• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

معرفي نرم افزار مايكروسافت پروجكت MSP

Sarah

کاربر ويژه
نرم افزار مايكروسافت پروجكت، يكي از نرم افزارهاي كاربردي مهندسي و صنعت (نرم افزار كنترل پروژه) مي‌باشد.

سعي مي شود به سوالات و اشكالات اعضاي محترم انجمن پاسخ داده شود.

در صورت داشتن مشكل در مورد كاربرد و تمرين با اين نرم افزار، در همين تاپيك سوالات خود را مطرح نمياييد و منتظر پاسخ باشيد.

دانلود فايل آموزشي مقدماتي
 
آخرین ویرایش:

Sarah

کاربر ويژه
مُژده، مُژده...

به زودی آموزش مایکروسافت پراجکت رو با مِتُدِ آموزشی خودم در این تاپیک قرار میدم. آموزش ها به صورت گام به گام هستند.

امیدوارم جوابگوی نیازی اندک از کاربران در مورد این تخصص باشه. :گل:
 

Sarah

کاربر ويژه
خب برای شروع از منوی file گزینه properties رو انتخاب و در سربرگ summary نام و موضوع پروژه + طراح و مدیر پروژه و نام شرکت رو وارد می کنیم.
دوباره به منوی file رفته و با زدن گزینه save as نام پروژه رو در مسیر دلخواه ذخیره میشه.
اسم پروژه رو در اولین خونه بعنوان فعالیت مادر می نویسیم. حالا باید بریم برای تنظیم تقویم.

تقویم؛

از منوی TOOL وارد گزینه Change Working Time بشین و دکمه Creat New Calendar رو در سمت راست و بالای پنجره کلیک کنین. مشاهده میکنین که روزهای کاری با رنگ سفید و روزهای غیرکاری و تعطیل با رنگ خاکستری نشون داده شدن.
اگه میخواید یه تقویم جدید بجز تقویم هایی موجود ایجاد کنید از دو گزینه می تونید استفاده کنین. میشه اسم تقویم مثلا Persian رو به پروژه بدین و یا اینکه یه کپی از تقویم های موجود استفاده کنین. Ok رو که زدین دوباره به پنجره Change Working Time وارد میشین. کارهایی که در مورد تقویم پروژه در اینجا میتونین انجام بدین به این شرح هست؛
تبدیل روزهای کاری به روزهای غیرکاری؛

اگه بخواید از روزهای تعطیل خاص استفاده کنید (مثلا تعطیلات رسمی عید نوروز و یا روز جمعه که روز تعطیلی رسمی کشورمون هست) برای تعریف این روزها بایستی به سربرگ Exceptions رفته و در قسمت Name عبارت Staff a morale event رو تایپ کنین. بعد وارد فیلد start شده و تاریخ مورد نظرتون رو وارد و بعد enter. این روز یک روز تعطیلی خاص به رنگ خاکستری و زیرخط دار درمیاد.

تبدیل روزهای غیرکاری به روزهای کاری؛

اگه بخواید روز شنبه و یکشنبه که در تقویم استاندارد روز تعطیل رسمی هست رو تبدیل به روز کاری کنین باید وارد سربرگ work week شده و دکمه Details رو زده و بعد از انتخاب شنبه و یا یک شنبه گزینه سوم رو انتخاب کنین. یه جدولی هست که ستون اولش به اسم From و ستون دومش به اسم to هست. روی کادر مشکی رنگ خونه ی زیر from کلیک کنید. عدد 8 رو تایپ کرده و enter رو بزنید. برای ستون to کلیک کرده و عدد 12 رو وارد کنید. برای ردیف دوم هم همین کار رو تکرار کنید منتها این بار با اعداد 1 و 5. این اعداد بیانگر این هستن که ساعت کاری استاندارد از 8صبح تا 12ظهر و از 1بعد ازظهر تا 5عصر هست. دقت کنید بعد از عملیات صورت گرفته، روزهای شنبه و یکشنبه از رنگ خاکستری به سفید تغییر می کنن.
بعد از ساخت تقویم، از منوی Project وارد گزینه Project Information شده و تاریخ شروع و پایان پروژه رو انتخاب میکنیم. و برای calendar نام تقویمی رو که ساختیم انتخاب می کنیم.
نکته: تاریخ پایان پروژه رو میتوان در ابتدا وارد نکرد و بعد از تصمیم گیری آن را وارد کرد.


