• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مروری بر تاریخچه 3 سایت بزرگ اینترنتی

amin khan

مدیر انجمن
مروری بر تاریخچه 3 سایت بزرگ اینترنتی [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
1000147_b.jpg







مروری بر تاریخچه 3 سایت بزرگ اینترنتی


Yahoo! ، اینترنتی کوچک



yahoo-logo3-3_s.jpg


بی شک تمام شما حداقل یکبار هم که شده، سایت یاهو را دیده اید و یا نام آن را شنیده اید.
به راستی این ابر سایت از کجا قد علم کرده و چه کسانی آن را بوجود آورده اند ؟

بله ، باز هم دانشجویان دانشگاه استانفورد. دو دانشجوی دکترای برق، به نام های دیوید فیلو ( David Filo ) و جری یانگ ( Jerry yang ) در آوریل 1994 ، کار خود را برای طراحی سایتی راهنما ، که تعداد زیادی سایت های مورد علاقه آن دو را در بر می گرفت ، شروع کردند. آن دو در ابتدا یاهو را برای قرار دادن مطالب مورد علاقه خود بر روی اینترنت ایجاد نمودند و سپس از آن برای احتیاجات اولیه خویش از قبیل ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی ، اخبار و غیره استفاده کردند.


مشتریان یاهو در ابتدا فقط دوستان آنها بودند، و تبلیغی برای سایت انجام نمی شد و به ندرت تعداد بازدیدکنندگان به روزی 100 نفر می رسید، اما با گذشت زمان بعضی از جستجوگرها ، یاهو را در فهرست جستجوی خود قرار دادند.


نام Yahoo در اصل مخفف جمله " Yet Another Hierarchical Officious Oracle" ، که در لغت به معنی "هنوز سلسله ی دیگری از مشاوران وجود دارند " می باشد. اما در اصل نام آن اقتباسی از موجودات ریزی است که در سفرهای گالیور به آن اشاره شده است.


yahoo-1-1_s.jpg

شكل 1:
طراحان سایت یاهو



یاهو در پاییز 1994 معادل یك میلیون بار استفاده شده بود و در حدود 100 هزار كاربر داشت.

در سال 1995 آنها به دنبال سرمایه گذارانی بیشتر در این پروژه می گشتند. آن دو به سراغ سرمایه گذاران Silicon Valley ( ناحیه ای در جنوب شرقی سانفرانسیسكو كه شركت های كامپیوتری در آن متمركز هستند ) رفتند و در نهایت توانستند نظر Sequooia Capital را که از سرمایه گذاران موفق در شرکت های Cisco، Apple،Atari و Oracle بود را جلب نمایند. با این اتفاق ، یاهو به قدرت بیشتری برای رسیدن به هدف خود دست یافت.

در این زمان دیوید و جری به دنبال متخصصینی در زمینه های مورد نیاز یاهو می گشتند.

در میان افراد مورد نظر آن دو، نام یک ایرانی نیز به چشم می خورد. بله، فرزاد ناظم در اوایل سال 1996 به عنوان معاون ارشد بخش فنی یاهو منصوب شد و توانست در کمتر از یک سال یعنی در ژانویه 1997 ، با پشتکار و درایت فراوان خود ، مدیر فنی یاهو شود. وی كه دارای لیسانس علوم كامپیوتر از دانشگاه صنعتی كالیفرنیا ست مسئول نظارتبر تمامی حوزه های مهندسی، شامل نحوه عملكرد سایت و توسعه محصولات می باشد. تجربه كاری ویدر مناصب فنی و اجرایی به بیش از 18 سال می رسد." ناظم" قبل از اینكه به یاهو بپیوندد، معاون ارشد بخش وب سرور و رسانه شركتOracle بوده است. وی همچنینمسئولیت های مختلفی را در شركت های SYDIS و Rolm Corporation به عهده داشتهاست. در همین زمان دیوید و جری توانستند Tin Koogle را که از فارغ التحصیلان دانشگاه استانفورد و از مدیران اجرایی در شرکت موتورلا بود را ، به عنوان مدیر اجرایی یاهو استخدام نمایند.


yahoo-2-2_s.jpg

شكل 2 :
فرزاد ناظم مدیر فنی یاهو



در پایان سال 1995 سرمایه گذاران زیادی از جمله شركت های Reutersltd و Softbank به یاهو پیوستند.

دیوید فیلو در یک مصاحبه در سال 1996 گفت : " آنچه ما به دنبال آن بودیم، ایجاد اینترنتی کوچک در یاهو است".

