[h=3]مشاور هنری و مدیر برنامهریزی جشنواره "پاساژ" فرانسه، روز گذشته،21 بهمن ماه با مدیرکل هنرهای نمایشی دیدار کرد.
به گزارش سينما خبر ، حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی، با اظهار خرسندی از حضور "ژانپیر تیبودا" در ایران در جهت ایجاد ارتباط فرهنگی میان هنرمندان ایران و فرانسه اظهار کرد: امیدوارم با مطالعه همه جانبه ای که در خصوص آثار شاخصی که سال جاری به صحنه رفته اند؛ همچنین آثاری که در آینده نزدیک به صحنه خواهند رفت، شاهد حضور نمایندگان برگزیده ایران در این رویداد هنری باشیم.
وی با تاکید بر ارتباطات فرهنگی شکل گرفته میان ایران و کشورهای اروپایی، تصریح کرد: امسال ارتباطات فرهنگی گسترده ای میان ایران و مراکز فرهنگی اروپایی شکل گرفته و به طور حتم این مسئله زمینه ساز ارتباطات گسترده تر و آشنایی بیشتر کشورهای دیگر با فرهنگ ایران خواهد شد.
مدیرکل هنرهای نمایشی، با تاکید بر اینکه این تعاملات به طور حتم زمینه های همکاری گسترده ای را به همراه خواهد داشت، اذعان کرد: با توجه به نگاه جامعی که وجود دارد، می توان برنامه های متعددی را برای حضور کارهای گوناگون در گرایش های متفاوت نمایشی مانند آئینی سنتی، تئاتر عروسکی و ... ایجاد کرد.
طاهری با تاکید بر اینکه در شکل گیری این تعاملات تنها جشنواره "پاساژ" و مرکز هنرهای نمایشی مطرح نیست، توضیح داد: به طور حتم این ارتباطات می تواند زمینه ساز ایجاد اتفاقات و رویدادهای هنری و فرهنگی گسترده تری میان ایران و فرانسه باشد. جشنواره "پاساژ" می تواند به صورت مقدمه ای برای گسترش این همکاری عمل کند و با معرفی گروه ها و زمینه های دیگر، اقدامات گسترده ای را شکل دهد. این یک اتفاق مقطعی نیست و زمینه های کاری مانند آموزش، پژوهش، تئاتر کودکان و... را به دنبال خواهد داشت. در این راستا تجربیات ایشان، مراحلی که برای برگزاری جشنواره "پاساژ" طی شده و بررسی وضعیت تئاتر فرانسه در اقتصاد هنر موثر خواهد بود.
وی این نشست را سرآغاز ارتباطات گسترده میان دو کشور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: به طور حتم این تعاملات مانند پل ارتباطی میان هنرمندان و فعالان این حوزه عمل کرده و ما آمادگی خود را به منظور حضور گروه های شاخص نمایشی فرانسه و این جشنواره در ایران و در جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام می کنیم.
بنابر گزارش ايران تئاتر همچنین ژانپیر تیبودا، نویسنده، روزنامهنگار و مشاور هنری و مدیر برنامهریزی جشنواره "پاساژ" با تاکید بر اینکه این جشنواره مختص گروه های نمایشی غیر فرانسوی است، بیان کرد: "پاساژ" به معنای راه عبور است و این مسئله کاملا هم راستا با هدف برگزاری این رویداد هنری در جهت شناخت گروه های نمایشی مختلف در کشور فرانسه است.
وی با بیان اینکه با آثار نمایشی ایران در فستیوال های هنری آشنا شده است، ادامه داد: در 30 گذشته دو اتفاق مهم در رابطه با تئاتر ایران رخ داده است: یکی حضور گروه های تئاتری ایران در فستیوال "آوینیون" در سال 92 بوده و دیگری فسیتیوال پائیزی "پاریس دوتون" که سال 2000 برگزارش ده و در آن چشم اندازی از ایران مطرح شده است. به غیر از این در جشنواره پائیزی پاریس کار امیر رضا کوهستانی را دیدیم و در سفر به کشور لهستان نیز کاری از همایون غنی زاده را دیدم و به این وسیله با تئاتر معاصر ایران آشنا شدم.
مشاور هنری جشنواره "پاساژ"در نگاه کلی درباره تئاتر فرانسه توضیح داد: در فرانسه 9 مدرسه دولتی تئاتر وجود دارد که در آن تمامی گرایش های هنرهای نمایشی تدریس می شود و این مدارس هر سال نیروی بزرگی را وارد جامعه تئاتر می کند. یک مرکز دولتی کتاب وجود دارد که هر سال به نمایشنامه نویسان بورس می دهد تا بتوانند آثار جدید و به روزی را خلق کنند. دیگر آنکه سالن های نمایشی، هر یک هنرمندان وابسته ای دارند و کارگردانان می دانند تا سه سال آینده می تواند دو یا سه اثر را به صحنه ببرند. همچنین نهادهای مختلف وجود دارد مانند 5 مرکز دولتی، که بودجه های زیادی را در اختیار دارند و این به غیر از 26 مرکز هنری متفاوت در شهرهای مختلف این کشور است. همچنین گروه های متعدد هنری کوچک و بزرگ هستند که به صورت مستقل حرکت می کنند. مجموعه این عوامل توانسته تئاتر قدرتمندی را در این کشور به وجود آورد.
