تاريخچه فوتونيك
با اختراع ليزر و پس از آن ساخت فيبر نوري حوزه شاخه اپتيك در فيزيك آنقدر گسترده گرديد و كاربردهاي آن آنقدر زياد شد كه شاخه اي جديد در علم متولد گرديد كه به فوتونيك موسوم گرديد. اين شاخه جديد در سه گرايش الكترونيك، مخابرات و فيزيك كار خود را شروع نمود.
پايه و اساس رشته فوتونیک بر روي دو مبحث الکترونيک و فتو نيک بر مي گردد و به استفاده مدارات فوتوني (مداراتي که به جاي الکترون از فوتون استفاده مي شود) در وسايل الکترونيکي مانند رادارها ، فيبرهاي نوري و ... توجه دارد. فوتونيک در ایران رشته تقريبا نوپايي است.
در اين علم آنچه نقش اساسی را بر عهده دارد بر هم کنش نور (فوتون) و ماده است در حالی که در علم الکترونيک نقش اصلی بر عهده ی برهم کنش الکترون و ماده است. لذا با توجه به اینکه فوتون از نظر بر هم کنش با ماده هزاران برتری نسبت به برهم کنش الکترون با ماده دارد هر روزه شاهد نشانه های این برتری در عرصه ی فناوری های نوين هستيم، به طوری که با رونق علم فوتونيک در اوايل دهه ی ۱۹۸۰، رفته رفته سهم علم الکترونيک در فناوری و زندگی ما کاهش می یابد. ليزر، فيبر نوري، نيمه هاديها و نانو فوتونيك از جمله مباحث مطرح در این رشته است.
از جمله موضوعات مطرح در این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ساخت، توسعه و مطالعات بر روي ليزرهاي مختلف با طول موج و توان هاي متفاوت
- بکارگيري ليزرهاي ساخته شده و خريداري شده در طرح هاي مختلف.
- مطالعه و توسعه پايه اي در اپتيک کوانتومي مطالعه و توسعه فيزيک نيمه هادي در جهت مطالعه انواع ليزرهاي نيمه هادي و ساخت آنها
- مطالعه برروي آشکار سازهاي نيمه هادي
- مطالعه و ساخت فيبرنوري و بررسي کاربردهاي فيبر در جهت رفع مشکلات مخابراتي کشور
- مطالعه و پژوهش در زمينه نانوفوتونيک به منظور رسيدن به تکنولوژي قطعات ديجيتالي فوتوني و نهايتاً پردازنده هاي فوتونيکي
دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد این رشته زبان عمومی و تخصصی، الکترومغناطیس، مکانیک کوانتومی، الکترونیک و فیزیک مدرن هر یک با ضریب 1 می باشد. داوطلبان این رشته بیشتر دارای مدرک کارشناسی فیزیک و بعضاًَ از رشته برق می باشند. نکته جالب توجه در آزمون این رشته، درصد پایین رتبه های برتر این رشته در درس الکترونیک است که باید مورد توجه علاقه مندان این رشته قرار گیرد زیرا همانطور که می دانید نمرات بالا در دروسی که دیگران نمره پایینی دارند تاثیر زیادی در افزایش نمره کل دارد.
دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون در این رشته پذیرش نداشته است و پذیرش دانشگاه های دولتی نیز به این شرح است: دانشگاههای شهید بهشتی (20 نفر)، کرمان(3نفر)، علم و صنعت(6نفر)، گیلان(7نفر)، سمنان(5نفر) و مرکز علوم و تکنولوژی کرمان (6 نفر). از این تعداد 36 نفر در دوره های روزانه و 11 نفر نیز به صورت شبانه پذیرش می شوند.
با اختراع ليزر و پس از آن ساخت فيبر نوري حوزه شاخه اپتيك در فيزيك آنقدر گسترده گرديد و كاربردهاي آن آنقدر زياد شد كه شاخه اي جديد در علم متولد گرديد كه به فوتونيك موسوم گرديد. اين شاخه جديد در سه گرايش الكترونيك، مخابرات و فيزيك كار خود را شروع نمود.
فوتونیک
در اين علم آنچه نقش اساسی را بر عهده دارد بر هم کنش نور (فوتون) و ماده است در حالی که در علم الکترونيک نقش اصلی بر عهده ی برهم کنش الکترون و ماده است. لذا با توجه به اینکه فوتون از نظر بر هم کنش با ماده هزاران برتری نسبت به برهم کنش الکترون با ماده دارد هر روزه شاهد نشانه های این برتری در عرصه ی فناوری های نوين هستيم، به طوری که با رونق علم فوتونيک در اوايل دهه ی ۱۹۸۰، رفته رفته سهم علم الکترونيک در فناوری و زندگی ما کاهش می یابد. ليزر، فيبر نوري، نيمه هاديها و نانو فوتونيك از جمله مباحث مطرح در این رشته است.
از جمله موضوعات مطرح در این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ساخت، توسعه و مطالعات بر روي ليزرهاي مختلف با طول موج و توان هاي متفاوت
- بکارگيري ليزرهاي ساخته شده و خريداري شده در طرح هاي مختلف.
- مطالعه و توسعه پايه اي در اپتيک کوانتومي مطالعه و توسعه فيزيک نيمه هادي در جهت مطالعه انواع ليزرهاي نيمه هادي و ساخت آنها
- مطالعه برروي آشکار سازهاي نيمه هادي
- مطالعه و ساخت فيبرنوري و بررسي کاربردهاي فيبر در جهت رفع مشکلات مخابراتي کشور
- مطالعه و پژوهش در زمينه نانوفوتونيک به منظور رسيدن به تکنولوژي قطعات ديجيتالي فوتوني و نهايتاً پردازنده هاي فوتونيکي
دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد این رشته زبان عمومی و تخصصی، الکترومغناطیس، مکانیک کوانتومی، الکترونیک و فیزیک مدرن هر یک با ضریب 1 می باشد. داوطلبان این رشته بیشتر دارای مدرک کارشناسی فیزیک و بعضاًَ از رشته برق می باشند. نکته جالب توجه در آزمون این رشته، درصد پایین رتبه های برتر این رشته در درس الکترونیک است که باید مورد توجه علاقه مندان این رشته قرار گیرد زیرا همانطور که می دانید نمرات بالا در دروسی که دیگران نمره پایینی دارند تاثیر زیادی در افزایش نمره کل دارد.
دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون در این رشته پذیرش نداشته است و پذیرش دانشگاه های دولتی نیز به این شرح است: دانشگاههای شهید بهشتی (20 نفر)، کرمان(3نفر)، علم و صنعت(6نفر)، گیلان(7نفر)، سمنان(5نفر) و مرکز علوم و تکنولوژی کرمان (6 نفر). از این تعداد 36 نفر در دوره های روزانه و 11 نفر نیز به صورت شبانه پذیرش می شوند.