مردم ایران چگونه پول خرج میکنند؟
وزارت صنایع و معادن با بررسی محصولات سبد خانوار مرتبط با صنایع اعلام کرد: «اقشار کم درآمد و پردرآمد جامعه به ترتیب 46.5 و 25.8 درصد درآمدشان را برای تامین مسکن هزینه میکنند. به گزارش بانکی دات آی آربه نقل از مهر، در این گزارش آمده است: مسکن (مصالح ساختمانی) به طور متوسط 31 درصد درآمدهای خانوار را از آن خود میکند که این سهم در سبد هزینهای خانوارهای آسیبپذیر، 46.5 درصد است.»
59 درصد برای کالاهای اساسی
براساس این گزارش، به طور متوسط هر خانوار ایرانی 59 درصد از منابع درآمدی خود را برای تامین کالاهای اساسی در نظر میگیرد که 31 درصد آن برای داشتن سرپناه پرداخت میشود و 22.7 درصد برای تامین خوراک و 5.3 درصد به خرید پوشاک اختصاص مییابد.
کمدرآمدها و پول ناچیز برای پوشاک
گزارش وزارت صنایع و معادن نشان میدهد، دهک اول به عنوان قشر آسیبپذیر جامعه 46.5 درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص میدهد، ضمن اینکه35.7 درصد هزینههای این دهک برای تامین مواد خوراکی از قبیل نان، لبنیات، روغن و شکر و 3.3 درصد برای پوشاک اختصاص دارد.
نصف بودجه پردرآمدها برای خوراک میرود
مسکن در سبد هزینهای دهک دهم به عنوان قشر مرفه جامعه با25.8 درصد باز هم بیشترین سهم را دارد. این قشر از جامعه 48.7درصد درآمد خود را برای تامین کالاهای اساسی در نظر میگیرند که از این میزان، 16.4 درصد را برای خرید مواد خوراکی میپردازند و 5.6 درصد را به خرید پوشاک اختصاص میدهند.
از بیسکویت تا میگو
در این گزارش ترکیب خوراکی خانوارها به غلات، گوشت دام، سایر گوشتها و تخم پرندگان، میوهها، سبزی و حبوبات، فرآوریهای شیر، انواع نان، آرد و رشته و فرآوردههای آن، بیسکویت و کیک، ماهی و میگو و فرآوردههای آن، شیر، خشکبار، مرباها و شیرینیها، قند و شکر، ادویه و چاشنیها، نوشابه، چای و قهوه و کاکائو و دخانیات تقسیم میشود.
به ترتیب سهم کالاهایی مانند غلات و گوشت و شیر و ماهی که از دهک اول تا دهم در حال افزایش است، در مقابل سهم خوراکیهای غیر ضروری از جمله دخانیات در سبد هزینهای خانوارهای اول تا دهم کاهش مییابد.
سبد خانوار در این بررسی شامل انتقالات، آموزش و تحصیل، خدمات فرهنگی و تفریحات، ارتباطات، خدمات حمل و نقل، خرید وسایل نقلیه، بهداشت و درمان، مبلمان و لوازم خانگی، روشنایی و سوخت، آب و سایر خدمات واحدهای مسکونی، پوشاک و کفش، بیمه و کالاها و خدمات متفرقه و خوراکی و مسکن است.
مسکن در این ردهبندی نیز بیشترین سهم را دارد و خرید وسایل نقلیه در دهکهای اول تا چهارم سهمی ندارد.
__________________
وزارت صنایع و معادن با بررسی محصولات سبد خانوار مرتبط با صنایع اعلام کرد: «اقشار کم درآمد و پردرآمد جامعه به ترتیب 46.5 و 25.8 درصد درآمدشان را برای تامین مسکن هزینه میکنند. به گزارش بانکی دات آی آربه نقل از مهر، در این گزارش آمده است: مسکن (مصالح ساختمانی) به طور متوسط 31 درصد درآمدهای خانوار را از آن خود میکند که این سهم در سبد هزینهای خانوارهای آسیبپذیر، 46.5 درصد است.»
59 درصد برای کالاهای اساسی
براساس این گزارش، به طور متوسط هر خانوار ایرانی 59 درصد از منابع درآمدی خود را برای تامین کالاهای اساسی در نظر میگیرد که 31 درصد آن برای داشتن سرپناه پرداخت میشود و 22.7 درصد برای تامین خوراک و 5.3 درصد به خرید پوشاک اختصاص مییابد.
کمدرآمدها و پول ناچیز برای پوشاک
گزارش وزارت صنایع و معادن نشان میدهد، دهک اول به عنوان قشر آسیبپذیر جامعه 46.5 درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص میدهد، ضمن اینکه35.7 درصد هزینههای این دهک برای تامین مواد خوراکی از قبیل نان، لبنیات، روغن و شکر و 3.3 درصد برای پوشاک اختصاص دارد.
نصف بودجه پردرآمدها برای خوراک میرود
مسکن در سبد هزینهای دهک دهم به عنوان قشر مرفه جامعه با25.8 درصد باز هم بیشترین سهم را دارد. این قشر از جامعه 48.7درصد درآمد خود را برای تامین کالاهای اساسی در نظر میگیرند که از این میزان، 16.4 درصد را برای خرید مواد خوراکی میپردازند و 5.6 درصد را به خرید پوشاک اختصاص میدهند.
از بیسکویت تا میگو
در این گزارش ترکیب خوراکی خانوارها به غلات، گوشت دام، سایر گوشتها و تخم پرندگان، میوهها، سبزی و حبوبات، فرآوریهای شیر، انواع نان، آرد و رشته و فرآوردههای آن، بیسکویت و کیک، ماهی و میگو و فرآوردههای آن، شیر، خشکبار، مرباها و شیرینیها، قند و شکر، ادویه و چاشنیها، نوشابه، چای و قهوه و کاکائو و دخانیات تقسیم میشود.
به ترتیب سهم کالاهایی مانند غلات و گوشت و شیر و ماهی که از دهک اول تا دهم در حال افزایش است، در مقابل سهم خوراکیهای غیر ضروری از جمله دخانیات در سبد هزینهای خانوارهای اول تا دهم کاهش مییابد.
سبد خانوار در این بررسی شامل انتقالات، آموزش و تحصیل، خدمات فرهنگی و تفریحات، ارتباطات، خدمات حمل و نقل، خرید وسایل نقلیه، بهداشت و درمان، مبلمان و لوازم خانگی، روشنایی و سوخت، آب و سایر خدمات واحدهای مسکونی، پوشاک و کفش، بیمه و کالاها و خدمات متفرقه و خوراکی و مسکن است.
مسکن در این ردهبندی نیز بیشترین سهم را دارد و خرید وسایل نقلیه در دهکهای اول تا چهارم سهمی ندارد.
__________________
هرچيز که ما ميبينيم خود چيز ديگري را پنهان ميکند...
ما هميشه ميخواهيم چيزي که پنهان است را با چيزي که ميبينيم، ببينيم...
اما اين امکان پذير نيست. انسانها اسرارشان را خيلي خوب پنهان ميکنند