• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

قوانین فعالیت در ایران مارکت سنتر

amin khan

مدیر انجمن
قوانین فعالیت در ایران مارکت سنتر

ممنوعات پستی
رعایت مقررات پستی و ممنوعات پستی به سالم بودن و به موقع بودن مرسولات پستی کمک میکند.

* جا دادن پاکت و هرگونه یادداشت که حکم مکاتبات میباشد. جوف امانات و بسته های روزنامه، مجلات و مطبوعات که حق مخففه به آنها تعلق میگیرد.
* مکاتبات شخصی و علامات شبیه به آن در روی لفاف مرسولات که حقوق مخففه به آنها تعلق میگیرد.
* جا دادن اشیاء قیمتی مانند طلا و نقره و جواهرات و قطعات پول جوف پاکتهای بیمه یا سفارشی و غیره.
* پست نامه هایی که از طریق خود میتوانند برای کارکنان پست ایجاد خطر نمایند و یا دیگر مرسولات و تجهیزات پستی را کثیف و ضایع نمایند.
* پست نامه ها به غیر از نامه های بیمه شده ( با ارزش اظهار شده ) نمیتواند حاوی وجه نقد، اوراق بهادار مانند چک، سفته، چکهای مسافرتی، چکهای بانکی و تضمینی باشند.
* وسایل قمار که در آنها برد و باخت مطرح است، نظیر تخته نرد، ورق و ...
* پوست حیوانات حرام گوشت
* وسایل موسیقی
* مشروبات الکلی
* اسلحه
* موارد رادیو اکتیو
* مواد منفجره
* مواد مخدر و مواد پسیکوتروپ ( روان گردان )
* مجلات مد و منافی عفت و اخلاق
* کتب خطی، عتیقه و کتب مرجع
* حیوانات زنده به استثنای زنبور عسل، زالو، کرم ابریشم انگلها و موجودات دافع حیوانات موذی که توسط موسسات رسما شناخته شده اند.
* جوهر خشک یا محلول و رنگهای خشک یا مایعی که جوهر در آنها داخل باشد.
* مراسلاتی که حقوق پاکتی به آنها تعلق میگیرد و وزنشان از یک کیلوگرم بیشتر است و هنگام ارسال کاملا تمبر زده نشده باشند.
* کالایی که خرید و فروش آنها را شارع مقدس اسلام حرام نموده است.
* اشیایی که ورود یا جریان آنها در کشور به استناد قوانین داخلی ممنوع است.


مصادیق جرایم رایانه ای
الف) محتواي عليه عفت و اخلاق عمومي
1ـ اشاعه فحشاء و منكرات ( بند 2 ماده 6 قانون مطبوعات)
2ـ تحريك، تشويق، ترغيب، تهديد يا دعوت به فساد و فحشاء و ارتكاب جرايم منافي عفت يا انحرافات جنسي ( بند ب ماده 15 قانون جرايم رايانه اي و ماده 649 قانون مجازات اسلامي)
3ـ انتشار، توزيع و معامله محتواي خلاف عفت عمومي( مبتذل و مستهجن) بند 2 ماده 6 قانون مطبوعات و ماده 14 قانون جرايم رايانه اي)
4ـ تحريك، تشويق، ترغيب، تهديد يا تطميع افراد به دستيابي به محتويات مستهجن و مبتذل ( ماده 15 قانون جرايم رايانه اي)
5ـ استفاده ابزاري از افراد( اعم از زن و مرد) در تصاوير و محتوي، تحقير و توهين به جنس زن، تبليغ تشريفات و تجملات نامشروع و غير قانوني( بند 10 ماده 6 قانون مطبوعات)
ب) محتواي عليه مقدسات اسلامي
1ـ محتواي الحادي و مخالف موازين اسلامي( بند 1 ماده 6 قانون مجازات اسلامي)
2ـ اهانت به دين مبين اسلام و مقدسات آن ( بند 7 ماده ماده 6 قانون مجازات اسلامي و ماده 513 قانون مجازات اسلامي)
