بسیاری از ما فرصت قابل ملاحظه ای را صرف صحبت های تلفنی می کنیم . با شکل گیری تلفن های همراه ،در هر جایی که نگاه می کنید اشخاص را در حال صحبت تلفنی می یابید . ایجاد گیرایی به هنگام صحبت تلفنی ، می تواند در تاثیر مثبت شما در برخورد با دیگران بیفزاید . این مقاله ، روش های ساده و جالبی را به شما ارائه می دهد که می توانید امتحان کنید و نتیجه اش را مشاهده نمائید .
حتما شما هم این را شنیده اید که می گویند فرصت دومی برای تأثیر گذاری اولیه به دست نمی آورید. این تأثیر گذاری اولیه گاهی رودر رو نیست ، بلکه به شکل تلفنی انجام می شود .
بسیاری از فروشندگان حرفه ای و بازرگانان تقریبا هرگز طرف مقابل خود را حضوری نمی بینند ، بلکه معامله بیشتر تلفنی صورت می گیرد . آنها از این طریق به موفقیت می رسند زیرا شخصیت های تلفنی ایجاد می کنند که می توانند در دیگران تأثیر بگذارند .
اقدام شماره 2: به طرز صحبت و گوش دادن اشخاص توجه کنید
شروع صحبت تلفنی به شما اطلاعات قابل ملاحظه ای درباره طرز صحبت کسی که با او حرف می زنید ، مخابره می کند . به زودی متوجه می شوید او بر اساس اندیشه خود حرف می زند یا احساسش.
کلماتی که اشخاص برای صحبت کردن از آن استفاده می کنند و طرز صحبتشان نشان می دهد که برای آنها چه چیزی در آن زمان اهمیت دارد . وقتی با کسی حرف می زنید یا به صحبتهای او گوش می دهید ، سعی کنید با آن شخص همخوانی کافی به دست آورید .
جزئیات در برابر احساسات: برای مثال : وقتی به نظر می رسد کسی به بحث درباره جزئیات اطلاعاتی یک موضوع علاقه مند است ، باید از صحبت درباره احساسات و عواطف خودداری ورزید . عکس این مطلب هم صدق می کند . اگر احساس می کنید مخاطب شما به جنبه های احساسی و عاطفی بها می دهد ، از صحبت کردن درباره منطق خودداری ورزید تا آن شخص طرز صحبت را تغییر بدهد . باید سعی کنید روی طول موج مخاطب خود باشید . تصورش را بکنید ، کسی درباره زیبایی و هوای خوب یک منطقه کوهستانی و گذراندن مرخصی در آنجا حرف بزند ، و شما درباره شرایط جغرافیایی ، زمین شناسی و محصولاتی که در آن منطقه به عمل می آید حرف بزنید .
او درباره احساسات حرف می زند ، و شما واقعیت به او تحویل می دهید . نتیجه آن می شود که گیرایی خاصی ایجاد نمی شود و صحبت نمی تواند روان باشد .
اقدام شماره 3 : آنچه را که اشخاص می خواهند ، به آنها بدهید
اگر می خواهید گیرایی داشته باشید ، به این نکته توجه کنید . موضوع درباره شما نیست . خودتان را فراموش کنید . طرف دیگر را مقید و ملزم کنید . وقتی با کسی تلفنی حرف می زنید ، تصور کنید که گوشی تلفن در حکم گوشهای مخاطب شماست . با گرمی و به آرامی حرف بزنید . این گونه صحبتهای شما صمیمانه تر به نظر می رسد .
1. طرف مقابل را به صحبت کردن تشویق کنید . وقتی نوبت صحبت به شما می رسد ، از مخاطب خود سئوال کنید . هر چه بیشتر گوش بدهید ، جذاب تر به نظر می رسید .
2. به روشنی ، سادگی و مستقیم حرف بزنید . اگر طرف مقابل از زبان معمولی استفاده می کند ، شما هم باید کار او را بکنید .
3. با تمام وجود گوش بدهید زیرا این تنها راه یاد گرفتن است . اغلب مردم به جای گوش دادن حرف می زنند ، که این در صحبتهای تلفنی بیشتر دیده می شود .
4. شنونده ی صبوری باشید . حتی اگر با چند کلمه حرفی که مخاطب شما می زند به موضوع پی بردید ، بگذارید که او حرفهایش را تمام کند .
5. شنونده ی پویا باشید . از تأییدهای صوتی و کلامی استفاده کنید : « آها » ، « که این طور » ، « راستی ؟ » ، « نگو » ، « البته » و غیره .
6. بدون توهین سخن او را قطع کنید . قطع کلام مخاطب می تواند بد برداشت شود . می تواند به نوعی تحقیر کننده به نظر برسد . اگر لازم است سخن مخاطب خود را قطع کنید ، به او بگویید :« مرا می بخشید که سخن شما را قطع می کنم ، اما نمی خواهم مطلبم را فراموش کنم .»