وی افزود: یقینا گستردگی ارتباطات می تواند فعالیت های گسترده تری را رقم بزند. در فرانسه سنت سیرک وجود دارد و در کنار آن مدارس دولتی سیرک باز شده که به هنرمندان تعلیم می دهند و هنرمندان لزوما به آن برنامه های سنتی سیرک برنمی گردند و برنامه های متعدد خودشان را دارند و تعدادی از آنها مانند تئاتر کار می کنند. همچنین تئاتر های خیابانی در فرانسه وجود دارد که عروسک های بزرگی دارد و تصور حضور آن ها در تهران بسیار جالب است.
وی با تشکر از مرکز هنرهای نمایشی و همکاری این مجموعه برای دعوت و تماشای آثار نمایشی مختلف در ایران تصریح کرد: دو نماینده از جشنواره پاساژ" به کشورهای مختلف سفر می کنند و نمایش های مختلف را می بینند. این پروژه برای دست یافتن به نتایج مناسب زمانبر است. امیدوارم دراین جشنواره میزبان گروه های متفاوت نمایشهای سنتی وتئاتر معاصرازایران باشیم؛ تا بتوانیم اطلاعات جامع وکاملی از تئاتر ایران را به تصویر بکشیم. با توجه به اینکه جشنواره "پاساژ" دوسالانه است، علاقهمندیم که در دوره بعدی آن که در می سال 2015 (اردیبهشت و خرداد 94) برگزار می شود، پذیرای گروههای تئاتری از ایران باشیم. "پاساژ" جشنواره عجیبی است، زیرا سبب آشنایی و گردهم آیی گروه های می شود که با یکدیگر آشنا نیستند و این ارتباطات انسانی به اندازه نمایش هایی که به صحنه می روند، اهمیت دارد.
ژانپیر تیبودا از سال 1987 تا 2006 مسئول بخش فرهنگی روزنامه لیبراسیون فرانسه بود و از سال 1996 به عنوان مشاور هنری و مدیر برنامهریزی با جشنواره "پاساژ" همکاری میکند. تیبودا سالهای گذشته نیز برای آشنایی با هنرمندان ایرانی به ایران سفر کرده بود.
به گزارش سينما خبر ، حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی، با اظهار خرسندی از حضور "ژانپیر تیبودا" در ایران در جهت ایجاد ارتباط فرهنگی میان هنرمندان ایران و فرانسه اظهار کرد: امیدوارم با مطالعه همه جانبه ای که در خصوص آثار شاخصی که سال جاری به صحنه رفته اند؛ همچنین آثاری که در آینده نزدیک به صحنه خواهند رفت، شاهد حضور نمایندگان برگزیده ایران در این رویداد هنری باشیم.
وی با تاکید بر ارتباطات فرهنگی شکل گرفته میان ایران و کشورهای اروپایی، تصریح کرد: امسال ارتباطات فرهنگی گسترده ای میان ایران و مراکز فرهنگی اروپایی شکل گرفته و به طور حتم این مسئله زمینه ساز ارتباطات گسترده تر و آشنایی بیشتر کشورهای دیگر با فرهنگ ایران خواهد شد.
مدیرکل هنرهای نمایشی، با تاکید بر اینکه این تعاملات به طور حتم زمینه های همکاری گسترده ای را به همراه خواهد داشت، اذعان کرد: با توجه به نگاه جامعی که وجود دارد، می توان برنامه های متعددی را برای حضور کارهای گوناگون در گرایش های متفاوت نمایشی مانند آئینی سنتی، تئاتر عروسکی و ... ایجاد کرد.
طاهری با تاکید بر اینکه در شکل گیری این تعاملات تنها جشنواره "پاساژ" و مرکز هنرهای نمایشی مطرح نیست، توضیح داد: به طور حتم این ارتباطات می تواند زمینه ساز ایجاد اتفاقات و رویدادهای هنری و فرهنگی گسترده تری میان ایران و فرانسه باشد. جشنواره "پاساژ" می تواند به صورت مقدمه ای برای گسترش این همکاری عمل کند و با معرفی گروه ها و زمینه های دیگر، اقدامات گسترده ای را شکل دهد. این یک اتفاق مقطعی نیست و زمینه های کاری مانند آموزش، پژوهش، تئاتر کودکان و... را به دنبال خواهد داشت. در این راستا تجربیات ایشان، مراحلی که برای برگزاری جشنواره "پاساژ" طی شده و بررسی وضعیت تئاتر فرانسه در اقتصاد هنر موثر خواهد بود.
