• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

* مــــــوزه لــــــــوور*

Nicol

متخصص بخش گردشگری
موزه لوور،

محل نگهداری نزدیک به 6000 تابلوی نقاشی اروپایی است که از اواخر سده سیزدهم تا میانه*های سده نوزدهم میلادی، گردآوری شده اند. بر پایه گزارش مدرسه عالی نقاشی فرانسه، این موزه قصد بازتاب فرهنگ هنر اروپا را نیز داشته است. خاستگاه آن به آغاز سده شانزدهم میلادی باز می گردد، ولی از آغاز سده هفدهم، رونق اصلی خود را پیدا کرد. در پایان دوره لویی چهاردهم، وجود 1478 تابلوی نقاشی از آثار استادان بزرگ آن را به یکی از ثروتمندترین مجموعه*های آن زمان اروپا، تبدیل کرده بود. در سال 1793 میلادی، زمانی که موزه هنر در لوور افتاح شد، مجموعه*ای از نقاشی های آکادمی سلطنتی و تندیس ها و تابلوهای مهاجرین سیاسی و کلیساها که مصادره شده بود، به این موزه افزوده شد. به خاطر آسانی در کار بازدید کنندگان، آثار هنری در سال 1794 میلادی، از دید مکتب های ملی، سازماندهی شدند. از آن پس، گونه*ای سیاست در گردآوری و افزایش آثار هنری در مجموعه، شکل گرفت. خرید و اهدای آثار به موزه، این مجموعه را از دید تابلوهای نقاشی، بسیار غنی کرده بود. در سال 1986 که موزه ارسی شکل گرفت، بیشتر آثار هنری پس از سال 1848 را از لوور بیرون و به امپرسیونیست های این موزه جدید پیوستند. از آن پس، مجموعه*های موجود در موزه لوور، در طبقه دوم دوباره سازماندهی شدند.


Louvre_at_night_centered.jpg
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
جاي خالي يك لبخند در لوور


133548.jpg


در يكي از سرسراهاي بزرگ موزه لوور در پاريس يك جعبه بزرگ شيشه اي به ابعاد ۲‎/۵*۳ متر قرار دارد كه هميشه عده زيادي براي ديدن آنچه درون آن هست جمع شده اند. دما و رطوبت اين جعبه ضدگلوله هميشه تحت كنترل قرار دارد و سالي يكبار شرايط دروني آن مورد بازبيني كلي قرار مي گيرد. تمام اين اقدامات به علاوه تدابير ويژه امنيتي براي حفظ و نگهداري معروفترين تابلوي نقاشي جهان ـ موناليزا و يا لبخند ژوكوند ـ انجام مي شود. لئوناردو داوينچي در اين تابلوي نقاشي رنگ روغن لبخند جادويي موناليزا را بر روي يك صفحه چوبي به ابعاد ۵۳*۷۷سانتيمتر به تصوير كشيده است. داوينچي ايتاليايي كه بسيار به اين تابلو علاقه داشت آن را هيچ وقت از خودش جدا نمي كرد. زماني كه داوينچي دعوت فرانسواي اول پادشاه فرانسه براي زندگي در اين كشور را پذيرفت، لبخند ژوكوند نيز توسط فرانسوا خريداري شده و جزو مجموعه آثار هنري فرانسه قرار گرفت. اگرچه لبخند خاص موناليزا اين تابلو را به حد كافي معروف كرده است، اما در سال۱۹۱۱ميلادي اتفاق ديگري باعث شد لبخند ژوكوند عنوان معروفترين و خبرسازترين اثر هنري دنيا را به خود اختصاص دهد. در بيست و يكم اوت سال۱۹۱۱ميلادي (سي ام مرداد۱۲۹۰شمسي) وينچنزو پروجيا يكي از كاركنان ايتاليايي لوور كه معتقد بود موناليزا به كشورش تعلق دارد، آن را به راحتي از موزه خارج كرد!
البته موناليزا در آن زمان به كسي فروخته نشد. اما كسي كه پروجيا را به اين سرقت تشويق كرده بود با همكاري يك نقاش كپي ساز، شش كپي موناليزا را به جاي تابلوي اصلي به شش كلكسيونر طماع فروخت. از آنجا كه همه مي دانستند تابلوي اصلي به سرقت رفته است، كسي به هويت تابلوهاي جعلي شك نكرد وهمه آنها مبالغ هنگفتي براي خريد كپي ها پرداختند. در هر حال جاي موناليزا تا دوسال در موزه لوور خالي بود. در سال۱۹۱۳ زماني كه پروجيا قصد داشت موناليزا را به يك دلال آثار هنري در فلورانس بفروشد دستگير شد و اين تابلوي نقاشي ويژه به جايگاه قبلي اش در لوور بازگشت و پس از آن تدابير خاصي براي مراقبت از آن اعمال گرديد و اما ديگر وقايع جالب توجه اين هفته عبارتند از:
* هفدهم اوت:۱۹۶۱ عمليات ساخت ديوار برلين بين بخشهاي شرقي و غربي آلمان آغاز شد و در روز هجدهم اوت همان سال به پايان رسيد.
* هجدهم اوت:۱۹۳۳ رومن پولانسكي كارگردان معروف سينما به دنيا آمد.
* بيست اوت:۱۷۹۱ آلاسكا كشف شد.
* بيست و يكم اوت:۱۸۴۱ پرده كركره توسط جان همپتون اختراع شد.
* بيست و دوم اوت:۱۸۶۵ اختراع صابون مايع در امريكا به ثبت رسيد.
* بيست و سوم اوت:۱۶۱۷ اولين خيابان يكطرفه در لندن ايجاد شد.
* بيست و سوم:۱۹۶۰ بزرگترين قورباغه جهان به وزن ۳‎/۳كيلوگرم در گينه استوايي صيد شد.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
سفالينه هاي زرين فام موزه هاي ملي ايران و لوور فرانسه مورد مطالعه قرار گرفت