3ـ اهانت به هر يك از انبياء عظام يا ائمه طاهرين (ع) يا حضرت صديقه طاهره (س) ( ماده 513 قانون مجازات اسلامي)
4ـ تبليغ به نفع حزب، گروه يا فرقه منحرف و مخالف اسلام ( بند 9 ماده 6 قانون مطبوعات)
5ـ تبليغ مطالب از نشريات و رسانه ها و احزاب و گروههاي داخلي و خارجي منحرف و مخالف اسلام به نحوي كه تبليغ از آنها باشد( بند 9 ماده 6 قانون مطبوعات)
6ـ اهانت به امام خميني(ره) و تحريف آثار ايشان (ماده 514 قانون مجازات اسلامي)
7ـ اهانت به مقام معظم رهبري (امام خامنه اي) و ساير مراجع مسلم تقليد ( بند 7 ماده 6 قانون مطبوعات)
ج) محتواي عليه امنيت و آسايش عمومي
1ـ تشكيل جمعيت، دسته، گروه در فضاي مجازي( سايبر) با هدف برهم زدن امنيت كشور( ماده 498 قانون مجازات اسلامي)
2ـ هر گونه تهديد به بمب گذاري ( ماده 511 قانون مجازات اسلامي)
3ـ محتوايي كه به اساس جمهوري اسلامي ايران لطمه وارد كند ( بند 1 ماده 6 قانون مطبوعات)
4ـ انتشار محتوي عليه اصول قانون اساسي ( بند 12 ماده 6 قانون مطبوعات)
5ـ تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي ايران( ماده 500 قانون مجازات اسلامي)
6ـ اخلال در وحدت ملي و ايجاد اختلاف ما بين اقشار جامعه به ويژه از طريق طرح مسائل نژادي و قومي( بند 4 ماده 6 قانون مطبوعات)
7ـ تحريك نيروهاي رزمنده يا اشخاصي كه به نحوي از انحاء در خدمت نيروهاي مسلح هستند به عصيان، فرار، تسليم يا عدم اجراي وظايف نظامي ( ماده 504 قانون مجازات اسلامي)
8ـ تحريص و تشويق افراد و گروهها به ارتكاب اعمالي عليه امنيت، حيثيت و منافع جمهوري اسلامي ايران در داخل يا خارج از كشور(بند 5 ماده 6 قانون مطبوعات)
9 ـ تبليغ به نفع گروهها و سازمانهاي مخالف نظام جمهوري اسلامي ايران( ماده 500 قانون مجازات اسلامي)
10- فاش نمودن و انتشار غير مجاز اسناد و دستورها و مسايل محرمانه و سري دولتي و عمومي ( بند 6 ماده قانون مطبوعات و مواد 2 و 3 قانون مجازات انتشار و افشاي اسناد محرمانه و سري دولتي و ماده 3 قانون جرايم رايانه اي)
11ـ فاش نمودن و انتشار غير مجاز اسرار نيروهاي مسلح (بند 6 ماده قانون مطبوعات)
12ـ فاش نمودن و انتشار غير مجاز نقشه و استحكامات نظامي( بند 6 ماده 6 قانون مطبوعات)
13ـ انتشار غير مجاز مذاكرات غير علني مجلس شوراي اسلامي ( بند 6 ماده 6 قانون مطبوعات)
14ـ انتشار بدون مجوز مذاكرات محاكم غير علني دادگستري و تحقيقات مراجع قضايي ( بند 6 ماده 6 قانون مطبوعات)
د) محتواي عليه مقامات و نهادهاي دولتي و عمومي
1ـ اهانت و هجو نسبت به مقامات، نهادها و سازمان حكومتي و عمومي( بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و مواد 609 و 700 قانون مجازات اسلامي)
2ـ افترا به مقامات، نهادها و سازمان حكومتي و عمومي( بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و 697 قانون مجازات اسلامي)
3ـ نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي عليه مقامات، نهادها و سازمان هاي حكومتي( بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات و 698 قانون مجازات اسلامي)