ثبت فعالیت ها؛

گام بعدی وارد کردن فعالیت هاست. انواع فعالیت های موجود در MSP عبارتند از؛
1- Task؛ فعالیت هایی که در پایین ترین سطح هستند.
2- Summary Task
3- Milestone؛ فعالیت مایلستون به فعالیتی گفته میشه که زمان صفر داره یعنی شروع و پایان نداره و کاربردش برای نشان دادن موارد زیر هست؛

  1. شروع و پایان پروژه
    [*]شروع و پایان فازهای اصلی
    [*]نقاط کلیدی که شامل؛


  • تاریخ عقد قراردادهای مهم در طول پروژه


  • تاریخ خرید کالای مهم


  • تاریخ اتمام کار مهم


  • تاریخ رسیدن به درصد پیشرفت مشخصی در طول پروژه

وقتی تمام فعالیت ها رو وارد کردید نوبت به گروهبندی فعالیت ها میرسه. یک سری از فعالیت ها زیرگروه فعالیتی دیگر و فعالیت دیگر خودش زیرگروه فعالیت مادر هست. اگر دفعه اول و دفعات بعدی با مشکل روبرو شدید، مأیوس نشید اینقده تمرین کنید تا گروهبندی رو یاد بگیرین.

برای گروهبندی فعالیت ها باید به طریق زیر عمل کرد؛

فعالیت و یا فعالیتهایی رو که میخواید زیرگروه فعالیتی بالایی قرار بگیره انتخاب کنید و با زدن گزینه Indent (فلشی سبزرنگ رو به سمت راست در نوارformatting) و یا فشردن همزمان کلیک جهت نمای راست + Alt + Shift کار رو انجام بدین. مابقی فعالیت ها رو به همین ترتیب به فعالیت مربوط به خودشون مرتبط و به سراغ مرحله بعدی بریم.
توجه داشته باشین که اگر احیاناً فعالیتی جا مونده بود، این فعالیت رو این طریق میتونین به مابقی فعالیت ها اضافه کنین. فرض کنید فعالیت جا مانده بایستی بین فعالیت اول و دوم جا بگیره، در صفحه Gantt Chart فعالیت دوم رو به حالت انتخاب درآورده و با کلیک راست کردن گزینه New Task رو زده و فعالیت جدید رو در جای خالی ایجاد شده اضافه می کنیم.

نکته:
در صورت اشتباه در اتصال فعالیتهای وابسته، بهتره از گزینه out dent (فلشی سبز رنگ رو به سمت چپ در نوار formatting) و یا فشردن همزمان کلیک جهت نمای چپ + Alt + Shift استفاده کنین.

نکته:
سرگروه ها به صورت میله ای مشکی رنگ با یک الی دو مثل سیاهرنگ در پایین میله هستند.

نمایش
WBS برای فعالیت ها؛
روی ستون Task Name کلیک کنین. بعد از کلیک راست کردن گزینه Insert Column رو بزنین تا وارد پنجره اش بشین. پنجره ای باز میشه که از کشوی Field Name اسم WBS رو پیدا کرده و بعد از OK می بینیم که سمت راست ستون نام فعالیت ها ایجاد میشه و کُد فعالیت ها رو به ترتیب سلسله مراتبی نشون میده.
با این روش از اسامی موارد دیگه هم میشه استفاده کرد. مثلا با انتخاب اسم Total Slack ، ستون مربوط به شناوری کل در صفحه شما به نمایش درمیاد که شامل مقادیر شناوری کل برای تک تک فعالیت هاست. بقیه موارد رو هم میتونین به راحتی امتحان کنین.