براي نخستين بار و به منظور تعيين مكان دقيق ساخت سفالينه هايي با لعاب زرين فام، ويژگيهاي فني ونقشمايه هاي محلهاي اكتشاف، سفالينه هاي موجود در موزه ملي ايران و لوور با عنوان "پروژه بررسي لعاب زرين فام" از سوي كارشناسان بخش اسلامي در موزه ياد شده و دانشكده باستان شناسي بردو كشور فرانسه مورد مطالعه قرار گرفت.
زهـره روحـفر مـسئول موزه دوران اسـلامي با اعـلام اين خبر گفت: در اولين مرحله اجرايي اين پروژه مشترك قـرارگرفته نـتايج بدست آمده با نتايج تـحقيقاتي كه بـخش دوران اسـلامي در سال 1379 با همكاري سازمان انرژي تركيبات لعاب سفالينه هاي زرين فام بدون در نظر گرفتن محل اكتشاف يا دوره آنها در فرانـسه نيز مورد بررسـي اتمي به عمل آورد يكسان بوده است.
81380.jpg
بخش اسلامي موزه ملي ايران به منظور شناخت دقيقتر از نحوه ساخت لعاب زرين فام و نيز تاريخ گذاري دقيق سفالـينه هاي زريـن فـام تحقيقات مشتركي را از سال 1379 با همكاري سازمان انرژي اتمي آغاز كرده است.
به گفته روحفر مرحله دوم و سوم پروژه مشترك ايران فرانسه كه در آينده اي نه چندان دور به اجرا در خواهد آمد شامل بـررسي و آزمـايش سـفالـينه هاي زرين فـام با در نـظر داشـتن مـحل اكتشاف آنها و نيز آزمايشهايي با تـوجه به دوره تـاريخي سـفالينه هاي زرين فام خواهد بود.




به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور، مجموعه سفالينه هاي زرين فام از گونه هاي نفيس و بسيار با ارزش در ميان ظروف سفالين دوره اسلامي است كه درخشندگي و طيف رنگي مايل به طلايي اين ظروف آنها را به زرين فام معروف ساخته است.

تـكنيك بـسيار بالاي اسـتفاده شده در سـاخت اين لـعاب كه از قرنـهاي نـخستين اسلام در هنر

سفالگري رايج بوده يكي از موضوعات مورد مطالعه و پژوهش محققين، كارشناسان و اهل فن بوده است.

ساخت سفالينه هاي زرين فام به طور مشخص سه دوره تاريخي شامل قرنهاي سوم وچهارم، پنجم تا نهم و قرنهاي دهم تا دوازدهم را دربر مي گيرد.

نقوش اين سفالينه ها را نقشهاي انساني، گياهي، حيواني به همراه كتيبه تشكيل مي دهد.

ري، كـاشان، سـاوه، گـرگان، تـخت سـليمان از جـمله مـراكز ساخت اين ظروف در ايران بودند. سفالينه هاي زرين فام علاوه بر ايران در كشورهاي مصر و عراق نيز ساخته مي شدند.


art.jpg


موزه لوور پاريس روز پنجشنبه 27 ژانويه يك مجسمه نيم تنه از آثار فرانتز زوار مسر اشميد مجسمه ساز اتريشي قرن هجدهم ميلادي را در جريان يك حراج موسسه ساتبيز نيويورك به رقم بي سابقه 4 ميليون و 830 هزار دلار خريداري كرد.
به گزارش راديو بين المللي فرانسه ، موزه لوور پاريس اين مجسمه نيم تنه از آثار فرانتز زاور مسراشميد را در حراج ساتبيز نيويورك به مبلغ بي سابقه 4 ميليون و 830 هزار دلار خريد كه رقم پرداختي 10 برابر بيشتر از قيمت پايه اين مجسمه بود.
موسسه حراج ساتبيز نيويورك خاطرنشان كرد اين بالاترين مبلغي است كه تاكنون براي خريد يكي از آثار اين هنرمند سبك باروك قرن هجدهم ميلادي و نيز براي يك مجسمه اين دوره پرداخت شده است.


اين مجسمه جزو يك سري شامل 43 مجسمه نيم تنه تحت عنوان «سرهاي شخصيت ها» بود كه توسط مسراشميد در سال هاي دهه 1770 ميلادي خلق شده بودند.
 
بالا