هدف نمادين ربوکاپ، پيروزي تيم فوتبال روباتهاي انسان نما در سال ۲۰۵۰ (ميلادي) در مقابله با برترين تيم فوتبال همان سال است، ولي هدف اصلي به طور کلي توسعه دانش روباتيک و هوش مصنوعي تعريف شده است.در سال ۱۹۹۲ توسط پروفسور آلن مک ورث از دانشگاه British Columbia کانادا، ايده برگزاري ربوکاپ براي نخستين بار در مقالهاي تحت عنوان روباتهاي بينا مطرح شد. در همين حين، گروهي از محققان کشور ژاپن به بررسي امکان پذيري برگزاري مسابقه فوتبال روباتها پرداختند که اين بررسيها منجر به تأسيس رقابتهاي Robot J-League که بعد به RoboCup تفيير نام پيدا کرد، شد. رقابتهاي روبوکاپ در سال ۱۹۹۶ بصورت رسمي آغاز بکار کرد.تيم هاي ايراني از سال ۱۳۸۲ از جمله فعال ترين تيم هاي ربوکاپ بوده اند. تعداد تيم هاي ايراني سال به سال رو به افزايش بوده است. بنابراين ضرورتي پيش آمد که مسابقات ربوکاپ در ايران به صورت آزاد برگزار شود. همچنين يادآور مي شود، با توجه با افزايش چمشگير تيم هاي متقاضي شرکت در مسابقات جهاني ربوکاپ، مسابقات آزاد در آينده تبديل به مسابقات مقدماتي مسابقات جهاني ربوکاپ خواهد شد.مسابقات ربوکاپ آزاد ايران فرصتي براي آماده سازي و تقويت تيم ها جهت شرکت در مسابقات جهاني است، در هشت دوره اخير مسابقات ربوکاپ آزاد ايران که اولين دوره برگزاري آن به فروردين ماه سال 1385 برميگردد، بنا به تصميم کميته ملي ربوکاپ ايران و فدراسيون جهاني، ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين به عنوان ميزبان انتخاب شده است.يادآور مي شود؛ دانشگاه آزاد اسلامي قزوين به عنوان پيشرو در برگزاري مسابقات ربوکاپ در ايران، طرحي را آماده و براي فدراسيون جهاني ربوکاپ ارسال کرد که اين طرح توسط فدراسيون ربوکاپ مورد پذيرش قرار گرفت و بدين صورت اولين دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ايران به ميزباني دانشگاه آزاد اسلامي قزوين در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد و حدود ۱۰۰ تيم در قالب ۷ رشته با يکديگر به رقابت پرداختند.گفتني است هشتمين دوره مسابقات بين المللي ربوکاپ آزاد ايران در فروردين ماه سال جاري در 25 رشته در دو بخش دانش آموزي و دانشجويي برگزار شد.
ربوکاپ جوانان، شاخهاي از پروژه جهاني ربوکاپ است که به نوجوانان و جوانان زير 18 سال اختصاص دارد.هرساله صدها تيم متشکل از دانش آموز نخبه، خلاق، توانا در بالاترين سطح عمي و عملي در قالب ليگ هايي همچون فوتبال، امداد و نجات ابتدايي و پيشرفته و مسيرياب در مسابقات دانش آموزي ربوکاپ آزاد ايران به رقابت مي پردازند.دانش روباتيک تلفيقي از علم و عمل است، افراد در اين مسابقات ياد مي گيرند که از چه طريقي ايده هاي خود را به گونه اي عملي و قابل اجرا در بياورند و مي آموزند که چگونه به مسئله و نيازها فکر کرده و براي ايده هاي خود محصولاتي را طراحي کنند. مهمترين مرحله اين فرايند، مرحله ساخت و اجراي طرح هاي بهينه و کارآمد است.با انجام مرحله به مرحله طرح، دانش آموز ياد مي گيرد که خوب به مسئله نگاه کند، مشکلات رسيدن به هدف را شناسايي کند و براي مشکلات موجود طرحها و ايدههايي بدهد و براي اجرايي کردن آنها تفکر کند، البته اين فرآيند علمي با جذابيت و هيجان وافر براي دانش آموز همراه خواهد بود. دانشآموزان در اين مسابقات اصول اوليه علوم کنترل، مکانيک و طراحي محصول، الگوريتم نويسي و الکترونيک را در شرايط واقعي لمس ميکنند.به عنوان مثال در ليگ روباتهاي امدادگر، جوانان شرکت کننده بايد در زماني کمتر از 10 دقيقه، شرايط بحراني پيش روي خود از جمله موانع، مسيرهاي سخت و ناهموار را پشت سر گذاشته و روباتهاي خود را جهت شناسايي و انجام هوشمندانه عمليات نجات مصدوم به داخل فضاي در نظر گرفته شده اعزام کنند؛ اين شرايط در حقيقت شبيهسازي شهر يا ساختماني است که دچار زلزله شده است؛ به نحوي که دانش آموزان توانايي انجام آنها را داشته باشند.