طریقه دیگه برای بدست آوردن شناوری کل و شناوری آزاد؛ از گزینه view، گزینه table:Entry رو باز کنین و در لیست بازشده schedule رو انتخاب کنین که با این کار به گزارشی در رابطه با شناوری از فعالیتها برخورد میکنین. تک تک گزینه های دیگه از لیست باز شده table رو هم امتحان کنین تا به نتایج جالبی برسین.

لازمه بدونین که یکی از این اسامی، یعنی Indicators که بصورت پیش فرض در ستون اول از سمت چپ وجود داره که نشون دهنده ی علامت های مربوط به موارد زیر هست؛

  • یادداشت؛ توضیحی راجع به فعالیتها


  • هایپرلینک؛ بیشتر به عنوان پیوست و توضیحی برای فعالیتی خاص می باشد با مرجع اینترنتی، یعنی وقتی روش کلیک میکنی یه لینک اینترنتی میاد که موارد مربوط به این فعالیت رو نشون میده


  • تقویم های اضافی برای فعالیت ها


  • فعالیت تکرار شونده

که در آینده راجع به این موارد صحبت خواهد شد.


 
آخرین ویرایش:

Sarah

کاربر ويژه
منابع؛
هر منبعی، فعالیت مخصوص به خودش رو داره. برای وارد کردن منابع بایستی از مسیر View-Resource Sheet بریم. در این صفحه اسم تک تک منابع رو وارد کرده و بر حسب نوع منبع، از سه گزینه که در لیست هر ردیف از ستون type وجود دارند استفاده می کنیم. اگر منبع ماشین آلات، تجهیزات و یا انسان بود از گزینه work و اگر مربوط به مواد و مصالحی مثل آهن و گچ و ... بود از گزینه Material استفاده می کنیم.
در گزینه Max.Units مقدار کاربردی منابع رو وارد میکنیم. مثلا اگر گفته بود مقدار جرثقیل رو 3وارد کنید یعنی از سه جرثقیل میخوایم استفاده کنیم که به صورت 300% هم نشون داده میشه.
در ستون Std.Rate مبلغ هر ساعت کاری برای منبع و در ستون Ovt.Rate مبلغ هر ساعت اضافه کاری و در ستون Cost مبلغ کل منبع.
در ستون Accrue At که سه تا گزینه داره به این طریق عمل می شه؛ start برای پرداخت هزینه در در شروع فعالیت، prorated برای پرداخت هزینه در طول فعالیت و بالاخره End برای پرداخت در پایان فعالیت.
در قسمت Base Calendar اسم تقویمی که برای پروژه انتخاب کرده ایم رو وارد می کنیم.

تخصیص منابع به فعالیتها:
از مسیر View-Gantt chart به صفحه اصلی می رسیم. برای تخصیص مابع به فعالیت ها دو راه وجود داره؛
راه اول اینکه وقتی فعالیت رو به حالت انتخاب درآوردین، از منوی tool وارد گزینه Assign Resources شده و منابع مورد نیاز فعالیت رو انتخاب کرده و بعد دکمه ی Assign رو بزنین.
راه دوم اینکه روی فعالیت دابل کلیک کرده و از سربرگ Resources نام منابع رو وارد میکنین.
نکته: علاوه بر اینکه برای منابع تقویم داریم میشه برای برخی از فعالتی ها هم تقویمی جداگانه درنظر گرفت. اگه بخوام خیلی ساده توضیح بدم ماجرا به این صورت هست که ممکنه دو تا فعالتی که منبع مشابه دارند ولی فعالیت اولی زمان بیشتری نسبت به فعالیتی دیگر داشته باشه، اینجاست که برای فعالیت مورد نظر تقویمی درنظر می گیرن.
طریقه کار به این صورت هست که بعد از انتخاب فعالیت در سربرگ Advanced از کادر محاوره ای Task Information ، در قسمت Calendar تقویم مورد نظر رو انتخاب و ok می زنیم. بعد از این کار مشاهده می کنیم که در ستون Indicators آیکون تقویم ظاهر میشه تا نشون بده این فعالیت دارای تقویم فعالیتی است.
برای حذف تقویم فعالیت: از مسیر قبل رفته و این بار بر روی کادر Calendar گزینه Noneرو انتخاب می کنیم.
 

