گل همیشه بهار
متخصص بخش اینترنت
فارس: رئيس مركز آمار و فناوري اطلاعات آموزش و پرورش نسبت به احتمال شكست طرح هوشمندسازي مدارس هشدارهاي جدي داد و گفت:بدون آموزش و ميدان داري معلمان مدارس به گورستان رايانه تبديل خواهد شد.
وي در گفت وگو با فارس تأكيد كرد: دريافت اجباري پول از اوليا براي اجرايي كردن طرح هوشمندسازي باعث شكست اين طرح مي شود.
وي با اشاره به هوشمندسازي 20 هزار مدرسه تا پايان شهريورماه 91 گفت: براساس استانداردهاي اين طرح، «هوشمندسازي مدرسه» يعني بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباط در نهاده ها و فرآيندهاي تعليم و تربيت كه در اين رابطه، نهاده ها اعم از كتب و ساير منابع آموزشي و روش ها شامل روش هاي يادگيري رفتاري و اجتماعي مي شود.
نوري تصريح كرد: در رابطه با موضوع هوشمندسازي اگر هزاران وسيله الكترونيك در مدرسه داشته باشيم، تا زماني كه معلم و عوامل اجرايي مدرسه ميدان داري نكنند و در جريان تعليم و تربيت از اين ابزارها استفاده نشود، مدرسه به گورستان كامپيوتر تبديل مي شود.
نوري با اشاره به اهميت مديريت كردن بر اطلاعات به اشتراك گذاشته شده در جريان آموزش توسط معلمان، گفت: در رابطه با استانداردهاي هوشمندسازي مدارس، مراحل هوشمندسازي را در سه دسته كلي شامل «هوشمندسازي مقدماتي، مياني و پيشرفته» تقسيم بندي كرده ايم كه بر اين اساس، در هوشمندسازي پيشرفته تمام فعاليت هاي مدرسه به طور كامل و حتي حدود 30 درصد فعاليت هاي دانش آموز در منزل به اين شيوه انجام مي شود.
رئيس مركز آمار و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تأكيد كرد: صرف نظر از ميزان هوشمندسازي يك مدرسه و امكانات موجود در آن، مهم اين است كه معلم از اين حداقل ها چطور استفاده مي كند؛ بر اين اساس، در پرتال جامع هوشمندسازي مدارس كشور به نشاني www.hoomad.ir تمام آموزش ها و مراحل كار به طور كامل توضيح داده شده است.
وي همچنين در رابطه با دريافت هزينه از اولياي دانش آموزان براي هوشمندسازي مدارس تأكيد كرد: ما در اين رابطه هيچ توصيه اي نكرده ايم و اگر بخواهيم با اين كارها اوليا را در مقابل خودمان قرار دهيم، اين طرح با شكست مواجه مي شود: البته اگر كسي خودش مي خواهد در اين زمينه به مدرسه فرزندش كمك كند، خير و بركت براي آموزش و پرورش است و از قبل هم وجود داشته است، اما نمي توانيم براي چنين طرحي اجبار و اكراه در خارج از محيط مدرسه ايجاد كنيم.
نوري با بيان اينكه قرار نيست يك روزه به نقطه مطلوب برسيم، خاطرنشان كرد: وزارت آموزش و پرورش امسال 20 ميليارد تومان براي اين طرح اختصاص داده است و البته اگر كسي نيز بخواهد در اين زمينه مشاركت كند ما استقبال مي كنيم.
رئيس مركز آمار و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با آموزش معلمان و عوامل اجرايي مدارس در طرح هوشمندسازي، گفت: اخيراً سرفصلي براي اين موضوع به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري پيشنهاد كرده ايم كه تأييد شده و بر اساس آن، يك دوره آموزشي 96 ساعته در سه مرحله «مقدماتي، تكميلي و پيشرفته» طراحي شده است.
وي در گفت وگو با فارس تأكيد كرد: دريافت اجباري پول از اوليا براي اجرايي كردن طرح هوشمندسازي باعث شكست اين طرح مي شود.
وي با اشاره به هوشمندسازي 20 هزار مدرسه تا پايان شهريورماه 91 گفت: براساس استانداردهاي اين طرح، «هوشمندسازي مدرسه» يعني بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباط در نهاده ها و فرآيندهاي تعليم و تربيت كه در اين رابطه، نهاده ها اعم از كتب و ساير منابع آموزشي و روش ها شامل روش هاي يادگيري رفتاري و اجتماعي مي شود.
نوري تصريح كرد: در رابطه با موضوع هوشمندسازي اگر هزاران وسيله الكترونيك در مدرسه داشته باشيم، تا زماني كه معلم و عوامل اجرايي مدرسه ميدان داري نكنند و در جريان تعليم و تربيت از اين ابزارها استفاده نشود، مدرسه به گورستان كامپيوتر تبديل مي شود.
نوري با اشاره به اهميت مديريت كردن بر اطلاعات به اشتراك گذاشته شده در جريان آموزش توسط معلمان، گفت: در رابطه با استانداردهاي هوشمندسازي مدارس، مراحل هوشمندسازي را در سه دسته كلي شامل «هوشمندسازي مقدماتي، مياني و پيشرفته» تقسيم بندي كرده ايم كه بر اين اساس، در هوشمندسازي پيشرفته تمام فعاليت هاي مدرسه به طور كامل و حتي حدود 30 درصد فعاليت هاي دانش آموز در منزل به اين شيوه انجام مي شود.
رئيس مركز آمار و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تأكيد كرد: صرف نظر از ميزان هوشمندسازي يك مدرسه و امكانات موجود در آن، مهم اين است كه معلم از اين حداقل ها چطور استفاده مي كند؛ بر اين اساس، در پرتال جامع هوشمندسازي مدارس كشور به نشاني www.hoomad.ir تمام آموزش ها و مراحل كار به طور كامل توضيح داده شده است.
وي همچنين در رابطه با دريافت هزينه از اولياي دانش آموزان براي هوشمندسازي مدارس تأكيد كرد: ما در اين رابطه هيچ توصيه اي نكرده ايم و اگر بخواهيم با اين كارها اوليا را در مقابل خودمان قرار دهيم، اين طرح با شكست مواجه مي شود: البته اگر كسي خودش مي خواهد در اين زمينه به مدرسه فرزندش كمك كند، خير و بركت براي آموزش و پرورش است و از قبل هم وجود داشته است، اما نمي توانيم براي چنين طرحي اجبار و اكراه در خارج از محيط مدرسه ايجاد كنيم.
نوري با بيان اينكه قرار نيست يك روزه به نقطه مطلوب برسيم، خاطرنشان كرد: وزارت آموزش و پرورش امسال 20 ميليارد تومان براي اين طرح اختصاص داده است و البته اگر كسي نيز بخواهد در اين زمينه مشاركت كند ما استقبال مي كنيم.
رئيس مركز آمار و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با آموزش معلمان و عوامل اجرايي مدارس در طرح هوشمندسازي، گفت: اخيراً سرفصلي براي اين موضوع به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري پيشنهاد كرده ايم كه تأييد شده و بر اساس آن، يك دوره آموزشي 96 ساعته در سه مرحله «مقدماتي، تكميلي و پيشرفته» طراحي شده است.