تصویربرداری این سریال از آذر ماه 90 آغاز شد و خرداد 91 در 30 قسمت 45 دقیقهای به پایان رسید.
سریال «مهرآباد» را امید سهرابی با همراهی امیررضا طلاچیان به رشته تحریر در آورده است. داستان روایتگر زندگی کیا مقدم است که پس از 12 سال دوری از وطن و شکست در زندگی برای پیگیری کارهای شخصی به کشور باز میگردد ولی در همان بدو ورود با اتفاقی رو به رو میشود که زندگی خودش و بسیاری را تحت تاثیر قرار میدهد.
این سریال که یک کمدی درام اجتماعی به حساب می آید، بازیگرانی چون مهران احمدی، هومن سیدی، علی سرابی، بهروز شعیبی، شقایق دهقان، ندا مقصودی، لیندا کیانی، سمیرا ذکایی، بیژن افشار، مسعود میرطاهری، بهناز جعفری، آتنه فقیه نصیری، پوراندخت مهیمن، گلاره عباسی، سوگل طهماسبی، الهام کردا، بهاره ریاحی، عباس شجاع و... (با حضور افتخاری اشکان خطیبی)، در نقش هایی متفاوت در آن ظاهر شدهاند.
سایر عوامل سریال «مهرآباد» عبارتند از: تهیه کننده: علی تقی پور، کارگردان: فرید سجادی حسینی، نویسنده: امید سهرابی با همراهی امیررضا طلاچیان، مدیر تصویربرداری: داوود امیری، مدیر تولید: جعفر عروجی، طراح صحنه و لباس: بابک کریمی طاری، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: روزبه سجادی حسینی، تدوین: روزبه فرازمند، طراح گریم: امیر اسکندری، صدابردار: فرزام منطقی، صداگذار: امین میرشکاری، موسیقی متن و تیتراژ: مرتضی ساعدی، عکاس: ناصر سجادی حسینی و روابط عمومی: آزاده سهرابی
مجموعه تلويزيوني «مهرآباد» به كارگرداني «سيد فريد سجادي حسيني» و تهيه كنندگي «علي تقي پور» كه اين روزها از شبكه پنج سيما در حال پخش است ، به زباني ديگر وگونه اي ديگر به جذب مخاطب پرداخته است.
اين زبان كه نزديك به زبان امروز و جامعه كنوني ماست ، در بستر طنز و كمدي ، يك درام اجتماعي رئال و واقع گرايانه را به وجود آورده است.
سرآغاز داستان ، ورود مردي پس از چندين سال دوري از وطن است و اتفاقي كه در بدو ورود براي اين شخص مي افتد سر رشته وارد شدن تك تك اشخاص به اين مجموعه است. اشخاص مختلف وارد مي شوند و به همراه خودشان داستان زندگيشان و به طبع آن داستان و روايت اصلي و ماجراي مجموعه را به وجود مي آورند. شايد در نگاهي سطحي باید به اين نكته رسيد كه به وجود آورنده تمام اين مشكلات و مصائب يك نفر بيشتر نمي تواند باشد و آن هم «كيا مقدم» است كه با تصادفي كه مي كند و فرار از محل حادثه ، تمام مشكلات بعدي را به وجود مي آورد و به قولي ديوانه اي مي شود كه سنگي را در چاهي مي اندازد و صد عاقل هم نمي توانند آن سنگ را از چاه در بياورند. اما با جلوتر رفتن و آشنا شدن با راه و روش و تفكر و برخورد بقيه شخصيت ها ، اين نكته به تمامي افراد مجموعه كه نمونه اي از افراد و مردم جامعه هستند ، تعميم داده مي شود كه همه به نوعي در زمان و در موقعيت خودشان به ديوانه اي تبديل مي شوند و يا تبديل شده اند كه سنگي را در چاهي انداخته و يا مي اندازند. «كيا» با تصادفي كه مي كند و محل حادثه را ترك مي كند با وجود مشكلي كه با همسر خود دارد ، «عادل» كه براي موضوع بچه دار شدن مدام با همسرش در حال بحث و جدل است ، «نعيم» كه درگير پرداختن مهريه سنگين همسر سابقش است و از راه تصادف جعلی، درآمدزایی می کند، «شجاع» كه دور از چشم دختر بيمارش با دختري كه كوچكتر از دخترش است ازدواج كرده و در کار ساختمان سازی از نظر استفاده از مصالح کوتاهی کرده و صد البته در اين ميان «تارا» و «مینو» و «رضوان» و ... يعني آنهايي كه در اين موقعيت و جايگاه ، آهسته بر كنار مي روند نيز عاقبت چون نقطه اي در ميان گرفتار مي شوند(آهسته بر كنار چو پرگار مي شدم دوران چوان نقطه عاقبتم در ميان گرفت) و آنها هم خود تبديل به ديوانه اي(آشفته ای) ديگر با مشكلاتي خاص مي شوند.