برخي معتقدند دبيرستان علامه حلي تهران، معتبرترين دبيرستان قارهٔ آسيا به جهت کسب جوايز و افتخارات بين المللي در المپيادهاي علمي رياضي، فيزيک، شيمي، کامپيوتر، زيست شناسي، نجوم و مسابقات ربوکاپ جهاني است. اين دبيرستان، اولين دبيرستان ايراني شرکت کننده در مسابقات روبوکاپ جهاني بوده که موفق به کسب کاپ (مقام اول تا سوم) شده است.براساس اين گزارش، در بخش دانش آموزي هشتمين دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ايران(2013) که به مدت 3 روز از ۱۶ تا ۱۸ فروردين ماه ۱۳۹۲ در محل دائمي نمايشگاه ههاي بين المللي تهران و با شرکت 390 تيم از 14 کشور دنيا در دو بخش دانش آموزي و دانشجويي برگزار شد، تيم فوتباليست سنگين وزن دبيرستان علامه حلي 4 موفق به کسب مقام نايب قهرماني شد.تيم فوتباليست سنگين وزن دبيرستان علامه حلي متشکل از سيد عرفان اشجع آوران، سپهر بينش پور، علي ملاجعفري و مهدي يارنفوذي، تا قبل از بازي نهايي، مقتدرانه همه تيم ها را مغلوب کرده بود اما در بازي پاياني، مقابل تيم فرزانگان6 که آن را در بازي مقدماتي شکست داده بود، مغلوب شد.همچنين، تيم شبيه سازي اين دبيرستان نيز با ترکيب علي صفري، پدرام طاهر، علي نيکخواه و آريا هادي آبکنار در بين 15تيم که اکثريت آنها را تيم هاي دانشجويي دانشگاه هاي مختلف تشکيل مي دادند با کسب رتبه پنجم به مسابقات جهاني هلند راه يافت.يادآور مي شود؛ حامد عبيري دانش آموز دبيرستان علامه حلي 4، رتبه اول برترين هاي هشتمين دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ايران (2013) را بدست آورد.
به گزارش پانا، جشنواره سه روزه فاوا (فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش) از 7 تا10 ارديبهشت ماه سال جاري در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد.هوشمند سازي مدارس، دستاوردهاي دانش آموزان و فرهنگيان و وزارت آموزش وپرورش در دولت الکترونيک، کارگاههاي آموزشي با 11 گرايش مانند؛ ساخت بازي هاي رايانه اي، روباتيک، امنيت فضاي سايبر و مسابقات در 7 ليگ مانند توليد محتواي الکترونيکي، برنامه نويسي، روباتيک، هنرهاي ديجيتال از محورهاي موضوعي اين جشنواره به شمار مي رود.براين اساس، تعداد ثبت نام کنندگان بخش مسابقات جشنواره 79 هزار و 140 نفر بوده که 67 درصد اين تعداد دانش آموز و 33 درصد از فرهنگيان بوده است.