Sarah

کاربر ويژه
لینک فعالیت ها به یکدیگر؛
برای برقراری ارتباط بین فعالیت ها کافی ست فعالیت های زیرگروه رو انتخاب کنین (برای انتخاب همزمان چند فعالیت از کلیک موس و ctrl بصورت همزمان استفاده کنین)
سپس با استفاده از نوار ابزار استاندارد از گزینه link Task که به شکل یه زنجیر متصل هست استفاده کرده و فعالیتها رو بهم لینک میدیم. برای گسستن لینک فعالیت ها باید فعالیت های مورد نظر رو انتخاب و دوباره به نوار استاندارد رفته و این بار گزینه unlink Task رو که بصورت زنجیر از هم گسیخته هست استفاده می کنیم.
انواع رابطه ها بین فعالیت ها:

هر وقت روی فعالیتی دابل کلیک کنیم با کلیک بر روی سربرگ Predecessors، در قسمت type به چهار رابطه برخورد می کنیم که به ترتیب زیر هستن؛
Finish-to-start (fs) = پایان فعالیت قبلی برابر با شروع فعالیت بعدی
Start-to-start (ss) = شروع همزمان دو فعالیت
Finish-to-finish (ff) = پایان همزمان دو فعالیت
Start-to-finish (sf) = شروع فعالیت قبلی برابر با پایان فعالیت بعدی

نکته: در مسیر view-Network Diagram هم میتوان روابط بین فعالیت ها رو اصلاح کرد.
نکته: در سربرگ Predecessors کنار گزینه type به عبارت lag برخورد می کنیم که به معنای مدت زمان تأخیر فعالیت هست.


انواع قیود و محدودیت ها؛

در سربرگ Advanced از کادر محاوره ای Task Information در قسمت type به هشت قید برخورد می کنیم که می تونین روی نرم افزار خودتون مشاهده کنین.
سعی کنین همیشه از محدودیت As Soon As Possible استفاده کنین که بهش میگن "محدودیت انعطاف پذیر"
نکته: سعی کنین از محدودیت ها زیاد استفاده نکنیم چون کار خودتون رو پیچیده میکنین!!
نکته: بهتره همیشه گزینه Task Type در این سربرگ، برای تمام فعالیت ها Fixed Duration باشه و همچنین تیک Effort Driven رو هم برداریم تا غیرفعال بشه. اگه بخواین تمام فعالیت ها به این صورت دربیان، باید تمام فعالیتها رو انتخاب و از منوی Project گزینه Task Information رو انتخاب کرده وتیک Effort Driven رو برداریم تا برای تمام فعالیت ها، غیرفعال بشه.

سررسید یا
Dead Line؛
اگه شما بدونین که فعالیتی حتما باید تا فلان تاریخ تکمیل بشه باید محدودیت Must Finish رو وارد کنین. اما اعمال این محدودیت خطر مربوط به فعالیت رو زیاد میکنه و بهتره از محدودیت As Soon As Possible استفاده کنین و یه سررسید (Dead Line) در تاریخ مورد نظر وارد کنین. نشانگر سررسید در گانت چارت به صورت علامت فلش رو به پایین هست.اگه فعالیت، زمان تاریخ سررسید رو پشت سر بگذاره و در زمان موعد تکمیل نشه، برنامه یه سررسید ناموفق رو در ستون Indicator به نمایش میذاره.
 