ه ) محتوايي كه براي ارتكاب جرايم رايانه اي و ساير جرايم بكار مي رود
1ـ انتشار يا توزيع و در دسترس قرار دادن يا معامله داده ها يا نرم افزارهاي كه صرفاً براي ارتكاب جرايم رايانه اي به كار مي رود(ماده 25 قانون جرايم رايانه اي)
2ـ فروش، انتشار يا دردسترس قرار دادن غير مجاز گذر واژه ها و داده هايي كه امكان دسترسي غير مجاز به داده ها با سامانه هاي رايانه اي يا مخابراتي دولتي يا عمومي را فراهم مي كند( ماده 25 قانون جرايم رايانه اي)
3ـ انتشار يا در دسترس قراردادن محتويات آموزش دسترسي غير مجاز، شنود غير مجاز، جاسوسي رايانه اي، تحريف و اخلال در داده ها يا سيستم هاي رايانه اي و مخابراتي.( ماده 25 قانون جرايم رايانه اي)
4ـ آموزش و تسهيل ساير جرايم رايانه اي( ماده 21 قانون جرايم رايانه اي)
5ـ انجام هر گونه فعاليت تجاري و اقتصادي رايانه اي مجرمانه مانند شركت هاي هرمي( قانون اخلال در نظام اقتصادي كشور و ساير قوانين)
6ـ انتشار ويروس دهي بازي هاي رايانه اي داراي محتواي مجرمانه( مواد مختلف قانون مجازات اسلامي و قانون جرايم رايانه اي)
7ـ انتشار فيلتر شكن ها و آموزش روشهاي عبور از سامانه هاي فيلترينگ ( بند ج ماده 25 قانون جرايم رايانه اي)
8ـ تبليغ و ترويج اسراف و تبذير ( بند 3 ماده 6 قانون مطبوعات)
9ـ انتشار محتواي حاوي تحريك، ترغيب، يا دعوت به اعمال خشونت آميز و خودكشي( ماده 15 قانون جرايم رايانه اي)
10ـ تبليغ و ترويج مصرف موادمخدر، مواد روان گردان و سيگار( ماده 3 قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات 1385)
11ـ باز انتشار و ارتباط( لينك) به محتواي مجرمانه تارنماها و نشاني هاي اينترنتي مسدود شده، نشريات توقيف شده و رسانه هاي وابسته به گروهها و جريانات منحرف و غير قانوني
12ـ تشويق، تحريك و تسهيل ارتكاب جرائمي كه داراي جنبه عمومي هستند از قبيل اخلال در نظم، تخريب اموال عمومي، ارتشاء، اختلاس، كلاهبرداري، قاچاق موادمخدر، قاچاق مشروبات الكلي و غيره( ماده 43 قانون مجازات اسلامي)
13ـ انتشار محتوايي كه از سوي شوراي عالي امنيت ملي منع شده باشد .
14ـ تشويق و ترغيب مردم به نقض حقوق مالكيت معنوي ( ماده 1 قانون حمايت از حقوق پديد آورندگان نرم افزارهاي رايانه اي و ماده 74 قانون تجارت الكترونيكي)
15ـ معرفي آثار سمعي و بصري غير مجاز به جاي آثار مجاز. ( ماده 1 قانون نحوه مجازات. اشخاصي كه در امور سمعي و بصري فعاليت غير مجاز دارند)
16ـ عرضه تجاري آثار سمعي و بصري بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي( ماده 2 قانون نحوه مجازات اشخاصي كه در امور سمعي و بصري فعاليت غير مجاز دارند ) .


آئین نامه ساماندهی فعالیت و نظارت بر فروشگاههای مجازی
گسترش روز افزون فروشگاههای مجازی ( سایتهای تجاری در اینترنت ) ، ورود آنها به جریان داد و ستد در بازار داخلی و ارایه کالاها و خدمات گوناگون از طریق اینترنت ، ضرورت ساماندهی و قانونمند نمودن فعالیت و نظارت برآنها را ایجاب نموده است .
