• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

فقط مدیران بخوانند !

Last Star

متخصص بخش روانشناسی
برخی مدیران و کارفرمایان، از راضی و خشنود کردن کارکنان خود فراری هستند، چون تصور می کنند برای خوشحال کردن کارکنان خود باید زیر بار پاداش های سنگین، ارتقا و لابد مرخصی های طولانی بروند، اما مطالعات محققان نشان می دهد که اصلا لازم نیست روش هایی این قدر پرهزینه داشته باشند. برای شاد کردن کارکنان، روش های خیلی ساده تر و ارزان تر هم وجود دارد.

در واقع، با ارائه کمی امکانات و قدری انعطاف پذیری و خلاقیت، می توان به راهکارهایی برای شاد نگه داشتن کارکنان رسید؛ البته این شاد نگه داشتن با افزایش رضایت از کار و بهره وری هم همراه خواهد بود.

1 - فضایی برای رشد بگذارید

اگر کارکنان برای همیشه شغلی داشته باشند که در آن امکان رشد و پیشرفت نداشته باشند، به احتمال زیاد شاد نخواهند بود. مطالعه جدیدی نشان می دهند کارکنانی که احساس می کنند شانسی برای پیشرفت در کار ندارند، در شغل خود احساس شادی و رضایت ندارند. در نتیجه این کارکنان با احتمال بالاتری ممکن است به دنبال یک شغل جدید بگردند.

همچنین داشتن امکان پیشرفت کاری، باعث می شود کارکنان علاقه بیشتری به ماندن در محل کار خود داشته باشند و برای این پیشرفت تلاش کنند.

2 - ارائه برنامه آموزشی خوب

کارفرمایان نباید تاثیر آموزش را بر کارکنان جدید و نیز شادی آن ها در آینده دست کم بگیرند. مطالعات جدید نشان می دهند که جلسات آموزشی آشنایی یا راهبری که توسط شرکت برگزار می شوند، باعث می شوند بین کارکنان ارتباط بهتری به وجود بیاید.

وقتی کارکنان جدید را فوری سر کارشان بفرستیم، باعث می شویم که جایگیری آن ها در ارتباطات اجتماعی بر پایه پیش فرض های قبلی باشد، نه این که بتواند به آن شکل بدهد. شرکت ها از تامین احساس سلامت کارکنانشان و این که به کارکنان جدید کمک کنند تا از پتانسیل های خود استفاده کنند، سود خواهند برد.

3 - پاداش های کوچک بدهید

ارائه پاداش یکی دیگر از راه های شاد نگه داشتن کارکنان است. 60 درصد از کارکنانی که در یک مطالعه جدید شرکت کرده اند، گفته اند که اگر تنها به درآمد سالانه شان پاداش 25 دلاری (کمتر از 60 هزار تومان!) افزوده شود، شادتر خواهند بود. آن ها گفته اند که دریافت پاداش، برایشان بدین معناست که آن ها باارزشند، این کار وفاداری آن ها به یک شرکت را بالا می برد و باعث می شود سخت تر کار کنند.

جولی اسپاتیسوود، مدیر اجرایی پاراگو، یک شرکت مشاور که در این زمینه مطالعه ای نیز انجام داده، می گوید: «برای کارفرمایانی که با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، این خبر خوبی است، چون نشان می دهد که با روشی ساده می توانند کارکنان خود را حفظ کنند و تجارتی سودآور داشته باشند که با رقبا به رقابت بپردازد.»

4 - قدری خودمختاری به کارکنان خود بدهید

به گفته مینارد بروسمن، روانشناس و مدیر اجرایی منابع کاری در سان فرانسیسکو که در این زمینه به مطالعه پرداخته، مردم زمانی در کار خود شادترند که برای آن انگیزه هم داشته باشند. وی می گوید: «اگر کاری که افراد انجام می دهند، از هسته درونی خودشان نشات بگیرد، آن ها عملکرد بهتری دارند، بیشتر با کار درگیر می شوند و متحدتر هم عمل می کنند.»

اگر به کارکنان اجازه داده شود کارهایی را که از آن ها انتظار می رود به شیوه خودشان انجام دهند، نه تنها خوشحال تر می شوند، بلکه به این دلیل که دیگر لازم نیست وقت خود را برای گرفتن تایید افرادی که در رتبه های بالاتر قرار دارند، تلف کنند، کارایی بالاتری هم خواهند داشت.»