Sarah

کاربر ويژه
مسیر بحرانی؛
مسیر بحرانی یعنی کوتاه ترین زمان برای تکمیل پروژه. کوچکترین تغییر در روند مسیر بحرانی باعث تأخیر در کل پروژه میشه. شناوری مسیر بحرانی برابر با صفر هست.
برای نشون دادن مسیر بحرانی در نمودار از این روش استفاده کنین: منوی format و گزینه Gantt Chart Wizard . بعد این مراحل رو پشت سر بگذارین؛
Next-Critical Path-Next-Resources and dates-Next-Yes-Next-Format it-Exit Wizard
با این عملکرد یه سیری از مسیرها به رنگ قرمز درمیان. این مسیرهای قرمز همون مسیر بحرانی هست.
اگه بخواید پروژه زودتر از معمول تموم بشه باید با تغییرات زمان بندی و تخصیص منابع بیشتر، مسیر بحرانی رو کوتاهتر کنین.
روش های کوتاه کردن مسیر پروژه؛
1- تقسیم فعالیت های طولانی مدت
2- استفاده از ارتباط ها برای هم پوشانی فعالیت ها
3- تغییر تقویم تخصیص یافته از دو طریق؛
الف) قرار دادن فعالیت های بحرانی در یک هفته کاری طولانی تر
ب) افزودن استثنا در تاریخ های غیرکاری
 

soufi

کاربر ويژه
استاد سلام

مي تونم توي كلاس شركت كنم؟

خوشحال مي شم موافقت كنيد، من تمام جزوات را دانلود كردم بجز جزوه مقدماتي كه مي گه فايل حذف شده و قول مي دم دانشجوي خوبي باشم

باشه استاد
 

Sarah

کاربر ويژه
تمرین؛
فرض کنید از ما پروژه ای میخوان که؛
1- از 12/01/90 معادل تاریخ میلادی 01/04/2011 شروع بشه و در مدت زمان 150 روز به اتمام برسه.
2- تمام روزهای غیرکاری به روزهای کاری تبدیل بشن.
3- اسم خودتون به عنوان یکی از منابع به کار رفته و یکی دیگر از منابع حتماً جرثقیل با مقدار3 باشه.
4- یکی دیگه از منابع، کارگر باشه با ساعت کاری 13 الی 17 یعنی بعدازظهر کار باشه.
5- سه تا از فعالیت ها حتما جوشکاری، نصب اسکلت و بستن قالب باشه اون هم با رابطه SS
6- مسیر بحرانی مشخص باشه.
7- شناوری کل رو هم نشون بدین.

تمرین رو انجام بدین و بعد از اینکه پروژه خودتون رو آپلود کردین در همین تاپیک بذارین تا نگاه کنم و نتیجه رو بهتون بگم. میخوام بهتون نمره بدم :چشمک:
 
آخرین ویرایش:

Sarah

کاربر ويژه
سلام دوستان؛
متأسفانه احیاناً ارسال های مربوط به پاسخ شما به تمرین فوق در حین بازسازی انجمن، از بین رفته. اگر دوست داشتید جواب های خودتون رو دوباره به این تاپیک ارسال کنید. و اما بقیه آموزش رو در ادامه با هم می خونیم؛
 

Sarah

کاربر ويژه
6- سازماندهی و قالب بندی جزئیات پروژه:

1-6- مرتب سازی (Sort): ترتیب نمایش فعالیت ها در Gantt chart بااستفاده از مرتب کردن انجام میشه. براي این کار از مسیر Project >sort استفاده می کنیم. هر چند مرتب کردن پروژه میتونه براساس الویت، هزینه، زمان شروع و ... با شه اما عموماً براساس زمان شروع مرتب میشه.

2-6- فیلتر کردن (Filter): فیلترکردن براي نشون دادن فعالیت هاي خاص به کار میره که از مسیر Project > Filter استفاده می کنیم. مثلاً میشه فقط فعالیتها یی که در مسیر بحرانی قرار دارن رو نمایش داد. پس از استفاده از Filter باید اون را به حالت All tasks دربیاریم و گرنهMSP فقط از فعالیت هاي فیلتر شده گزارش میگیره.

