• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

هفت پروژه بزرگ دنیا

ناهید

متخصص بخش

انسانی که روزگاری در حسرت پرواز بود حالا به تاریک ترین و پرابهام ترین نقاط علم رسیده است. بشر جست و جوگر آنقدر در مسیر پیشرفت خود جلو رفته است که حتی می تواند برای خودش در وسط دریا جزیره هایی به شکل های دلخواه بسازد یا تونل هایی زیرزمینی بسازد که مسافران را از کشوری به کشور دیگر می رساند. توانایی ها و پیشرفت های امروزه بشر و 7 مهندسی اعجاب برانگیز که پروژه های «مگا» نامیده می شوند، ما را به این فکر فرو می برد که در آینده، دنیا چه شکلی خواهد شد.

شتاب دهنده عظیم هاردون



شتاب دهنده عظیم هاردون بزرگترین و پیچیده ترین دستگاهی است که با هزینه ای در حدود 9 میلیارد دلار تاکنون توسط بشر ساخته شده است. این شتاب دهنده می تواند پروتون ها را با سرعتی بیش از 99/99 درصد سرعت نور به حرکت در آورده و به هم بکوباند که بر اثر این برخورد دمایی بیش از 100 هزار بردبر دمای خورشید در مقیاس کوچک ایجاد می شود. به گفته مهندسان طراح، این دستگاه می تواند شرایط پس از انفجار بزرگ یا همان بیگ بنگ را در مقیاس میکروسکوپی شبیه سازی کند. این دستگاه در عمق 100 متری زمین و در تونلی حلقوی به طول 27 کیلومتر در مرز سوئیس و فرانسه قرار دارد.



مریخ



یکی از عظیم ترین پروژه های تاریخ مهندسی جهان در جایی غیر از کره خاکی و روی سیاره مریخ انجام می شود. سیاره ای که با داشتن آب و همچنین اکسیژن از لحاظ شرایط زندگی خیلی شبیه به کره زمین است و این موضوع از زمان کشف، همیشه مورد توجه دانشمندان بوده است. دانشمندان فکر می کنند که برخورد ستاره های دنباله دار با این سیاره، علت به وجود آمدن آب در آن است.

این دانشمندان به دنبال راهی هستند تا این نوع آب را روی زمین هم تولید کنند. طرح دیگری که در آستانه عملی شدن روی سیاره مریخ است قرار دادن آینه های بزرگی در مدار این سیاره است تا نور خورشید را به دریاهای یخ بسته این سیاره متمرکز کند و از این راه آب مایع و گاز دی اکسید کربن به دست بیاید تا به این وسیله تاثیرات گازهای گلخانه ای را روی زمین کاهش دهند.



جزیره ای که ساخته نشد



سرمایه گذاران این پروژه، سفارش ساخت مجموعه جزایری را در آب های گرم خلیج فارس دادند که هر کدام به شکل کشور یا قاره ای است. به این ترتیب هر کسی می تواند با خرید یک جزیره در این منطقه، ادعا کند که به نوعی صاحب آن کشور است اما ساخت این مجموعه جزایر که تعدادش به 300 جزیره می رسید به دلیل بحران اقتصادی دنیا، آنطور که سرمایه گذارانش انتظار داشتند، پیش نرفت.

تا اواخر تابستان 2009، تنها یکی از جزیره ها که متعلق به یکی از شیوخ دبی بود کامل شد و بقیه جزیره ها نصفه نیمه در دریا رها شدند تا اینکه بالاخره خبر رسید پس از مذاکرات متوالی سرمایه گذاران و مهندسین، این پروژه بالاخره به طور رسمی لغو شد.



تونل زیردریایی ژاپن و کره



عظیم ترین پروژه آسیا با نام تونل دوستی کره و ژاپن به مرحله بهره برداری نزدیک می شود. خبری خوب و پرافتخار برای مردمان قاره کهن. این تونل، شهر کاراتسو در جنوب غربی ژاپن را به بندر بوسان در جنوب کره جنوبی وصل می کند تا قطاری سریع السیر مسافتی در حدود 128 کیلومتر را در داخل آن بپیماید.