با این که این حرف بیشتر به یک داستان خیالی شبیه بود، اما باید اذعان کرد، یاهو واقعا توانست چنین کاری را انجام دهد. شما امروزه در یاهو می توانید ایمیل مجانی درست کنید، گپ بزنید، جستجوی عمومی و تخصصی انجام دهید، از آخرین اخبار جهان مطلع شوید، هواشناسی را به دقت دنبال کنید، وبلاگی رایگان برای خود ایجاد نمایید، برای ارتباطات خود از مسنجر آن استفاده نمایید، خرید و فروش نمایید، بصورت گروهی بازی کنید، عکس های مورد نظر خود را پیدا نمایید و در واقع می توان گفت هر کاری را که از یک وب سایت خوب انتظار دارید را در اختیار شما قرار می دهد.

امروزه یاهو حداقل در ایالت متحده دارای 52 سایت محلی اینترنت و در جهان نیز دارای 24 شعبه می باشد. یاهو به 12 زبان قابل دسترسی است. تعداد کارمندان آن از 2 نفر به 4350 نفر رسیده است. حداقل 165 میلیون نفر در سراسر جهان از خدمات متنوع و مختلف آن استفاده می کنند.

گ مثل گوگل



google-logo-2-2_s.jpg

موتورهای جستجو (Search Engines ) در واقع برنامه هایی هستند که می توانند بین میلیون ها صفحه اینترنتی گزینه مورد نظر شما را پیدا نمایند. بی شک آرزوی تمام مدیران سایت ها ، قرار گرفتن در صفحات نخستین و ردیف های بالاتر نتایج جستجو می باشد. در میان تمام جستجو گرها ، Google به عنوان قدرت بلامنازع و مبدع روش های نوین جستجو مانند ستاره ای می درخشد. در این قسمت به توضیحی پیرامون چگونگی شکل گیری این قدرت برتر می پردازیم.


نام Google از کلمه googol گرفته شده است. googol به معنای عددی بسیار بزرگ است که در ریاضی معادل یک عدد 1 که جلوی آن 100 صفر قرار بگیرد ( ده به توان صد) می باشد. (که می توان هدف و منظور مسئولان این شرکت را از این نام بخوبی دریافت) .

Yahoo-3-3_s.jpg

شكل 3 :
Larry Page یكی از بنیانگذاران گوگل



بنیانگذاران گوگل Larry Page و Sergey Brin که هر دو فارغ التحصیلان رشته ی کامپیوتر از دانشگاه استانفورد بودند، در سال 1995 با هم ملاقاتی انجام دادند و با اینکه غیر از جاه طلبی نقطه اشتراک دیگری با هم نداشتند ( لری 24 سال و سرگی که روسی الاصل است 23 سال داشت)، اما توانستند کار را به خوبی با کمک هم آغاز نمایند و ادامه دهند.

این دو با همکاری هم در سال 1996 موتور جستجویی بنام BackRub ساختند و پس از موفقیت این موتور جستجو با ادامه همکاری در سال 1998 گوگل را بنا نهادند.

اولین سرور گوگل در اطاق خواب لری افتتاح شد. دو مشخصه ای که کار آنها داشت این بود که اولا بجای ویندوز بیشتر از لینوکس استفاده می کردند دوما از مجموعه رایانه هایی کوچک بجای رایانه های بزرگ که البته کم کم به تعداد آنها افزوده شد، استفاده کردند.


Yahoo-4-4_s.jpg

شكل 4 :
Sergey Brinدر سال 1996 به كمك Larry Page گوگل را راه اندازی كرد.


از مشکلاتی که در ابتدای کار با آن مواجه بودند، پشتوانه مالی بود. اما یکی از شانس هایی که آوردند، این بود که قبل از افتتاح بخش کوچکی از گوگل به سراغ Andy Bechtolsheim ، که خود از فارغ التحصیلان دانشگاه استانفورد و عضو هیئت علمی همان دانشگاه بود، رفتند و او به سادگی صد هزار دلار در این کار سرمایه گذاری کرد. اما آنها به دنبال سرمایه گذاران بیشتری می گشتند زیرا صد هزار دلار برای ادامه ی فعالیت ها کافی نبود. آن دو پس از تلاش های زیاد توانستند سرمایه ای معادل یک میلیون دلار بدست آورند و دفتر رسمی شرکت را در سپتامبر 1998 در " منلو پارک " افتتاح کردند.