نکته: برای فعال و غیرفعال کردن کردن Auto Filter؛ بایستی در منوی Project به سراغ Filtered for: All Tasks رفته و بعد بر روی Auto Filter کلیک کنیم.
نکته: برای فیلتر کردن داده های داخل یک نما؛ به نمایی که باید فیلتر بشه سوئیچ کنین و در منوی Project به سراغ Filtered for رفته و روی گزینه More Filter کلیک کنین. بعد در همون کادر More Filter، فیلتر مورد نظرتون رو انتخاب و روی گزینه Apply کلیک می کنیم.
نکته: برای ایجاد یک فیلتر سفارشی؛ ز منوی Project به سراغ Filtered for: All Tasks یا All Resources (برای نماهای وظیفه) رفته و سپس روی More Filter کلیک می کنیم. بعد در کادر محاوره ای More Filter، روی دکمه New کلیک می کنیم و در نهایت، در کادر محاوره ای Filter Definition، گزینه های مورد نظرتون رو انتخاب کنین. نکته: برای حذف فیلتر؛ در منوی Project به سراغ Filtered for: <filter name> رفته و بعد روی All Task یا All Resource (برای نماهای وظیفه) کلیک می کنیم.

3-6- ایجاد یک جدول سفارشی؛ در منوی View، به سراغ Table: Entry رفته و روی More Tables کلیک کنین. در نهایت یکی از کارهای زیر رو به دلخواه انجام بدین؛ - برای ایجاد یک جدول جدید، روی دکمه New کلیک کنین. - برای ایجاد یک جدول جدید مبتنی بر یک جدول موجود، جدول منبع یا فعالیتی رو که باید بعنوان یک مبنا برای یک جدول سفارشی جدید به کار ببرین رو انتخاب کنین و روی دکمه Copy کلیک کنین. وقتی یکی از کارهای اختیاری بالا رو انجام دادین، در کادر محاوره ای Table Definition گزینه های مورد نظرتون رو انتخاب کرده و روی دکمه ok کلیک کنین.

4-6- برای ایجاد یک نمای سفارشی:
از منوی View، روی گزینه More View کلیک کنین. و در کادر محاوره ای More View یکی از کارهای زیر رو انجام بدین؛ - برای ایجاد یک نما، روی دکمه New کلیک کنین. داخل کادر محاوره ای Define New View روی Single View یا Combination کلیک کنین و در نهایت روی دکمه ok کلیک کنین. - برای تعریف مجدد یک نما، روی نام نما کلیک کرده و گزینه Edit رو کلیک. - برای ایجاد یک نمای جدید مبتنی بر یک نمای دیگر، روی نام نما کلیک کرده و Copy رو کلیک کنین. بعد از انجام یکی از کارهای دلخواه بالا، در کادر محاوره ای View Definition، گزینه های مورد نظرتون رو انتخاب و روی ok کلیک کنین.

5-6- گروه بندی (Group): براي گروه بندي کردن فعالیت ها به کارمیره که از مسیرProject > Group استفاده می کنیم. مثلاً میشه فعالیت هایی که در مسیر بحرانی قراردارند رو به صورت جدا از فعالیتهاي غیر بحرانی ببینیم.
 

Sarah

کاربر ويژه
7- اضافه تخصیص: بعد از اینکه منابع را به فعالیتها تخصیص دادیم ممکنه در بعضی از منابع با اضافه تخصیص روبرو بشیم که این منابع درنماي Resource Sheet با رنگ قرمز مشخص شده. براي برطرف کردن این مشکل، راه هاي زیر وجود داره:

1. استفاده از شناوري:فعالیتی که شناوري دارد را انتخاب میکنیم، روي رابطه ي فعالیت کلیک کرده و Lag آن را عوض میکنیم. روي نمودار چک میکنیم که ببینیم چه زمانی تسطیح میشه.

2. استفاده از طولانی کردن زمان فعالیت.

3. فشرده سازي فعالیت:فعالیت بحرانی را انتخاب کرده و در قسمت Assign Resources ، Unit را عوض میکنیم. در این حالت با ثابت بودن Work، Duration کم میشود و تسطیح انجام میشه.

4. استفاده از اضافه کاري:از Window > Split صفحه را Split کرده و با Right Click در این گزینه، Resource Work را انتخاب میکنیم. اگر Ovt. Work را زیاد کنیم Duration کم میشه. میدونیم که:
Ovt. Work + Work = Unit × Duration

5. شکستن فعالیتها:
این کار در Edit > Split Task انجام میشه.

