تجربه نشان داده است كه آگاهي داشتن كارفرمايان از مراحل ايجاد يك سايت اينترنتي مي تواند نقش بسزايي در كارايي و سرعت مراحل طراحي و راه اندازي سايت داشته باشد، همچنين مي تواند در ايجاد رابطه اي بهتر بين كارفرما و تيم اجرايي، كه نتيجه آن ايجاد راهكاري مناسب تر خواهد بود، موثر باشد .
در اين بخش سعي مي شود مراحل كلي طراحي و ايجاد يك سايت اينترنتي صرف نظر از نوع آن به اختصار توضيح داده شود.
1- انتخاب هدف و طراحي سيستم
طراحي گرافيكي، متن صفحات و فرم ها و ... مي بايست تماما در راستاي سياست هاي تجارت شما باشند.
براي رسيدن به اين هدف اولين قدم در راه ايجاد سايت اينترنتي طراحي سيستم مي باشد.
در اين مرحله شما در ارتباط مستقيم با مدير پروژه ايجاد سايتتان اهداف و سياست هاي خود را به او منتقل مي كنيد، اين فرايند يكي از حساس ترين و پركارترين بخش هاي ايجاد يك سايت اينترنتي است كه موفقيت مراحل بعدي به انجام صحيح و كامل اين مرحله بستگي دارد. مدير و يا تيم مديريت پروژه پس از بررسي نيازهاي تجارت متبوعتان، بخش هاي سايت و صفحات گوناگون، امكانات، طراحي گرافيكي و كليه ويژگي هاي آنها را تعيين كرده و به تيم تكنيكي اجرائي تحويل مي دهد.
همكاري كارفرماي پروژه در بسياري از موارد تا پايان آخرين مراحل پروژه با مدير و يا تيم مديريت پروژه الزامي مي باشد. يكي از كارهائي كه معمولا در اين مرحله آغاز مي شود و تا مراحل پاياني پروژه ادامه مي يابد جمع آوري اطلاعات و محتويات صفحات سايت مي باشد ، که این عمل با توجه به دانش و تخصص کارفرما در زمینه فعالیت خود بهتر است توسط خود کارفرما صورت پذیرد .
2- انتخاب نام مناسب
انتخاب نام مناسب براي سايت اينترنتي كه به آن Domain Name نيز گفته مي شود يكي از مهمترين مراحل اوليه ايجاد يك سايت اينترنتي مي باشد .
نام سايت اينترنتي شما در حقيقت چيزي است كه مشتريانتان را به هويت شما آگاه مي سازد و تنها راه يافتن تجارتتان در دنياي الكترونيكي است و از آنجائيكه پس از ثبت نام سايت اينترنتي ديگر كسي نمي تواند نام مشابه سايت شما را داشته باشد. لذا مي توان گفت نام سايت اينترنتي انتخابي به نوعي علامت و نشان تجارتتان در دنياي الكترونيكي مي شود.
آنچه مي بايست در انتخاب نام سايت اينترنتي بدانيد!
نام سايت اينترنتي نه تنها آدرس تجارت شما در دنياي الكترونيكي است بلكه نامي است كه مشتريانتان تجارتتان را بدان نام مي شناسند.
همچنين بخشي از پست الكترونيكي شما (e-mail) خواهد بود. لذا انتخاب نام سايت اينترنتي فراتر از انتخاب نامي ساده براي تجارت است. در انتخاب نام سايت اينترنتي نكات زير را به خاطر بسپاريد
- نامي را انتخاب كنيد كه براحتي در ذهن بماند .
-نام انتخابي شما مي بايست نوع تجارت شما را شرح دهد. سعي كنيد نام انتخابي شما بدون پيچيدگي و براحتي توصيفي از نوع تجارتتان باشد .
اگر سايت اينترنتيتان در رابطه با تجارت موجود شما است سعي كنيد نام سايت اينترنتي انتخابي متناسب با نام تجارتتان باشد.
- سعي كنيد نام انتخابي كوتاه و ساده باشد. بهترين نام سايت اينترنتي نامي است كه مشتريان آن سايت فقط با يك بار ديدن و يا شنيدن به خاطر بسپارند و بتوانند به درستي آن را در مرورگر (browser) خود بنويسند.
در بسياري موارد ثبت نام هاي مشابه نام انتخابي یا همه پسوندهای موجود مي تواند اين اطمينان را ايجاد كند كه مشترياني را كه بخشي از نام سايت را از ياد برده اند ، از دست نمي دهيد.
