فيزيك در ادبيات نيز وجود دارد
يك استاد فيزيك هسته اي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: فيزيك از علومي است كه امروزه در تمام علوم نظير ادبيات و الهيات نيز نفوذ كرده است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، پروفسور فرهاد رحيمي در حاشيه بازديد از فرهنگسراي علوم و نجوم با بيان اين مطلب افزود:اين كه ميگوييم فيزيك در ادبيات نفوذ كرده است به خاطر اين است كه اكنون شاعران ما كمتر چهره زيبا را به ماه تشبيه ميكنند زيرا به وسيله علم نجوم و فيزيك به وجود چاله ها و ناهمواري هاي ماه پي برده اند و يا زماني كه اكنون ماه گرفتگي رخ مي دهد ديگر كسي بر مبناي باورهاي عاميانه و ماورايي آن را تفسير نميكند بلكه آن را يك پديده علمي مي دانند و همه اينها ناشي از آگاهي مردم از علوم است.
وي با انتقاد از تكراري بودن برخي برنامه ها وتوضيحات در ايستگاههاي فرهنگسراي نجوم تصريح كرد:بازديد كنندگاني كه براي دفعه اول از اين فرهنگسرا بازديد ميكنند ممكن است متوجه تكراري بودن آزمايشات و توضيحات نباشند اما اين امر موجب خسته شدن توضيح دهندگان مي شود زيرا مجبورند در طول مدت اجراي برنامه يك آزمايش را چندين بار تكرار كنند و كم كم دلزده شده و كيفيت توضيح آنها نيز كاهش يابد.
وي ادامه داد:ويژگي مثبتي كه در اين فرهنگسرا مشاهده كردم تناسب برنامه ها براي تمام سنين بود به نحوي كه از كودك سه ساله تا پيرمرد نود ساله به راحتي مي توانستند از اين برنامه ها بهره كافي را ببرند و توضيحات را به سهولت درك كنند حتي آنهايي كه در رشته هاي غير از فيزيك و شيمي تحصيل كرده بودند نيز از توضيحات و ازمايشات استفاده كرده و لذت مي بردند.
رحيمي با اشاره به اينكه كودكان امروزي آمادگي بيشتري براي دريافت اطلاعات نسبت به كودكان دوره قبل دارند گفت:اكنون وقتي كودكان را با بچه هاي پانزده سال پيش مقايسه مي كنيم متوجه پيشرفت سريع انها از نظر سطح هوش و درك مي شويم. كودك امروز به خاطر گسترش ارتباطات و وسايل ارتباطي بسياري از مسائل را درك ميكند بنابراين امادگي و بستر مناسبي براي آموزش دارد به همين علت چنين فضاهايي براي افزايش اگاهي و دانش كودكان بسيار مفيد و لازم است.
وي نظام آموزشي مدارس را بسيار تئوريك قلمداد كرد و اظهار داشت:در مدارس تدريس دروس دشوارتر نظير رياضي و فيزيك به گونه اي انجام مي شود كه دانش اموزان از اين درسها دل زده مي شوند ولي اگر آزمايش هاي موجود در كتابها را ساده تر كنند و در همان كلاس با وسايل ابتدايي دانش آموزان را درگير فيزيك كنند علاقه مندي انها را به اين دروس افزايش مي دهند همانطور كه اكنون در اين فرهنگسرا نيز مشاهده كرديم كه همه بازديد كنندگان با علاقه اين آزمايشات را دنبال مي كردند حتي آنهايي كه ممكن است در رشته هايي غير از فيزيك و شيمي تحصيل كرده باشند و علاقه چنداني نيز در ايام تحصيل به اين دروس نداشته اند.