6. استفاده از تسطیح کامپیوتري (در این مورد، باید برین سراغ Level Resources از منوی Tools)

 

Sarah

کاربر ويژه
8- تسطیح منابع:بهتره در دوره هاي زمانی که سطح منابع مورد نیازشون بالاست، منابع کاهش داده بشه و در دوره هاي زمانی با منابع مورد نیاز کم، میزان منابع رو زیاد کنیم. به عبارت دیگر تلاش میشه سطح منابع مورد نیاز در دوره هاي زمانی متوالی به همدیگه نزدیک بشه. به این عمل تسطیح میگن.
ممکنه سطح منابع در دوره هاي زمانی متوالی یکسان نشه. کاهش یا افزایش سطح منابع در دوره هاي زمانی مختلف اجراي پروژه، با تغییر زمان بعضی از فعالیتها در فاصله ي زمانی شناوري اونها انجام میشه.براي تسطیح منابع مسیر Tools > Level Resources طی میکنیم. بهتر است Manual را انتخاب کنیم چون اگر Automaticرا انتخاب کنیم تمام فعالیتهاي جدید پروژه به صورت اتوماتیک تسطیح میشه ولی وقتی حالت Manual انتخاب میکنیم تسطیح منابع شامل فعالیتهاي جدید نمیشه. در قسمت Look for over allocations on عمل تسطیح را میشه روز به روز یا هفته به هفته در قسمت rang Leveling در تاریخ خاصی یا براي کل پروژه تنظیم کرد. همین طور میشه نوع تسطیح رو هم تعیین کرد. سپس با انتخاب گزینه ي Level Now تسطیح انجام میشه.
 

Sarah

کاربر ويژه
9- تنظیم برنامه ي مبنا (Save Baseline):
بعد از انجام تخصیص و تسطیح منابع، حالا برنامه ي زمانبندي یا Baseline آماده است. براي این کار مسیر Tools> Tracking> Save Baseline روطیمیکنیم. سپس با انتخابBaseline براي کل پروژه گزینه ي Ok رو انتخاب میکنیم.

1-9- بهنگام سازي پروژه: تاریخ Update تاریخی ست که گزارشات مربوط به کنترل فعالیت ها تا اون لحظه رو می خواهیم ارائه بدیم. این به روز رسانی می توانه هم براي تک فعالیت و هم براي کل پروژه باشه. برای بروزرسانی پروژه در MSP از مسیر زیر استفاده می کنیم:
Tools < Tracking < Update Tasks
Tools < Tracking < Update Project
 

Sarah

کاربر ويژه
10- فرمول نویسی:
در Microsoft Project فیلدهاي دلخواهی میشه تعریف کردکه اطلاعاتشون حاصل از یک فرمول تعریف شده باشه.براي تعریف فرمول در پنجره ي Tools > customize > fields گزینه ي formula، رو انتخاب کنین. فرمولی که به این ترتیب وارد میشه تنها به منابع و فعالیت ها اعمال می شه.
هر فرمول دو نوع داده اصلی داره. یکی مقادیري که میتونه به طور دستی وارد شوند (اعداد، متن ها و مقدارهاي پولی) و دیگري از مقادیر فیلدها استخراج میشه. گروه دوم داده ها، عملگرها و توابع هستن که چگونگی ترکیب مقادیر رو مشخص می کنه.تمام داده هاي گفته شده رو می شه تایپ کرد یا از دکمه هایی که براي درج آنها وجود داره، استفاده کرد. براي عملگرها دکمه هایی در میانه ي کادر وجود داره، توابع در Functions و فیلدها نیز از طریق Field قابل دسترسی هستند.


11- تنظیمات مهم پروژه:
در منوي Tools > Options میشه تنظیمات لازم رو روي پروژه انجام داد. در زیر به Tab هاي مهم اشاره شده:

Schedule: این گزینه تنظیمات مهم برنامه ي زمانبندي را ارائه میکنه. درقسمت Show assignment units as a میشه منابع تخصیصی رو به صورت درصدي(Decimal) یا اعشاري (Percentage) نشون داد. همینطور میشه در قسمت New tasks تنظیم کرد که شروع فعالیت جدید در تاریخ شروع پروژه یا در تاریخ کنونی انجام میگیره و نوع کل فعالیتها رو هم میشه در این زیرمنو تعیین کرد Fixed Duration, Fixed Units) و .(...Effort Driven بودن فعالیتها هم در اینجا قابل تنظیم هست.

