاش باشگاه دانشآموزی نانو و از زحمات بیوقفه و بیدریغتان بسیار بسیار سپاسگزارم و پویایی و توفیق روزافزونتان را از ایزد منان خواهانم. دلم برای لحظه لحظه اردو تنگ میشود و امیدوارم که به زودی زود شما را ببینم. به امید دیدار.