دستورالعمل حاضر به همین منظور باهمکاری مشترک معاونت توسعه بازرگانی داخلی و معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی براساس وظایف ذاتی وزارت بازرگانی و به استناد بند ط ماده 33 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ملحوظ داشتن مقررات مربوطه در قانون تجارت الکترونیکی به شرح زیر تهیه و تدوین گردیده است .
ماده 1- تعاریف :
1-1- فروشگاه مجازی : عبارت از هر واحد اقتصادی است که فعالیت آن درمحیطی مجازی و ازطریق شبکه های رایانه ای از جمله اینترنت بوده و توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی با کسب مجوز فعالیت از مرکز امور اصناف وبازرگانان وزارت بازرگانی دایر شده و به فعالیت مشغول باشد.
1-2- شخص : مطابق تعریف ارایه شده در قانون تجارت الکترونیکی ، شخص اعم از شخص حقیقی یا حقوقی و یا سیستم های رایانه ای تحت کنترل آنها می باشد.
1-3- تامین کننده : مطابق تعریف ارایه شده در قانون تجارت الکترونیکی تامین کننده عبارت از شخصی است که بنا به اهلیت تجاری ، صنفی یا حرفه ای فعالیت می کند.
1-4- مصرف کننده : هر شخصی است که به منظوری جز تجارت یا شغل حرفه ای اقدام می کند.
ماده 2- شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز:
2-1- اشخاص حقیقی :
2-1-1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران و در مورد اشخاص غیر ایرانی داشتن پروانه کار و اقامت معتبر از مراجع ذی صلاح قانونی .
2-1-2- ارایه گواهی عدم سوء پیشینه مبنی بر نداشتن سابقه موثر کیفری .
2-1-3- گواهی پایان خدمت نظام وظیفه و یا معافیت دایم برای آقایان .
2-1-4- فتوکپی مصدق سند مالکیت یا قرارداد رسمی اجاره محل تجاری و یا اداری و یا واگذاری حق بهره برداری تجاری از محل مورد قرارداد تامین کننده و شخص ( موضوع تعریف بندهای 1-2 و 1-3).
2-1-5- ارایه نشانی وب سایت تجاری که به نام متقاضی دریکی از مراکز خدمات میزبانی ثبت گردیده است .
2-1-6- گواهی SSL وزارت بازرگانی .
2-1-7- ارایه 12 قطعه عکس جدید و تصویر مصدق شناسنامه ، کارت ملی و یا فتوکپی گذرنامه و شماره اختصاصی اتباع خارجی ( در مورد اتباع خارجی ).
تبصره : در مورد واحدهای صنفی و فروشگاههای بزرگ یا زنجیره ای ارائه فتوکپی مصدق پروانه کسب معتبر و یا مجوز فعالیت جایگزین موارد مندرج در بندهای 2-1-1 الی 2-1-5 فوق می گردد.
2-1-8- ارایه بیمه نامه معتبر به منظور جبران خسارات وارده به مشتریان و خریداران کالا از فروشگاه مجازی (وب سایت تجاری) موضوع مواد 2 تا 8 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و نصب بیمه نامه ولوگوی مربوطه در صفحه اصلی وب سایت
2-2- اشخاص حقوقی :
ماده 4- صدور مجوز فعالیت فروشگاه مجازی برای اشخاص حقیقی وحقوقی خارجی که محل فعالیت و تاسیس آن ها در خارج از کشور باشد مشروط به ثبت و تاسیس نمایندگی و یا شعبه در داخل کشور با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط به ثبت نمایندگی های خارجی خواهد بود .