وی این نشست را سرآغاز ارتباطات گسترده میان دو کشور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: به طور حتم این تعاملات مانند پل ارتباطی میان هنرمندان و فعالان این حوزه عمل کرده و ما آمادگی خود را به منظور حضور گروه های شاخص نمایشی فرانسه و این جشنواره در ایران و در جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام می کنیم.
بنابر گزارش ايران تئاتر همچنین ژانپیر تیبودا، نویسنده، روزنامهنگار و مشاور هنری و مدیر برنامهریزی جشنواره "پاساژ" با تاکید بر اینکه این جشنواره مختص گروه های نمایشی غیر فرانسوی است، بیان کرد: "پاساژ" به معنای راه عبور است و این مسئله کاملا هم راستا با هدف برگزاری این رویداد هنری در جهت شناخت گروه های نمایشی مختلف در کشور فرانسه است.
وی با بیان اینکه با آثار نمایشی ایران در فستیوال های هنری آشنا شده است، ادامه داد: در 30 گذشته دو اتفاق مهم در رابطه با تئاتر ایران رخ داده است: یکی حضور گروه های تئاتری ایران در فستیوال "آوینیون" در سال 92 بوده و دیگری فسیتیوال پائیزی "پاریس دوتون" که سال 2000 برگزارش ده و در آن چشم اندازی از ایران مطرح شده است. به غیر از این در جشنواره پائیزی پاریس کار امیر رضا کوهستانی را دیدیم و در سفر به کشور لهستان نیز کاری از همایون غنی زاده را دیدم و به این وسیله با تئاتر معاصر ایران آشنا شدم.
مشاور هنری جشنواره "پاساژ"در نگاه کلی درباره تئاتر فرانسه توضیح داد: در فرانسه 9 مدرسه دولتی تئاتر وجود دارد که در آن تمامی گرایش های هنرهای نمایشی تدریس می شود و این مدارس هر سال نیروی بزرگی را وارد جامعه تئاتر می کند. یک مرکز دولتی کتاب وجود دارد که هر سال به نمایشنامه نویسان بورس می دهد تا بتوانند آثار جدید و به روزی را خلق کنند. دیگر آنکه سالن های نمایشی، هر یک هنرمندان وابسته ای دارند و کارگردانان می دانند تا سه سال آینده می تواند دو یا سه اثر را به صحنه ببرند. همچنین نهادهای مختلف وجود دارد مانند 5 مرکز دولتی، که بودجه های زیادی را در اختیار دارند و این به غیر از 26 مرکز هنری متفاوت در شهرهای مختلف این کشور است. همچنین گروه های متعدد هنری کوچک و بزرگ هستند که به صورت مستقل حرکت می کنند. مجموعه این عوامل توانسته تئاتر قدرتمندی را در این کشور به وجود آورد.
وی افزود: یقینا گستردگی ارتباطات می تواند فعالیت های گسترده تری را رقم بزند. در فرانسه سنت سیرک وجود دارد و در کنار آن مدارس دولتی سیرک باز شده که به هنرمندان تعلیم می دهند و هنرمندان لزوما به آن برنامه های سنتی سیرک برنمی گردند و برنامه های متعدد خودشان را دارند و تعدادی از آنها مانند تئاتر کار می کنند. همچنین تئاتر های خیابانی در فرانسه وجود دارد که عروسک های بزرگی دارد و تصور حضور آن ها در تهران بسیار جالب است.
وی با تشکر از مرکز هنرهای نمایشی و همکاری این مجموعه برای دعوت و تماشای آثار نمایشی مختلف در ایران تصریح کرد: دو نماینده از جشنواره پاساژ" به کشورهای مختلف سفر می کنند و نمایش های مختلف را می بینند. این پروژه برای دست یافتن به نتایج مناسب زمانبر است. امیدوارم دراین جشنواره میزبان گروه های متفاوت نمایشهای سنتی وتئاتر معاصرازایران باشیم؛ تا بتوانیم اطلاعات جامع وکاملی از تئاتر ایران را به تصویر بکشیم. با توجه به اینکه جشنواره "پاساژ" دوسالانه است، علاقهمندیم که در دوره بعدی آن که در می سال 2015 (اردیبهشت و خرداد 94) برگزار می شود، پذیرای گروههای تئاتری از ایران باشیم. "پاساژ" جشنواره عجیبی است، زیرا سبب آشنایی و گردهم آیی گروه های می شود که با یکدیگر آشنا نیستند و این ارتباطات انسانی به اندازه نمایش هایی که به صحنه می روند، اهمیت دارد.
ژانپیر تیبودا از سال 1987 تا 2006 مسئول بخش فرهنگی روزنامه لیبراسیون فرانسه بود و از سال 1996 به عنوان مشاور هنری و مدیر برنامهریزی با جشنواره "پاساژ" همکاری میکند. تیبودا سالهای گذشته نیز برای آشنایی با هنرمندان ایرانی به ایران سفر کرده بود.