Reza Sharifi
مدير ارشد تالار
نام ایرانی : ابله
نام لاتین: The Idiot
محصول 1951 ژاپن
نام کارگردان: آکیرا کوروساوا
نام بازیگران: ستسکو هارا(تایکو ناسو)، ماسایوکی موری(کی نجی کامدا)، توشیرو میفونه(نکیچی آکاما)، یوشی کو کو گا(آیا کو) و .....
موضوع: براساس رمان ابله داستایوسکی ، که در آن مردی به نام کامداکه در اثر نجات از یک حادثه سادگی فوق العاده ای پیدا کرده است ، جوری که وی را ابله می نماند . وی تایکو معشوقه مورد علاقه آکاما را شیفته خود می کند و .....
نظر: خوب
متاسفانه چون رمان ابله را نخوانده ام ، قضاوت کردن در باره اقتباسی که آکیراکورساوا از این رمان مشهور کرده است ، مشکل است ولی فیلم به حدی خوب بود که بعد از پایان فیلم رمان را بخرم! و بخوانم و به این نتیجه برسم که کوروساوا به فیلم بصورت یک هویت مستقل نگاه نکرده است و درک بهتر فیلم بعد از خوانش رمان بهتر فهمیده می شود !!... فیلم شامل دو بخش است عشق و رنج و عشق و انزجار، به نظر می رسد بخش اول فیلم انرژی و توان بهتری برای بیننده به بخش دوم بخصوص بخش انتهایی آن را دارد . به هرحال قرار دادن یک فرد ابله (کامدا) به عنوان قهرمان داستان در نوع خود جالب است. شاید فیلم هایی که قهرمانان خود را از این دسته انتخاب کردند مانند فارست کامپ، خانه احمق ها، هشتمین روز، مرد بارانی یک جورهایی نشات گرفته از این سوژه بودند، اگرچه واقعا در این فیلم ابله بودن کامدا نظیر فیلم های نامبرده شده، احساس نمی شود! ..... ولی بد نیست یاد خاطره ای بکنم از یکی از دوستانم که از آمریکا آمده بود .... از وی پرسیدم نظرت در باره مردم آمریکا چیست؟ .... گفت به نظرم آنها آدم های منگولی هستند! .......
نادر نظامي
كافه نقد
نام لاتین: The Idiot
محصول 1951 ژاپن
نام کارگردان: آکیرا کوروساوا
نام بازیگران: ستسکو هارا(تایکو ناسو)، ماسایوکی موری(کی نجی کامدا)، توشیرو میفونه(نکیچی آکاما)، یوشی کو کو گا(آیا کو) و .....
موضوع: براساس رمان ابله داستایوسکی ، که در آن مردی به نام کامداکه در اثر نجات از یک حادثه سادگی فوق العاده ای پیدا کرده است ، جوری که وی را ابله می نماند . وی تایکو معشوقه مورد علاقه آکاما را شیفته خود می کند و .....
نظر: خوب
متاسفانه چون رمان ابله را نخوانده ام ، قضاوت کردن در باره اقتباسی که آکیراکورساوا از این رمان مشهور کرده است ، مشکل است ولی فیلم به حدی خوب بود که بعد از پایان فیلم رمان را بخرم! و بخوانم و به این نتیجه برسم که کوروساوا به فیلم بصورت یک هویت مستقل نگاه نکرده است و درک بهتر فیلم بعد از خوانش رمان بهتر فهمیده می شود !!... فیلم شامل دو بخش است عشق و رنج و عشق و انزجار، به نظر می رسد بخش اول فیلم انرژی و توان بهتری برای بیننده به بخش دوم بخصوص بخش انتهایی آن را دارد . به هرحال قرار دادن یک فرد ابله (کامدا) به عنوان قهرمان داستان در نوع خود جالب است. شاید فیلم هایی که قهرمانان خود را از این دسته انتخاب کردند مانند فارست کامپ، خانه احمق ها، هشتمین روز، مرد بارانی یک جورهایی نشات گرفته از این سوژه بودند، اگرچه واقعا در این فیلم ابله بودن کامدا نظیر فیلم های نامبرده شده، احساس نمی شود! ..... ولی بد نیست یاد خاطره ای بکنم از یکی از دوستانم که از آمریکا آمده بود .... از وی پرسیدم نظرت در باره مردم آمریکا چیست؟ .... گفت به نظرم آنها آدم های منگولی هستند! .......
نادر نظامي
كافه نقد