• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

پیچ‌های مایل

parisa

متخصص بخش
پیچ‌های مایل وقتی یك ماشین با تندی ثابت در یك مسیر منحنی در حركت است آنگاه نیروی جانب مركز كه ماشین را در مسیر منحنی نگاه می‌دارد توسط اصطكاك ایستایی تأمین می‌شود. دقت كنید اصطكاك ایستایی (نه جنبشی) تأمین كننده نیروی جانب مركز است زیرا چرخ ها هیچ لغزشی در راستای شعاعی ندارند.

20121109202309968_ms152b.jpg
20121109202307875_ms152a.jpg

اگر اصطكاك ایستایی به اندازه كافی نباشد آنگاه ماشین با لغزیدن بر روی جاده از مسیر خود منحرف و خارج می‌شود. به مثال زیر توجّه كنید.


20121109202333500_m.gif


حداكثر تندی ای كه ماشین می‌تواند بر روی پیچ جاده حركت كند را در دو حالت، روز معمولی و برفی به دست آورید.

با توجّه به اینكه ضریب اصطكاك ایستایی در روز معمولی
20121109202315312_formuls3-image058.jpg
و در روز برفی
2012110920231646_formuls3-image059.jpg
است. شعاع پیچ جاده را ٥٠m در نظر بگیرید.

20121109202324921_m138b.jpg
20121109202330156_ms149b.jpg
20121109202255187_20121017115003598_animated_computer_019.gif



[h=2]راهنمایی: در حداكثر تندی، بیشینه نیروی جانب مركز بر روی چرخ ها اعمال می‌شود كه این نیرو توسط اصطكاك ایستایی تأمین می‌شود. حداكثر نیروی اصطكاك ایستایی نیز از رابطه
20121109202316812_formuls3-image061.jpg
به دست می‌آید.

بنابراین روش حل با محاسبه نیروی عمود بر سطح ادامه می‌یابد. پس
20121109202317703_formuls3-image062.jpg
برابر نیروی جانب مركز که عبارت است از:

20121109202318437_formuls3-image063.gif

قرار داده می‌شود و بدین وسیله تندی ماشین به دست می‌آید.​

[h=2]
20121109202253843_20111015142326665_b.gif


حل: از آنجا كه هیچ نیرویی به غیر از وزن در راستای عمودی وجود ندارد، بنابراین
20121109202319140_formuls3-image064.jpg
. حال داریم:

20121109202319812_formuls3-image065.gif



جرم ماشین m از طرفین معادله فوق حذف می‌شود، بنابراین مقدار آن اهمیت ندارد.
20121109202331656_untitled-1.jpg


بنابراین ماشین‌ها می‌توانند با تندی بیشتری در جاده‌های خشك حركت نمایند.
به سرنشینان در ماشین فوق نیز بایستی نیروی جانب مركز وارد شود زیرا آن ها نیز در مسیر مدوری در حال حركتند. در هر حال، اگر روكش صندلی‌ها لیز باشد آنگاه ممكن اصطكاك است به اندازه كافی نباشد تا آن ها را در مسیر نگاه دارد. بنابراین از دیدگاه داخل ماشین مشاهده می‌شود كه سرنشین به سمت بیرون مسیر منحنی رانده می‌شود.

در حقیقت اگر نیروی جانب مركزی برای سرنشین وجود نداشته باشد آنگاه او بر مسیر مستقیم حركت خواهد كرد (نه مثل ماشین در مسیر منحنی). در چنین لحظه‌ای مشاهده می‌شود كه او به كناره ماشین كشیده می‌شود. بدیهی است در اینجا دیگری نیروی جانب مركز را تأمین می‌كند.
20121109202327859_mf05008.jpg
یعنی اگر اصطكاك با صندلی كافی نباشد نیروی كمربند ایمنی یا نیروی درب ماشین كه به مسافر وارد می‌شود باعث تأمین نیروی جانب مركز می‌شود و اگر اینها وجود نداشته باشند فرد به بیرون پرتاب می‌شود.


