علوم تربيتي
از آنجا كه انسان موجودي اجتماعي است و علاوه بر تعلق به خانوادهي خود، با انسانهاي ديگر نيز معاشرت دارد، لازم است با ايجاد يك سيستم آموزش و پرورش مطابق با شرايط وي و جامعهاي كه در آن زندگي ميكند، او را براي ورود به جامعه آماده كرد و مطالب مورد نياز را به وي آموزش داد تا بتواند زندگي بهتري داشته باشد و از موقعيتها و امكاناتي كه در اختيار دارد بهتر استفاده كند.
با توجه به پيشرفت علوم و فنآوري، بايد روشهاي آموزش و تعليم و تربيت نيز همراه با اين تحولات توسعه يابد. نياز انسان نيز به تعليم و تربيت، مختص زمان و مقطع خاصي از زندگي او نيست و او همواره نيازمند ارتقاي دانش و معلومات خود است.
مقاطع تحصيلي و گرايشها
اين رشته در حال حاضر در مقاطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد ناپيوسته و دكترا در كشور ارائه ميشود. اين رشته در مقطع كارشناسي، داراي چهار گرايش آموزش و پرورش پيشدبستاني و دبستاني، مديريت و برنامهريزي آموزشي، آموزش و پرورش كودكان استثنايي و تكنولوژي آموزشي است.
مديريت و برنامهريزي آموزشي
گرايش مديريت و برنامهريزي آموزشي، يك رشتهي ميانرشتهاي و تلفيقي از رشتههاي روانشناسي، جامعهشناسي، فلسفه، مديريت، آمار، زبان خارجي و مشاوره است. هدف اين گرايش، از يك سو فراهم كردن هرچه بيشتر فرصتهاي يادگيري براي گروههاي واجبالتعليم و علاقهمند به يادگيري و از سوي ديگر تربيت نيروي انساني ماهر مورد نياز توسعهي اقتصادي كشورهاست. در كل، مديريت و برنامهريزي آموزشي، مديريت بر فعاليتهاي ياددهي و يادگيري براي ايجاد تغييرات مطلوب در رفتار يادگيرنده و ارزيابي ميزان تحقق اين تغييرات است. فارغالتحصيل اين گرايش به راحتي ميتواند علاوه بر پيشبينيهاي آموزشي يك كشور، مراحل برنامهريزي آموزشي و مديريت بر اجراي آن را نيز ترسيم كند و با روشهاي بهتر آموزشي، راهنما و مشاور خوبي براي يادگيرندگان باشد.
رشتهاي جذاب و شيرين
علوم تربيتي، رشتهاي جذاب و شيرين و حاوي درسهاي مشاوره، روانشناسي، روش تدريس، مديريت و مديريت آموزشي، مباحث جامعهشناختي و روانشناسي (همهي دورههاي زندگي) است. دانشجويان اين رشته با گذراندن واحدهاي نظري (در بعضي درسها) و واحدهاي عملي به تحصيل ميپردازند. رشتهي علوم تربيتي به دو شاخهي مديريت آموزشي و شاخهي دبستاني و پيشدبستاني تقسيم ميشود كه فارغالتحصيلان مديريت آموزشي ميتوانند در ادارههاي آموزش و پرورش، تدريس درس مشاوره و روانشناسي در دبيرستان و مشاوره به طور خصوصي کار کنند و فارغالتحصيلان رشتهي دبستاني و پيشدبستاني ميتوانند در آموزش و پرورش به عنوان معلم و مربي كودكان پيشدبستاني و دبستاني مشغول به كار شوند. در سطح كارشناسي ارشد نيز علوم تربيتي به رشتههاي مشاوره، كودكان استثنايي، مديريت آموزشي، تكنولوژي آموزشي، روانشناسي باليني و ... تقسيم ميشود.
از آنجا كه انسان موجودي اجتماعي است و علاوه بر تعلق به خانوادهي خود، با انسانهاي ديگر نيز معاشرت دارد، لازم است با ايجاد يك سيستم آموزش و پرورش مطابق با شرايط وي و جامعهاي كه در آن زندگي ميكند، او را براي ورود به جامعه آماده كرد و مطالب مورد نياز را به وي آموزش داد تا بتواند زندگي بهتري داشته باشد و از موقعيتها و امكاناتي كه در اختيار دارد بهتر استفاده كند.
با توجه به پيشرفت علوم و فنآوري، بايد روشهاي آموزش و تعليم و تربيت نيز همراه با اين تحولات توسعه يابد. نياز انسان نيز به تعليم و تربيت، مختص زمان و مقطع خاصي از زندگي او نيست و او همواره نيازمند ارتقاي دانش و معلومات خود است.
مقاطع تحصيلي و گرايشها
اين رشته در حال حاضر در مقاطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد ناپيوسته و دكترا در كشور ارائه ميشود. اين رشته در مقطع كارشناسي، داراي چهار گرايش آموزش و پرورش پيشدبستاني و دبستاني، مديريت و برنامهريزي آموزشي، آموزش و پرورش كودكان استثنايي و تكنولوژي آموزشي است.
مديريت و برنامهريزي آموزشي
گرايش مديريت و برنامهريزي آموزشي، يك رشتهي ميانرشتهاي و تلفيقي از رشتههاي روانشناسي، جامعهشناسي، فلسفه، مديريت، آمار، زبان خارجي و مشاوره است. هدف اين گرايش، از يك سو فراهم كردن هرچه بيشتر فرصتهاي يادگيري براي گروههاي واجبالتعليم و علاقهمند به يادگيري و از سوي ديگر تربيت نيروي انساني ماهر مورد نياز توسعهي اقتصادي كشورهاست. در كل، مديريت و برنامهريزي آموزشي، مديريت بر فعاليتهاي ياددهي و يادگيري براي ايجاد تغييرات مطلوب در رفتار يادگيرنده و ارزيابي ميزان تحقق اين تغييرات است. فارغالتحصيل اين گرايش به راحتي ميتواند علاوه بر پيشبينيهاي آموزشي يك كشور، مراحل برنامهريزي آموزشي و مديريت بر اجراي آن را نيز ترسيم كند و با روشهاي بهتر آموزشي، راهنما و مشاور خوبي براي يادگيرندگان باشد.
رشتهاي جذاب و شيرين
علوم تربيتي، رشتهاي جذاب و شيرين و حاوي درسهاي مشاوره، روانشناسي، روش تدريس، مديريت و مديريت آموزشي، مباحث جامعهشناختي و روانشناسي (همهي دورههاي زندگي) است. دانشجويان اين رشته با گذراندن واحدهاي نظري (در بعضي درسها) و واحدهاي عملي به تحصيل ميپردازند. رشتهي علوم تربيتي به دو شاخهي مديريت آموزشي و شاخهي دبستاني و پيشدبستاني تقسيم ميشود كه فارغالتحصيلان مديريت آموزشي ميتوانند در ادارههاي آموزش و پرورش، تدريس درس مشاوره و روانشناسي در دبيرستان و مشاوره به طور خصوصي کار کنند و فارغالتحصيلان رشتهي دبستاني و پيشدبستاني ميتوانند در آموزش و پرورش به عنوان معلم و مربي كودكان پيشدبستاني و دبستاني مشغول به كار شوند. در سطح كارشناسي ارشد نيز علوم تربيتي به رشتههاي مشاوره، كودكان استثنايي، مديريت آموزشي، تكنولوژي آموزشي، روانشناسي باليني و ... تقسيم ميشود.