مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس تأکید کرد: با راهاندازی سیستم ورودی مکانیزه در محوطههای تخت جمشید و پاسارگاد، از بروز اتفاقاتی هم چون پرتاب ترقه به سمت آرامگاه کوروش میتوان جلوگیری کرد.
محوطه تاریخی پاسارگاد یکی از مکانهایی است که در لحظه تحویل سال نو با ازدحام جمعیت نسبتا زیادی روربرو بود که در میان این شلوغی، فردی ترقهای را به سمت آرامگاه کوروش پرتاب کرد و این اقدام غیرفرهنگی لکهای سیاه را بر بدنه آرامگاه به جا گذاشت.
البته کسی که این شیرین کاری را انجام داده بود در بین جمعیت ناپدید شد و مسئولان مربوط هم گویا او را پیدا نکردهاند. با این حال فریدون فعالی- مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس- میگوید: در هر محوطه تاریخی احتمال دارد چنین اتفاقی رخ دهد، به ویژه اگر ازدحام جمعیت وجود داشته باشد.
نمیتوان به تعداد بازدید کنندگان نیروی حفاظتی گذاشت یا یا تمام افراد را تفتیش کرد ولی در عین حال برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی باید توجه و نظارت بیشتری داشته باشیم.
او توضیح داد: سیستم ورودی جدیدی که برای محوطه تخت جمشید در نظر گرفته شده به دلیل برخورداری از اشعه ایکس، به کنترل ورورد و خروجها به محوطه کمک زیادی خواهد کرد. قرار بود این سیتم ورودی زودتر آماده شود ولی به دلایلی هنوز به بهرهبرداری نرسیده است اما تا یکی دو ماه دیگر تکمیل میشود.
فعالی با تاکید بر اینکه نصب و راهاندازی این نوع ورودی در محوطه پاسارگاد هم دنبال خواهد شد، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی یک دستگاه متولی و سیاستگذار است و در چنین اتفاقاتی آنچه بسیار اهمیت دارد بحث فرهنگسازی است که در قالب برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با همکاری دستگاههای دیگر و رسانهها باید انجام شود.
وی در عین حال گفت: مردم باید بدانند این آثار تاریخی متعلق به آنهاست و باید خودشان هم، مراقبت لازم را داشته باشند.
محمد حسن طالبیان - مدیر پایگاه پژوهشی پارسه، پاسارگاد- هم بیان کرد: لکه سیاهی که از پرتاب ترقه بر روی بخشی از بدنه آرامگاه کوروش ایجاد شده بود تمیز شده است.
آنچه به عنوان ورودی مکانیزه تخت جمشید مطرح میشود و طبق گفته فریدون فعالی در آینده برای پاسارگاد هم ایجاد خوهد شد، طرحی است که ضمن دستیابی بازدید کنندگان به خدمات و امکانات رفاهی - فرهنگی از جمله سالن نمایش، بلیت فروشی الکترونیکی، سالن معرفی و اتاق امانات در یک مجتمع متمرکز ، تسهیل در روند بازدید از آثار تاریخی تخت جمشید و نیز کنترل ورود و خروج آنها را به همراه خواهد داشت.
به این ترتیب تجهیز ورودی محوطه به دستگاههای مدرن اسکن و ایکس- ری، هرگونه ورود و خروج به سایت تاریخی را قابل کنترل میکند و مشکلاتی را که در بخش مدیریت بازدید گردشگر، به دلیل یکپارچه نبودن خدمات وجود داشت، کمتر میکند.
محوطه تاریخی پاسارگاد یکی از مکانهایی است که در لحظه تحویل سال نو با ازدحام جمعیت نسبتا زیادی روربرو بود که در میان این شلوغی، فردی ترقهای را به سمت آرامگاه کوروش پرتاب کرد و این اقدام غیرفرهنگی لکهای سیاه را بر بدنه آرامگاه به جا گذاشت.
نمیتوان به تعداد بازدید کنندگان نیروی حفاظتی گذاشت یا یا تمام افراد را تفتیش کرد ولی در عین حال برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی باید توجه و نظارت بیشتری داشته باشیم.
او توضیح داد: سیستم ورودی جدیدی که برای محوطه تخت جمشید در نظر گرفته شده به دلیل برخورداری از اشعه ایکس، به کنترل ورورد و خروجها به محوطه کمک زیادی خواهد کرد. قرار بود این سیتم ورودی زودتر آماده شود ولی به دلایلی هنوز به بهرهبرداری نرسیده است اما تا یکی دو ماه دیگر تکمیل میشود.
فعالی با تاکید بر اینکه نصب و راهاندازی این نوع ورودی در محوطه پاسارگاد هم دنبال خواهد شد، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی یک دستگاه متولی و سیاستگذار است و در چنین اتفاقاتی آنچه بسیار اهمیت دارد بحث فرهنگسازی است که در قالب برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با همکاری دستگاههای دیگر و رسانهها باید انجام شود.
وی در عین حال گفت: مردم باید بدانند این آثار تاریخی متعلق به آنهاست و باید خودشان هم، مراقبت لازم را داشته باشند.
محمد حسن طالبیان - مدیر پایگاه پژوهشی پارسه، پاسارگاد- هم بیان کرد: لکه سیاهی که از پرتاب ترقه بر روی بخشی از بدنه آرامگاه کوروش ایجاد شده بود تمیز شده است.
آنچه به عنوان ورودی مکانیزه تخت جمشید مطرح میشود و طبق گفته فریدون فعالی در آینده برای پاسارگاد هم ایجاد خوهد شد، طرحی است که ضمن دستیابی بازدید کنندگان به خدمات و امکانات رفاهی - فرهنگی از جمله سالن نمایش، بلیت فروشی الکترونیکی، سالن معرفی و اتاق امانات در یک مجتمع متمرکز ، تسهیل در روند بازدید از آثار تاریخی تخت جمشید و نیز کنترل ورود و خروج آنها را به همراه خواهد داشت.
به این ترتیب تجهیز ورودی محوطه به دستگاههای مدرن اسکن و ایکس- ری، هرگونه ورود و خروج به سایت تاریخی را قابل کنترل میکند و مشکلاتی را که در بخش مدیریت بازدید گردشگر، به دلیل یکپارچه نبودن خدمات وجود داشت، کمتر میکند.