این مسافت سه برابر تونل مانش بین فرانسه و انگلیس است. گفته می شود اگر این پروژه عملی شود پیوند سیاسی خوبی بین این دو کشور که مدت ها بود روابطشان رو به تیرگی گذاشته بود برقرار می شود.



تونل گات هارد



10 سال، زمان کمی برای افتتاح طولانی ترین تونل زیرزمینی دنیا نبود. این تونل با 5/153 کیلومتر طول در زیر رشته کوه های آلپ حفر شد تا قطاری با سرعت 250 کیلومتر در ساعت در آن حرکت کند و مردم را در زمانی کمتر از یک ساعت و نیم از شهر زوریخ سوئیس به میلان ایتالیا برساند.

گات هارد شامل دو تونل موازی هر کدام به طول 57 کیلومتر است. دولت سوئیس برای تکمیل این تونل بالغ 10 میلیارد دلار هزینه کرده است و پیش بینی شده است که پس از راه اندازی آن، روزانه 300 قطار بتوانند از آن تردد کنند.

حفاری آخرین صخره تونل گات هارد که در حضور وزیر حمل و نقل سوئیس صورت گرفت، به طور مستقیم از طریق تلویزیون سوئیس برای تمامی کشورهای اروپایی پخش شد. با وجود اینکه سوئیسی ها پس از 10 سال حفاری تونل را به پایان رساندند اما انتظار نمی رود این تونل بتواند تا سال 2016 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند.

این پروژه باعث کاهش آلودگی و ازدحام در مناطق کوهستانی آلپ خواهد شد. پیش از تونل گات هارد، تونل 53 کیلومتری سیکان ژاپن که متصل کننده دو جزیره هونشو و هوکایدو است و همچنین تونل 50 کیلومتری حفاری شده زیر کانال مانش که انگلیس و فرانسه را به هم متصل می کند، طولانی ترین تونل های جهان محسوب می شدند.



ایستگاه فضایی خورشیدی



یکی از مشکلات و چالش هایی که مهندسان در ساخت و این ایستگاه فضایی با آن روبرو بودند پیدا کردن مدار دایره ای شکل خیلی بزرگ بود اما این تنها مشکلی نبود که مهندسان و طراحان ژاپنی این پروژه با آن روبرو بودند. دریافت هزینه 21 میلیار دلاری که دولت ژاپن باید آن را می پرداخت، از دیگر مشکلاتی بود که این پروژه برای عملی شدن باید آنها را پشت سر می گذاشت. ایستگاه اصلی این پروژه بقعد از پشت سر گذاشتن هفت خان رستم، بالاخره توانست در مداری به فاصله 36 هزار کیلومتری زمین ساخته شود.



پل تنگه برینگ



اگر به تاریخ فعالیت های مهندسی نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که از ابتدای تاریخ بشری، پلی مانند آنچه مهندسان در تنگه برینگ ساخته اند ساخته نشده است. طراحان این پل علاوه بر نوع سازه، به دلیل نمای عالی و منحصر به فردش جایزه طراحی حرفه ای را در رقابت های سال 2009 برنده شدند.

این پل که در منطقه ای متعلق به دوران یخبندان ساخته شده است، به طور شگفت انگیزی فاصله بین اقیانوس آرام شمالی و قطب شمال را کاهش می دهد. در این طرح، پل به گونه ای طراحی شده که مسیری برای عبور وال ها و پستانداران بزرگ دریایی باقی بماند. اگر مهندسان پل را اینگونه طراحی نمی کردند ممکن بود نبودن فضای کافی برای عبور حیوانات باعث عصبانیت آنها و حتی حمله آنها به پل شود.




 
بالا