• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

نگاهی به روانشناسی در طراحی لوگو

mohammadshamosi

کاربر ويژه
بحث “روانشناسی” یکی از بحث هایی است که در کنار طراحی گرافیکی لوگو مورد توجه قرار می گیرد . به طور معمول انتخاب رنگ ، یکی از فرآیند های روانشناسی طراحی لوگو است ، اما این فرآیند چیزی بیش از انتخاب رنگ است .

لوگو قصد دارد تا خدمت یا شرکتی را معرفی کند و آن را بشناساند ، اما در روانشاسی طراحی لوگو ، به ماهیت لوگو فارغ از جنبه های معرفی و شناسایی می پردازیم .

تعریف روانشناسی در طراحی لوگو
قبل از هر چیز بهتر است به تعریفی از ” روانشاسی طراحی لوگو ” بپردازیم .

لوگو در زبان یونانی “logos” است و به معنای واقعی کلمه ، به معنی “کلمه” است .

لوگو یک “کلمه” بصری است که به کمک آن شما هویتی را به افراد معرفی می کنید . مردم لوگو شما را می بینید و مفهوم آن را به مثل یک زبان درک می کنند.
logo-spelled-in-greek.jpg

کلمه لوگو در زبان یونانی​

مردم با هم در زمینه های فرهنگی و آموزشی تفاوت هایی دارند . هر شخص متناسب با بینشی که دارد ، برداشت خودش را از لوگوی شما می کند .

کاری که ما در ” روانشاسی لوگو ” می کنیم این است که لوگو را به بخش های مختلف تقسیم می کنیم و هر بخش را به شکل یک خصوصیت می بینیم . خواهیم دید که هر خصوصیت چه تاثیری بر مردم دارد و چگونه با کنترل این خصوصیت ها می توانیم دهنیت مردم نسبت به لوگو را متناسب با چیزی که می خواهیم ، تغییر دهیم .

از انجا که خصوصیت های هر لوگو ممکن است نامحدود باشد و من قصد بررسی همه آنها را ندارم ؛ پس بهتر است به سراغ ۲ مورد از مهم ترین خصوصیت ها در طراحی لوگو برویم : رنگ و شکل

نقش رنگ چیست ؟
زمانی که در مورد رنگ لوگو با مشتریان صحبت می کنیم ، معمولا سریع به ما می گویند فلان رنگ یا بهمان رنگ برای این کار مناسب است . متاسفانه در همه جا پر شده است از مقالات رنگ شناسی و چیزهایی مثل اینکه رنگ زرد این معنی را دارد و رنگ قرمز آن معنی را .

باید این نکته را دانست که رنگ ها فقط یک معنی ندارند . هر رنگ ممکن است چندین معنی داشته باشد . البته این معانی در کشورهای مختلف و در سطوح اجتماعی مختلف متفاوت است .

تصویر زیر تفسیرهای گوناگونی که می شود از رنگ ها داشت را نشان می دهد :
%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7.png

جدول خصوصیات رنگ ها​

در طراحی لوگو خواهشا سراغ رنگ های متعدد نروید و تنها یک رنگ را انتخاب کنید . انتخاب تک رنگ به شما اجازه می دهد تا طرح تجاری خود را مبتنی بر یک رنگ و به صورت صحیح به پیش ببرید .

با گذشت زمان مردم لوگوی شما را به آن رنگ و آن رنگ را متناسب با لوگوی شما می شناسند . در زیر چند نمونه را در این باره می بینید :

logo.jpg

هر رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می کنید ، مطمئن شوید که لوگوی سفید شما روی پس زمینه سیاه و لوگوی سیاه شما بر روی پس زمینه سفید به خوبی دیده میشود . از نظر روانشناسی اینکه لوگو بتواند به شکل مکمل هم خوب دیده شود اهمیت دارد .

نقش شکل چیست ؟
در بعد روانشناختی ، اشکال ارتباط خوبی با مغز برقرار می کنند . فرم و شکل به خوبی در مغر می ماند و به یاد آورده میشود . علامت نایکی و یا حلقه های المپیک را به یاد آورید .

2b0dlazt.jpg

بین “شکل” و متن تفاوت هایی وجود دارد . متن باید توسط مغز کد گشایی شود تا قابل درک گردد .ممکن است فردی باشد که نحوه کد کشایی متون را نداند و نتواند با متن ارتباطی برقرار کند .

اشکال می توانند بار معنایی داشته باشد . هر شکل مفهوم و صدای منحصر به فردی در مغز ایجاد می کند .

گاهی مواقع خود متن به شکل تصویر دیده می شود . اینجا جایی است که متن و تصویر به هم می آمیزند ( تایپوگرافی) .به نظر من بهترین شکل از طراحی لوگو “لوگو تایپ” است که همزمان هم شامل متن و هم شامل تصویر است .

بررسی موردی : لوگوی جدید توییتر :
لوگوی جدید توییتر موردی است که از دید روانشناسی ارزش بررسی دارد . نسخه جدید لوگوی توییتر نسخه پرداخت شده و زاویه دار لوگوی قبلی است .

لوگوی جدید به سمت بالاست ، رو به آینده دارد ، در حال رشد است و بهتر به یاد آورده می شود .

old-and-new-twitter-logo.jpg

لوگوی جدید و قدیم تویتتر در کنار هم​

در نهایت
تحقیقات نشان داده است با افزایش سن تاثیر پذیری افراد در مقابل لوگوها و برندها کاهش می یابد . اما این مورد در مورد جوان تر ها صادق نیست.

طراحان باید سعی کنند موازنه ای روانشناختی در مورد اقشار مختلف ( به خصوص افراد بازار هدف ) و اهداف خود در طراحی ایجاد کنند .

ایجاد ترکیب مناسب در طراحی گرافیکی لوگو حائز اهمیت است . اما زمانی کار تکمیل می شود که طراح نکات روانشناختی را نیز در نظر بگیرد . تنها در این صورت است که می توان گفت طراح لوگو موفق بوده است .

منبع: http://pixeler.ir
 
بالا