Mahdi Askari
مدير فنی
همانطور که می دانید در Gamescom 2014 از عنوانی با نام P.T رونمایی شد و به گفته هیدئو کوجیما این عنوان تنها یک تیزر قابل بازی برای معرفی نسخه جدید Silent Hill بوده است . بتازگی Kotaku مقاله ای جالب در مورد شباهت ها و الهام های P.T از Silent Hill را منتشر کرده است که شما می توانید ترجمه کامل آن را در سایت پردیس گیم مشاهده کنید .
7 رابطه مشترک P.T و Silent Hill از دید Peter Tieryas
من واقعا پس از تجربه P.T و فکر کردن به آنچه که کوجیما می تواند در Silent Hill خلق کند شگفت زده شدم . در کنار آن ، نکته جالب برای من این است که همواره گیمرهایی وجود داشتند که علاقه زیادی به برقراری ارتباط با دنیای Silent Hill و آموختن چیزهای بیشتر در مورد فلسفه Silent Hill داشتند اما بسیاری از آن ها در رسیدن به این هدف بازماندند . با این وجود P.T نمونه ای مختصر و مفید برای این دسته از گیمرها بحساب می آید .همکاری Guillermo del Tor و Hideo Kojima امری عادی در این صنعت نیست و این تلفیقی جالب را برای خلق اثری هنری بوجود آورده است . در این مقاله ما قصد داریم شما را با 7 نکته مشترک Silent Hill و P.T آشنا کنیم . البته این نکات تنها در حد نظریه هستند ، نظریاتی که میتوانند بسیار جالب باشند و شما را در فکر فرو ببرند .
1- جنین وحشت زده و یک سوراخ مرموز در حمام
اجازه بدهید این بخش را با نوزادی که در حمام است آغاز کنیم . در مقاله قبلی پیرامون قاتل نوزادان با چاقو در نسخه ی اول Silent Hill گفته بودم . همچنین دروازه عجیب ناشناس که در دستشویی نسخه چهارم این سری قرار داشت را نیز بررسی کردیم . ولی وقتی که التماس و گریه ی نوزاد یا همان جنین در داخل سینک دستشویی را دیدم سریع به فکر پایان Silent Hill 3 افتادم . وقتی Heather Mason بچه خدا را به شکل یک جنین استفراغ میکند این موجود همان خدایی بود که فرقه ی سایلنت هیل منتظر آن بودند تا با راهنمایی این خدا به بهشت برسند . همه چیز در Silent Hill 3 به طور ناگهانی بهم میریزد زمانی که Claudia Wolf همان جنین رو میخورد و به الهه تاریکی تبدیل میشود که Heather بعدا آنرا نابود میکند. این جنین نیز تا حد زیاد ما را به یاد همین ماجرای معروف در پایان P.T می اندازد .
این ارتباط جالب بین فرقه The Order ، جنین ناقص و گذشته غم انگیز Silent Hill ( ارتباط نسخه سوم با ماجرای نسخه اول ) بلافاصله ذهن مرا به سمت تصویر زیر برد :
لیزا در P.T ما را به یاد پرستاری به نام لیزا در نسخه اول بازی می اندازد . پرستاری که از Alessa که توسط مادر خود Dahlia در یک مراسم به نام "قربانی کردن برای رستاخیز خدای مرده" سوزانده شده بود، نگه داری میکرد. او در نگاه اول بسیار دلسوز بود اما بعدا توسط تاریکی و نیروی قدرت Alessa این خصوصیات دیگر در او از بین رفت. گنجاندن اسم لیزا در P.T میتواند تصادفی باشد ولی با در نظر گرفتن جدایی ناپذیر بودن او و افسانه Silent Hill من شگفت زده میشوم . در Silent Hill 4 هم چهارمین قربانی Walter Sullivan (قاتل زنجیره ای) Steve Garland نام داشت. Steve توسط یک مسلسل دستی به قتل رسیده بود و همچنین Sullivan تمام حیوانات در مغازه را هم کشته بود. این مشخص نیست که واقعا ارتباطی بین Steve , Lisa و حتی P.T باشد (یک سری نظر داده بودند که روح زن همان همسر مرده در P.T شاید Lisa باشد که با Lisa در SH1 تفاوت دارد) .