بخش دانش آموزي ربوکاپ آزاد ايران
ربوکاپ جوانان، شاخهاي از پروژه جهاني ربوکاپ است که به نوجوانان و جوانان زير 18 سال اختصاص دارد.هرساله صدها تيم متشکل از دانش آموز نخبه، خلاق، توانا در بالاترين سطح عمي و عملي در قالب ليگ هايي همچون فوتبال، امداد و نجات ابتدايي و پيشرفته و مسيرياب در مسابقات دانش آموزي ربوکاپ آزاد ايران به رقابت مي پردازند.دانش روباتيک تلفيقي از علم و عمل است، افراد در اين مسابقات ياد مي گيرند که از چه طريقي ايده هاي خود را به گونه اي عملي و قابل اجرا در بياورند و مي آموزند که چگونه به مسئله و نيازها فکر کرده و براي ايده هاي خود محصولاتي را طراحي کنند. مهمترين مرحله اين فرايند، مرحله ساخت و اجراي طرح هاي بهينه و کارآمد است.با انجام مرحله به مرحله طرح، دانش آموز ياد مي گيرد که خوب به مسئله نگاه کند، مشکلات رسيدن به هدف را شناسايي کند و براي مشکلات موجود طرحها و ايدههايي بدهد و براي اجرايي کردن آنها تفکر کند، البته اين فرآيند علمي با جذابيت و هيجان وافر براي دانش آموز همراه خواهد بود. دانشآموزان در اين مسابقات اصول اوليه علوم کنترل، مکانيک و طراحي محصول، الگوريتم نويسي و الکترونيک را در شرايط واقعي لمس ميکنند.به عنوان مثال در ليگ روباتهاي امدادگر، جوانان شرکت کننده بايد در زماني کمتر از 10 دقيقه، شرايط بحراني پيش روي خود از جمله موانع، مسيرهاي سخت و ناهموار را پشت سر گذاشته و روباتهاي خود را جهت شناسايي و انجام هوشمندانه عمليات نجات مصدوم به داخل فضاي در نظر گرفته شده اعزام کنند؛ اين شرايط در حقيقت شبيهسازي شهر يا ساختماني است که دچار زلزله شده است؛ به نحوي که دانش آموزان توانايي انجام آنها را داشته باشند.
دبيرستان علامه حلي تهران، معتبرترين دبيرستان قاره آسيا
اولين دبيرستان شرکت کننده در مسابقات ربوکاپ جهاني
اولين دبيرستان شرکت کننده در مسابقات ربوکاپ جهاني
برخي معتقدند دبيرستان علامه حلي تهران، معتبرترين دبيرستان قارهٔ آسيا به جهت کسب جوايز و افتخارات بين المللي در المپيادهاي علمي رياضي، فيزيک، شيمي، کامپيوتر، زيست شناسي، نجوم و مسابقات ربوکاپ جهاني است. اين دبيرستان، اولين دبيرستان ايراني شرکت کننده در مسابقات روبوکاپ جهاني بوده که موفق به کسب کاپ (مقام اول تا سوم) شده است.براساس اين گزارش، در بخش دانش آموزي هشتمين دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ايران(2013) که به مدت 3 روز از ۱۶ تا ۱۸ فروردين ماه ۱۳۹۲ در محل دائمي نمايشگاه ههاي بين المللي تهران و با شرکت 390 تيم از 14 کشور دنيا در دو بخش دانش آموزي و دانشجويي برگزار شد، تيم فوتباليست سنگين وزن دبيرستان علامه حلي 4 موفق به کسب مقام نايب قهرماني شد.تيم فوتباليست سنگين وزن دبيرستان علامه حلي متشکل از سيد عرفان اشجع آوران، سپهر بينش پور، علي ملاجعفري و مهدي يارنفوذي، تا قبل از بازي نهايي، مقتدرانه همه تيم ها را مغلوب کرده بود اما در بازي پاياني، مقابل تيم فرزانگان6 که آن را در بازي مقدماتي شکست داده بود، مغلوب شد.همچنين، تيم شبيه سازي اين دبيرستان نيز با ترکيب علي صفري، پدرام طاهر، علي نيکخواه و آريا هادي آبکنار در بين 15تيم که اکثريت آنها را تيم هاي دانشجويي دانشگاه هاي مختلف تشکيل مي دادند با کسب رتبه پنجم به مسابقات جهاني هلند راه يافت.يادآور مي شود؛ حامد عبيري دانش آموز دبيرستان علامه حلي 4، رتبه اول برترين هاي هشتمين دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ايران (2013) را بدست آورد.
حضور دانش آموزان در عرصه روباتيک جشنواره فاوا در ارديبهشت امسال
به گزارش پانا، جشنواره سه روزه فاوا (فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش) از 7 تا10 ارديبهشت ماه سال جاري در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد.هوشمند سازي مدارس، دستاوردهاي دانش آموزان و فرهنگيان و وزارت آموزش وپرورش در دولت الکترونيک، کارگاههاي آموزشي با 11 گرايش مانند؛ ساخت بازي هاي رايانه اي، روباتيک، امنيت فضاي سايبر و مسابقات در 7 ليگ مانند توليد محتواي الکترونيکي، برنامه نويسي، روباتيک، هنرهاي ديجيتال از محورهاي موضوعي اين جشنواره به شمار مي رود.براين اساس، تعداد ثبت نام کنندگان بخش مسابقات جشنواره 79 هزار و 140 نفر بوده که 67 درصد اين تعداد دانش آموز و 33 درصد از فرهنگيان بوده است.