7. از مثالها و حکایات کوتاه استفاده کنید . وقتی نوبت صبح به شما می رسد ، با حرفهایتان کمی نمایشی ظاهر شوید . تا می توانید رنگی و تصویری حرف بزنید .
8. هرگز فرض نکنید . حتی اگر صحبت شما دوستانه است ، حرفی را که به پدر یا مادرتان نمی توانید بزنید ، به مخاطب خود نزنید
9. شتاب به خرج ندهید . آرام حرف بزنید . از صدای عمیق تر استفاده کنید . این بهتر از سریع و بلند حرف زدن است .
11. اطلاعات بیش از اندازه ندهید . به اشخاص در حد نیازشان اطلاعات بدهید ، نه بیشتر .
12. با روحیه و نگرانیهای مخاطب خود همدردی نشان دهید . اگر ناخشنود هستید ، به خاطرشان ناخشنود باشید . و اگر خوشحال هستید ، شما هم ابراز خوشحالی کنید .
13. با انرژی صحبت کنید . لحن و بلندی صدایتان را تغییر بدهید . سرعت ادای کلمات را تغییر بدهید . روی موضوعات مهم تر، از سرعت خود بکاهید . وقتی به جزئیات می رسید ،سرعت بیشتری بگیرید . چیزی از یکنواخت صحبت کردن خسته کننده تر نیست .
14. احساسات خود را ابزار کنید . صدا و طرز گفتار شما باید اشتیاقی در دیگران ایجاد کند . باید خوشایند و هیجان بخش باشد .
15. در تلفن لبخند بزنید . تبسم را می توان شنید و احساس کرد . با تغییر کردن شکل لبها و دهان خود ، تبسم به راحتی مخابره می شود . صدایتان گرم و دوستانه تر می شود .
16. آنچه را که از اشخاص می خواهید ، به آنها بدهید . اگر می خواهید هیجان زده شوند ، باید هیجان زده به نظر برسید . اگر می خواهید آنها را متقاعد کنید ، باید متقاعد به نظر برسید .
17. روی حرفهایی که شنیدنش برای مخاطب شما جالب است تأیید کنید . مطمئن شوید که نقطه نظرها ، عقاید و مشغله های ذهنی او را رعایت نمایید .
18. توصیه نکنید و پند و اندرز ندهید . این نکته ای است که به هنگام صحبتهای تلفنی هم باید آن را رعایت کنید . اگر کسی از شما نظر خواست ، بهتر است از او بپرسید : « به نظر خودتان چه باید بکنید .»
19. همیشه اجازه بدهید . وقتی آنها از شما نظر خواهی نکرده اند اما شما می دانید که آنها چه نیازی دارند ، بگویید :« می توانم نظر بدهم ؟»
20. به خشم و پرخاشگری با ملایمت جواب بدهید . اگر شما هم مانند آنها حرف بزنید ، ممکن است در بحث برنده شوید ، اما جنگ جاذبه را باخته اید .
21. تا آخرین لحظه ای که صحبت می کنید ، گیرا ظاهر شدن را فراموش نکنید . سعی کنید در هر حرفی که می زنید ، گیرا ظاهر شوید . حتی در خداحافظی هم این موضوع را رعایت کنید . آیا تا کنون با کسی تلفنی حرف زده اید که ناگهان تماس را قطع می کند ؟
22. تصور کنید که شنونده را راهنمایی می کنید . سعی کنید در نقش بهترین مرشدان و مربیان ظاهر شوید . آگاه ،صبور ، مهربان ، پر توجه ، علاقه مند ، گرم و هماهنگ ظاهر شوید . سعی کنید تا حد امکان گرم و دوستانه باشید .
از امروز تصمیم بگیرید ، به هنگام صحبت تلفنی ، عالی ظاهر شوید . پیشنهادات ارائه شده را روی کاغذ بنویسید و هرگاه تلفنی حرف می زنید ،آنها را در برابر چشمان خود قرار بدهید . گهگاه این توصیه ها را رعایت کنید و مترصد فرصتی شوید که آنها را به کار ببرید .
دوم ، هر مکالمه ی تلفنی را چونان یک جلسه مهم ارزیابی کنید . اجازه ندهید ، عواملی حواس شما را پرت کنند .
با کمی اندیشه و تمرین ،این مهارت ها ، در حکم ابزاری قدرتمند و پر ارزش در زمینه های زندگی اجتماعی و شغلی و حرفه ای شما می شوند ، و ان شاءالله کیفیت روابط شما را متحول می سازند .
سرور حاجی سعید
بخش خانواده ایرانی تبیان