2- فرقه The Order و نماد آن
این یک نشانه کوچکتر است اما چند بار ما در زمان لودینگ یا سیو بازی در گوشه پایین سمت راست تصویری مشاهده کردیم که به طرز عجیبی به نماد Halo of the Sun شباهت داشت . در لوگو اصلی Halo of the Sun ما حروفی را به زبان Elder Futhark مشاهده می کردیم . این زبان قدیمی ترین زبان رمزی بشر بحساب می آید . این حروف در واقع اعتقادات فرقه the Order را توصیف می کند . این اعتقاد آن بود که چیزهایی را برای خورشید قربانی کنید تا یک خدای جدید به دنیا آید و این خدا ما را به سمت سعادت راهنمایی کند . فرقه The Order تمام تلاش خود را می کند که تولد این خدای جدید را تسریع کند و این ایده شاید در Silent Hills نیز ادامه پیدا کند . به طور کلی احتمال دارد Silent Hills از نماد Halo of the Sun برای لود و یا سیو کردن بازی استفاده کند همانطور که در P.T ما نمادی نزدیک به آن را دیدیم .
من همیشه با خود فکر می کردم که چرا زمانی که در Silent Hill هیولا ها به ما نزدیک می شوند رادیو روشن می شود و صدا می دهد . شما در P.T نیز در انتهای راهرو یک رادیو را پیدا می کنید که در اولین گام داستان قتل یک خانواده را برای شما از زبان گوینده شرح می دهد ، داستانی که به طور کامل برای شما روایت می شود . به طور کلی هیولا در Silent Hill بازتابی از ناخودآگاه شخصیت اصلی است که به صورت تصویر برای شما نمایان می شود . اما اگر این ترس که در ناخودآگاه قهرمان بازی نقش بسته به صورت صوتی بر شما حاکم شود چه اتفاقی می افتد ؟
اگر James Sunderland در Silent Hill 2 به جای مواجهه تصویری با هیولا ها که بازتابی از گناهانش بود از طریق رادیو اشتباهات خود را می شنوید چه اتفاقی می افتاد ؟ آیا او صدای رادیویی که گناهانش را شرح میداد و او را متهم می کرد را از بین می برد ؟ یا اینکه او شبیه شخصیت Norman Reedus تمام جزئیات را می شنید اما بعد متوجه ارتباط آن با خود می شد ؟
در هر صورت ما انتظار داریم کوجیما در Silent Hills استفاده بهتری را از وجه صوتی و به خصوص رادیو به کار گیرد .
4- اول شخص بودن بازی
تعداد کمی از مردم به شباهت های P.T به Silent Hill 4 : The Room اشاره کردند . اگر به یاد داشته باشید ما در آغاز The Room نقش مردی را به عهده داشتیم که در یک آپارتمان حبس شده بود و نمیتوانست خارج شود درست شبیه به لوکیشن و فضای P.T که ما در یک راهرو بی انتها حبس شده بودیم . این چالش چیزی شبیه به زندانی شدن در یک مکان ابدی است و تا زمانی که ما شیاطین درون خود را از خود برانیم نمیتوانیم از آن خارج شویم . در پایان P.T ما مشاهده می کنیم که دوربین از حالت اول شخص به سوم شخص تغییر پیدا می کند . براستی این چه معنایی دارد ؟ آیا در بازی ما می توانیم از هر دو نوع دوربین استفاده کنیم ؟ آیا تبدیل به سوم شخص به معنای آمادگی برای ورود به دنیای Silent Hill است ؟ یک فرضیه بدون پاسخ دیگر !