20121109202326343_m376.gif



گاهی منشاء نیروی جانب مركز واضح و آشكار نیست. وقتی یك خلبان هواپیما را در مسیر منحنی به پیش می‌برد آنگاه برای تأمین نیروی جانب مركز لازم است هواپیما را كمی مایل كند. وقتی هواپیما در حال پرواز در مسیر مستقیم است، نیروی بالابر L برابر وزن هواپیما می‌باشد و هر بال نصف آن را تأمین می‌كند.

20121109202258468_m139a.jpg



وقتی هواپیما در حال دور زدن است، با مایل شدن به اندازه
20121109202314671_formuls3-image014.jpg
باعث می‌شود.

این نیروی بالابر L دارای مۆلفه‌ای برابر
20121109202323468_formuls3-image07456.jpg
در راستای جانب مركز داشته باشد.

20121109202259859_m139b.jpg


این نیرو تأمین كننده نیروی جانب مركز است. اگر تندی هواپیما زیاد شود آنگاه نیروی جانب مركز بیشتری برای حركت لازم است. بنابراین در چنین حالتی زاویه
20121109202314671_formuls3-image014.jpg
بزرگتر انتخاب شده و بدین ترتیب مۆلفه افقی نیروی L افزایش می‌یابد.

وقتی یك ماشین بر روی یك جاده افقی بدون سرخوردن دور می‌زند آنگاه اصطكاك ایستایی بین چرخ ها و جاده تأمین كننده نیروی جانب مركز خواهد بود. اما در روزها مختلف وضعیت اصطكاك جاده فرق می‌كند (مثلاً یخ زدگی، روغنی بودن و...) بنابراین برای كاهش اعتماد بر اصطكاك جاده (برای تأمین نیروی جانب مركز) آن ها را مایل می‌سازند، به همان نحو كه هواپیما در هنگام دور زدن مایل می‌شود.

2012110920231393_ms174b.jpg
20121109202311562_ms174a.jpg
در شكل زیر ماشینی را بر روی جاده مایل مشاهده می‌كنید. شعاع انحنای جاده r است (r فاصله افقی بین وسط جاده و مركز انحنای جاده می‌باشد).
20121109202301343_m139c.jpg
در شكل زیر F[SUB]N[/SUB] نیروی عمودی وارد بر ماشین از طرف سطح جاده می‌باشد.

20121109202303250_m139d.jpg



از آنجا كه جاده زاویه
20121109202314671_formuls3-image014.jpg
با سطح افق می‌سازد بنابراین F[SUB]N[/SUB] مۆلفه افقی برابر با
20121109202322671_formuls3-image0745.jpg
خواهد داشت كه به سوی مركز c دایره خواهد بود. این مۆلفه تأمین كننده نیروی جانب مركز است.
20121109202256312_formuls3-image073.gif

مۆلفه قائم نیروی F[SUB]N[/SUB]، یعنی
20121109202321578_formuls3-image074.jpg
، به سمت بالا به ماشین وارد می‌شود و از آنجا كه حركتی در راستای قائم وجود ندارد بنابراین این مۆلفه بایستی با نیروی وزن ماشین خنثی شود.

بنابراین
20121109202324187_formuls3-image075.jpg
. با تقسیم نمودن این دو رابطه خواهیم داشت:

2012110920225731_formuls3-image076.gif



از معادله فوق می‌توان نتیجه گرفت كه برای هر تندی v می‌توان شیب جاده (
20121109202314671_formuls3-image014.jpg
) را طوری تعیین نمود كه نیروی عمود بر سطح (F[SUB]N[/SUB]) وارد بر ماشین بتواند تأمین كننده نیروی جانب مركز باشد.
بنا به رابطه فوق اگر تندی تردد ماشین زیاد و شعاع انحنای جاده كم باشد آنگاه بایستی زاویه
20121109202314671_formuls3-image014.jpg
بزرگتر انتخاب شود.
22720211722822304448112292036284224657.jpg





مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی
 
بالا