نكته پنهان و آشكار ديگر اين مجموعه طنز و كمدي ، روابط و پيوندهايي ست كه در يك مجموعه انساني برقرار است ، چنانچه كه در «مهرآباد» نيز مي بينيم ، همه سلسله وار چه بخواهيم و چه نخواهيم به يكديگر متصل و وصل هستيم :
چو عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
هر چند كه در وضعيت كنوني ، هر عضوي كه گرفتار مي شود با طمع خاصي كه نسبت به بهبود شرايط خودش دارد تنها به فكر راه حل و راه فراري براي نجات خودش مي باشد و صد البته كه چنين تدبيري نه تنها به سرانجام نمي رسد كه باعث گرفتاري بيشتر مي شود و اين وضعيت و روالي كه به شكل روال طبيعي جامعه درآمده است به زيبايي هر چه تمامتر در «مهرآباد» به نمايش درآمده و و صد البته تمام اين حرص و طمع ها به قول «كيامقدم» به خاطر اينست كه : «همه لنگ پوليم» و اين چرك كف دست به غول چراغ جادوي شكست ناپذيري تبديل شده كه براي خواهانش هيچ آرامشي باقي نمي گذارد و در «مهرآباد» نيز اين سلب آرامش و راحتي خاطر ، در زمينه و فضاي طنز و كمدي به خوبي بيان شده است.
مجموعه مهرآباد كه به طور حتم يك مجموعه طنز و كمدي جدي است چرا كه طنز و كمدي آن بسيار نزديك به واقعيات جامعه است و اين واقعيت هاي جدي را بيان كرده و از آنجايي كه رسالت طنز و كمدي و فكاهي بيان مشكلات و مصائب تلخ (اجتماعي ، سياسي ،اقتصادي و ... ) همراه با چاشني مزاح و شوخي است و خنده تلخش از گريه غم انگيزتر است،بر خلاف ديگر مجموعه هاي كم و بيش متداول ، دچار تيپ سازي نشده وشخصیت ها به خوبی و سادگی تعریف شده و اغراقی در روند کلی داستان وجود ندارد و از آنجا كه از بازي افرادي كه در تئاتر به اجراي زنده در روي صحنه تعلق دارند بهره جسته است ، فضايي زنده و ملموس، همراه با جريان زندگي در زمان حال را به خوبي هر چه تمامتر براي مخاطب خود تداعي كرده است.
در مجموع ، آنچه از يك مجموعه خوش فكر و هماهنگ انتظار مي رود ، در «مهرآباد» ديده مي شود.
از دلایل موفقیت این سریال گروه بسیار صمیمی آن بود که بدون تردید با خالصانه ترین لحن توانستیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و با انسجام گروهی کار را به بهترین شکل که مورد رضایت مخاطب باشد ارائه دهیم.
وی افزود: برای انتخاب بازیگر در سریال "مهرآباد" به دستمزد یا چهره بودن و یا گران قیمت بودن بازیگران نگاه نکردیم و صرف نظر از اینکه بازیگر در تئاتر یا سینما یا تلویزیون کار کرده است فقط به توانمند بودن بازیگر جهت ایفای نقش پرداختیم و به نظرم موفق به انتخاب مناسب برای هر نقش شدیم.
"سجادی حسینی" عنوان کرد: در سطح جامعه بازخورد بسیار خوبی از سریال دیدم و بسیاری از مردم از تماشای کاری در ژانر کمدی درام که در آن کمی نیز طعم تلخی دیده می شود بسیار رضایت داشتند.