دارابودن شرایط مندرج در بندهای 2-1-1 الی 2-1-7 در مورد مدیرعامل و صاحبان حق امضاء ، فتوکپی برابر اصل اساسنامه ، روزنامه رسمی ثبت شرکت با آخرین تغییرات و معرفی صاحبان امضاء ممهور به مهر شرکت .
تبصره : موضوع فعالیت شرکت باید مرتبط با امور بازرگانی و تجارت الکترونیکی باشد.
ماده 3- صدور بیش از یک مجوز برای اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است .
ماده 5- ارایه مجوز سازمان سرمایه گذاری خارجی ( برای اتباع خارجی ) .
ماده 6- وب سایت تجاری باید مشتمل بر موارد زیر باشد :
6-1- اطلاعات قابل پیگیری شامل : نشانی پستی ، تلفن ، نمابر، نشانی پست الکترونیکی و نام مسئول واحد اقتصادی عرضه کننده کالا ( در مورد اشخاص حقیقی ) و نام و نام خانوادگی مدیرعامل و دارندگان حق امضاء (در مورد اشخاص حقوقی).
6-2- هویت تامین کننده و نام تجاری ( برند) که تحت آن نام به فعالیت مشغول است .
6-3- تعیین دقیق هزینه هایی که در خریدکالابرعهده مشتری خواهد بود مانند ؛ قیمت کالا و خدمات ، میزان مالیات ، هزینه حمل و نقل و هزینه تماس .
6-4- تعریف موضوع فعالیت واحد اقتصادی و فهرست و مشخصات فنی و ویژگیهای کاربردی کالاها و یا خدمات ارائه شده واحد مذکور در وب سایت .
6-5- مشخصات کالا به گونه ای که مشتری پس از تحویل بتواند مشخصات را باکالای دریافتی تطبیق دهد .
6-6- مدت زمان اعتبار پیشنهاد ارائه شده برای فروش کالا وخدمات .
6-7- نحوه پرداخت مشتریان بابت محصولات یا خدمات خریداری شده .
6-8- شرایط و فرآیند تحویل کالا ، اجرا ، فسخ قرارداد و ارجاع خدمات پس از فروش .
6-9- معرفی مکانیسم و قید ضمانت حفظ اطلاعات محرمانه و شخصی مراجعه کنندگان به وب سایت .
6-10- ارائه اطلاعات راجع به ضمانت و پشتیبانی پس از فروش .
6-11- عدم ارایه محصولات یا سایر اطلاعات خلاف قانون و شرع جمهوری اسلامی ایران در وب سایت .
6-12- اعلام التزام به رعایت قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان بویژه مواد 2 تا 8 آن .
6-13- اعلام التزام به رعایت قواعد مربوط به حقوق رقابت ( اسرار و علایم تجاری ) ، تبلیغ و بازاریابی و مالکیتهای معنوی مقرر در باب سوم قانون تجارت الکترونیکی .
ماده 7- درصورت احراز هریک از موارد زیر ، بنا به تشخیص مرکز امور اصناف و بازرگانان و یا به درخواست و تایید مرکز توسعه تجارت الکترونیک و سایر مراجع ذیصلاح قانونی مجوز فروشگاه مجازی لغو می گردد:
7-1- اثبات عدم برخورداری از هریک از مدارک و ضوابط لازم الرعایه برای صدور مجوز فروشگاه مجازی .
7-2- دریافت بیش از یک مجوز فعالیت بطور همزمان از طریق ارایه نشانی وب سایت های ثبت شده با نام های ( برند) تجاری مختلف .
7-3- تخطی از قواعد قانون تجارت الکترونیکی و آیین نامه های اجرایی آن .
7-4- افشای غیر مجاز اطلاعات خصوصی مشتریان ارایه شده به وب سایت .
7-5- دریافت حداقل 5 فقره شکایت از جانب مشتریان دربازه زمانی 3 ماهه در صورتی که تقصیر فروشگاه مجازی احراز گردد.