5 - محیطی دلپذیر در محل کار به وجود بیاورید

اگر کارکنان محل کار خود را دوست داشته باشند، شادتر خواهند بود. اقدامات ساده، مانند کوتاه تر کردن طول جلسات یا اجازه پخش موسیقی در محل کار، روحیه کارکنان را بالا می برد. شرکت ها می توانند با کارهای متفاوتی مانند تامین غذا و خوراکی برای کارکنان در محل کار، کارکنان شادتری داشته باشند.

همچنین ارتباط برقرار کردن با کارکنان، از نگرانی های احتمالی آن ها در مورد کارشان کم و کمک می کند احساس شادی و امنیت بیشتری داشته باشند. این برقراری ارتباط می تواند حضوری، از طریق ای میل یا حتی با یادداشت های دست نویس باشد.

6 - ارائه امکان کار کردن در خانه

با وجود این که تامین یک محیط کاری خوب، یکی از راه های شادکردن کارکنان است، اما باز برخی ترجیح می دهند در خانه کار کنند. مطالعات نشان می دهند افراد اگر بتوانند در خانه کار کنند، خرید، شکلات و گوشی های هوشمند را کنار می گذارند. در مقابل، برخی گفته اند که اگر در خانه کار کنند، ممکن است نتوانند برای خانواده خود به اندازه کافی وقت بگذارند و حتی به کارهای شخصی مانند دوش گرفتن هم نرسند!

7 - به کارکنان اجازه دهید روی کار خود تمرکز کنند

اگر می خواهید کارکنانتان شادتر باشند و البته کاراتر هم کار کنند، به آن ها اجازه بدهید بدون این که دائم حواسشان پرت شود، روی کار خود تمرکز داشته باشند. یکی از راه ها برای رسیدن به این هدف، حذف ای میل های بی مصرف است. مطالعه ای اخیرا تخمین زده است که کارکنان به طور متوسط سالانه 100 ساعت را صرف ای میل های بی محتوا و بی مصرف می کنند.

8 - به کارکنان تعادل در زندگی بدهید

با این که ایجاد تعادل بین زندگی کاری و زندگی فردی و خانوادگی برای بسیاری از کارکنان چالشی بزرگ است، اما می تواند برای شرکت ها، فرصتی خوب برای شاد کردن کارکنانشان باشد. در واقع، شرکت هایی که در این کار موفق می شوند، می توانند کارکنان خود را در کار فعلی راضی تر نگه دارند.

9 - یک بسته منحصر به فرد به کارکنان خود ارائه کنید

به طور خاص، Care.com، راه کارهایی را برای شاد و کارآمد نگه داشتن کارکنان در محل کار ارائه می دهد. برخی از این خدمات شامل نگهداری از کودک و بزرگسالان و سالمندان، همچنین نگهداری از حیوانات خانگی است. به علاوه، تدریس خصوصی، رسیدگی به خانه و سرویس هایی که راحتی فردی را تامین می کنند، از جمله خدمات چنین شرکت هایی است. شرکت هایی که چنین خدماتی را در بسته ای که به کارکنان خود ارائه می کنند، جای می دهند، شاهد رشد چشمگیری در کار خود هستند.

10 - به کارکنان کمک کنید سبک زندگی سالم تری داشته باشند

مطالعه جدیدی نشان می دهد که کارکنانی که در شرکت هایی کار می کنند که برنامه هایی مانند غربالگری بیومتریک، ارزیابی خطرات سلامتی، کلینیک ها و داروخانه های در محل کار و نیز برنامه های کمک به کارکنان را ارائه می کنند، شادترند.

کارکنانی که در چنین برنامه هایی شرکت می کنند، استرس کم تری دارند و در محل کار خود شادتر و سالم ترند. با وجود این که بسیاری از چنین برنامه هایی هنوز نوپا به حساب می آیند، اما کارکنان به آن ها به عنوان گزینه ای جذاب برای حفظ سلامتی خود می نگرند.

11 - برای فعالیت های کوچک وقت استراحتی بگذارید

مطالعات جدید نشان می دهند که اگر به کارکنان خود اجازه بدهید سری به اینترنت بزنند، نه تنها روی کارشان تاثیر منفی ندارد، بلکه کارایی آن ها را بالاتر هم می برد. نتیجه جالب این مطالعه نشان می دهد که ايجاد چنین فرصتی، باعث می شود کارکنان بعد از ساعت ها کار، مجددا تمرکز خود روی کار را به دست بیاورند.

البته این فرصت ها نباید آن قدر طولانی شوند که کارکنان در آن ها غرق شوند. پیشنهاد ما فرصت های 10 دقیقه ای است.
 
بالا