View: در قسمت Date format میشه نحوه ي نمایش تاریخ رو تعیین کرد. واحد پول رو هم در قسمت Currency options میشه مشخص کرد.

General: در این بخش تنظیمات کلی در زمینه ي موارد عمومی برنامه ریزي انجام میگیره. مهمترین قسمتش تعیین واحدهاي
Rate Std. و Ovt. Rateهست مثلاً /h ریالی ا ...$/h

Edit: در این قسمت هم میشه تنظیماتی مثل علائم اختصاري براي دقیقه و ساعت و ... رو انجام داد.

12- چند نماي مهم نرم افزار:
Gantt Chart : در این قسمت علاوه بر نمودار گانت،نماي اصلی کار نیز نشون داده میشه.
Network Diagram :دیاگرام شبکه هاي پروژه در اینجا ترسیم میشه که شبکه هاي گره اي نام دارن.
Task Usage : در این قسمت میشه مقادیر کار و هزینه ي هر فعالیت رو دنبال کرد.
Resource Graph :دراین قسمت نام تمام منابع و مقدار مصرف برنامه ریزي شده ي هر کدام در هر روز از هفته مشخص شده. از مزایاي این نما،پیگیري ساده ي منابعی است که اضافه تخصیص (Over allocate) دارن.
Resource Sheet :در این نما داده هاي مربوط به منابع، هزینه ي استاندارد و اضافه کاري و زمانهاي کاري منابع براساس تقویم مشخص میشه.
Resource Usage : این نما همون کاري رو انجام میده که Task Usage انجام میده،با این تفاوت که در این قسمت معیار طبقه بندي به جاي فعالیت، منابع و مصرف آنها در طی زمان است.
 

hamidgk66

New member
سلام من جزوه شما رو مطالعه کردم همین طور جزوهای دیگرو ولی نمی تونم واسه خودم پروژه تعریف کنم در واقه تو کار عملی ضعیفم میشه یه کمکی بهم بکنید تا راه بیفتم. پروژه ای آماده دارین که ببینم تجزیه تحلیل کنم بفهمم. ممنون می شم کمکم کنید.
 

Sarah

کاربر ويژه
سلام دوست عزیز

بسیار خوب...پروژه ای رو براتون آماده کردم با دستورالعمل تمرینی. جز به جز موارد خواسته شده در دستورالعمل در جزوه به صورت خیلی خیلی شفاف توضیح داده شده با این حال اگر مشکلی در این زمینه داشتید همینجا مطرح کنید تا جواب شما رو بدم


تمرین؛
فرض کنید از ما پروژه ای میخوان که؛

1- تاریخ شروع پروژه از 18/04/2011 باشه و در مدت زمان 150 روز به اتمام برسه.

2- تمام روزهای غیرکاری به روزهای کاری تبدیل بشن؛ یعنی تعطیلی نداشته باشیم.

3- پنجاه فعالیت به دلخواه خودتون با منابع در پروژه به کار بگیرید.

4- اسم خودتون به عنوان یکی از منابع به کار رفته و یکی دیگر از منابع حتماً جرثقیل با مقدار3 باشه؛ یعنی در فعالیتی که منبع جرثقیل داشته باشه، از سه تا جرثقیل استفاده کنه.

5- سه تا از فعالیت ها حتماً جوشکاری، نصب اسکلت و بستن قالب باشه اون هم با رابطه SS

6- مسیر بحرانی مشخص باشه.

7- شناوری کل رو هم نشون بدین.






 

Sarah

کاربر ويژه
توجه؛ این پروژه صرفاً یک نمونه مثال می باشد و تمام فعالیت ها و منابع فرضی است و تنها نکاتی که در آن رعایت شده است، مواردی ست که در دستورالعمل بالا گفته شده.


 
بالا