تعداد کارمندان شرکت در روزهای اولیه فقط 3 نفر بود و روزانه ده هزار مرتبه مورد بازدید کاربران قرار می گرفت. پس از چندی در ردیف صدم بهترین جستجوگرها قرار گرفت. کم کم تعداد بازدید کننده ها به روزی پانصد هزار نفر بالغ می شد. تا اینکه مدیران گوگل سیاست جذب نخبگان را در پیش گرفتند و توانستند با روش های مختلفی افراد کلیدی و متخصصی از شرکت های بزرگی مانند سان مایکروسیستمز ، یاهو و سیسکو را به گروه گوگل وارد نمایند. از افراد شاخصی که در این میان به گوگل پیوستند، نام یک جوان ایرانی نیز دیده می شود. امید کردستانی که مدرک MBA خود را در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه استانفورد اخذ کرده بود، در آن زمان در شرکت نت اسکیپ به عنوان مدیر بخش بازرگانی ، توانسته بود درآمدهای شرکت را در طول 20 ماه به 200 میلیون دلار یعنی به 2 برابر برساند. او پس از انتقال به گوگل به عنوان معاون رئیس و رئیس بخش توسعه تجاری و فروش مشغول به کار شد.


در سال 1999 ، نرم افزار از حالت آزمایشی خود بیرون آمد و کار جدی تر دنبال شد. شرکت به جایی بزرگ تر نقل مکان کرد. در سال 2000 جایزه اول Webby به گوگل، به عنوان بهترین جستجوگر اختصاص یافت. تقریبا در این زمان بازدید کننده ها، روزانه به 10 میلیون نفر می رسیدند.


Yahoo-5-5_s.jpg

شكل 5 :
امید كردستانی معاون رئیس و رئیس بخش توسعه تجاری و فروش گوگل



اما نقطه عطف کار، زمانی بود که گوگل توانست قرار دادی را با یاهو به امضاء برساند. طبق این قرارداد یاهو در عمل، جستجوی خود را به گوگل واگذار می کرد. با این قرارداد و اتفاقات دیگر مشتریان گوگل به روزی 100 میلیون نفر رسیدند.


مقر اصلی شرکت در Silicon Valley کالیفرنیا است و در حال حاضر گوگل اطلاعات را بین 3 / 1 میلیارد صفحه ، در کمتر از نیم ثانیه ، جستجو و به مشتریان عرضه می کند. همچنین جستجوی تصویری در Google با داشتن بیش از 250 میلیون تصویر قابل مشاهده در فهرستخود، جامعترین مجموعه، در کل وب را تشکیل می دهد.

موتور جستجو ی گوگل براساس تكنولوژی PageRank پایه گذاری شده است. این تكنولوژی باعث می شود تانتایج مهمتر در یك جستجو ارجح تر دیده شوند.

PageRank یك سنجش معقولی را برای اعتبار صفحات وبی كه بر اساس معادله برابری 500میلیون متغییر و بیش از 2 بیلیون شرایط محاسبه شدند را ایفا می كند. PageRank ازساختار لینك عظیم وب به عنوان ابزار سازماندهی استفاده می كند.


گروه مدیریت
گوگل شامل افراد ذیل می باشد :
دکتر اریک ا.اشمیت : رییس کل و رئیس هییت مدیره
لری پیج : كمكموسس و رئیس بخش محصولات
سرجی برین : كمكموسس و رئیس بخش تكنولوژی
امید كردستانی : معاون ، رئیس بخش توسعه تجاری و فروش
وینی روسینگ : معاون، رئیس بخش مهندسی
سیندی مك كفری : معاون، رئیس بخش ارتباطات
جوان بردی : معاون،رئیس بخش خدمات جستجو
تیم آرمسترونگ : معاون، رئیس بخش فروش آگهی
كریگسیلوراشتاین : مدیر تكنولوژی

eBay ، دست دوم فروش بزرگ اینترنتی


ebay-logo2-2_s.jpg


eBay اولین و بزرگترین سایت خرید و فروش اجناس دست دوم در جهان محسوب می شود. موسس و مدیر این سایت موفق یک ایرانی الاصل به نام پیر امیدیار (Pierre Omidyar )است.

امیدیار در 21 ژوئن 1967 در پاریس بدنیا آمد. پدر و مادر ایرانی او در دهه 60 ، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفته بودند و در همانجا با هم آشنا شدند و با هم ازدواج کردند. وقتی پییر تنها فرزند خانواده ، 6 سال داشت ، پدر او که اورولوژیست بود در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا شغلی پیدا کرد و آنها مجبور به مهاجرت به ایالت مریلند آمریکا شدند. پییر مدتی را در واشنگتن گذراند و سپس به همراه مادرش که فارغ التحصیل رشته زبان شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه بود، به هاوایی نقل مکان کرد.