مراحل طراحي و توسعه سايت:
پس از طراحي سيستم و انتخاب نام متناسب وارد مرحله تكنيكي ايجاد سايت مي شويم. به كليه مراحل تكنيكي كه منجر به ايجاد سايت اينترنتي مي شود اصطلاحا طراحي و توسعه مي گويند.
در زير مراحل كلي كه تقريبا در تمامي پروژه هاي ايجاد سايت اينترنتي در مرحله طراحي و توسعه وجود دارد اشاره مي شود :
3- طراحي گرافيكي و ظاهر سايت
اگر مرحله اول ايجاد سايت اينترنتي (تعيين اهداف و طراحي سيستم) به درستي انجام گيرد، بخش طراحی Pars ICT با داشتن سابقه طولاني در طراحي، بهترين طرح گرافيكي صفحات ظاهري را متناسب با اهداف مخاطبان تجارتتان ارائه خواهد داد
و با توجه به اينكه نظر كارفرماي سايت در تأييد طرح نهايي گرافيكي براي صفحات الزامي مي باشد نكات كلي زير در مورد طرح گرافيكي مناسب سايت اينترنتي و نماي ظاهري سايت به اختصار مي آيد :
- استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته و بروز كه كمك بسزائي در كارائي بيشتر سايت شما و جذب مخاطبان سايت مي كند.
- با توجه به اينكه سايت اينترنتي شما در حقيقت نماي ظاهري تجارتتان در دنياي الكترونيكي است، نمايش نام شركت، آرم شركت، علامت و نشان و يا شعارهائي كه به نوعي نشان تجارتتان مي باشد در سايت الزامي مي باشد.
- صفحات سايت بايد به گونه اي طراحي شوند كه كاربران براي مرور در بين صفحات گوناگون سايت دچار مشكل نشوند و براحتي بتوانند اطلاعات مورد نياز را از سايتتان بدست آورند .
تعداد کم کلیک براي رسيدن به يك هدف معين پس از وارد شدن به سايت لازم می باشد و لينك هاي مهم مي بايست به نوعي در تمامي صفحات تكرار شود .
- طراحي سايت مي بايست در عين زيبايي ساده باشد. استفاده از عكس ها و تصاوير متحرك زياد و رنگ هاي متفاوت مي تواند كار شما را غير حرفه اي نشان دهد. از رنگهائي در طراحي سايت اينترنتي مي بايست استفاده كرد كه تجارت مورد نظر در ديگر ارتباطات خود استفاده مي كند ، مثلا رنگ آرم يا سربرگ هاي شركت.
در انتخاب عكس ها و رنگ هاي سايت مي بايست دقت فراوان شود، انتخاب رنگ مناسب براي نوشته ها و زمينه ها نيز مهم است. خواندن نوشته هاي به رنگ تيره بر روي زمينه روشن مناسب است وليكن خواندن يك نوشته نارنجي بر روي زمينه صورتي چشم را خسته مي كند!
- حجم صفحات و نماي ظاهري سايت مي بايست تا حد امكان كم باشد.
از آنجائيكه صفحات سايت اينترنتيتان از طريق اينترنت براي مشتريان قابل دستيابي است و با توجه به اينكه بسياري از كاربران بويژه در ايران هنوز از اتصال هاي كم سرعت براي اتصال به اينترنت استفاده مي كنند، حجم زياد صفحات سايت مي تواند دستيابي به سايت را خسته كننده و در برخي موارد غير ممكن سازد.
به طور كلي محدوديت سرعت خطوط اينترنتي يكي از مسائل مهم است كه مي بايست در طراحي سيستم و طراحي گرافيكي سايت ها در نظر داشت.
4- ايجاد صفحات ظاهري سايت
پس از طراحي گرافيكي سايت صفحات سايت بايد با فرمتي ايجاد شوند كه در مرورگرهاي استاندارد شده قابل مشاهده باشند .
ایستا یا پویا ( Dynamic – Static )
شايد با اصطلاح صفحات پويا و ايستا آشنا باشيد. امروزه سايت هاي اينترنتي فقط صفحات ساده متني يا تصويري نيستند. بسياري از سايت هاي اينترنتي داراي بخش هائي هستند كه اطلاعات را از كاربران دريافت كرده و در پايگاههاي داده ذخيره مي كنند و يا مناسب با هر بازديدكننده سايت اطلاعات خاصي را نمايش مي دهند.
متاسفانه دیده شده است برخی از طراحان سایت و یا کارفرمایان عنوان داینامیک را با انیمیشن اشتباه می گیرند در صورتی که این دو مفهوم به هیچ عنوان به هم ربطی ندارند.