5- ارواح
در Silent Hill 4 : The Room ارواح در واقع روح کسانی هستند که به دست Walter Sullivan کشته شده اند . نکته جالب این بود که این ارواح غیر قابل کشتن بودند و این بخش بزرگی ار ترس بازی بود . اما ارواحی که شما در P.T مشاهده می کنید چه کسانی هستند ؟ آیا قربانیان شما هستند ؟ آیا شما قربانی آنها هستید ؟ آیا تنها ابزاری برای روایت پایان بازی هستند ؟ آیا شما در دنیای ارواح گرفتار شده اید و به عنوان اسباب بازی آنها در یک راهروی ابدی بکار گرفته می شوید ؟! ارواح همیشه در سایلنت هیل ترسناک بوده اند و کوجیما در P.T نیز استفاده مناسبی از ترس ارواح را بکار گرفت . اگر دروغ نگویم من بسیار ترسیدم و فکر کنم در نسخه اصلی بازی همانطور که کوجیما گفت شلوار خود را خیس کنم !
6- تلفن
در P.T شما وسط راهرو تلفنی را مشاهده می کنید که گوشی آن برداشته شده اما شنیدن صدای زنگ تلفن به معنای حل آخرین معمای P.T است . بار دیگر به Silent Hill 4 : The Room بازگردیم و تلفنی که هیچ سیمی به آن وصل نبود اما زنگ میخورد . آیا این تلفن اتصالی به دنیای دیگر و محل حقایق است ؟ وقتی تلفن را جواب می دهید به شما گفته می شود که برگزیده هستید اما برای چه کاری ؟ در دنیای دیگر قوانین دنیای ما وجود ندارد ! ایا مطمئن هستید که در این دنیا تنها شما این شرایط را دارید ؟ کوجیما در مصاحبه خود ما را به شدت در شک فرو برد . او گفت من قصد داشتم چیزی بسازم که مردم برای رد کردن آن با هم همکاری کنند و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند و آیا این نشان می دهد که در Silent Hills هر گیمر با یک راه پیشبرد متفاوت رو به رو است ؟
یکی از کاربران Reddit با نام Hack-n-Slashley از لغات فلش مانندی که در لحظات مختلف بازی به نمایش در آمد را کنار هم قرار داد و ترجمه ای از آنها را ارائه داد . من در مورد این ترجمه بسیار فکر کردم ... آیا ما در Silent Hills در یک سطح بسیار عمیقتر نیاز به همکاری با سایر گیمرها برای کشف جزئیات داریم ؟ ما هنوز به بسیاری از جزئیات دسترسی نداریم اما به نظر می رسد جاه طلبی های کوجیما سبب می شود که یک Silent Hill متفاوت را ببینیم .
7- تم Akira Yamaoka
اما آخرین وجه مشترک ! کوجیما و دل تورو موفق به ساخت یکی از بهترین تیزرهای کوتاه صنعت بازیهای ویدئویی شده اند که در این حد فکر ها را درگیر کرده است . در بازی تمی مربوط به آهنگساز مشهور نسخه های اولیه Silent Hill یعنی Akira Yamaoka وجود داشت و این یعنی بازی به دست بهترین ها آفتاده است . البته در تیتراژ پایانی نام او نبود و اعتراف می کنم اگر او در ساخت بازی نباشد شگفت زده و ناامید می شوم اما در صورتی که او آهنگساز بازی باشد بدون شک این خبر می تواند بهترین خبر برای طرفداران Silent Hill باشد .
در پایان به یاد داشته باشید این تنها نظریاتی مبنی بر ارتباط P.T با Silent Hill است . یادتان نرود که در پایان تیزر این جمله را مشاهده کردید : " این تنها یک تیزر است و هیچ ارتباطی با عنوان اصلی ندارد " . اما همانطور که گفتم من آدم کنجکاوی هستم و نمی توانم دست از فکر کردن بردارم . معنای اعداد 204863 چیست ؟ کیسه سخنگو چه جایگاهی دارد ؟ سوالات زیادی در مورد P.T وجود دارد اما نباید فراموش کرد که تنها راه برای رفع کنجکاوی ما عرضه Silent Hills است و باید دید کوجیما با این سری بازی بزرگ چه خواهد کرد .