پییر از همان کودکی علاقه ی زیادی به کامپیوتر داشت. او اولین برنامه کامپیوتری خود را در سن 14 سالگی برای کتابخانه مدرسه خود نوشت. او در حالیکه فقط 21 سال سن داشت، در رشته ی کامپیوتر از دانشگاه تافتز فارغ التحصیل شد. او سپس در یک شرکت گمنام به عنوان برنامه نویس سیستم های Macintosh مشغول به کار شد و پس از چندی در شرکت Claris که از توابع شرکت Apple بود، فعالیت کرد.


yahoo-6-1-1_s.jpg

شكل 6 :
پیر امید یار موسس اولین و بزرگترین سایت خرید و فروش اجناس دست دوم در جهان



او در سال 1991 در تاسیس و اداره موقت شرکت نرم افزاری Ink Development Corp مشارکت و فعالیت قابل تحسینی از خود نشان داد. این شرکت بعدها به eShop تغییر نام داد. eShop در سال 1996 توسط مایکروسافت خریداری شد. او سپس باز هم به یکی از اقمار شرکت Apple به نام General Magic پیوست. اما در این زمان ، Pez زندگی او را کاملا متحول کرد. Pez یک نوع شیرینی است که معمولاً در یک ظرف کوچک پلاستیکی به شکل عروسک قرار می گیرد و برای آن که شیرینی از آن خارج شود باید سر عروسک را به طرف پایین فشار داد. در شبی که پییر با نامزدش مشغول صرف شام بود، نامزدش از اینکه شریکی برای ایجاد کلکسیون Pez ندارد، ابراز نارضایتی کرد. این موضوع جرقه ای برای پییر بود. او یک برنامه ساده نوشت و آنرا در وب سایت کوچک خود قرار داد. این برنامه به کاربران امکان لیست کردن وسایل مختلف خود از جمله کلکسیون Pez را می داد. او نام این قسمت را Auction Web (وب سایت مزایده) نهاد.


yahoo-7-2-2_s.jpg

شكل 7 :
علاقه نامزد " پیر " به Pez باعث تحول بزرگی در زندگی او شد.



در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی فروشنده و خریدار برای اقلام لیست شده بر روی Auction Web به این سایت مراجعه کردند. او تصمیم گرفت، سایتی مجزا برای این کار قرار دهد. پییر نام آنرا کاملا درست انتخاب کرد ، eBay . او برای هر آگهی در سایت، مبلغی بین 25 سنت الی 2 دلار از فروشندگان دریافت می کرد. البته اگر معامله انجام می شد، درصدی مشخص از میزان فروش را نیز به عنوان حق الزحمه دریافت می کرد. او دیگر تمام وقت خود را در eBay می گذراند. البته تا قبل از سال 1998 ، eBay قدرت چندانی در خرید و فروش آنلاین بدست نیاورده بود. در این سال Meg Whitman که از متخصصین بازرگانی بود، به eBay پیوست. از این سال به بعد هر روز بر قدرت و شهرت جهانی eBay افزوده شد. پس از مدتی کوتاه، eBay شعبه هایی در اقصی نقاط جهان از جمله آلمان، کانادا، استرالیا، فرانسه و ژاپن دایر کرد. در پایان سال 1998 کاربران این سایت به 1 / 2 میلیون نفر رسیدند، که درآمدی بیش از 750میلیون دلار را برای eBay به ارمغان آورد.


امیدیار در سال 1999 با همان نامزد خود که عاشق کلکسیون Pez بود ازدواج کرد. همسر امیدیار اكنون بیش از 400 عدد Pez در کلکسیون خود دارد.

امیدیار در سال 2000 علاوه بر eBay در هیأت مدیره ePeople نیز مشغول به کار شد. پییر امیدیار درباره خاطرات خود از موفقیت در تجارت الكترونیك می گوید: « یكبار سعی کردم تا یک پیراهن ورزشی امضا شده توسط مایكل جوردن را در مغازه خود به فروش برسانم ولی موفق به این کار نشدم. سرانجام آن را در سایت eBay عرضه کردم و توانستم آن را به سرعت به بهترین قیمت بفروشم. آن وقت تصمیم گرفتم که مغازه خود را ببندم و کاسبی خود را در eBay ادامه دهم».

 
آخرین ویرایش:
بالا