منظور از صفحات داینامیک صفحاتی می باشد که با توجه به درخواست کاربر اطلاعات آن صفحه از یک منبع اطلاعاتی ( پایگاه داده ها ) برداشت و در دسترس کاربر قرار می گیرد و از سوی دیگر مدیر سایت می تواند با توجه به لزوم ، اطلاعات آن بخش را در قسمت مدیریت وب سایت بروز رسانی نماید .
بعنوان مثال وقتی شما به یک سایت فروشگاه وارد می شوید و به بخش محصولات آن می روید ابتدا گروه بندی محصولات را ملاحظه و سپس با انتخاب نام گروه مورد نظر لیست محصولات آن بخش را ملاحظه می نمائید و اگر توجه نمائید همان صفحه اصلی محصولات است که با توجه به درخواست شما محتویاتش تغییر می یابد .
برای ایجاد چنین قابلیتی برای یک وب سایت از زبانهای برنامه نویسی و پایگاه داده های مختلفی استفاده می گردد که شرکت Pars ICT از تکنولوژی ASP.Net بهمراه زبان برنامه نویسی C# و پایگاه داده های MS-SQL استفاده می نماید که این بخاطر امنیت بالای این تکنولوژی و پایگاه داده ها می باشد .
5-كنترل كيفيت و تست !
پس از پايان مراحل مختلف ايجاد پروژه يك تيم مجزا مي بايست به كنترل كيفيت و تست بخش هاي مختلف سايت بپردازد. اين قدم از ضروري ترين و در برخي موارد وقت گيرترين بخش هاي انجام كار تكنيكي پروژه مي باشد. انجام دقيق و كامل اين بخش تأثير بسزائي در موفقيت آتي سايت خواهد داشت. در كنترل كيفيت نه تنها مي بايست سايت اينترنتي از نظر تكنيكي كنترل شود. بلكه محتواي صفحات نيز مي بايست بررسي شود.
از آنجایی که شرکت Pars ICT با انجام هر مرحله از وب سایت صفحات ایجاد شده را پس از تست فنی بر روی اینترنت و وب سایت کارفرمایان خود قرار میدهد ، این امر باعث می گردد در خلال زمان طراحی و پیاده سازی وب سایت کارفرما نیز بخشهای مختلف آماده شده را بازدید و در صورتی که اشکالی در آن می باشد از طرف این شرکت رفع می گردد و در نسخه بعدی تصحیح شده آن در وب سایت قرار می گیرد .
برگرفته از: parsict.com
در اين بخش سعي مي شود مراحل كلي طراحي و ايجاد يك سايت اينترنتي صرف نظر از نوع آن به اختصار توضيح داده شود.
1- انتخاب هدف و طراحي سيستم
طراحي گرافيكي، متن صفحات و فرم ها و ... مي بايست تماما در راستاي سياست هاي تجارت شما باشند.
براي رسيدن به اين هدف اولين قدم در راه ايجاد سايت اينترنتي طراحي سيستم مي باشد.
در اين مرحله شما در ارتباط مستقيم با مدير پروژه ايجاد سايتتان اهداف و سياست هاي خود را به او منتقل مي كنيد، اين فرايند يكي از حساس ترين و پركارترين بخش هاي ايجاد يك سايت اينترنتي است كه موفقيت مراحل بعدي به انجام صحيح و كامل اين مرحله بستگي دارد. مدير و يا تيم مديريت پروژه پس از بررسي نيازهاي تجارت متبوعتان، بخش هاي سايت و صفحات گوناگون، امكانات، طراحي گرافيكي و كليه ويژگي هاي آنها را تعيين كرده و به تيم تكنيكي اجرائي تحويل مي دهد.
همكاري كارفرماي پروژه در بسياري از موارد تا پايان آخرين مراحل پروژه با مدير و يا تيم مديريت پروژه الزامي مي باشد. يكي از كارهائي كه معمولا در اين مرحله آغاز مي شود و تا مراحل پاياني پروژه ادامه مي يابد جمع آوري اطلاعات و محتويات صفحات سايت مي باشد ، که این عمل با توجه به دانش و تخصص کارفرما در زمینه فعالیت خود بهتر است توسط خود کارفرما صورت پذیرد .
2- انتخاب نام مناسب
انتخاب نام مناسب براي سايت اينترنتي كه به آن Domain Name نيز گفته مي شود يكي از مهمترين مراحل اوليه ايجاد يك سايت اينترنتي مي باشد .