وي در پايان گفت:بايد در هر شرايطي به سوي علمي شدن همه مباحث برويم مثلا اكنون كه جوانان به موسيقي علاقه زيادي دارند يكي از راههاي ايجاد علاقه به علم در انها اين است كه ترانه سرايان ما كمي علمي تر و با تفكر بيشتري ترانه هاي خود را بسرايند كه اين امر اگرچه مشكل به نظر مي رسد اما امكان پذير است.مثلا وقتي يك ترانه سرا مي خواهد جايگاه خود را در اين جهان بيان كند و به اين فكر كند كه تنها ذره كوچكي در اين عالم بزرگ است طبيعتا نوع اشعارش متفاوت خواهد بود
يك استاد فيزيك هسته اي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: فيزيك از علومي است كه امروزه در تمام علوم نظير ادبيات و الهيات نيز نفوذ كرده است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، پروفسور فرهاد رحيمي در حاشيه بازديد از فرهنگسراي علوم و نجوم با بيان اين مطلب افزود:اين كه ميگوييم فيزيك در ادبيات نفوذ كرده است به خاطر اين است كه اكنون شاعران ما كمتر چهره زيبا را به ماه تشبيه ميكنند زيرا به وسيله علم نجوم و فيزيك به وجود چاله ها و ناهمواري هاي ماه پي برده اند و يا زماني كه اكنون ماه گرفتگي رخ مي دهد ديگر كسي بر مبناي باورهاي عاميانه و ماورايي آن را تفسير نميكند بلكه آن را يك پديده علمي مي دانند و همه اينها ناشي از آگاهي مردم از علوم است.
وي با انتقاد از تكراري بودن برخي برنامه ها وتوضيحات در ايستگاههاي فرهنگسراي نجوم تصريح كرد:بازديد كنندگاني كه براي دفعه اول از اين فرهنگسرا بازديد ميكنند ممكن است متوجه تكراري بودن آزمايشات و توضيحات نباشند اما اين امر موجب خسته شدن توضيح دهندگان مي شود زيرا مجبورند در طول مدت اجراي برنامه يك آزمايش را چندين بار تكرار كنند و كم كم دلزده شده و كيفيت توضيح آنها نيز كاهش يابد.
وي ادامه داد:ويژگي مثبتي كه در اين فرهنگسرا مشاهده كردم تناسب برنامه ها براي تمام سنين بود به نحوي كه از كودك سه ساله تا پيرمرد نود ساله به راحتي مي توانستند از اين برنامه ها بهره كافي را ببرند و توضيحات را به سهولت درك كنند حتي آنهايي كه در رشته هاي غير از فيزيك و شيمي تحصيل كرده بودند نيز از توضيحات و ازمايشات استفاده كرده و لذت مي بردند.
رحيمي با اشاره به اينكه كودكان امروزي آمادگي بيشتري براي دريافت اطلاعات نسبت به كودكان دوره قبل دارند گفت:اكنون وقتي كودكان را با بچه هاي پانزده سال پيش مقايسه مي كنيم متوجه پيشرفت سريع انها از نظر سطح هوش و درك مي شويم. كودك امروز به خاطر گسترش ارتباطات و وسايل ارتباطي بسياري از مسائل را درك ميكند بنابراين امادگي و بستر مناسبي براي آموزش دارد به همين علت چنين فضاهايي براي افزايش اگاهي و دانش كودكان بسيار مفيد و لازم است.
وي نظام آموزشي مدارس را بسيار تئوريك قلمداد كرد و اظهار داشت:در مدارس تدريس دروس دشوارتر نظير رياضي و فيزيك به گونه اي انجام مي شود كه دانش اموزان از اين درسها دل زده مي شوند ولي اگر آزمايش هاي موجود در كتابها را ساده تر كنند و در همان كلاس با وسايل ابتدايي دانش آموزان را درگير فيزيك كنند علاقه مندي انها را به اين دروس افزايش مي دهند همانطور كه اكنون در اين فرهنگسرا نيز مشاهده كرديم كه همه بازديد كنندگان با علاقه اين آزمايشات را دنبال مي كردند حتي آنهايي كه ممكن است در رشته هايي غير از فيزيك و شيمي تحصيل كرده باشند و علاقه چنداني نيز در ايام تحصيل به اين دروس نداشته اند.
وي در پايان گفت:بايد در هر شرايطي به سوي علمي شدن همه مباحث برويم مثلا اكنون كه جوانان به موسيقي علاقه زيادي دارند يكي از راههاي ايجاد علاقه به علم در انها اين است كه ترانه سرايان ما كمي علمي تر و با تفكر بيشتري ترانه هاي خود را بسرايند كه اين امر اگرچه مشكل به نظر مي رسد اما امكان پذير است.مثلا وقتي يك ترانه سرا مي خواهد جايگاه خود را در اين جهان بيان كند و به اين فكر كند كه تنها ذره كوچكي در اين عالم بزرگ است طبيعتا نوع اشعارش متفاوت خواهد بود