B a R a N
مدير ارشد تالار
سحر آزاد: پیتر لِیش ویلونیست اتریشی است که از سال 2001 جشنواره 4020 را در شهر لینز بنیان گذاشت. او که مسوول توسعه فرهنگی این شهر نیز است، چندی پیش برای چهارمینبار به ایران سفر کرد و با سفر به سهمنطقه خوزستان، کردستان و خراسان به بررسی موسیقی نواحی این استانها و دیدار با چهرههای شناختهشده این نوع موسیقی پرداخت. از همینرو، این سفر او با سهسفر قبلی بسیار تفاوت داشت و توانست از نزدیک با خردهفرهنگهایی آشنا شود که به تعبیر او به اندازه یک قاره وسعت دارند. البته آشنایی او با موسیقی ایران محدود به این سفر نبود. او در جشنواره سال قبل که در اتریش برگزار کرد، با سه نفر از موسیقیدانهای ایرانی شامل علیرضا ملاحسینی نوازنده سازهای کوبهای از هرمزگان، علیرضا قربانی، کیهان کلهر و علی بهرامیفرد آشنا و همین ارتباط باعث شد سال جاری به دعوت ملاحسینی به ایران سفر کند. لیش میگوید در تلاش است موسیقی نواحی را که در حال نابودی و فراموشی هستند، به مردم کشورهای دیگر بشناساند هر چند علاقهای ندارد این موسیقی جهانی شود. گفتوگوی ما با او در سفارت اتریش در حالی که سفرهایش به شهرهای مختلف ایران به اتمام رسیده بود، انجام شد. در آخرین روز سفرش به همراه او، علیرضا ملاحسینی و نسیم فیوضات که زحمت ترجمه این گفتوگو را برعهده داشت، در سفارت اتریش در مورد نتایج حاصل از گشت وگذارش به ایران صحبت کردیم.
منبع: شرق/ بازنشر از موسیقی ایرانیان
- شما در جشنواره 2040 که سال گذشته برگزار شد، به موسیقی ایران توجه کردید و امسال هم برای چهارمینبار و به دعوت علیرضا ملاحسینی به ایران آمدید اما اینبار به صورت مشخص به سه استان ایران سفر کردید. دلیل انتخاب این سه استان و سفر به آنها چه بود؟
- در این سفر به چه بخشهایی از موسیقی و فرهنگ ایران توجه کردید؟ پیش از سفرتان چه تصوری از موسیقی این مناطق داشتید و الان با سفر به این استانها چه دستاوردهایی به دست آوردهاید؟
- در این سفر با چه کسانی دیدار کردید؟
- چرا دوست دارید در جشنوارهتان بخشی از موسیقی ایران را معرفی کنید؟ موسیقی ما برای مخاطبان کشورهای دیگر چقدر جذابیت دارد؟
- گویا شما ضمن سفرهایی که به این سهاستان انجام دادید، فیلمی نیز تهیه کردهاید. این فیلم چقدر در مستندکردن اطلاعات مربوط به موسیقیهای نواحی موثر است؟
- با رواج موسیقیهایی مانند پاپ و راک و جاز، جوانان ایرانی کمتر به سراغ موسیقی نواحی و خردهفرهنگهای خود میروند. این مشکل در اروپا هم وجود دارد؟ اگر چنین است چه کارهایی برای جذب جوانان به فرهنگ و موسیقی گذشته کشورشان انجام شده است؟
- برخی بر این باورند که برخلاف سینمای ایران هنوز موسیقی ما نتوانسته است جهانی شود. برای اینکه بتوان موسیقیهای نواحی و خردهفرهنگها را جهانی کرد چه کاری باید صورت گیرد و اساسا این نوع موسیقیها قابلیت جهانیشدن دارند؟
منبع: شرق/ بازنشر از موسیقی ایرانیان