نام سايت اينترنتي شما در حقيقت چيزي است كه مشتريانتان را به هويت شما آگاه مي سازد و تنها راه يافتن تجارتتان در دنياي الكترونيكي است و از آنجائيكه پس از ثبت نام سايت اينترنتي ديگر كسي نمي تواند نام مشابه سايت شما را داشته باشد. لذا مي توان گفت نام سايت اينترنتي انتخابي به نوعي علامت و نشان تجارتتان در دنياي الكترونيكي مي شود.
آنچه مي بايست در انتخاب نام سايت اينترنتي بدانيد!
نام سايت اينترنتي نه تنها آدرس تجارت شما در دنياي الكترونيكي است بلكه نامي است كه مشتريانتان تجارتتان را بدان نام مي شناسند.
همچنين بخشي از پست الكترونيكي شما (e-mail) خواهد بود. لذا انتخاب نام سايت اينترنتي فراتر از انتخاب نامي ساده براي تجارت است. در انتخاب نام سايت اينترنتي نكات زير را به خاطر بسپاريد
- نامي را انتخاب كنيد كه براحتي در ذهن بماند .
-نام انتخابي شما مي بايست نوع تجارت شما را شرح دهد. سعي كنيد نام انتخابي شما بدون پيچيدگي و براحتي توصيفي از نوع تجارتتان باشد .
اگر سايت اينترنتيتان در رابطه با تجارت موجود شما است سعي كنيد نام سايت اينترنتي انتخابي متناسب با نام تجارتتان باشد.
- سعي كنيد نام انتخابي كوتاه و ساده باشد. بهترين نام سايت اينترنتي نامي است كه مشتريان آن سايت فقط با يك بار ديدن و يا شنيدن به خاطر بسپارند و بتوانند به درستي آن را در مرورگر (browser) خود بنويسند.
در بسياري موارد ثبت نام هاي مشابه نام انتخابي یا همه پسوندهای موجود مي تواند اين اطمينان را ايجاد كند كه مشترياني را كه بخشي از نام سايت را از ياد برده اند ، از دست نمي دهيد.
مراحل طراحي و توسعه سايت:
پس از طراحي سيستم و انتخاب نام متناسب وارد مرحله تكنيكي ايجاد سايت مي شويم. به كليه مراحل تكنيكي كه منجر به ايجاد سايت اينترنتي مي شود اصطلاحا طراحي و توسعه مي گويند.
در زير مراحل كلي كه تقريبا در تمامي پروژه هاي ايجاد سايت اينترنتي در مرحله طراحي و توسعه وجود دارد اشاره مي شود :
3- طراحي گرافيكي و ظاهر سايت
اگر مرحله اول ايجاد سايت اينترنتي (تعيين اهداف و طراحي سيستم) به درستي انجام گيرد، بخش طراحی Pars ICT با داشتن سابقه طولاني در طراحي، بهترين طرح گرافيكي صفحات ظاهري را متناسب با اهداف مخاطبان تجارتتان ارائه خواهد داد
و با توجه به اينكه نظر كارفرماي سايت در تأييد طرح نهايي گرافيكي براي صفحات الزامي مي باشد نكات كلي زير در مورد طرح گرافيكي مناسب سايت اينترنتي و نماي ظاهري سايت به اختصار مي آيد :
- استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته و بروز كه كمك بسزائي در كارائي بيشتر سايت شما و جذب مخاطبان سايت مي كند.
- با توجه به اينكه سايت اينترنتي شما در حقيقت نماي ظاهري تجارتتان در دنياي الكترونيكي است، نمايش نام شركت، آرم شركت، علامت و نشان و يا شعارهائي كه به نوعي نشان تجارتتان مي باشد در سايت الزامي مي باشد.
- صفحات سايت بايد به گونه اي طراحي شوند كه كاربران براي مرور در بين صفحات گوناگون سايت دچار مشكل نشوند و براحتي بتوانند اطلاعات مورد نياز را از سايتتان بدست آورند .
تعداد کم کلیک براي رسيدن به يك هدف معين پس از وارد شدن به سايت لازم می باشد و لينك هاي مهم مي بايست به نوعي در تمامي صفحات تكرار شود .
- طراحي سايت مي بايست در عين زيبايي ساده باشد. استفاده از عكس ها و تصاوير متحرك زياد و رنگ هاي متفاوت مي تواند كار شما را غير حرفه اي نشان دهد. از رنگهائي در طراحي سايت اينترنتي مي بايست استفاده كرد كه تجارت مورد نظر در ديگر ارتباطات خود استفاده مي كند ، مثلا رنگ آرم يا سربرگ هاي شركت.