تبصره : کلیه مسئولیتهای مدنی ، حقوقی و جزایی ناشی از عدم توجه به شرایط فوق الذکر برعهده شخصی خواهد بود که مجوز فعالیت فروشگاه مجازی به نام وی صادر شده است .
ماده 8- مراحل صدور مجوز فعالیت فروشگاه مجازی به شرح زیر می باشد :
8-1- اشخاص متقاضی دریافت مجوز فعالیت فروشگاههای مجازی می بایست فرم مخصوص درخواست مجوز را تکمیل و به همراه مدارک مندرج در ماده 2 این آیین نامه به مرکز امور اصناف و بازرگانان تسلیم نمایند.
8-2- مرکز امور اصناف و بازرگانان ، در صورت تکمیل بودن پرونده ، ، حداکثر ظرف یک هفته متقاضی را جهت اخذ تاییدیه درخصوص رعایت الزامات مقرر در ماده 6 این آیین نامه و نیز دریافت گواهی SSL وزارت بازرگانی ، به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی معرفی می نماید.
8-3- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مکلف است حداکثر ظرف مدت 15 روز نسبت به انجام موارد مذکور در بند (8-2-) اقدام و در صورت تایید ، مراتب را به مرکز امور اصناف و بازرگانان جهت صدور مجوز نهایی فعالیت فروشگاه مجازی اعلام نماید.
8-4- مرکز امور اصناف وبازرگانان پس از دریافت تاییدیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و اثبات احراز سایر شرایط و ضوابط توسط متقاضی حداکثر ظر 15 روز نسبت به صدور مجوز فعالیت وی اقدام می نماید.
تبصره 1 - درصورت رد تقاضا ، متقاضی می تواند با تکمیل مدارک و رفع علل آن ، مجدداً مبادرت به ارایه تقاضای مجوز به همراه مدارک تکمیلی نماید.
تبصره 2- چنانچه در مرحله دوم نیز درخواست متقاضی از جانب مرکز امور اصناف و بازرگانان پذیرفته نشود ، متقاضی می تواند اعتراض خود را با ذکر دلایل و مدارک کافی کتباً به معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی منعکس نماید. در این مرحله نظر معاونت مذکور قطعی ولازم الاجرا خواهد بود.
تبصره 3 - مدت اعتبار مجوز برای اتباع جمهوری اسلامی ایران 5 سال و برای اتباع خارجی یکسال می باشد که درصورت درخواست دارنده مجوز و رعایت شرایط و ضوابط مقرر در این آیین نامه قابل تمدید خواهد بود
ماده 9- پس از تصویب و ابلاغ این آیین نامه ، مصرف کنندگان می بایست ، در مورد اینکه تامین کننده دارای وب سایت تجاری طرف معامله ایشان مجوز فعالیت فروشگاه مجازی ، SSL وزارت بازرگانی و بیمه نامه جبران خسارات ناشی از تخلفات موضوع مواد 2 تا 8 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان دریافت کرده باشد ، اطمینان حاصل نمایند ، همچنین فروشگاههای مجازی نیز موظفند نسبت به اعلام و درج مجوز فعالیت دریافتی از وزارت بازرگانی در وب سایت خود اقدام نمایند.
ماده 10- کانون فروشگاههای مجازی :
به منظور حفظ حقوق صنفی فروشگاه های مجازی و دفاع از منافع مشروع و قانون آنها ، ایجاد هماهنگی لازم و تسهیل نظارت بر فعالیت آنها ، کانون فروشگاههای مجازی بصورت کشوری تشکیل می گردد.
تبصره 1 : کانون فروشگاههای مجازی نهادی غیر سیاسی و صرفا ً صنفی می باشد .
تبصره 2 : نحوه تشکیل کانون فروشگاههای مجازی و ضوابط و شرایط برگزاری انتخابات هیات مدیره آن براساس دستورالعملی خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی می رسد .
ماده 11- این آیین نامه در 11 ماده و 8 تبصره تهیه و در تاریخ 88/9/21 به تصویب وزیر بازرگانی رسید.
 
بالا