در انتخاب عكس ها و رنگ هاي سايت مي بايست دقت فراوان شود، انتخاب رنگ مناسب براي نوشته ها و زمينه ها نيز مهم است. خواندن نوشته هاي به رنگ تيره بر روي زمينه روشن مناسب است وليكن خواندن يك نوشته نارنجي بر روي زمينه صورتي چشم را خسته مي كند!
- حجم صفحات و نماي ظاهري سايت مي بايست تا حد امكان كم باشد.
از آنجائيكه صفحات سايت اينترنتيتان از طريق اينترنت براي مشتريان قابل دستيابي است و با توجه به اينكه بسياري از كاربران بويژه در ايران هنوز از اتصال هاي كم سرعت براي اتصال به اينترنت استفاده مي كنند، حجم زياد صفحات سايت مي تواند دستيابي به سايت را خسته كننده و در برخي موارد غير ممكن سازد.
به طور كلي محدوديت سرعت خطوط اينترنتي يكي از مسائل مهم است كه مي بايست در طراحي سيستم و طراحي گرافيكي سايت ها در نظر داشت.
4- ايجاد صفحات ظاهري سايت
پس از طراحي گرافيكي سايت صفحات سايت بايد با فرمتي ايجاد شوند كه در مرورگرهاي استاندارد شده قابل مشاهده باشند .
ایستا یا پویا ( Dynamic – Static )
شايد با اصطلاح صفحات پويا و ايستا آشنا باشيد. امروزه سايت هاي اينترنتي فقط صفحات ساده متني يا تصويري نيستند. بسياري از سايت هاي اينترنتي داراي بخش هائي هستند كه اطلاعات را از كاربران دريافت كرده و در پايگاههاي داده ذخيره مي كنند و يا مناسب با هر بازديدكننده سايت اطلاعات خاصي را نمايش مي دهند.
متاسفانه دیده شده است برخی از طراحان سایت و یا کارفرمایان عنوان داینامیک را با انیمیشن اشتباه می گیرند در صورتی که این دو مفهوم به هیچ عنوان به هم ربطی ندارند.
منظور از صفحات داینامیک صفحاتی می باشد که با توجه به درخواست کاربر اطلاعات آن صفحه از یک منبع اطلاعاتی ( پایگاه داده ها ) برداشت و در دسترس کاربر قرار می گیرد و از سوی دیگر مدیر سایت می تواند با توجه به لزوم ، اطلاعات آن بخش را در قسمت مدیریت وب سایت بروز رسانی نماید .
بعنوان مثال وقتی شما به یک سایت فروشگاه وارد می شوید و به بخش محصولات آن می روید ابتدا گروه بندی محصولات را ملاحظه و سپس با انتخاب نام گروه مورد نظر لیست محصولات آن بخش را ملاحظه می نمائید و اگر توجه نمائید همان صفحه اصلی محصولات است که با توجه به درخواست شما محتویاتش تغییر می یابد .
برای ایجاد چنین قابلیتی برای یک وب سایت از زبانهای برنامه نویسی و پایگاه داده های مختلفی استفاده می گردد که شرکت Pars ICT از تکنولوژی ASP.Net بهمراه زبان برنامه نویسی C# و پایگاه داده های MS-SQL استفاده می نماید که این بخاطر امنیت بالای این تکنولوژی و پایگاه داده ها می باشد .
5-كنترل كيفيت و تست !
پس از پايان مراحل مختلف ايجاد پروژه يك تيم مجزا مي بايست به كنترل كيفيت و تست بخش هاي مختلف سايت بپردازد. اين قدم از ضروري ترين و در برخي موارد وقت گيرترين بخش هاي انجام كار تكنيكي پروژه مي باشد. انجام دقيق و كامل اين بخش تأثير بسزائي در موفقيت آتي سايت خواهد داشت. در كنترل كيفيت نه تنها مي بايست سايت اينترنتي از نظر تكنيكي كنترل شود. بلكه محتواي صفحات نيز مي بايست بررسي شود.
از آنجایی که شرکت Pars ICT با انجام هر مرحله از وب سایت صفحات ایجاد شده را پس از تست فنی بر روی اینترنت و وب سایت کارفرمایان خود قرار میدهد ، این امر باعث می گردد در خلال زمان طراحی و پیاده سازی وب سایت کارفرما نیز بخشهای مختلف آماده شده را بازدید و در صورتی که اشکالی در آن می باشد از طرف این شرکت رفع می گردد و در نسخه بعدی تصحیح شده آن در وب سایت قرار می گیرد .
برگرفته از: parsict.com